جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.12.2022, 11:18

سعید مدنی، جامعه‌شناس، به ۹ سال حبس محکوم شد


حکم بدوی دادگاه دکتر سعید مدنی عضو شورای فعالان ملی و مذهبی، جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، روزنامه‌نگار، عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و استاد و عضو گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردبیر «فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی» و از همکاران نشریهٔ توقیف شدهٔ ایران فردا که در تاریخ ۱۵ ابان برای رسیدگی به انهامات وارده تشکیل شده بود، از سوی رئیس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب قاضی (مظلوم) صادر و ابلاغ شد.

***

سعید مدنی در ۱۴ آذر ۱۳۳۹ در اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان گذراند. بعد از درگذشت پدر، سعید از همان اوان کودکی به همراه چهار خواهر خود تحت سرپرستی مادر قرار گرفت. از ۱۷ سالگی و پیش از ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی علیه رژیم پهلوی را در اصفهان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۷ در رشتۀ ریاضیات وارد دانشگاه اصفهان شد و بعد از انقلاب فرهنگی تحصیلاتش را ابتدا در رشتۀ روانشناسی و سپس در رشتۀ علوم تربیتی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد.

بین سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ سعید مدنی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در سازمان بهزیستی کشور، به همکاری با مجلۀ ایران‌فردا پرداخت.

سعید مدنی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گروه پژوهشی رفاه اجتماعی کار خود را از سرگرفت و در این مدّت سرپرستی پروژه‌های پژوهشی متعددی در زمینه‌های گوناگون آسیب‌های اجتماعی ایران و نیز برنامه‌ریزی اجتماعی از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، روسپیگری، و برنامه‌ریزی جماعت‌محور، ... را به عهده داشت؛. همین پژوهشها زمینۀ شکل گیری کتابهایی شد که او بعدها تألیف یا گردآوری و منتشر کرد. در همین زمان از دانشگاه ساوثرن پاسیفیک در ایالات متحده، در رشتۀ جرم‌شناسی، در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد.

سعید مدنی برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ به مدّت ۴۰ روز بازداشت شد. او همچنین ازجمله بازداشت شدگان گروهی ملی مذهبی ها در اسفند ۱۳۷۹ بود.که پس از تحمل چند ماه حبس در سلول انفرادی و بعد گروهی به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

مدنی در سال ۱۳۹۰ بار دیگر بازداشت و در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان و ۱۰ سال تبعید به بندرعباس محکوم شد. در اسفند ۱۳۹۴ برای گذراندن دوران تبعید به بندرعباس فرستاده شد.

سعید مدنی برای چندمین بار در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شد. بعد از ماهها بازداشت، بازجویی و تشکیل پرونده جدید سرانجام برابر کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهید مقدس به ریاست محمد نصیرپور برابر مواد ۴۹۸، ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۱) تشکیل و اداره گروه های معاند نظام، ۲) اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و ۳) تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران متهم شده بود که رسیدگی به اتهامات ۱۵ آبان سال جاری در دو جلسه صبح و بعدازظهر برگزار شد.

مطابق رای صادره توسط قاضی مظلوم، سعید مدنی در دو اتهام «تشکیل و اداره گروه های معاند نظام» و « تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» محکوم و برای اتهام اول به ۸ سال زندان و اتهام دوم یک سال زندان و جمعا به ۹ سال زندان محکوم شد.

سعید مدنی نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی است و تاکنون کتاب های متعددی در داخل و خارج کشور درباره مسائل ایران منتشر کرده است. اخیراً کتاب «علیه خشونت» تالیف وی که با وجود دریافت مجوز چاپ از سوی وزارت ارشاد نهادهای امنیتی مانع از چاپ آن شده بودند، از سوی نشر پارسه منتشر شده است. همچنین کتاب «جنبش های اجتماعی و امید» از دیگر تالیفات سعید مدنی که در داخل کشور مجوز انتشار دریافت نکرد و در نتیجه توسط نشر باران سوئد در خارج از کشور منتشر شد.

مدنی به‌سبب آراء منتقدانه‌ و سابقۀ فعالیت‌های سیاسی اش هیچ‌گاه امکان عضویت رسمی در هیئت علمی دانشگاه را پیدا نکرد حتی از اوایل سال ۱۳۹۰ با وجود آن که مسئولیت سردبیری نشریۀ علمی‌-‌پژوهشی رفاه اجتماعی را بر عهدۀ داشت از ورود او به دانشگاه علوم بهزیستی جلوگیری به عمل آمد.

سعید مدنی مقالات تحلیلی و یادداشتهای بسیاری در توضیح و تبیین آسیبهای اجتماعی از سویی و جنبش های اجتماعی از مقطع جنبش سبز تا آخرین آن در قبل از بازداشت یعنی جنبش اب و فاجعه متروپل خوزستان از سوی دیگر نگاشته است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

- مظاهرات سلمیه
- جامعه مدنی و کرونا
- جامعه‌شناسی روسپی‌گری
- وضعیت توسعه انسانی در ایران
- جنبش‌های اجتماعی و دموکراتیزاسیون
- ضرورت مبارزه با پدیده فقر و نابرابری در ایران
- بررسی آسیب‌های اجتماعی روسپیگری
- خشونت علیه کودکان در ایران
- جماعت‌گرایی و برنامه‌های جماعت محور
- اعتیاد در ایران
- آسیب‌شناسی حقوق کودکان در ایران
- روان‌شناسی و تغییرات اجتماعی
- کودک‌آزاری در ایران


کانال تلگرام ایران فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024