جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.12.2022, 13:45

«درصد بالایی» از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت


یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «درصد بالایی» از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه پنجم دی از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی انتقاد کرد و گفت: «کارهایی که برخی انجام دادند نتیجه‌ آن منجر به مهاجرت پزشکان متخصص شده است.»

او ازجمله «پلکانی کردن کارانه» و «گرفتن مالیات سنگین» را عامل کاهش حقوق ماهیانه یک پزشک در ایران اعلام کرد و گفت این سیاست‌ها موجب شده «حقوق ماهانه یک پزشک در کشور بیش از سی میلیون تومان نشود» و پزشکان «برای کسب درآمد بیشتر» مهاجرت کنند.

در سال‌های اخیر و همزمان با کاهش درآمد نفتی جمهوری اسلامی، بحث‌های بسیاری درباره افزایش مالیات از وکلا، پزشکان و هنرمندان مطرح شده است.

همچنین همزمان با گزارش‌ها از مهاجرت پزشکان، دولت جمهوری اسلامی اقداماتی را برای عدم خروج آنان از کشور در نظر گرفت.

به عنوان نمونه، وزارت بهداشت وثیقه خروج از کشور را برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به سالانه ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داد.

شهریورماه امسال، هفته‌نامه پزشکی «لنست» در گزارشی از رشد ۳۰۰ درصدی مهاجرت کادر درمانی ایران بعد از همه‌گیری کرونا در کشور خبر داد.

همزمان، روزنامه «دنیای اقتصاد» با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داد و اضافه کرد که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

علاوه بر مشکلات مالی، در جریان سرکوب اعتراضات سراسری در ایران نیز، پزشکان از برخورد خشونت‌آمیز ماموران با کادر درمان و پزشکان خبر دادند.

هاشم موسوی، مدیر یک بیمارستان در گرگان که خود در حمله نیروهای امنیتی آسیب دیده بود، در نامه‌ای خطاب به سازمان نظام پزشکی استان گلستان، از هجوم۳۰ تا ۴۰ مأمور گارد ویژه و لباس‌‌شخصی به این مرکز درمانی در شامگاه ۲۶ آبان خبر داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024