جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.08.2023, 22:11

ایران تولید اورانیوم با غلظت بالا را کاهش داده


هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه از تایید گزارش وال‌استریت ژورنال درباره کاهش سرعت انباشت اورانیوم با غنای بالا از سوی ایران خودداری کرد اما گفت از چنین گام‌های تنش‌زدایانه‌ای استقبال می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا، جان کربی همچنین با خودداری از پاسخ به این پرسش که آیا آزادی زندانیان بخشی از یک تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران است، گفت: «دو کشور هنوز سرگرم مذاکرات در این زمینه هستند و توافق هنوز نهایی نشده است.»

کربی تصریح کرد:« این شهروندان آمریکایی فقط به خارج از زندان منتقل شده‌اند و به خارج از ایران منتقل نشده‌اند.»

جان کربی تایید کرد شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر منتقل می‌شود. او یادآور شد محدودیت‌هایی درباره چگونگی استفاده جمهوری اسلامی از این دارایی وجود خواهد داشت.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن استقبال از هر اقدام ایران در راستای کاهش تنش‌ها همچون کاهش غنی‌سازی تصریح کرد آمریکا در این زمینه با ایران هیچ مذاکره ویژه‌ای نکرده و تمرکز مذاکرات کنونی بر بازگرداندن زندانیان آمریکایی است.

گزارش وال‌استریت ژورنال

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز جمعه به نقل از افراد مطلع گزارش داد جمهوری اسلامی سرعت انباشت «اورانیوم با غلظت کافی برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای» را کاهش داده و برخی از ذخایر خود را رقیق کرده است.

جمهوری اسلامی هرچه کندتر اورانیوم غنی‌شده انباشت کند، مواد شکافت‌پذیر کمتری برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای خواهد داشت.

این گزارش یک روز پس از آزادی پنج شهروند آمریکایی از زندان اوین و انتقال آنها به هتلی در تهران منتشر می‌شود. طبق توافق میان واشنگتن و تهران، ایران در ازای آزادی نهایی این شهروندان آمریکایی، از طریق بانک مرکزی قطر به شش میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده خود در کره جنوبی برای مصارف انساندوستانه همانند خرید دارو و غذا دست می‌یابد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و اروپایی به جمهوری اسلامی گفته‌اند در صورت کاهش تنش‌ها طی تابستان، آماده برگزاری مذاکرات گسترده‌تر از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهند بود.

دولت بایدن امیدوار است با نزدیک‌شدن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، بحران عمده‌ای میان واشنگتن و تهران به وقوع نپیوندد. اما منتقدان می‌گویند دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای گروگانگیری شهروندان آمریکایی و توقفی کوتاه در فعالیت‌های هسته‌ایش همزمان با افزایش تهدیدها در منطقه و ارائه کمک تسلیحاتی به روسیه علیه اوکراین، پاداش می‌دهد.

پس از خروج دولت ترامپ از توافق برجام، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را بسیار گسترش داده است. دولت بایدن از ابتدا احیای برجام را از اهداف خود اعلام کرده بود اما به دنبال کارشکنی‌های جمهوری اسلامی، مذاکرات احیای برجام با شکست مواجه شد.

یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های برنامه هسته‌ای ایران، تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است که به گفته مقامات آمریکایی می‌تواند طی دو هفته به غنای کافی برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای برسد.

کاهش عامدانه سرعت انباشت

مقامات آمریکایی امیدوار هستند جمهوری اسلامی غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به عنوان یکی از اقدامات تنش‌زدایانه متوقف کند.

منابع آگاه به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر مقدار اندکی از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را رقیق کرده و سرعت انباشت مواد جدید را کاهش داده است.

جمهوری اسلامی از فاصله فوریه تا ماه مه، به طور متوسط ٩ کیلوگرم به ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود افزوده است.

انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر، گزارش بعدی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اگرچه نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده ایران بنا به دلایل متعددی همچون تعمیر و نگهداری یکی از دو تاسیسات هسته‌ایش ممکن است تغییر کند، اما این واقعیت که تهران تصمیم به رقیق‌سازی بخشی از اورانیوم با غنای بالای خود گرفته، نشان از «عامدانه» بودن انباشت کندتر اورانیوم ۶۰ درصدی است.

اما حتی اگر جمهوری اسلامی تصمیم به توقف انباشت اورانیوم با غنای ۶۰ درصد بگیرد، هنوز مواد کافی برای تولید دست‌کم دو بمب را در اختیار دارد.

تا لحظه تنظیم این خبر، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش وال‌استریت ژورنال واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، به دنبال مذاکرات غیرمستقیم مخفیانه بهار سال جاری میان مقامات آمریکایی و ایرانی، دولت بایدن امیدوار بوده تهران با برداشتن چند گام از جمله توقف انباشت اورانیوم با غنای ۶۰ درصد، همکاری بیشتر با آژانس، و توقف حملات به نیروها و پرسنل آمریکایی به کاهش تنش‌ها کمک کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024