جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.02.2023, 11:56

عبدالحمید: در جمعه خونین زاهدان ۱۵ نفر نابینا شدند


عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ بهمن، شکنجه و فشار به زندانیان را «حرام» دانست و خواستار برقراری حکومتی فرادینی و استفاده از همه شایستگان، از جمله افراد لاییک شد. او همچنین گفت در جمعه خونین،‌ ۱۵ نفر چشمشان کور و برخی قطع نخاع شدند و شماری پایشان را از دست دادند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر کتک زدن زندانیان،‌ شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری و «برخورد وحشیانه» با بازداشتی‌ها را محکوم کرد و با تاکید بر این که چنین رفتارهایی از سوی حکومت، خلاف «تعلیم اسلام و دین» است، گفت: «زدن، فشار آوردن و اهانت کردن به زندانی، جایز نیست و حرام است.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی اضافه کرد: «زندانی نباید احساس کند دست دشمن افتاده، بلکه [رفتار با او باید طوری باش] که با خود بگوید دست یک انسان افتاده‌ام و حقم ضایع نمی‌شود چرا که زدن و شکنجه [مصداق] ضایع کردن حق زندانی است.»

او در ادامه با اشاره به نقش سران جمهوری اسلامی در صدور مجوز شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری از زندانیان گفت: «آنان که اجازه این مسایل را داده‌اند معلوم نیست چه تفکری و ‌چه برداشتی از دین دارند.»

حکمرانی برای اجرای عدالت است نه جمع کردن پول

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از خطبه‌های خود به بازداشت و حصر خانگی ائمه جماعت اهل سنت در سیستان و بلوچستان، کردستان و دیگر نقاط ایران اشاره کرد و خواستار آزادی و رفع محدودیت مولوی عبدالمجید مرادزهی، مولوی محمدحسین گرگیج و ماموستاهای کردستان شد.

او بازداشت و فشار بر «علما» را صرفا به خاطر «حرف زدن و مصاحبه» نادرست خواند و به حکومت توصیه کرد تا دید خود را نسبت به انتقادها وسیع و حرف منتقدان را تحمل کند.

مولوی عبدالحمید با بیان این که «بیشترین مشکل کشور از همین جا به وجود آمده که درهای انتقاد بسته شده است»، خواستار آزادی بیان اهل قلم و ‌روزنامه‌نگاران برای انعکاس واقعیت‌ها شد و گفت: «بهترین نظام در جهان آنی است که منتقدانش آزادی بیان و قلم داشته باشند.»

او در ادامه یادآور شد: «اگر مردم [حکومتی را] نخواهند، چرا مسوولان خود را به رنج بیندازند؟ چه چیزی عایدشان خواهد شد؟ در چنین شرایطی، آن وزیر و استاندار آرامش نخواهد داشت.»

اسماعیل‌زهی همچنین با انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرد: «حکومت‌داری و حکمرانی برای اجرای عدالت و گرفتن حق مظلوم و خدمت به خلق است نه برای مادیات و جمع کردن پول. مال و پول چه ارزشی دارد؟»

او در ادامه گفت: «اگر به من وعده حکومت بدهند هرگز قبول نمی‌کنم. وقتی این‌قدر راحت با اساتید و معلمان و دانش‌آموزان و دانشجویان نشسته‌ام و معاشرت دارم، چرا آسایشم را خراب کنم؟»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با ذکر مثال‌هایی از «تحویل حکومت به معاویه از سوی امام حسن»، رفتارهای جمهوری اسلامی را خلاف «سیره اهل بیت و صحابه پیامبر و عمل به قرآن» دانست.

مولوی عبدالحمید در ادامه بار دیگر بر ضرورت آزادی همه زندانی‌ها از زن و مرد و جوان و هنرمند تا دانشگاهی و دیگر طیف‌ها شد و گفت: «این‌ها را سوال‌پیچ نکنید، نترسانید، تهدیدشان نکنید.»

در قاچاق مواد مخدر دست‌های زیادی در کار است

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اعدام دو برادر را در کرمان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر «تکان‌دهنده» خواند و گفت: «این نهایت بی‌رحمی قاضی بود که دو برادر را به اعدام محکوم کرد. باید از خون یکی از آن‌ها می‌گذشت. البته من که می‌گویم هر دو؛ با اعدام [متهمان جرایم مواد مخدر] مخالفم.»

او ادامه داد: «معتقدم این اعدام‌ها هیچ نفعی نه برای نظام و نه جامعه نداشته است چرا که مواد مخدر همچنان جاری است و مردم عادی آن را به کشور نمی‌آورند. دست‌های زیادی در کار است. با وجود اعدام‌ها نیز کاروانش هیچ زمانی متوقف نشده است.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به این که «کاش کسانی که این قوانین [اعدام] را تصویب کردند ترحم بیشتری داشتند» یادآور شد: «وقتی پدری را [در جرایم مواد مخدر] اعدام می‌کنیم، به این فکر هستیم که این بچه‌های یتیم شده را چه کسی تکفل می‌کند؟ آیا توانسته‌ایم آنان را به مدارس و دانشگاه برسانیم؟»

بودجه «صنعت تسلیحات» باید خرج دیگر صنایع می‌شد

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به ضرورت جایگزینی نگاه درونی بر نگاه بیرونی اشاره کرد و گفت که «نگاه حاکمیت و مسوولان باید بر اساس صلح باشد».

او در ادامه گفت: «دردهایی که امروز مردم فریاد می‌زنند ناشی از نبود نگاه درونی حکومت است .... امروز باید پول ما یکی از ارزشمندترین پول‌های منطقه می‌شد و مردم گرسنه و فقیر نمی‌ماندند. مردم ایران شایسته این بودند که سیر و غنی باشند.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی بر تقویت نیروی نظامی و تاکید بر اسلحه‌سازی گفت: «خوب است که برای دفاع از خودمان در صنعت تسلیحات پیشرفت کنیم اما اگر نگاه صلح‌آمیز بود، به جای این که در چنین صنعتی بالاترین هزینه را صرف کنیم، بودجه را صرف صنایع دیگر می‌کردیم.»

او با اشاره به این که در دیدار با وزیران دولت حسن روحانی نسبت به نگاه دولت به صنعت انتقاد کرده بود، تاکید کرد: «صنعت دارد بدبخت می‌شود و دولت باید مالیات را از تولیدکنندگان بردارد و آنان را تقویت کند تا صنعت گسترش پیدا کند.»

فرد لاییک هم باید در حکومت به کار گرفته شود

عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچنین تاکید کرد که باید نگاه فرامذهبی، فراجناحی و فرادینی بر کشور حاکم شود چرا که همه مردم ایران «دین‌دار نیستند» و بعضی دین را قبول ندارند و اگر نگاه حکومت فرادینی باشد، کشور بر اساس شایستگی بنا می‌شود نه دین‌داری افراد.

او تصریح کرد: «من معتقدم که در حکومت، یک فرد لاییک (بی‌دین) هم باید به کار گرفته شود .... من را به خاطر این دیدگاه ملامت نکنید. ممکن است بعضی دین را قبول نداشته باشند اما سیاست درست این است که اگر شایستگی و وجدان دارند، باید به کار گرفته شوند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به صحبت‌هایی که در هفته‌های گذشته برای رعایت حقوق بهاییان و برقراری صلح میان «حکومت اسرائیل و فلسطین» کرده بود، گفت که توصیه او به مقامات جمهوری اسلامی برای رعایت «حقوق انسانی و بشری» باعث شده تا برخی به او توهین کنند.

اشاره مولوی عبدالحمید به یادداشت روزهای اخیر روزنامه کیهان است که به دلیل مواضعش در برابر بهاییان و صلح در فلسطین، او را وابسته به اسرائیل خوانده بود.

اسماعیل‌زهی با تاکید بر این که همواره بر «صلح عادلانه» تاکید دارد اما بعضی به چنین صلحی «نه» می‌گویند، یادآور شد: «صلح ظالمانه [مدنظر کیهان و توهین‌کنندگان] را هم ما قبول نداریم.»

او همچنین تصریح کرد: «نگاه‌ها باید عوض شود. در غیر این صورت هر کسی هم که رییس‌جمهوری و مسوول باشد، مشکل حل نمی‌شود.»

در جمعه خونین زاهدان ۳۰۰ نفر مجروح، ۱۵ نفر نابینا و برخی قطع نخاع شدند

امام جمعه اهل سنت زاهدان به حادثه «تکان‌دهنده» انفجار در مسجد پیشاور پاکستان هم اشاره کرد و گفت: «کسی تاکنون مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته اما مقصر هر کسی که هست، ‌بویی از اسلام نبرده است.»

او همچنین با اشاره به زلزله خوی، ویران شدن خانه‌ها و آواره شدن مردم، گفت: «بسیاری از هم‌وطنان ما در این سرمای زمستان گرفتارند. توصیه ما به مسوولان این است که وظیفه‌شان را ادا و به آن‌ها رسیدگی کنند.»

مولوی عبدالحمید همچنین یادآور شد که به تازگی با مجروحان جمعه خونین زاهدان دیدار داشته است.

به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمعه خونین، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند که «۱۵ نفر چشم‌شان کور و برخی قطع نخاع شده‌اند و شماری از مجروحان هم پایشان را از دست داده‌اند».

اسماعیل‌زهی بار دیگر بر خواست مجروحان و خانواده کشته‌شدگان جمعه خونین مبنی بر رسیدگی به پرونده و مجازات عاملان و آمران این کشتار تاکید کرد.

او در پایان سخنانش تداوم فضای امنیتی در زاهدان را موجب لطمه خوردن اقتصاد شهر دانست و به مسوولان توصیه کرد تا فضا را عادی کنند؛ چرا که تا امروز خود مردم از امنیت شهر حراست کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته فضایی امنیتی و نظامی بر شهر زاهدان حاکم بوده و نیروهای حکومتی ده‌ها شهروند را بازداشت یا احظار کرده‌اند.

ايران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024