جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2023, 20:41

سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت به اوکراین رسید


وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، اعلام کرد سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت ساخت ایالات متحده آمریکا وارد اوکراین شده‌اند و در برابر حملات هوایی روسیه که شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، سپر دفاعی جدیدی برای کی‌یف فراهم می‌کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، ایالات متحده آمریکا اکتبر گذشته موافقت کرد سامانه‌های موشکی زمین به هوا را در اختیار اوکراین بگذارد. سامانه‌های دفاعی پاتریوت می‌توانند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، مانند نمونه‌هایی که روسیه برای بمباران مناطق مسکونی و شبکه برق اوکراین استفاده می‌کند، را هدف قرار دهد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، با انتشار توییتی نوشت: «امروز آسمان زیبای اوکراین ما امن‌تر شده است.»

سامانه‌های دفاعی پاتریوت، جدیدترین کمک متحدان غربی به اوکراین است که پیش از این، ارسال تانک‌ها، توپخانه و برخی از انواع جت‌ها را به کی‌یف وعده داده‌اند. این کمک‌ها در حالی ارسال می‌شود که اوکراین خود را برای حمله‌ای احتمالی از طرف روسیه آماده می‌کند.

وزیر دفاع اوکراین از ایالات متحده، آلمان و هلند تشکر کرد، اما نگفت چه تعداد سامانه موشکی پاتریوت، و در چه تاریخی دریافت کرده است.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، اواخر سه‌شنبه، ۱۸ آوریل، گفت تحویل این سامانه‌های دفاع موشکی رویداد مهمی به‌حساب می‌آید و به اوکراینی‌ها کمک می‌کند اهداف روسی را در فواصل دورتر نابود کنند.

وبسایت دولت فدرال آلمان نیز سه‌شنبه یک سیستم پاتریوت را در میان اقلام نظامی تحویل داده‌شده به اوکراین در طول هفته گذشته، ثبت کرد. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز چهارشنبه در برلین این موضوع را به نمایندگان پارلمان اطلاع داد.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت این کشور دومین سامانه از چهار سامانه دفاع هوایی میان‌برد IRIS-T را که سال گذشته وعده داده بود، به کی‌یف تحویل داده است.

به گفته وزیر خارجه اوکراین، این کشور نخستین بار اوت ۲۰۲۱، پنج ماه پیش از تهاجم گسترده روسیه، دریافت سیستم‌های پاتریوت را درخواست کرده بود. او دریافت این سیستم‌ها را «رویا» توصیف کرد و گفت در آن زمان، ایالات متحده ارسال این سامانه‌ها را «ناممکن» دانسته بود.

برای عملیاتی کردن و نگهداری سامانه‌ پاتریوت به ۹۰ سرباز نیاز است و پرسنل اوکراینی برای استفاده از آن آموزش دیده‌اند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که اثربخشی سامانه‌های پاتریوت محدود است و ممکن است سرنوشت جنگ را طرز چشمگیری تغییر ندهد.

به گفته تحلیلگران، تولید هر موشک پاتریوت تقریبا چهار میلیون دلار هزینه دارد و پرتابگرها نیز هر یک حدود ۱۰ میلیون دلار ارزش دارند. با چنین هزینه‌ای، استفاده از پاتریوت برای سرنگونی پهپادهای کوچک و ارزان ایرانی که روسیه در اوکراین استفاده می‌کند، سودمند نیست.

چین گزارش‌های ارسال پهپاد به روسیه را رد کرد

روز چهارشنبه همچنین پکن گزارش‌های اخیر را مبنی بر پیدا شدن پهپادهای چینی در میدان نبرد در اوکراین رد کرد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن کنترل شدیدی بر صادرات پهپادها مطابق با استاندارهای بین‌المللی دارد و از به‌کارگیری آن‌ها در مقاصد غیرصلح‌آمیز جلوگیری می‌کند.

در این بیانیه آمده است چپن بارها حمایت ایالات متحده و دیگر کشورها را از اوکراین، در حکم «نفت ریختن بر آتش» جنگ دانسته و از آن انتقاد کرده است، و در ارتباط با جنگ اوکراین «موضعی عینی و منصفانه» دارد و جویای صلح است.

آخرین تحولات جبهه‌های جنگ اوکراین

وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه گزارش داد که در جریان درگیری‌های سه‌شنبه دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین، در حمله هوایی روسیه به یک شهر مرزی در شمال شرقی منطقه خارکف، یک مرد ۵۰ ساله و یک زن ۴۴ ساله کشته شدند.

اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه ۱۲ حمله، از جمله حمله‌های راکتی، پهپادی، توپخانه‌ای، و با خمپاره و تانک در منطقه خرسون جنوبی انجام داده‌اند که موجب کشته شدن یک غیرنظامی در بازاری در مرکز خرسون شده است.

نیروهای روسیه همچنین با پهپادهای انتحاری به منطقه اودسا در جنوب اوکراین حمله کرده‌اند.

روسیه سه‌شنبه، ۱۸ آوریل، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری این کشور، از مناطقی در خرسون که مهم‌ترین منطقه جنگ بین نیروهای اوکراینی و روسی است، بازدید کرد.

ایندیپندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024