جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2023, 10:06

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۳۷ هزار تن رسید


در ترکیه، تعداد قربانیان تاکنون از ۳۱۰۰۰ نفر فراتر رفته است. در سوریه نیز تاکنون دست‌کم ۶۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در ترکیه بیش از یک میلیون نفر  بی‌خانمان شده‌اند و این رقم در سوریه می‌تواند بسیار بیشتر باشد. حکم جلب ۱۵۵ پیمانکار ساختمانی در ترکیه صادر شده است.

در نهمین روز وقوع زمین‌لرزه‌ای که «فاجعۀ قرن» برای غرب آسیا نام گرفته است، ترکیه ضمن صدور حکم بازداشت چندین انبوه‌ساز دیگر خبر داد که نوسازی ۱۰ استان آسیب‌دیده را از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، با دستور دادستان این کشور، روز دوشنبه ۲۴ بهمن هشت تن دیگر از سازندگان مسکن‌های ویران‌شده بازداشت شدند.

تاکنون حکم جلب ۱۵۵ انبوه‌ساز مسکن صادر شده و ۷۸ تن از آن‌‌ها در بازداشت هستند. هم‌زمان پروندۀ بازجویی از سازندگان تمامی ساختمان‌های نوسازی که در زلزله تخریب شده‌اند، گشوده شده است.

دولت ترکیه قول داد که آواربرداری را تنها زمانی آغاز می‌کند که دیگر امیدی به یافتن افراد زندۀ احتمالی نباشد. به‌گزارش بلومبرگ، دولت در نظر دارد که کار آواربرداری و ساخت‌وسازها را از اواخر فوریه شروع کند.

مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه، روز یکشنبه گفته بود ۲۴ هزار و ۹۲۱ ساختمان از میان ۱۷۰ هزار ساختمان منهدم شده است. بسیاری از ساختمان‌ها نوساز و محل زندگی مردم طبقۀ متوسط بوده‌اند.

۱۳ میلیون تن از ساکنان استان‌های زلزله‌زده به مسکن جدید یا مستحکم‌کردن خانه‌های خود نیاز دارند. دولت شماری از بی‌خانمان‌شده‌ها را راهی اسکان در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاه‌ها در استان‌های دیگر کرده و تحصیلات در ترم بهاره در همۀ دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را هم آنلاین کرده است.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه از ۳۱ هزار نفر فراتر رفته است. در این میان، درحالی‌که تیم‌های نجات دیگر کشورها کمتر امیدی به بیرون‌آوردن زنده‌های احتمالی دارند و در حال ترک ترکیه هستند، روز ۲۵ بهمن فرودگاه‌های ترکیه کماکان شاهد ورود هواپیماهای حامل محموله‌های کمک و نیروهای امداد پزشکی از کشورهای متعدد بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، نیز روز ۲۵ بهمن برای دیدار با همتای ترکیه‌ای خود وارد آنکارا شد تا پیام تسلیت دولت اسرائیل را شخصاً به آگاهی مقامات ترکیه برساند. آقای کوهن از محل استقرار تیم‌های امدادی اسرائیل هم بازدید خواهد کرد.

تیم نجات ارتش اسرائیل در آغاز هفته به‌دلیل «تهدید امنیتی» به اسرائیل بازگشت، اما گروه‌های پزشکی اسرائیلی به کار کمک‌رسانی در نقاط مختلف زلزله‌زده ادامه داده‌اند. سازمان‌های خیریه عرب‌های تابع اسرائیل نیز تیم‌های جداگانۀ خود را راهی ترکیه کرده‌اند.

حضور حدود ۱۰ هزار پرسنل خارجی در مناطق زلزله زده ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود تعداد پرسنل‌های اعزامی از کشورهای خارجی برای کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده ترکیه را ۹۲۴۷ نفر اعلام کرد.

در این بیانیه اشاره شد که ۱۰۰ کشور پیشنهاد کمک‌رسانی کرده و درحال حاضر تیم‌های امدادی از ۸۰ کشور در مناطق زلزله‌زده ترکیه حضور دارند.

وزارت خارجه با تاکید بر حضور ۹۲۴۷ پرسنل خارجی در مناطق مذکور، اعلام کرد که پنج کشور دیگر نیز قرار است در مجموع ۸۶۰ پرسنل اعزام کنند.

بیش از ۸ هزار نفر از زیر آوار نجات یافته‌اند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با ارسال پیام ویدویی به «نشست سران دولت‌های جهان» در امارات متحده عربی در رابطه با ادامه روند امداد و نجات تیم‌های داخلی و خارجی در ۱۰ استان زلزله زده کشور گفت: تعداد افرادی که توسط تیم‌های امدادی از زیر آوار نجات یافته‌اند به بیش از ۸ هزار نفر رسید.

وی در مورد وضعیت درمان مصدومان نیز افزود: شمار قابل ملاحظه‌ای از بیش از ۸۱ هزار نفر از مصدومان زلزله‌های اخیر از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

اردوغان با تاکید بر اینکه این زلزله یک بار دیگر اهمیت همیاری بین‌المللی را نشان داد ادامه داد: از تمام کشورهای دوست و برادر که با جمع‌آوری کمک، اعزام تیم‌های امدادی و خواندن دعا در این روزهای سخت ما را تنها نگذاشتند، تشکر می‌کنم.

موافقت دولت سوریه با بازگشایی دو گذرگاه مرزی دیگر برای کمک‌‎رسانی

سازمان ملل می‌گوید دولت سوریه موافقت کرده است که دو گذرگاه مرزی دیگر را برای کمک‎رسانی بین‌المللی باز کند تا امدادرسانی این کشور زلزله‌‌زده تسهیل شود.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به بی‌بی‌سی گفت «این تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. ما اکنون فقط از یک گذرگاه استفاده می‌کنیم.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که بنابر اعلام سازمان ملل مرحله نجات «رو به پایان» است.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی پیشتر گفته بود جامعه جهانی زلزله‌زدگان شمال غربی سوریه را به حال خود رها کرده است.

سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که شمار کشته‌های زلزله به پنج هزار و ۸۰۱ تن رسیده و تعداد زخمی‌ها هفت هزار و ۳۹۶ نفر است.

از نخستین روز وقوع زمین‌لرزه، این احتمال مطرح بوده که آماری که سوریه از شمار تلفات و مصدومان اعلام می‌کند تنها مربوط به مناطق زیر کنترل ارتش سوریه است و بخش‌هایی را که در دست معارضین است، دربرنمی‌گیرد.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور مشکلات پیش آمده برای امدادرسانی را به تحریم‌های غرب مرتبط می‌داند. در چند روز اول پس از زلزله، برخی از تجهیزات کمک‌رسانه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه، عمدتا از کشورهای دوست مانند روسیه، ایران و امارات متحده عربی ارسال شده بود.

سازمان ملل پیشتر انتقاد کرده بود که تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک به سوریه از سرعت کافی برخوردار نبوده است.

امدادرسانی و ارسال کمک به سوریه با پیچیدگی‌هایی همراه است. بسیاری از مردم سوریه از عدم کمک‌رسانی به این کشور خشمگین بودند.

در شمال سوریه، بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از زمین‌لرزه‌ها متحمل شده‌اند، از جمله مناطقی به شمار می‌آیند که هنوز تحت کنترل گروه‌های مخالف مسلح قرار دارند.

کمک های بشردوستانه بین‌المللی به این مناطق تنها از طریق یک گذرگاه مرزی با ترکیه یا از طریق مناطق تحت کنترل دولت سوریه انجام می‌شد.

پیشتر انتقادهایی هم مطرح شده بود که در مناطق تحت کنترل بشار اسد سوء مدیریت دولت و امتناع از تعامل با مناطق دیگر زلزله‌زده امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

در همین رابطه، اما گفته شد که دولت سوریه موافقت کرده کمک‌های سازمان ملل را به این مناطق که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی شدیدی بوده، بفرستد.


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024