جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.01.2023, 16:18

چهارده معترض ایرانی زیر حکم اعدام است


کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان

نزدیک به چهارماه از شروع اعتراضات در ایران گذشته و طی این مدت هزاران نفر دستگیر شده‎اند. در میان دستگیرشدگان تعداد قابل توجهی با اتهامات سنگین نظیر «محاربه» و «افساد فی الارض» روبرو ‌هستند و در چندین مورد مانند پرونده «مرگ مامور بسیجی در اکباتان»، پرونده «خیابان معالی‌آباد شیراز»، پرونده معترضان در «اشنویه»، هنوز حکمی صادر نشده است.

در حال حاضر براساس گزارش‎های منتشر شده و تحقیقات کمیته پیگیری دستکم چهارده تن از دستگیرشدگان اعتراضات، زیر حکم اعدام قرار دارند. از این چهارده نفر حکم اعدام محمد بروغنی فعلا متوقف شده است.

امیررئیسیان وکیل محمد قبادلو نیز اعلام کرده که برای موکلش درخواست اعاده دادرسی ثبت کرده و مطابق قانون به محض دریافت این درخواست، دیوان عالی باید دستور توقف اجرای اعدام را صادر کند، با این وجود هنوز خبری رسمی مبنی بر توقف حکم او منتشر نشده است.

همچنین حکم اعدام شش نفر از دستگیرشدگان اعتراضات نیز در دیوان عالی کشور نقض شده است. سامان صیدی (یاسین)، حمید قره‎حسنلو، سهند نورمحمدزاده، حسین محمدی، ماهان صدارت مرنی و رضا آریا زندانیانی هستند که با نقض حکمشان در دیوان عالی کشور، در انتظار محاکمه مجدد به سر می‎برند.

در حال حاضر اسامی محکومان به اعدام به شرح زیر است:

بلوچستان:

کامبیز خروت: شهروند بلوچ ۲۱ ساله، توسط شعبه ۲ کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان با اتهامات «اغتشاش و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد. این حکم در روز سیزدهم دی‏ماه در زندان زاهدان به وی ابلاغ شده است. کامبیز خروت ابتدا در روز نهم مهرماه دستگیر و اوایل آبان با قرار وثیقه آزاد شد، او سپس در روز بیست‎ویک آبان‎ماه مجددا دستگیر و این‏بار با اتهامات جدی مواجه شد.

براساس گزارش منابع بلوچ او در دوران بازداشت به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و در دادگاه نیز از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است، با وجود این او در دادگاه همه اتهامات وارده علیه خود را رد کرده است. وی هم اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان به سر می‌برد و از حق تماس تلفنی نیز محروم است.

شعیب میربلوچ‌زهی ریگی: جوان بلوچ ۱۸ ساله‌ای است که با اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است. براساس گزارش‎ها، شعیب در تاریخ ۱۳ مهرماه بازداشت و حکم اعدام او در تاریخ ۲۸ آذر، یعنی حدود دو ماه و نیم بعد از بازداشت صادر شد. شعیب در روز بازداشت خود، از خانه به قصد تهیه دارو به داروخانه‌ای در خیابان مدنی زاهدان خارج شده و در مقابل داروخانه توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد. او سپس به مدت ۱۴ روز در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان مورد شکنجه قرار گرفته است، و وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده است. به گفته منابع نزدیک شدت شکنجه جسمی او به حدی بوده که پس از یکماه هنوز آثار کبودی‌‏های شدید بر بدن او قابل مشاهده بود.

شعیب میربلوچ‎زهی در حالی در دادگاه محاکمه شد که از حق داشتن وکیل محروم بوده است. حکم اعدام این شهروند بلوچ در زندان زاهدان ابلاغ شده است. این حکم بدوی بوده و با اعتراض وی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

منصور دهمرده: ۲۲ ساله و شاگرد راننده اتوبوس و از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در زاهدان، روز ۱۳ دی ماه توسط شعبه دو کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان با اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد. منصور دهمرده که دارای معلولیت جسمی نیز هست، در ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات در زاهدان بازداشت شد. به گزارش حال‌وش، «منصور در دادگاه به قاضی گفته من فقط سه تا سنگ پرتاب کردم و یک لاستیک آتش زدم که قاضی در جواب وی گفته هر کسی علیه حکومت علی خامنه‌ای اعتراض کند به اعدام محکوم می‌شود».

بر اساس همین گزارش او به مدت ۱۰ روز تحت شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته به طوری که دندان‌ها و بینی‌اش شکسته است. منصور دهمرده در حال حاضر در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است.

ابراهیم نارویی: شهروند ۲۵ ساله بلوچ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در زاهدان، توسط شعبه ۶ دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. ابراهیم نارویی در روز ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱، در منطقه محل سکونتش در جاده قدیم زاهدان بازداشت شد. او پس از یک هفته شکنجه در بازداشتگاه و اعتراف اجباری با چشمان بسته با اجبار نیروهای امنیتی اوراقی را امضا کرده و اثر انگشت زد. حکم اعدام او روز نهم دی‎ماه در زندان مرکزی زاهدان ابلاغ شد. ابراهیم نارویی در دادگاه حق استفاده از وکیل تعیینی را نداشته است. او در حال حاضر در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان بسر می‌برد.

نوشهر:

مهدی محمدی فرد: مهدی محمدی‌فرد، ۱۸ ساله، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به دوبار اعدام محکوم شده است. مهدی محمدی‎فرد در جریان اعتراضات سراسری در تاریخ هشتم مهر در نوشهر دستگیر شد. براساس حکم دادگاه انقلاب او به دلیل نقش داشتن در اعتراضات روز سی شهریور در نوشهر، به اتهامات «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است. او همچنین از بابت اتهام‌های دیگر مانند «تبلیغ علیه نظام» و «تحریک برای برهم زدن امنیت کشور»و «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» در مجموع به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است.

در حکم صادره آمده است که در این تجمع اعتراضی پنج نفر کشته شدند. طبق آمار موجود روز سی شهریور یکی از خونبارترین روزهای اعتراضات سراسری در نوشهر بوده است و تعداد زیادی از شهروندان در این روز کشته شدند. از جمله کشته‎شدگان این روز «حنانه کیا» و «غزاله چلابی» بوده‎اند.

عرشیا تکدستان: جوان ۱۸ ساله اهل ‎نوشهر ‎مازندران است که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم شد. او همچنین با اتهامات «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است. دادگاه او را یکی از «لیدرها و عاملین اصلی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریور در نوشهر دانسته است.

عرشیا تکدستان که به تازگی در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه پذیرفته شده بود، در روز دوم مهر دستگیر شد و گزارش‌ها حاکی از آن است که تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از عرشیا اخذ شده، تحت شکنجه بوده است. دخترخاله او در گفتگو با رسانه‏ها گفته است:« عرشیا را ۲۸ روز تمام در یک سلول انفرادی ۲ در ۲ در زندان ساری حبس کردند و ساعت‌ها از او بازجویی می‌کردند، در تمام این مدت هم خانواده از او بی‌خبر بودند. عرشیا را تهدید کرده بودند که پدرت را بازداشت می‌کنیم. چشمش را بسته‌اند و اسلحه گذاشتند روی سرش، آن ‌هم بچه‌ای که لکنت زبان دارد. من مطمئنم حتی نتوانسته در برابر آن‌ همه آزار و اذیت فریاد بکشد، فقط هرچه جلویش گذاشته‌اند امضا کرده است. در تمام این مدت هم خانواده از او بی‌خبر بودند، شکنجه دو سویه». گفتنی‏است عرشیا در دادگاه از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. او در حال حاضر در زندان نوشهر نگهداری می‎شود.

جواد روحی: شهروند ۳۵ ساله اهل آمل که در روز ۳۱ شهریورماه دستگیر شده بود، توسط دادگاه انقلاب ساری به اعدام محکوم شده است. براساس گزارش‌های منتشرشده او در مدت بازداشت ناچار به اعتراف اجباری شده و با اتهامات محاربه و افساد فی الارض در دادگاه، حکم اعدام دریافت کرده است. پرونده او هم‎اکنون برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده شده است. والدین او در پیامی درباره وضعیت فرزندشان صراحتا اعلام کردند که او سابقه بیماری اعصاب و روان دارد و در زمان حضور در اعتراضات و بازداشت نیز، تحت درمان بوده است. جواد روحی در دادگاه از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.

اصفهان:

صالح میرهاشمی: مربی کاراته به عنوان متهم ردیف اول در پرونده موسوم به خانه اصفهان معرفی شد. او در روز 25 آبان در اعتراضات فلکه نگهبانی خانه اصفهان دستگیر و در روز نوزدهم دی در حکمی توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با سازمان مجاهدین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. یکی از نزدیکان او گفته است: «او را ۴۵ روز در انفرادی نگه‌داشتند، خواهرش را به گروگان گرفتند، شکنجه روانی و جسمی دادند، با تهدید همسر و پدرش، دنده‌ها و دندان‌هایش را شکستند، تا اعتراف اجباری بکند.»

او در دادگاه با رد اتهام شلیک به ماموران می‌گوید که در روز حادثه به هیچ ماموری شلیک نکرده و اسلحه‌ای در اختیار نداشته است. در فیلم‌هایی نیز که در دو ماه گذشته از روز حادثه منتشر شده، هیچ نشانی از تیراندازی و یا حمل سلاح دیده نمی‌شود. گفتنی است حکم صادرشده در پرونده صالح میرهاشمی، بدوی است و این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است.

مجید کاظمی: متهم ردیف دوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به اتهام «محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف» به اعدام و برای اتهامات «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این رای دادگاه بدوی و قابل تجدیدنظرخواهی است. مجید کاظمی در دادگاه ادعای شلیک به سمت ماموران را رد کرده و گفته به هیچ ماموری تیراندازی نکرده و فقط تیراندازی هوایی انجام داده چرا که اگر به گفته او «یک خشاب تیر را به سمت ماموران می‌زدم که به جای سه نفر ۵۰ مامور کشته می‌شد.»

مجید کاظمی به همراه برادرش حسین بازداشت شد. پس از نزدیک به دو ماه بعد از بازداشت و روزی که مجید به اعدام محکوم شد، حسین با دنده و دندان‌های شکسته، آزاد شد. به گفته خانواده کاظمی تمام این مدت حسین را زیر شکنجه نگه داشتند تا از مجید اعتراف اجباری بگیرند.

سعید یعقوبی: ۳۷ ساله متهم ردیف سوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» است که به اتهام «محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به ۱۰ سال حبس تعزیری» محکوم شد. او هم در جلسه دفاع خود در دادگاه تاکید کرد که هیچ تیری به سوی ماموران شلیک نکرده است.

سعید یعقوبی پیش از بازداشت نگهداری از پدر و مادر مسن خود را بر عهده داشته است. او به گفته مادرش در روز ۲۷ آبان‌ماه در محل کارش بازداشت شده و آنان تا بیش از یک ماه بعد از آن از او بی‌خبر بودند.

تهران:

محمد قبادلو: ساکن شهر جدید پرند، روز شنبه ۷ آبان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام محاربه محاکمه و به اعدام محکوم شد. در جلسه دادرسی او با اعمال تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری از ارائه دفاع وکیل مورد نظر متهم ممانعت بعمل آمده بود. براساس کیفرخواست صادرشده محمد قبادلو متهم است که با خودروی سواری پیکان سفیدرنگ به ماموران موتورسوار اصابت کرده که اقدام وی منجر به کشته شدن استوار «وحید کرم پور حسنوند» و مجروح شدن پنج مامور پلیس شده است. خانواده و پزشکان معالج قبادلو گفته‎اند که او به بیماری دوقطبی مبتلا است و در لحظه وقوع اتفاق به دلیل عدم مصرف داروهایش، کنترلی بر اعمال خود نداشته است. اما روانپزشک پزشکی قانونی در جلسه دادگاه این مساله را رد کرده است.

حکم اعدام محمد قبادلو چندی پیش در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت. با اینحال وکیل تعیینی او که پس از دادگاه بدوی، وارد پرونده او شده، اعلام کرده در این پرونده درخواست اعاده دادرسی را ثبت کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا اجرای حکم اعدام او رسما متوقف شده یا نه.

مهدی بهمن: نویسنده و نگارگر زندانی توسط شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عموزاده به اعدام محکوم شد. دادگاه او روز شنبه سوم دی ماه برگزار شد. بنابر گزارش‌های رسیده او در جلسه دادگاه از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. مهدی بهمن روز ۱۹ مهر در منزلش در تهران بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. اوبه تازگی پس از بیش از سه‎ماه حبس در بند۲۰۹ به زندان تهران بزرگ انتقال یافته است. گفته می‎شود دلیل صدور حکم اعدام برای وی، مصاحبه او با شبکه سیزده تلویزیون اسرائیل است. حکم صادره علیه او بدوی و قابل تجدیدنظرخواهی است.

منوچهر مهمان‎نواز: از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری روز هشت آبان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت. او در دادگاه به اتهام « احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی با مجازات محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، شرکت در تجمعات غیرقانونی» محاکمه شد. او متهم شد که با «کوکتل مولوتوف اقدام به آتش زدن محیط بخشداری شهرستان قرچک » کرده است. نماینده دادستان در این جلسه از قاضی خواسته بود که حکم صادره علیه وی در محل وقوع جرم اجرا شود. مهمان‎نواز در جلسه دادگاه از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و همچنین اتهامات وارد شده علیه خود را رد کرده است. در مورد او اطلاعات چندانی در دست نیست. گفته می‎شود او در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. کمیته تاکنون نتوانسته اخبار موثقی از حکم قطعی وی بدست اورد.

محمد بروغنی: که در جریان اعتراضات اخیر در پاکدشت دستگیر شده و در دادگاه به اتهام محاربه، مورد محاکمه قرار گرفته بود، یکی دیگر از محکومان به اعدام است که حکمش در دیوان عالی تایید شده و به تازگی با توجه به ثبت اعاده دادرسی توسط وکیلش، اجرای آن متوقف شده است. جلسه رسیدگی به اتهامات او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شده بود. براساس اخبار منتشرشده از دادگاه، محمد بروغنی براساس فیلم‌هایی که از گوشی موبایل او استخراج شده و همچنین محتویات اینستاگرامش به محاربه متهم شده است.

محمد بروغنی ۱۹ ساله است و هم‎اکنون در زندان رجایی‎شهر کرج نگهداری می‌‏شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024