جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.08.2023, 8:47

ضرورت اقدام قاطع جامعه جهانی در برابر موج بازداشت‌ها


ضرورت اقدام قاطع جامعه جهانی در برابر شدت گرفتن موج بازداشت فعالان مدنی در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران

بازداشت دستکم ۲۲ فعال مدنی در فاصله کمتر از یک ماه، که اکثریت آنها زن هستند، نشان دهنده شروع تشدید سرکوب حکومتی در آستانه سالگرد جنبش اعتراضی “زن، زندگی، آزادی” در ایران است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با اشاره به این بازداشت‌‌ها گفت: «مقامات جمهوری اسلامی ایرانی در حال بازداشت فعالان به ویژه زنان در سراسر کشور هستند تا پیام ترس و ارعاب را در آستانه سالگرد جنبش اعتراضی “زن، زندگی، آزادی” تحمیل و اعلام کنند و به مردم بگویند که اگر دوباره به پا خیزید ما شما را درهم می‌کوبیم.»

قائمی تاکید کرد «این افزایش سرکوب، پس از کشتار صدها معترض در سال گذشته، واکنش قاطع جامعه جهانی را می‌طلبد که صدای زنان شجاع ایرانی را انعکاس دهد.»

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران اضافه کرد «جامعه جهانی باید اقدامات قاطعی را علیه رهبران سیاسی و مقامات قضایی جمهوری اسلامی که بانی استمرار این سرکوب غیرقانونی و خشونت آمیز هستند، انجام دهند.»

شدت گرفتن سرکوب فعالان در شرایطی‌ست که در هفته‌های اخیر برخوردهای امنیتی و قضایی با دیگر شهروندان و گروه‌ های اجتماعی نیز شدت گرفته است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شدت گرفتن برخوردهای قضایی و امنیتی و محرومیت‌‌های اجتماعی برای زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند.
- بازداشت، حبس و برکناری ده‌ها تن از رهبران سنی مذهب که علناً از سرکوب خشونت‌آمیز حکومت بر جوامع خود انتقاد کرده‌اند.
- افزایش چشمگیر برخوردهای امنیتی و بازداشت شهروندان بهایی و صدور احکام سنگین حبس علیه این شهروندان صرفاً به دلیل اعتقادات دینی.
- شدت گرفتن آزار و اذیت و ارعاب خانواده‌های دادخواه به منظور تحت فشار قرار دادن آنها برای سکوت.

موج سرکوب حکومتی در آستانه سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» تلاشی آشکار از سوی حکومت است برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی. مقامات جمهوری اسلامی به صورت علنی فعالان را در سراسر کشور بازداشت کرده‌اند تا جامعه خشمگین را مرعوب و شعله‌ور شدن دوباره اعتراضات را خنثی کنند.

افزایش شمار بازداشت‌‌های خودسرانه و نقض حقوق شهروندان

در فاصله ۲۳ روز گذشته دستکم ۲۲ فعال مدنی که بیشترشان زن بوده‌اند، بازداشت شده اند. بر اساس گزارش کانال تلگرامی بیدارزنی، اکثریت این افراد در استان گیلان بازداشت شده‌اند.

اداره اطلاعات گیلان روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای مدعی شد: «یک تیم مرتبط با عناصر بیگانه که در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته بودند شناسایی و تمام اعضای آن بازداشت شدند.»

این اطلاعیه، تعداد بازداشت شدگان را «۱۲ نفر» اعلام کرد و مدعی شد که آنها «در حال فراهم‌آوردن مقدمات اغتشاش و ناامنی در سطح استان گیلان و برخی شهرستان‌های استان کردستان» بودند.

در این اطلاعیه به نام این افراد اشاره نشده اما به نظر می‌رسد به ۱۲ فعال سیاسی و حقوق زنان اشاره کرد که خبر دستگیری آنها در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد منتشر شده است.

هم‌ چنین در این متن ادعا شده که دو تن از بازداشت‌شدگان «در دوره‌های براندازی نرم» در خارج از ایران آموزش دیده بودند و «مبالغ قابل توجهی» از «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن» دریافت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل برخورد با این افراد، ارتباط آنها با خانواده‌های دادخواهان بوده است که در ماه‌ گذشته تحت فشارهای شدید امنیتی و قضایی بوده‌اند.

سابقه تاریک وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی و سیاسی این نگرانی را به وجود آورده است که مقامات حاکمیت در حال تکرار این سیاست علیه این فعالان است.

کمبود اطلاعات درباره پرونده این افراد بازداشت شده، ممنوعیت اکثر آنها برای برقراری تماس تلفنی با خانواده‌ها، عدم دسترسی به وکلای مستقل و بازجویی‌های شبانه و طولانی مدت، نشان‌دهنده برخورد سیاسی-امنیتی حکومت و غیرقانونی بودن این بازداشت‌هاست.

هادی قائمی برخوردها با فعالان مدنی را حمله‌ای عامدانه به جامعه مدنی دانست و گفت: «این برخوردها بیش از هرچیز نشان‌دهنده هراس رهبر جمهوری اسلامی از شهروندان در سراسر ایران است.»

اسامی فعالان مدنی که طی سه هفته گذشته بازداشت شدند:

۱. مسعود میرزایی – فعال مدنی – سنندج
۲. ابراهیم میرزایی–  فعال مدنی – سنندج
۳. هوزان باباکرمی –  فعال مدنی – سنندج
۴. یاسر نوری –  فعال مدنی – سنندج
۵. زیبا قلیچ‌خانی – فعال مدنی – بیجار
۶. الهه عسکری – عکاس – تهران
۷. نرگس سرداری – همسر مهدی اعتمادسعید که درباره بازداشت آقای اعتمادسعید اطلاع‌رسانی می‌کرد. تهران
۸. پوریا احمدی – فعال مدنی – سنندج
۹. متین یزدانی  – گیلان
۱۰. فروغ سمیع‌نیا – گیلان
۱۱. یاسمین حشدری  – گیلان
۱۲. جلوه جواهری –  گیلان
۱۳. زهرا دادرس  –  گیلان
۱۴. زهره دادرس – گیلان
۱۵. نگین رضایی – گیلان
۱۶. شیوا شاه‌سیاه – گیلان
۱۷. واحده خوش سیرت – گیلان
۱۸. آزاده چاوشیان – گیلان
۱۹. سارا جهانی – گیلان
۲۰. هومن طاهری – گیلان
۲۱. مهسا بصیر توانا – خواهر دادخواه مهران بصیر توانا – گیلان
۲۲. مژگان اینانلو – مستندساز و فعال حقوق زنان –  تهران (وی یک روز پس از بازداشت آزاد شد. مژگان اینانلو پیش‌تر به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024