جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.02.2023, 19:39

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۲۰هزار نفر گذشت


بنابر گزارش منابع رسمی تا آخرین ساعات روز پنجشنبه  ۹ فوریه / ۲۰ بهمن، در زلزله ترکیه  ۱۷ هزار ۱۳۴ تن جان خود را از از دست داده و ۷۰ هزار و ۳۴۷ نفر نیز زخمی شده‌اند. تنها در قهرمان‌ماراش شمار قرباینان از ۱۴ هزار گذشته است.

در سوریه نیز دست‌کم ۳۰۰۰ نفر تا کنون بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

امدادگران اتفاق نظر دارند که ساعت برای احتمال رهایی افرادی که ممکن است زنده باشند، به شماره افتاده و کار آن‌ها رقابت با زمان است.

مقامات نهادهای اروپایی اذعان دارند که در طرف سوری، قربانیان و زلزله‌دیدگان در میان ویرانه‌های عظیم و سرمای طاقت‌فرسای هوا تا حد زیادی به حال خود رها شده‌اند.

سران اتحادیه اروپا در نشست روز ۲۰ بهمن خود در بروکسل یک دقیقه به یاد قربانیان این فاجعه سکوت کرده و با هر دو کشور ابراز همدردی کردند اما برای کمک‌رسانی به سوریه، به‌ویژه مناطقی که در دست نیروهای مخالف دولت دمشق است، برنامه‌ای ارائه نکردند.

سازمان دفاع مدنی سوریه، موسوم به «کلاه‌سفیدها»، که از گروه‌های مخالف حکومت است، تأکید می‌کند که صدها تن همچنان در زیر آوارها گرفتارند و وضعیت «فاجعه‌بار» است.

در این میان، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، برای نظارت بر کمک‌های جمهوری اسلامی و گروه‌های متحد تهران به سوریه، در حلب به‌سر می‌برد.

حلب، طرطوس، لاذقیه، ادلب و حماه پنج استان سوری هستند که عمدتاً درگیر عواقب زمین‌لرزه شده‌اند.

حضور فرمانده نیروی قدس در استان حلب در حالی است که هنوز گزارشی از بازدید بشار اسد در آن بخش از مناطق زلزله‌دیده کشورش که در کنترل ارتش سوریه است، منتشر نشده است.

پنجمین هواپیمای حامل کمک‌های ایران روز پنج‌شنبه به دمشق رسید. اما ۴۵ تُن کمک این هواپیما مانند محموله‌های چهار هواپیمای پیشین ایرانی، تنها برای مناطقی است که حکومت بشار اسد بر آن کنترل دارد.

شبکه اسرائیلی «کان» روز ۲۰ بهمن پیام‌های صوتی زلزله‌زدگان سوری در مناطقی را که زیر کنترل معارضین است، پخش کرد که به اسرائیل برای کمک‌رسانی التماس می‌کردند.

این پیام‌دهندگان سوری می‌گفتند که بشار اسد خواهان نابودی مردم در این مناطق بوده و نباید امیدی داشت که دل او برای کمک به فاجعه‌دیدگان به رحم آمده باشد.

ترکیه چهارشنبه گفته بود که گشایش دو گذرگاه مرزی با سوریه را بررسی می‌کند تا از طریق آن، بتوان کمک برای زلزله‌زدگان سوریه منتقل کرد. اما این وعده هنوز عملی نشده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد تا بامداد پنج‌شنبه پیکر ۱۴ هزار و ۱۴ قربانی از زیر آوار بیرون کشیده شد و شمار مجروحان اکنون حدود ۶۴ هزار نفر است.

در نتیجه فعالیت بیش از ۱۱۰ هزار نیروی امدادی خود ترکیه، بیش از هشت هزار تن از مردم تا حال زنده از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند.

نیروی اعزامی نجات ارتش اسرائیل تا ظهر ۲۰ بهمن ۱۰ تن را زنده از زیر آوار بیرون کشید، تیم جمهوری آذربایجان ۳۴ تن و نیروهای امدادی ایران ۳ تن را زنده نجات داده‌اند.

تیم واکنش سریع هلال احمر ایران از یک روز پس از زمین‌لرزه، در شهرستان اصلاحیه در استان غازی‌آنتب مستقر است. تیم ایرانی یک گروه پزشکان و پرستاران را نیز با خود همراه دارد.

با وجود خبرهای امیدبخش، گزارش‌ها حاکی است که شماری از نجات‌یافتگان که شدیداً مصدوم شده‌اند، در نتیجه کمبود امکانات پزشکی لازم، سریعاً جان دادند یا هنگام خلاصی، امدادگران ناچار به قطع عضو آن‌ها شدند.

پزشکان در مورد برخی دیگر از مجروحان نجات‌یافته نیز بلافاصله پس از انتقال آنان به مراکز امدادی، اقدام به قطع عضو مصدومین کردند.

ترکیه اعلام کرد از روز دوشنبه تا بامداد پنج‌شنبه یک‌هزار و ۱۱۷ پس‌لرزه در مناطق فاجعه‌دیده ثبت شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که روز پنج‌شنبه بازدید از غازی‌عینتاب، کیلیس و عثمانیه را در دستور کار داشت، یک روز پیش از آن به‌طور تلویحی پذیرفت که واکنش اولیه این کشور سریع نبود اما گفت هیچ کشوری برای رویارویی با فاجعه‌ای عظیم در چنین ابعادی آماده نیست.

او در دیدار از شهرهای قهرمان‌مرعش، ختای، آدانا و اسکندرون که ویرانی بی‌سابقه‌ای را به خود دیده، بر لزوم همدلی و اتحاد در شرایط سخت کنونی تأکید کرد اما رهبران جناح مخالف دولت را به کم‌کاری در دو شبانه‌روز نخست پس از زلزله متهم کرد.

به گفته آقای اردوغان، دولت ظرف یک سال منازلی مسکونی به جای ساختمان‌های تخریب شده، خواهد ساخت.

در این میان، اداره مهاجرت ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که شهروندان خارجی در مناطق زلزله‌زده به‌طور موقت نیازی به گرفتن مجوز جهت عبور و رفتن به مکانی دیگر ندارند. چنین مجوزی از جمله برای مهاجرین ایرانی و افعانستانی تاکنون یک امر الزامی بود.

نامه اعلام همبستگی سران اتحادیه اروپا به اردوغان

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست فوق‌العاده بررسی آخرین تحولات اوکراین در بروکسل به احترام جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه یک دقیقه سکوت کردند.

آنها همچنین با ارسال نامه‌ای خطاب به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه جان باختن شماری از شهروندان این کشور در زلزله را تسلیت گفته و اظهار داشت: مردم با مصیبتی جان‌گداز مواجه هستند.

سران اتحادیه اروپا، با خانواده قربانیان ابراز همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبودی کردند. آنها همچنین مراتب سپاس و احترام خود با تیم‌های امداد و نجات اعلام کردند.

در بخش دیگر این نامه آمده است: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو با مردم ترکیه و سوریه در مواجهه با این فاجعه در همبستگی کامل قرار دارند.

سران اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای ارائه سریع کمک‌ها پس از زلزله انجام دادند، یادآور شدند که سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای کمیسیون اتحادیه اروپا، ابتکار عمل را برای سازماندهی کنفرانس اهداکنندگان در ماه مارس برای جمع آوری کمک‌های مالی از جامعه بین‌المللی اتخاذ کرد.

تحقیقات درباره ساختمان‌های فروریخته بر اثر زلزله آغاز شد

بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در جمع خبرنگاران در مرکز هماهنگی امنیت و وضعیت‌های اضطراری دیاربکر گفت: تحقیقات درباره ساختمان‌ها و کسانی که این ساختمان‌های فروریخته را ساخته‌اند در تمام استان‌های زلزله‌زده آغاز شده است.

بوزداغ همچنین تاکید کرد که کسانی که سهل‌انگاری یا کم‌کاری کرده‌اند نیز پاسخگو خواهند شد.

وزیر دادگستری ترکیه همچنین درباره قیمت‌های گزاف نیز اظهار داشت: در این خصوص، هم پلیس شهری، هم مسئولان ذیربط و هم دادستانی، مجازات‌های قانونی لازم را علیه افرادی که در چنین زمانی با چنین رفتارهای غیراخلاقی، غیرقانونی، غیرانسانی به دنبال منافع نامشروع هستند، اعمال خواهند کرد.

وی همچنین در ارتباط. با پست‌های تحریک‌آمیز نیز گفت: هیچکس حق ندارد احساسات و حساسیت‌های ملت ما را در شرایطی که ملت ما در تنگنای شدید به سر می‌برد، مسخره و تحقیر کند، همه منتظر فرزندان خود هستند به امید اینکه فرزندان خود را از زیر آوار بیرون بیاورند.

بایدن: زلزله‌های ترکیه، یکی از بزرگترین زلزله‌های منطقه در ۱۰۰ سال گذشته است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در ایالت ویسکانسین درباره زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه اظهار داشت: این یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های منطقه در بیش از ۱۰۰ سال گذشته است.

بایدن ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، گفت: ما نیز سوگوار جان‌باختگان هستیم، تماشای بیرون کشیدن اجساد قربانیان زلزله از زیر آوار باورنکردنی است. زلزله بسیار مهیبی بود، با زلزله‌زدگان ابراز همدردی و همدلی می‌کنیم.

بایدن با بیان اینکه بلافاصله پس از زلزله با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تماس گرفته، ابراز داشت که آمریکا حمایت کامل خود از ترکیه که متحد ناتو است اعلام و تیم‌های جستجو و نجات اعزام کرده است و آژانس توسعه بین‌المللی و ارتش ایالات متحده در اروپا نیز آماده کمک به مناطق زلزله‌زده در ترکیه هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا از طریق سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان در سوریه کمک کرده، اظهار داشت: از روز اول فعالیت‌های امدادرسانی را آغاز کردیم؛ ایالات متحده یکی از کمک کنندگان اصلی برای نجات جان انسان‌ها است.

بایدن تاکید کرد: ما بر تعهد خود برای حمایت از مردم ترکیه و سوریه در مواقع ضروری پایبند هستیم.


منابع: خبرگزاری آناتولی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024