جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.02.2023, 21:00

هم‌پیوندى و هم‌بستگى بلوچ‌ها و ترکمن‌ها


جمهورى اسلامى علیه ملت بلوچ اعلام جنگ کرده است؛ جنگ علیه این مردمان، علیه هموطنان مبارز، آزادیخواه و حق‌طلب، که قریب به یک قرن تحت ظلم و ستم سیستماتیک حکومت‌هاى پهلوى و اسلامى به‌سر برده و می‌برند.

رژیم اسلامى همواره کوشیده است بلوچ‌ها و دیگر ملیت‌ها را، که براى دستیابی حقوق خود مبارزه می‌کنند، در انظار عمومى با فرافکنی «تجزیه‌طلب» سرکوبشان را توجیه کند.

ایران کشورى است کثیرالمله متشکل از ملت‌هاى مختلف و متنوع با ویژگى‌هاى زبانى، فرهنگى و آداب و رسوم خاص خویش. هیچ ملتى در این سرزمین کهن و پهناور بر ملتى دیگر برترى ندارد. از این‌رو، قائل شدن ارجحیت ملت حاکم فارس بر ملت‌هاى دیگر، که نمادى از نژادپرستى است، و دیگر تبعیضات رسمى، غیرقانونى و خشن موجود باید منع و رفع شوند. کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه شهروندان یک کشور، جدا از تعلقات قومى، مذهبى، جنسیتى و غیره، یک سند بین‌المللى است که جمهورى اسلامى نیز زیر آنرا امضاء نموده است.

ایران کنونی تا پیش از دوره پهلوی ممالک محروسه بوده اما هنگامیکه رضاشاه پهلوى به قدرت رسید، نخستین اقدامى که به عمل آورد انحلال “ممالک محروسه” و جایگزینى آن با یک حکومت متمرکز مطلقه بود. او که از هواداران آدولف هیتلر، صدراعظم دولت فاشیستى آلمان و پیشواى نژادپرستان آریایى، به شمار می‌رفت، به پیروى از وى سیاست آسیمیلاسیون، یعنى هویت‌زدائى از دیگر ملت‌هاى ایرانى و ادغام و تحلیل آنها در ملت حاکم فارس، را تحت شعار یک زبان و یک ملت پیاده نمود. ملت‌هایى که در برابر این سیاست هویت‌زدائى و یکسان‌سازى دست به مقاومت زدند، توسط ارتش رضاشاه یکى پس از دیگرى به شدت سرکوب شدند. به منزله دو نمونه می‌توان از لشکرکشى به ترکمن صحرا در سال ۱۳۰۴ و سرنگون کردن جمهورى نوبنیاد ترکمن صحرا تحت رهبرى عثمان آخون، و تسخیر بلوچستان توسط قشون رضا شاهى در سال ۱۳۰۷ نام برد.

محمدرضا شاه پهلوى نیز همان سیاست پدر را دنبال نموده و به سیاق وى در سال ۱۳۲۵ به آذربایجان و کردستان لشکرکشى کرد و حکومت‌هاى ملى در آن دیار را به خاک و خون کشید.

او در تعقیب سیاست آسیمیلاسیون، از ایجاد مراکز صنعتى و نیز سرمایه‌گذارى در مناطق ملى ممانعت نموده و این مناطق را به تدریج فقیر و عقب مانده نموده است. بلوچستان از جمله مناطقى بود که در پى این سیاست ضد ملى به یکى از فقیرترین استان‌هاى کشور تبدیل گردید. از آنجا که زندگى طاقت‌فرسا در بلوچستان براى بخشی از مردم بلوچ غیرقابل تحمل بود، مهاجرت کردند و گروهی از آنها راهى ترکمن صحرا شدند تا در آنجا در کنار برادران ترکمن خود زندگى نوینى که عارى از فقر و تنگدستی باشد، آغاز کنند. ترکمن‌ها با آغوش باز از برادران بلوچ خود استقبال نموده و از هیچ حمایتى خوددارى نکردند.

جمهورى اسلامى نیز به شیوه پهلوى‌هاى پدر و پسر از همان ابتداى روى کار آمدن با لشکرکشى به تورکمن صحرا و کردستان به سرکوب مردم خود پرداخت. فزون بر آن، رژیم اسلامى نه فقط سیاست هویت‌زدائى خاندان پهلوى را به ارث برده و ادامه داد، بلکه ابعاد آنرا نیز گسترش داده و تعمیق بیشترى به آن بخشید. بگونه‌اى که شعار یک زبان، یک ملت رژیم پهلوى، در دوره جمهورى اسلامى بسط یافته و به شعار یک زبان، یک ملت، یک مذهب تبدیل گردید.

با بروز جنبش “زن، زندگى، آزادى” بر ابعاد اعمال خشونت رژیم اسلامى نیز افزوده شد. به‌ویژه در بلوچستان و کردستان نیروهاى سرکوبگر به سوى تظاهر کنندگان مسالمت‌جو، آتش گشوده و صد‌ها نفر انسان بی‌دفاع و بی‌گناه را به قتل رساندند.

جمهورى اسلامى به قصد مهار نمودن جنبش آزادى‌خواهانه و حق‌طلبانه ملت بلوچ همزمان با اعمال خشونت به تهدید و ارعاب علماى مذهبى نیز مبادرت ورزیده است. لغو امامت جمعه مولانا محمد حسین گرگیج، ایجاد حصر خانگى براى ایشان و بازداشت مولوى عبدالمجید مرادزهى از آن جمله‌اند.

ترکمن‌ها در اعتراض به اعدام مبارزان و کشتار بلوچ‌ها از یکسو، و از سوى دیگر براى اعلام همبستگى خود با مولانا محمد حسین گرگیج و مردم بلوچ در تظاهراتى که روز‌هاى جمعه برگزار می‌شوند، فعالانه شرکت می‌کنند.

ملت غیور بلوچ به‌رغم افزایش فشار و اعمال خشونت، دست از مبارزه برنداشته و به اعتراض و تظاهرات صلح‌آمیز خود ادامه می‌دهد. تحت چنین شرایطى وظیفه انسانى و میهنى هر فرد در جغرافیای ایران است که از بلوچ‌ها در این مبارزه علیه ظلم و زور و مردم‌کشى حمایت نمایند، این وظیفه در درجه اول به عهده احزاب و سازمان‌هاى سیاسى است که با اتحاد عمل خویش در این امر خطیر پیش‌قدم شده و نیروى عظیم و جبهه وسیعى را علیه جمهورى اسلامى سازماندهى کنند.

مادامی که بساط این رژیم کودک‌کش و مردم‌کش برچیده نشود و به جاى آن حکومتى دمکراتیک و سکولار ایجاد نشود، در ایران صلح و امنیت برقرار نشده و مردم از رفاه، آزادى و دموکراسى برخوردار نخواهند شد.

بلوچستان راجی تپاکی
خیزش ملی ترکمن صحرا
سازمان فرهنگی وسیاسی تورکمن صحرا
جبهه مردم بلوچستان
شورای همبستگی تورکمن صحرا
جبهه متحد بلوچستان
شورای همکاری بلوچستان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024