جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2023, 21:22

درخواست صدها دانشگاهی از شورای حقوق بشر:

جمهوری اسلامی را برای جنایات خود پاسخگو کنید


رادیو فردا: سازمان «دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار اقدام جدی‌تر و موثرتر این شورا برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در ایران و پاسخگو کردن حکومت جمهوری اسلامی برای «جنایات» خود و «سرکوب وحشیانه» معترضان شد.

در بیانیه سازمان «دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» آمده است: «طی دهه‌های گذشته، مردم ایران تمامی اقدامات مسالمت‌آمیز ممکن برای رسیدن به خواسته‌های خود را آزموده، اما در مقابل با سرکوب وحشیانه‌ رژیم مواجه شده‌اند.»

امضاکنندگان این نامه با تاکید بر این‌که «حکومت در ایران نماینده ایران نیست»، تصریح کرده‌اند: «بر همین اساس، این مردم آزادی‌خواه انقلاب را تنها راه‌حل باقی مانده در پیش روی خود در مواجهه با رژیمی ستمگر و ناقض حقوق اولیه انسانی می‌بینند.»

آن‌ها از جامعه بین‌المللی همچنین خواسته‌اند که «مردم ایران را در مبارزه‌‌شان برای رسیدن به آزادی حمایت کنند».

طی دو روز گذشته، صدها دانشگاهی شامل دانشجویان، استادان، کارکنان و دانش‌آموختگان بیش از ۲۵۰ موسسه دانشگاهی این نامه را امضا کرده‌اند.

در این میان، دانشگاهیانی از ۵۵ دانشگاه داخل ایران نیز تا کنون این نامه را امضا کرده‌اند اما به دلایل امنیتی نام این دانشگاه‌ها به صورت محرمانه ثبت شده و برای عموم قابل رویت نیست.

سازمان «دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» در بیانیه خود تاکید کرده که با وجود سرکوب‌های گسترده، «عزم مردم ایران برای تغییر واقعی همچنان مستحکم است».

نامه این سازمان خطاب به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از آن منتشر می‌شود که این شورا در یک نشست اضطراری به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران رای مثبت داد.

«دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» که یک سازمان مستقل غیردولتی و غیرحزبی است، در نامه خود تاکید کرده که اگرچه شورای حقوق بشر سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق بشری بارها به جمهوری اسلامی برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در ایران هشدار و رای به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب داده‌اند، اما این درخواست‌ها هیچ تغییری در رفتار حکومت نداشته است.

دانشگاهیان عضو گروه «دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» ضمن استقبال از تشکیل این کمیته، با این حال، از شورای حقوق بشر خواستند با «ایجاد فرایندهای جدید و موثر، جمهوری اسلامی را برای جنایات خود پاسخگو کند».

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۹ آذر سه حقوقدان زن را به عنوان اعضای این کمیته تعیین کرد.

اعتراضات سراسری ایران پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد از اواخر شهریورماه آغاز شد و با گذشت چهار ماه، همچنان به شکل‌های مختلف ادامه دارد.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بر اثر سرکوب این اعتراضات بیش از ۵۰۰ تن شامل ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده و تاکنون چهار تن از معترضان در پی برگزاری دادرسی‌های ناعادلانه و دادگاه‌های فرمایشی اعدام شده‌اند.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، جان دست‌کم ۱۰۹ معترض دیگر نیز که در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هستند در خطر است و این افراد با خطر صدور یا اجرای احکام اعدام یا مجازات‌های سنگین مشابه روبه‌رو هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024