جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2023, 11:46

اتحادیه اروپا به‌دنبال تحریم ۴۰ فرد و نهاد ایرانی


نشریه پولیتیکو که در آمریکا منتشر می‌شود نوشته است که اتحادیه اروپا طرحی را برای بررسی اعضای اتحادیه تهیه کرده که طبق آن، نزدیک به چهل فرد و نهاد حکومتی ایران از جمله وزیر ورزش، مشمول تحریم‌های جدید کشورهای عضو قرار خواهند گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از پولتیکو، حمید سجادی، وزیر ورزش براساس مدارک مورد استناد اتحادیه اروپا، «مسئول فشار بر  ورزشکاران ایرانی برای سکوت و خودداری از سخن گفتن علیه سرکوب در ایران در سطح بین‌المللی بوده است».

یکی از اقدامات حمید سجادی که مورد استناد اتحادیه اروپا قرار گرفته به ماجرای الناز رکابی ارتباط دارد.

به نوشته پولیتیکو، وزیر ورزش «شخصا درگیر پرونده الناز رکابی بوده که بدون حجاب در مسابقات صخره‌نوردی قهرمانی آسیا در پاییز ۲۰۲۲ شرکت کرد».

براساس مدارک مورد استناد اتحادیه اروپا، در ماه دسامبر معلوم شد که خانه خانوادگی خانم رکابی در زنجان تخریب شده است.

پولتیکو افزوده است که همزمان، چند کشور عضو اتحادیه موضوع قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را دنبال می‌کنند.

به نوشته این نشریه، این تحریم‌ها بخشی از  ادامه واکنش‌های اتحادیه اروپا به «سرکوب مرگبار» معترضان ایرانی توسط حکومت است. این اعتراضات شدیدترین چالشی است که  رژیم ایران از زمان انقلاب سال ۵۷ با آن روبرو بوده است.

پولیتیکو نوشته است پشتوانه پیشنهاد تحریم‌های جدید شامل ۲۷ مدرک مربوط به سرکوب مردم ایران توسط رژیم است که بخش اعظم آنها را گزارش‌های رسانه‌ای تشکیل می‌دهد.

اتحادیه اروپا با استناد به این مدارک، ۱۷ تن از مقامات حکومتی از جمله استانداران و فرمانداران، یک نماینده مجلس، یک وزیر، یکی از مقامات ارشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و تعدادی از اعضای ارشد فعلی و سابق سپاه پاسداران را که «نقش کلیدی در سرکوب حکومتی مردم ایفا کرده‌اند» مستحق تحریم دانسته است.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، در جریان اعتراضات ماه‌های اخیر دست‌کم ۴۸۱ نفر از جمله ۶۴ کودک و ۳۵ زن به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

به گزارش پولیتیکو،  ۲۰ سازمان در جمهوری اسلامی نیز مشمول تحریم‌های جدید خواهند شد که از جمله می‌توان به  سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران  اشاره کرد که «دستورهای دولت برای فیلتر کردن محتوای اینترنتی را از طریق یک نرم‌افزار جاسوسی به نام SIAM اجرا می‌کند».

سازمان دیگر در این فهرست آکادمی راوین است که براساس این اسناد مسئول آموزش هکرهایی است که «مستقیما در ایجاد اختلال در ارتباط بین معترضان به رژیم ایران نقش دارند».

۱۲ واحد منطقه‌ای سپاه پاسداران نیز مشمول تحریم‌های جدید خواهند شد.

پولیتیکو می‌افزاید که علاوه بر طرح گسترش تحریم‌ها علیه رژیم ایران، کشورهای اتحادیه اروپا - به رهبری آلمان، فرانسه و هلند - به طور جداگانه موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را دنبال می‌کنند.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلیمان، روز دوشنبه این هفته در حمایت از این طرح در توییتی نوشت که این اقدام از نظر سیاسی مهم و منطقی است. فرانسه نیز نسبت به این طرح «دیدی باز دارد».

این نشریه یادآور می‌شود که ایالات متحده قبلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمان تروریستی دانسته و انتظار می‌رود بریتانیا نیز به زودی به آمریکا بپیوندند.

سال گذشته  ایران حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را به عنوان یکی از شرایط بازگشت به برجام مطرح کرد تا ایالات متحده را به عقب‌نشینی از تصمیم قبلی خود وادار کند.

به نوشته پولیتیکو، انتظار می‌رود طرح تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به زودی تکمیل شده و در اختیار سفیران کشورهای عضو قرار گیرد و برای مذاکره نهایی و امضا در نشست وزیران خارجه در اواخر ماه جاری آماده شود. 

حمایت پارلمان بریتانیا از تروریستی دانستن سپاه

روز پنج‌شنبه نیز نمایندگان پارلمان بریتانیا در یک رای‌گیری از افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «سازمان‌‌های تروریستی» بریتانیا حمایت کردند.

اعضای مجلس عوام به اتفاق آرا به طرحی رای دادند که از دولت بریتانیا می‌خواهد با «تروریستی» خواندن سپاه، همکاری با این قدرتمندترین نهاد نظامی ایران و حمایت از آن را جرم کیفری محسوب کند.

نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزام‌آور نیست اما فشار نمایندگان مجلس برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران هم‌زمان با سرکوب اعتراض‌های ایران و افزایش تنش میان دو کشور تشدید شده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان بریتانیا بعد از سخنان چندین نماینده در محکومیت اقدامات سپاه، معاون وزیر خارجه این کشور به آنها گفت که دولت موضع یکپارچه نمایندگان علیه سپاه پاسداران را در نظر می‌گیرد.

لیو داکرتی، معاون وزارت خارجه به نمایندگان گفت که این مسئله برای دولت «بسیار جدی» است اما توضیح داد که دولت بریتانیا با وجود اعمال تحریم علیه سپاه هنوز این نهاد را به عنوان یک «سازمان‌ تروریستی» شناسایی نکرده است.

آقای داکرتی گفت: «اشتباه خواهد بود اگر از این تریبون درباره نتیجه بررسی‌های جاری و فعال درباره این موضوع گمانه‌زنی کنم. به همین دلیل هم اشتباه است که درباره هرگونه اعلام رسمی موضع دولت درباره این مسئله، پیش‌دستی کنم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024