جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.08.2023, 10:04

محکومیت حمله موشکی روسیه به محل استقرار خبرنگاران


رادیو فردا: فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران حمله موشکی اخیر روسیه به یک هتل محل استقرار خبرنگاران در اوکراین را شدیدا محکوم کرد و از مسکو خواست که به تعهدات خود در رابطه با حمایت از روزنامه‌نگاران مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر عمل کند.

تیم داوسن، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درباره این حمله گفت: «زمانی که مکان‌های رفت و آمد روزنامه‌نگاران به طور مکرر مورد اصابت قرار می‌گیرند، هدف روشن است: رسانه‌ها را بترسانند تا جنایات گزارش نشود.»

او افزود: «مسئولیت ما روزنامه‌نگاران این است که این رفتار تکان‌دهنده را فریاد بزنیم.»

همچنین سرگئی تومیلنکو، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین با اشاره به این که «ارتش روسیه به وضوح روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های مستقل را هدف قرار می‌دهد»، گفت: «ما از رهبران جهان می‌خواهیم که جلوی ارتش روسیه را بگیرند و از غیرنظامیان محافظت کنند.»

دوشنبه هفته گذشته، مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که روسیه با موشک‌هایی دو بار به شهر پوکروفسک در شرق اوکراین حمله کرد که در پی آن، 9 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

در این حمله موشکی، چندین آپارتمان و یک هتل تخریب شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که این هتل، محل استقرار خبرنگاران، امدادگران و نیروهای ارتش بود و یکی از معدود هتل‌هایی بود که هنوز در منطقه دونتسک در شرق اوکراین و در نزدیکی خط مقدم جبهه فعال بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در کانال تلگرامی خود نوشت که این دومین حمله روسیه به تأسیسات مورد استفاده کارکنان رسانه‌ها در شهرهای اوکراین در هفته‌های اخیر است.

پیشتر انجمن قلم اوکراین نیز از درگذشت ویکتوریا آملینا، نویسنده اوکراینی در اثر جراحات ناشی از حمله موشکی روس‌ها به یک کافه در شهر کراماتورسک، واقع در شرق اوکراین خبر داده بود.

در حالی که خبرنگاران و امدادگران نیز به این کافه مراجعه می‌کردند، در این حمله دست‌کم ۱۳ نفر کشته شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اضافه کرد که بر اساس اطلاعات این سازمان، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، چهارده روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در حین انجام وظیفه کشته شده‌اند.

علاوه بر هدف قرار دادن خبرنگاران، روسیه در داخل کشور خود نیز به محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها دامن زده است.

بسیار پیش از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو اقدامات و زمینه‌چینی‌هایی را برای سرکوب آزادی بیان و سانسور رسانه‌ها انجام داده بود، اما وقوع جنگ اوکراین به این سانسور ابعاد گسترده‌ای داده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در خود خاک روسیه نیز تاکنون ده‌ها روزنامه‌نگار از کشور گریخته‌اند و حدود ۴ده‌ها رسانه از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون فعالیت خود را تعلیق کرده‌اند.

دسترسی به سایت‌های خبری تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، نیز از سوی دولت روسیه مسدود شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024