جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.04.2023, 12:04

قوه قضاییه حکم اعدام جمشید شارمهد را تایید کرد


مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت خبر داد که حکم اعدام جمشید شارمهد در دیوان عالی کشور ابرام (تأیید) شده «و پس از ابلاغ به دادگاه اقدامات اجرایی متعاقبا صورت خواهد پذیرفت».

جمشید شارمهد، فعال سیاسی و مجری رادیویی، متولد ۱۳۳۴، تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان است. او مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند. وی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد.

سازمان‌های حقوق بشری از زمان بازداشت او، بارها نسبت به وضعیت این شهروند دوتابعیتی و نیز صدور حکم سنگین برای وی هشدار داده بودند.

غزاله شارمهد، دختر آقای شارمهد نیز طی این مدت بارها از رهبران آلمان خواسته که مانع اجرای حکم پدرش شوند و برای آزادی او بیشتر تلاش کنند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت که برای ۸ نفر از متهمان پرونده آرمان علی‌وردی کیفرخواست صادر شده است و متهمان در حال معرفی وکیل هستند.

در جریان بازداشت‌ها و سرکوب اعتراضات ساکنان شهرک اکباتان، شامگاه چهارم آبان‌ماه یک عضو یگان امنیتی بسیج به نام «آرمان علی‌وردی» مجروح شد و دو روز بعد در بیمارستان بقیةالله سپاه پاسداران جان باخت.

نیروهای پلیس امنیت و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پس از آن بر شدت و گستردگی بازداشت‌ها در اکباتان افزودند و شماری از جوانان بازداشت شده اکباتان از جمله میلاد آرمون، حسین نعمتی، علیرضا کفایی و مهدی حسینی را به دست داشتن در مرگ عضو یگان امنیتی بسیج متهم کردند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره پرونده بازداشت‌شدگان سرکوب‌های اعتراضات روز جمعه در زاهدان گفت که «پرونده مطروحه در مجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان مطرح رسیدگی است. برای متهمین این پرونده کیفرخواست قانونی صادر شده و پرونده در وقت رسیدگی دادگاه است.»

ستایشی روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی نیز دربارهٔ اینکه «تصمیم نهایی دادسرا دربارهٔ پرونده بازداشت‌شدگان سرکوب اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ چه زمانی گرفته خواهد شد؟» مدعی شد که «نسبت به جرایم مختلفی که صورت می‌گیرد واقعاً در کمترین زمان ممکن پرونده در دادسرا رسیدگی و برای صدور رأی قانونی به مرجع صالح ارسال شود و این افتخار ماست.»

با وجود این‌که افراد مختلفی در زندان‌های ایران به اتهام‌های سیاسی در بازداشت‌های درازمدت به‌سر می‌برند یا قربانی ناپدیدسازی قهری حکومتی هستند، مسعود ستایشی در این نشست خبری در مورد بازداشتی‌های اعتراضات گفت: «این‌که افراد مدت‌ها تحت بازداشت هستند را نمی‌پذیریم.»

دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی «به زودی تعیین وقت می‌شود»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در ادامه نشست خود خبر داد که پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی، به دادگاه انقلاب ارسال شده و جلسه دادگاه آن‌ها «به زودی تعیین وقت می‌شود».

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» به دلیل انتشار گزارش مرگ و نیز خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه درباره این دو روزنامه‌نگار گفت که «پرونده متضمن کیفرخواست است که به متهمان ابلاغ شده و به منظور صدور رای قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام این دو نفر همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است.»

او به وجود شواهدی در مورد «همکاری» این دو روزنامه‌نگار با «دولت آمریکا» و دیگر موارد اتهامی اشاره نکرد.

مسعود ستایشی در ادامه گفت: «در جلسه ۲۸ فروردین ماه که فرایند ابلاغ کیفرخواست محقق شد، پرونده مقدمتاً مطالعه شد و هر دو متهم در همان روز ۲۸ فروردین با خانواده‌هایشان حضوری ملاقات کردند و پرونده در حال حاضر در اختیار وکلای متهمان است ... و پرونده برای تدارک دفاع دراختیار وکلای آنها قرار گرفته و پس از مطالعه وقت رسیدگی تعیین می‌شود. از ۳۰ فروردین سال جاری، فرایند مطالعه پرونده انجام شده است و ظرف یک ماه وقت رسیدگی تعیین می‌شود و جلسات دادگاه برگزار می‌شود.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

این دو روزنامه‌نگار از سوی مجله تایم در بخش «پیشگامان» به عنوان چهره‌های تأثیر گذار معرفی شده‌اند.

از تصویر دست‌بسته خدانور لجه‌ای «بی‌اطلاعم»

در این نشست خبری خبرنگاری هم در مورد خدانور لجه‌ای، جوان بلوچی که روز ۹ مهر پارسال در روزی که «جمعه سیاه زاهدان» نام گرفت گلوله خورد و یک روز بعد جان داد، پرسید.

تصاویر و ویدئوهای این کشتار و به ویژه تصویر خدانور لُجه‌ای که او را به میله‌ای بسته بودند، تأثیر عمیقی بر افکار عمومی داخل و خارج ایران گذاشت.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار، خدانور لجه‌ای را «سارق» معرفی کرد و گفت که از تصویر دست‌بسته او «اطلاعی» ندارد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024