جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.01.2023, 9:06

اسرائیل نگران تعمیق روابط روسیه و ایران است


موسسه مطالعاتی «انستیتو واشینگتن» در مقاله‌ای فاش کرد که تعمیق روابط روسیه و ایران که اخیرا در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین آشکار شد، برای اسرائیل بسیار نگران کننده است.

انستیتو واشینگتن در مقاله‌ای تحلیلی نوشت که در چند هفته گذشته مقامات آمریکایی و بریتانیایی به تعمیق روابط نظامی روسیه و ایران اشاره کرده‌اند.

به گزارش العربیه، در این گزارش آمده است که ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» در ۱۶ دسامبر، طی مصاحبه رسانه‌ای گفت: «آنچه در حال آشکار شدن است، آغاز یک مشارکت دفاعی کامل بین روسیه و ایران است، ایران پهپاد به روس‌ها می‌دهد و در مقابل روس‌ها تلاش می‌کنند که از ایرانی‌ها در زمینه فناوری حمایت کنند».

او افزود، این تحول تهدیدی واقعی برای کشورهای همسایه ایران است.

در این گزارش آمده است که ارزیابی انجام شده توسط مدیر سازمان اطلاعات مرکزی دقیق است و این تحول به طور خاص تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌رود.

همکاری نزدیک ایران با روسیه در زمینه کمک‌های نظامی باعث می‌شود که روسیه به زودی این حمایت را برای ایران جبران کند لذا تصمیم گیرندگان اسرائیلی باید هوشیار و آماده باشند.

مسلم است که روسیه قادر خواهد بود به چندین روش به افزایش توان نظامی ایران کمک کند.

روابط دوجانبه نظامی

از زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در فوریه گذشته در اوکراین آغاز کرد، رژیم تهران صدها پهپاد به مسکو تحویل داد. گزارش‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که ایران قصد دارد موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد پیشرفته را در اختیار روسیه قرار دهد و به روسیه در ایجاد خط تولید پهپادهای ایرانی خود کمک کند. تا به امروز نیروهای روسی از این سلاح‌ها به طور گسترده استفاده کرده‌اند.

دو کشور از سال‌های دور رابطه‌ای بسیار نزدیکی در زمینه‌های نظامی و اقتصادی با هم دارند. ایران و روسیه هرچند در چندین پرونده، منافع آنها کاملاً با هم سازگار نیست اما توانستند روابط خود را به نحوی مناسب حفظ کنند.

در این گزارش آمده است که مسکو و تهران مدتهاست که به دنبال محدود کردن نقش ایالات متحده در صحنه جهانی بوده‌اند.

«هدایای» احتمالی مسکو به تهران

بر اساس آنچه در مقاله «انستیتو واشینگتن» ذکر شده است، روسیه می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی‌های سخت افزاری نظامی ایران را بهبود بخشد. مسکو همچنین قادر است با ارائه سیستم‌های دفاع هوایی که خواسته دیرینه ایران از روسیه است را برآورده کند.

در گذشته مسکو با چنین تقاضاهایی از سوی تهران موافقت نکرده بود، اما اکنون احتمال موافقت روسیه با این درخواست ایران افزایش یافته است.

اگر ایران سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را از روسیه دریافت کند، رژیم تهران برای خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی در آینده به زیرساخت‌های هسته‌ای یا دیگر تأسیسات استراتژیک خود مجهزتر خواهد شد.

علاوه بر این روسیه می‌توان ایران را به هواپیماهای پیشرفته مانند سوخو مجهز کند. با این حال، تمرکز بر سخت‌افزار نظامی می‌تواند توجه را از تهدیدهای دیگر علیه موازنه قوا بین اسرائیل و ایران، که مهمترین آنها «اطلاعاتی» است، منحرف کند.

حملات سایبری

دامنه سایبری منبع نگرانی دیگری برای اسرائیل است، چراکه ایران در حال حاضر توانایی‌های سایبری پیشرفته‌ای دارد و تمایل خود را برای استفاده از آن علیه دولت‌های خارجی نشان داده است. روسیه نیز یک ابرقدرت سایبری است که می‌تواند به هکرهای ایرانی درباره انجام حملات پیچیده‌تر علیه اهداف حساس نکات زیادی بیاموزد.

برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که شاید رابطه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید با ولادیمیر پوتین بتواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد. به عقیده آنها، روسیه هیچ اقدامی را انجام نخواهد داد که توازن قوا بین اسرائیل و ایران را تا حد زیادی تغییر دهد، چراکه روسیه می‌هراسد این امر به روابط روسیه با اسرائیل آسیب برساند و اسرائیل را وادار کند که سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین به اوکراین بدهد.

با این حال، این نظریه فاقد درک تغییر اساسی در روابط روسیه و ایران است، یعنی تهران از موقعیت بیشتری در مسکو برخوردار است، تغییری که در صورت ادامه جنگ اوکراین و نیاز بیشتر روسیه به پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی، باقی خواهد ماند.

این مقاله در پایان خاطرنشان کرد که در آینده نزدیک، ایران در ازای کمک نظامی ضروری به روسیه منفعتی به دست خواهد آورد و روسیه راه‌های زیادی برای جبران این لطف تهران خواهد داشت که باید اسرائیل را نگران کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024