جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.02.2023, 10:32

قطعنامه پیشنهادی در سازمان ملل:

روسیه باید بدون قیدوشرط از اوکراین خارج شود


ماتیا بوبالو / بی‌بی‌سی

در آستانه اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی در نشست مجمع عمومی، این تهاجم را «توهین» به وجدان جمعی جهانیان توصیف و آن را محکوم کرد.

در این نشست درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای بحث شد که از روسیه می‌خواهد بدون قید و شرط و فورا نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

این پیش‌نویس از سوی اوکراین و کشورهای متحد آن پیشنهاد شده و قرار است امروز به رای‌گذاشته شود.

اوکراین امیدوار است کشورهای جهان با حمایت از این قطعنامه، همبستگی خود را با این کشور نشان دهند.

دولت روسیه کشورهای غربی را متهم کرده است که می‌خواهند به هر قیمتی روسیه را شکست دهند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت که ایالات متحده و متحدانش آماده هستند تا کل جهان را به جنگ بکشانند.

دولت روسیه کمک اقتصادی و نظامی کشورهای غربی به اوکراین را محکوم کرده و گاه در مورد گسترش جنگ به درگیری بین روسیه و غرب هشدار داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به بزرگترین تهاجم نظامی در خاک اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم دست زد و نیرویی متشکل از دویست هزار سرباز را به اوکراین فرستاد.

بر اساس تخمین سازمان ملل، در جنگ ویرانگری که در پی آن درگیر شده دست‌کم ۷۱۹۹ غیرنظامی اوکراینی کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. به گفته ارتش آمریکا، در هریک از دو طرف جنگ، دست‌کم یکصدهزار نظامی کشته یا زخمی شده‌اند.

همچنین بیش از ۱۳ میلیون نفر اوکراینی نیز به خارج از کشور پناهنده یا در داخل کشورشان آواره شده‌اند.

ولادیمیر پوتین گفته است که هدف او از این جنگ - که همچنان آن را عملیات ویژه نظامی می‌نامد - «غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی» اوکراین بوده است اما شواهدی در این مورد ارائه نکرده است.

او همچنین تاکید کرده که روسیه و اوکراین دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند و به یکدیگر نیاز دارند. ولادیمیر پوتین حمله به اوکراین را پاسخ به «درخواست کمک» مردم آن کشور برای مداخله روسیه توصیف کرده است.

اوکراین و متحدانش این اظهارات را به عنوان بهانه‌های واهی برای یک تهاجم غیرقانونی رد کرده‌اند.

آقای گوترش در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت گفت: «این تهاجم توهین به وجدان جمعی ما است، نقض منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.»

او گفت که پیامدهای احتمالی «افزایش سطح درگیری» یک «خطر آشکار و عینی» است.

دبیرکل سازمان ملل گفت که جنگ “به بی‌ثباتی منطقه و به تنش و اختلافات جهانی دامن می‌زند، در حالیکه توجه و منابع جهانی را از سایر بحران‌ها منحرف می‌کند و دشواری‌های جامعه جهانی را افزایش می‌دهد».

او با اشاره به برخی اظهارات رییس جمهوری و سایر مقامات روسیه گفت «تهدیدهای تلویحی در مورد توسل به سلاح‌های هسته ای» شنیده شده است و افزود : «زمان آن فرا رسیده است که از لبه پرتگاه کنار برویم».

آنتونیو گوترش هشدار داد که «بی‌توجهی و ساده‌انگاری این بحران تنها می‌تواند آن را عمیق‌تر کند، در حالیکه اصول مشترک ما را که در منشور ملل متحد مندرج است، بیشتر نقض می‌کند».

او تاکید کرد که «جنگ یک راه حل نیست، جنگ یک مشکل است. مردم اوکراین به شدت در رنج و مشقت هستند و اوکراینی‌ها، روس‌ها و مردمی فراتر از این جنگ همگی به صلح نیاز دارند.»

تاکنون شصت کشور از این قطعنامه حمایت کرده‌اند. این قطعنامه بر «نیاز به دستیابی هر چه سریعتر به صلحی جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین مطابق با اصول منشور سازمان ملل متحد» تأکید می‌کند.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل احتمالا این قطعنامه را که از نظر قانونی الزام‌آور نیست، اما دارای وزن سیاسی است، تایید خواهند کرد.

رای‌گیری در روز پنجشنبه و در آستانه اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین صورت خواهد گرفت.

در طول یک سال گذشته، مجمع عمومی به قطعنامه‌های مشابهی در مخالفت با تهاجم روسیه رای داده است.

در اکتبر سال گذشته میلادی ۱۴۳ کشور عضو به محکومیت الحاق غیرقانونی بخش‌هایی از اوکراین توسط روسیه رای مثبت دادند.

روسیه، بلاروس، سوریه و کره شمالی با این قطعنامه مخالفت کردند و هند، چین و ایران از جمله ۳۵ کشوری بودند که به آن رای ممتنع دادند.

سخنرانی آقای گوترش پس از سخنرانی رییس جمهور روسیه ایراد شده که در آن که غرب را مسئول این جنگ دانست.

آقای پوتین در سخنرانی روز سه‌شنبه خود همچنین تصمیم روسیه برای تعلیق یک معاهده کلیدی تسلیحات هسته‌ای با آمریکا را اعلام کرد.

پیشتر، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده در یک سفر غیرمنتظره به کیف، از دموکراسی‌های غربی به خاطر ایستادگی در برابر تجاوز روسیه تمجید کرده بود.

آقای بایدن تصمیم به تعلیق این معاهده را که آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۰ برای کاهش خطر جنگ هسته‌ای امضا کردند اشتباهی بزرگ خوانده است.

روز چهارشنبه، آقای پوتین با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین در مسکو دیدار کرد و گفت که همکاری با پکن «برای ثبات در عرصه بین‌المللی بسیار مهم است.» به گفته ناظران، این دیدار نقطه پایانی بر ادعای بی‌طرفی چین در مورد جنگ در اوکراین بود..



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024