جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.12.2022, 10:48

فهرست اعضای جامعه فرهنگیِ آسیب‌دیده در اعتراضات


آسیب‌دیده یا مورد تهدید و ارعاب در اعتراضات جاری ایران

درآمد: فهرست پیش‌رو شامل نام شماری از فعالان رسانه‌ای، نویسندگان و اهل قلم، هنرمندان و فعالان هنری، و روزنامه‌نگاران است که درمجموع جامعه‌ی فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند و به اشکال مختلف از زمان آغاز اعتراضات قیام ژینا توسط رژیم متحمل آسیب شده‌اند؛ آسیب‌هایی که طیفی وسیع و بی‌سابقه از رفتار سرکوب‌گرانه را شامل می‌شود، از بازداشت غیرقانونی و آدم‌ربایی، تا تهدید به قتل و تحقق قتل حکومتی و سوء‌قصد به جان اهل فرهنگ و هنر در کشورهای دیگر تا حکم محاربه و اعدام و شکنجه و فشار بر زندانی.

این فهرست هم شامل آن افرادی می‌شود که از زمان آغاز اعتراضات بازداشت یا متحمل آسیب شده‌اند و هم آن‌دسته از افراد مرتبط که پیش از این مشغول گذراندن حکم خود بودند و بر اثر شدت وقایع و ناآرامی‌های جاری در ایران (به‌ویژه حادثه‌ی آتش‌سوزی، کشتار و سرکوب مهیب در زندان اوین) از دامنه‌ی آسیب‌های امنیتی این وقایع مصون نماندند و برای مثال یا مجبور به تحمل محدودیت‌های افزون‌تری در ملاقات و تماس تلفنی و برخورداری از درمان شدند یا به زندان‌های خطرناک‌تری انتقال یافتند.

فهرست یادشده را جمعی از اهل قلم از ابتدای آغاز اعتراضات جاری جمع‌آوری کرده‌اند و آن را روزی چندبار بی‌وقفه به‌روزرسانی کرده‌اند و در تنظیم آن سعی در اتخاذ روی‌کردی حداکثری داشته‌اند به این معنی که تمامی افرادی را که در هر سطحی (حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای) به دسته‌بندی‌های یادشده در این فهرست مرتبط بوده‌اند بدون هیچ ارزش‌داوری‌‌ای گردآوری کرده‌اند و تمرکز را نه بر تخصص و شهرت که بر محور اشتراک این افراد در آسیب‌های وارده نهاده‌اند؛ در پایان، امیدواریم که این فهرست سندی زنده و آشکار از دامنه‌ی سرکوبی باشد که به جرأت می‌توان گفت از دهه‌ی سیاه ۶۰ تا امروز نمونه‌ی مشابهی نداشته‌ست.

۱. ابتهاج، امیر، روزنامه‌نگار؛ بازداشت در بیرجند در تاریخ ۳۱ شهریور؛ او تا به این تاریخ، ۲۱ آذر کماکان در زندان است
۲. آتش، امیرحسین، شاعر و دانشجوی ادبیات دانشگاه خیام (بازداشت در بلوار کوثر مشهد در ۳۰ مهر، از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست)
۳. آشوری، فرخنده، روزنامهنگار ساکن شیراز (بازداشت پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی و ضبط پاسپورت و لوزام الکترونیکی، در تاریخ ۲۵ مهر و انتقال به مکان نامعلوم؛ وی کمامان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به‌سرمی‌برد)
۴. آدینه، علیرضا، شاعر و عضو کانون نویسندگان (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۹ آذر)
۵. آذرفر، آترین، گرافیست (اخیراً آزاد شده است)
۶. آزاد، بیژن، شاعر مردمی از طالش، در فومن (دستگیری و نگهداری او در زندان ضیابر در اواخر آبانماه)
۷. آزرموند، عباس، روزنامهنگار و فعال کارگری (تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی، ضبط لوازم شخصی، و بازداشت و انتقال به مکانی نامعلوم با ضرب وشتم؛ او به سه سال و هفت ماه زندان محکوم شده است)
۸. آزموده، شهرام؛ روزنامه‌نگار سردبیر ماهنامه‌ی تالش (بازداشت در تاریخ ۹ مهر در تالش و آزادی در تاریخ ۱۳ مهر)
۹. آلاحمد، مصطفی، کارگردان ایرانی (در دادگاه تجدیدنظر، حکم ۶ سال زندان او به اضافهی جریمهی نقدی و ممنوعیت از عضویت در گروههای واقعی و مجازی و خروج از کشور تایید شد)
۱۰. آیین، فائزه، طراح (بازداشت؛ آزادی به قید وثیقه در تاریخ ۲۰ آذر)
۱۱. آهنگر، کاوه، بازیگر سینما و تلویزیون (او که بازیگر فیلم «شیطان وجود ندارد» محمد رسولاف بوده و پس از بازداشت این سینماگر شناختهشده مجبور به ترک ایران شده و اکنون در ترکیه مقیم است، اخیراً در منزل خود مورد یورش و تلاش ناموفق آدمربایی توسط نیروهای وابسته به نیروهای امنیتی ایران شده است)
۱۲. ابراهیمی، نیما، بازیگر، (او که در جریان اعتراضات جاری در ایران بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود مجدداً به نهادهای امنیتی احضار شده است)
۱۳. ابومعرف، حامد و همسر وی آقاجری، راضیه، زوج ادبی و مقیم ترکیه (بهخاطر فعالیت اعتراضی در شبکههای اجتماعی، اعضای خانواده‌ی آن‌ها توسط نیروهای امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند و خود آن‌ها نیز، علاوه بر تهدید سایبری اعضای خانواده، مستقیماً تهدید به قتل شدهاند؛ شایان ذکرست که موارد مشابهی از تهدیدهای اینچنینی نهتنها در ترکیه که در کشورهای اروپایی نیز دربارهی اهل قلم پیش از وقایع اعتراضی جاری مستند شده است که از آن جمله میتوان به تهدیدهای امنیتی-سایبری جانی و در ادامه اقدام عملی فیزیکی حمله و تعرض به هنگامه هویدا، نویسنده، مترجم، و پژوهشگر در پاریس در سال گذشته اشاره کرد و مرگ مشکوک محمد شعبانی در اوایل اغاز اعتراضات مردمی جاری بعد از دریافت تهدیدهای جانی و امنیتی مشابه در ترکیه اشاره کرد)
۱۴. اتابکی، علی، نوازنده‌یگ گیتار و رستمی، فرشاد، آهنگ‌ساز و نوازنده (او ۳ آذر آذرماه به‌همراه یک‌دیگر بازداشت شده‌‌اند)
۱۵. احمدی، سروناز، مددکار اجتماعی، فعال حوزهی کودکان، کارگری، هنرمند و همسر کامیار فکور (بازداشت در تاریخ ۱۵ ابان توسط نیروهای امنیتی در منزل؛ سروناز احمدی در تاریخ ۱۷ آذر به قید وثیقه آزاد شد ولی کامیار فکور کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۱۶. احمدی، ریزان، شاعر، مترجم، و فعال حقوق زنان (بازداشت در تاریخ ۲۹ شهریور در سنندج)
۱۷. اسدآبادی، یحیی، روزنامه‌نگار ایلنا (بازداشت در تاریخ ۲ آذر در تهران؛ وی تا تاریخ ۲۱ اذر کماکان در زندان به سرمی‌برد)
۱۸. اسداللهی، علی، شاعر و دانشجوی ارشد ادبیات (بازداشت مجدد توسط نیروهای امنیتی در ۳۰ آبان)
۱۹. اسدپور، مجتبی، آهنگ‌ساز و خواننده (وی اخیراً آزاد شده‌ است)
۲۰. اسماعیلی، حسین، عکاس‌-خبرنگار از سبزوار (او از ۱۹ مهر بازداشت شد و بهرغم رنجبردن از بیماری سرطان در عین محرومیت از حق برخورداری از وکیل تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سر میبرد)
۲۱. اسماعیلی، مسعود، نوازنده و آهنگ‌سا (۲۵ آبان تا ۹ آذر زندان فشافویه)
۲۲. اسمی، فرنوش، بلاگر ۱۸ ساله‌ی همدانی (در تاریخ ۱۷ آذر شبکه‌های حقوق بشری اعلام کردند که این دختر نوجوان دو هفته پیش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده ولی تا آن لحظه خانواده از رسانه‌ای‌ کردن خبر بازداشت وی به دلیل فشارهای امنیتی خودداری کرده بودند)
۲۳. اصلانی، بهار، عکاس (بازداشت در تاریخ ۳ مهر و آزادی در تاریخ ۱۴ مهر)
۲۴. آفاق، الناز، شاعر اهل ارومیه (گفته شده با وثیقه آزاد شده است)
۲۵. افقه، نوید، نوازنده تنبک و آهنگساز (بازداشت در شهر شیراز در تاریخ ۲۸ آبان؛ آزادی بهقید وثیقه در تاریخ ۵ آذر)
۲۶. آقاجانی، سهند، هنرمند ۲۶ ساله اهل سنندج، (بازداشت در تاریخ ۱۲ ابان)
۲۷. آقافضلی، یلدا، هنرمند ۱۹ ساله (۲۰ ابان، دو روز پس از آزادی خودکشی کرده است. برخی از رسانههای رسمی جمهوری اسلامی مرگ او را در اثر مصرف مشروبات الکلی گزارش کردند، اما احتمال خودکشی بر اثر فشارهای وارده در زندان بسیار قوی است)
۲۸. امتیار، علیرضا، معمار و هنرمند شیرازی (دوبار بازداشت، نخست، در تهران، بازداشت دوم، هنگام بازگشت به شهر خود، شیراز در اواخر آبانماه)
۲۹. امیرپور، مهدی، روزنامهنگار ورزشی و مدیر روابط عمومی دیجیکالا، (بازداشت توسط مأموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۵ آذر و انتقال به زندان اوین، وی از امضاکنندگان بیانیهی حمایتی فعالان رسانهای از دو روزنامهنگار زندانی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی بود و بارها اعتراضات ورزشی را در صفحه‌ی خود بازتاب داده بود؛ او در تاریخ ۱۵ آذر آزاد شده است)
۳۰. امیری، مرضیه، خبرنگار اقتصادی (بازداشت در تهران در تاریخ ۶ آذر؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۳۱. ایزدی، علیرضا، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۳۲. اینانلو، مژگان، عکاس و مستندساز (بازداشت ۲۵ مهر در پی انتشار ویدیوی اعتراضی از خود بدون حجاب)
۳۳. بابازاده، سمانه، بازیگر تئاتر و سینمای تبریز (بازداشت یکشنبه ۲۲ آبان در پی مراجعه به دادسرای تبریز، دلایل و نهاد بازداشتی نامعلوم)
۳۴. بابامیر، احسان، دانشجوی سابق دانشگاه هنر تهران (بازداشت در اصفهان از مقابل منزل توسط نیروهای امنیتی در تاریخ شنبه ۲۸ آبان، از عناوین اتهامی اطلاعی در دست نیست)
۳۵. بابایی، سمیرامیس، مترجم و نویسنده (بازداشت در تاریخ ۱۳ آذر و انتقال به زندان اوین)
۳۶. بامیری، احسان، دانش‌آموخته‌ی صنایع دستی دانشگاه هنر (بازداشت در تاریخ ۲۱ آبان)
۳۷. بامداد، کامیار طنزپرداز و هنرمند اهل ماسال (ربودهشده توسط نیروهای امنیتی و انتقال به زندان ضیابر صومعهسرا، اعلام خبر ۴ آذر)
۳۸. بایرامیان، الهه، بازیگر تئاتر (بازداشت خشونتآمیز و با ضربوشتم در ارومیه)
۳۹. برآبادی، مسعود، دانشآموختهی موسیقی، نوازنده و مدرس موسیقی (بازداشت)
۴۰. بریران، بتی؛ شیشه‌گر، گرافیست و منتقد هنرهای تجسمی (او پس از تحمل ۴۵ روز حبس، در تاریخ ۱۵ آذر به‌ قید وثیقه از زندان اوین، بند ۲۰۹، آزاد شد)
۴۱. بریمانی، امیرحسین، نویسنده و روزنامهنگار (بازداشت، انتقال به زندان فشافویه؛ او تحت فشار در بازجوییها مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده و در تاریخ ۶ آذر کماکان با قرار وثیقهی او موافقتی صورت نگرفته است)
۴۲. بلالی، بتول، روزنامه‌نگار نشریه‌ی پاسارگاد (بازداشت در سیرجان در تاریخ ۳۱ شهریور و آزادی در تاریخ ۱۸ مهر)
۴۳. بهپسند، ایمان، روزنامهنگار مستقل (زمان بازداشت روز ۳۱ شهریور، محل بازداشت در خانهاش در تهران)
۴۴. بی‌دریغ، میلاد، روزنامه‌نگار (بازداشت در تاریخ ۲۶ آبان در ماسال؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱آذر در زندان به سرمی‌برد)
۴۵. پاکی، محمد، دانشجوی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران و خبرنگار ورزشینویس (بازداشت هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی در هفتهی اول آذر)
۴۶. پورآذری، حمید (کارگردان تئاتر) / بازداشت در تاریخ ۸ آذر بهخاطر تهیهی ویدیویی از حضور جمعی از بازیگران زن تئاتر بدون حجاب (علاوه بر وی، سهیلا گلستانی، بازیگر تئاتر، که در این فیلم بدون حجاب حاضر شده بود نیز در همین تاریخ بازداشت شده است)؛ سهیلا گلستانی و حمید پورآذری نهایتاً در تاریخ ۲۰ آ‌ر به قید وثیقه آزاد شدند
۴۷. پاوهنژاد، الهام (دریافت حکم بازداشت به خاطر تشویش اذهان عمومی در تاریخ ۹ مهر؛ وی ۲۸ آبان، ضمن اعلام خبر حکم خود در شبکههای اجتماعی حجاب از سر برداشت)
۴۸. پیربرناش، احسان، خبرنگار و طنزنویس (بازداشت از ۶ ابان در شهرستان سوادگو توسط اطلاعات سپاه؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۴۹. پیرمرادی، کیمیا و نیما، دانش‌آموخته‌ی گرافیک دانشگاه هنر (بازداشت در تاریخ ۲۶ مهر؛ کیمیا در زندان قرچک ورامین و نیما در فشافویه است)
۵۰. توانچه، عابد، فعال اجتماعی سیاسی و روزنامهنگار، بازداشت طی وقایع اخیر بههمراه لاله محمدی (همسر) در رشت (همسر او مدتی بعد از بازداشت آزاد میشود، خود او نیز اواخر آبان با قید وثیقه آزاد شده است)
۵۱. توحیدی، یاشار، نویسنده و مترجم و فارغ‌التخصیل هوافضا (بازداشت به‌علت ترجمه‌ی متون چپ‌گرایانه پیش از اعتراضات جاری ایران؛ در فاجعه‌ی آتش‌سوزی و سرکوب در زندان اوین در جریان اعتراضات جاری ایران، او نیز از جمله زندانیان حاضر در اوین بوده که چهار گلوله می‌خورد و به یکی از بیمارستان‌های سپاه پاسداران برده شده، مجدداً بدون طی زمان نقاهت به زندان بازگردانده می‌شود و اکنون به‌علت جراحات وارده حال جسمی او وخیم گزارش داده شده‌ست با این‌حال عوامل زندان به‌ او مرخصی درمانی نمی‌دهند)
۵۲. ثابت، مهوش، شاعر، و فعال حقوق اقلیتهای مذهبی (بازداشت و انتقال به اوین)
۵۳. جباری دارستانی، علیرضا، خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر (زمان بازداشت ۳ مهر ماه، محل بازداشت تهران؛ او همچنان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سر می‌برد)
۵۴. جباری، ماندانا، نویسنده و کارگردان تئاتر (بازداشت در تاریخ ۱۳ آذر)
۵۵. جعفری، آریا، عکاس خبرگزاری ایسنا اصفهان (زمان بازداشت یکشنبه ۳ مهرماه، محل بازداشت شهر اصفهان؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سر می‌برد)
۵۶. جعفرزادگان، فرناز، شاعر (تفتیش منزل، احضار، بازجویی و ارعاب)
۵۷. جعفری نصرآبادی، حمید، مربی فوتبال و نویسنده، (بازداشت)
۵۸. جمشیدی، نوید، سردبیر وبسایت آسیانیوز، (بازداشت در تاریخ ۲ مهرماه بهعلت مصاحبه با شبکهی ویاوای دربارهی اعتراضات، محل بازداشت نیمهشب در خانهاش در تهران، وی در تاریخ ۳ آذر به قید وثیقه آزاد شد)
۵۹. جودکی، رضا، نوازندهی کمانچه، (بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده است)
۶۰. چمنآرا، بهروز، استاد زبان و ادبیات کردی در سنندج (ربایش توسط نیروهای امنیتی یدر تاریخ ۵ آذر در سنندج به خاطر تحصن به نفع دانشجویان دانشگاه کردستان؛ از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست؛ در تاریخ ۱۳ آذر، برادر وی از آزادی موقت او از زندان بر اثر اعتراضات دانشجویان او و نیز تحصن اعضای خانواده‌اش خبر داد)
۶۱. چمنی، امیر، روزنامهنگار و فعال اجتماعی (بازداشت در تبریز در تاریخ ۱۵ آبان)
۶۲. چهارمحالیان، آتفه، شاعر و عضو کانون نویسندگان و کنشگر اجتماعی (بازداشت در تاریخ ۱۱ مهر و انتقال به زندان اوین، قرار وثیقهی وی رد شده است و بحث تحتفشار بودن او جهت پروندهسازی علیه وی نیز جدی است و به نگرانی از وضعیت این زندانی سیاسی دامن زده است؛ همچنین طبق گزارش‌ها بر اثر در معرض نور دایمی سلول زندان بودن، او دچار سردردهای مزمن و شدید شده است)
۶۳. حاجیپور، شروین، خوانندهی پاپ، (او پس از جهانیشدن ترانهی اعتراضی «برای» دربارهی قیام مردم ایران توسط نیروهای امنیتی در مهرماه بازداشت شد و تحت فشار قرار گرفت، او پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد)
۶۴. حاجیزاده، فرخنده، ناشر و نویسنده (او که در جریان موسوم به «قتلهای زنجیرهای» برادر و برادرزادهی ۹ سالهاش بهطرز فجیعی توسط عوامل حکومتی به قتل رسیدند بنا به گزارش رسانهها در تاریخ ۲۵ آبان توسط نیروهای امنیتی تهدید و از فعالیتهای مرتبط با وقایع جاری منع شده است)
۶۵. حامدی، نیلوفر، محمدی الهه، روزنامهنگاران شرق و هممیهن، بازداشتشده در ۳۱ شهریور و ۱ مهر (در معرض تهدید جدی بهعلت اقدام بیسابقهی انتشار بیانیهی مشترک از جانب دو نهاد اطلاعاتی اصلی نظام و طرح اتهام دوره دیدن در خارج و عامل کشور بیگانه بودن در رابطه با نحوهی خبررسانی دربارهی مرگ مهسا امینی که خبر از یک پروندهسازی پرهزینه و شوم میدهد)
۶۶. حبیبی، فاطمه (نازی)، گرافیست و بازیگر تئاتر (او در تاریخ ۳ آذر بههمراه برخی دیگر از اعضای گروه نمایشیاش ربوده و به زندان قرچک ورامین منتقل شده؛ ماموران زندان با امتناع از دریافت داروهای مورد نیاز این بیمار تحت درمان و جلوگیری از دسترسی او به وکیل و مشاور حقوقی مشغول اعمال فشار بر او برای اخذ اعترافات اجباری هستند)
۶۷. حبیبی، کامیار، نوازنده‌‌ی بهایی (بازداشت بیش از ۵۰ روز در زندان قزلحصار، تداوم زندان به رغم مشکلات پزشکی)
۶۸. حجار، میترا، بازیگر سینما و تئاتر (خبر بازداشت و آزادی او به قید وثیقه به‌فاصله‌ی یک‌روز از ۱۱ تا ۱۲ آذر منتشر شد و از طول مدت دقیق بازداشتی او خبری اطلاع‌رسانی نشده‌ست)
۶۹. حسنآبادی، حسام، عکاس و فیلمبردار سینما (بازداشت در ۱۲ آبان توسط نیروهای امنیتی)
۷۰. حسنزاده، میلاد، خواننده (بازداشت)
۷۱. حسنی، نسرین، خبرنگار روزنامه محلی اتفاقیه (زمان بازداشت ۸ مهرماه، محل بازداشت در شهر بجنورد؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر را در زندان به سرمی‌برد)
۷۲. حسینی، کیوان، فعال حوزه تئاتر(بازداشت)
۷۳. حسینی، مهدی، فعال حوزه تئاتر(بازداشت)
۷۴. حلبیساز، احمدرضا، خبرنگار و عکاس در تهران (وی که در اواخر شهریور در اعتراضات سراسری بازداشت شده بود در تاریخ ۳۰ مهر آزاد و نهایتاً به ممنوعالکاری و ۵ سال حبس محکوم شد)
۷۵. حیدری، بهنام، فعال حوزهی تئاتر(بازداشتی)
۷۶. خادمحسینی، سیاوش، بازیگر تئاتر و سینما (بازداشت توسط نیروهای امنیتی و انتقال به مکان نامعلوم)
۷۷. خانی، محمد، مترجم و فعال مدنی (بازداشت، زخمی بر اثر اصابت گلولهی ساچمهای، امتناع از درمان جدی توسط مسئولان زندان که از طرف وکیل او رسانهای شده است)
۷۸. خدری، محمد، طنزنویس و پژوهشگر ادبیات فولکلور پیرانشهر (بازداشت در تاریخ ۶ آذر بههمراه پسرش، هاوری محمدی)
۷۹. خندان مهابادی، رضا، نویسنده و عضو کانون نویسندگان (مشغول گذراندن حکم در اوین، انتقال به زندان رجاییشهر بعد از آتشسوزی در اوین)
۸۰. خورشیدی، حنیف، شاعر، روزنامهنگار، فیلمساز (بازداشت، او ۲۶ آبان به قید وثیقه آزاد شدهست)
۸۱. خوشبخت، علیرضا، روزنامهنگار حق التحریر (زمان بازداشت در روز ۱ مهرماه، محل بازداشت در خیابانهای تهران؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان مانده است)
۸۲. دارافرین، مارال، روزنامه‌نگار (بازداشت در لاهیجان در تاریخ ۱۰ آبان؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۸۳. دارالشفا، کاوه، نویسنده و فعال اجتماعی (مشغول گذراندن حکم در اوین، انتقال به زندان رجاییشهر بعد از آتشسوزی در اوین)
۸۴. دارالشفا، یاشار نویسنده و فعال اجتماعی (مشغول گذراندن حکم در اوین، انتقال به زندان رجاییشهر بعد از آتشسوزی در اوین)
۸۵. داوودی، داوود، مدیرمسئول جامعه‌ی آن‌لاین (بازداشت در تاریخ ۱۰ آبان در گناوه؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۸۶. درکی، ملیحه، عکاس خبرنگار در شیراز (زمان بازداشت روز ۵ آبان، محل بازداشت در اعتراضات در شهر آبادان؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمي‌برد)
۸۷. دُرمیشیان، رضا، کارگردان سینما (یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیهی «تفنگات را زمین بگذار» سینماگران در واکنش به اعتراضات مردمی پس از فروپاشی متروپول که در تاریخ سهشنبه ۱ آذر ضمن ضبط پاسپورت در فرودگاه ممنوعالخروج و به دادسرا احضار شد)
۸۸. دهقان، شقایق و شاکردوست، الناز، بازیگران زن، به‌علت هنجارشکنی – حضور بدون حجاب خود در شبکه‌های اجتماعی – در تاریخ ۱۴ آذر به دادسرای اوین احضار شدند
۸۹. دیلم کتولی، بنیامین، شاعر ایرانی، (او در تاریخ ۱۲ آذر در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که ماموران امنیتی منزل پدر و مادرش را تفتیش کرده‌اند و آن‌ها را تحت‌فشار گذاشته‌اند و او خود به‌خاطر تهدیدهای نیروهای امنیتی در ترکیه زندگی مخفی‌ای در پیش گرفته‌ است)
۹۰. راد، دنیا، روزنگار (بازداشت در تاریخ ۸ مهر و آزادی در تاریخ ۱۷ مهر)
۹۱. راستی، یلدا، هنرمند بهایی (بازداشت)
۹۲. ربانی، ویدا، روزنامهنگار مستقل (زمان بازداشت ۲ مهرماه، محل بازداشت در خانهاش در تهران؛ او همچنان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سر می‌برد)
۹۳. رجبی، فاطمه، روزنامهنگار(بازداشت در تاریخ ۳۰ شهریوردر تهران؛ آزادی در تاریخ ۲۶ مهر)
۹۴. رحمانی، سجاد، روزنامه‌نگار (بازداشت در ماسال در تاریخ ۷ آذر؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر آزاد نشده است)
۹۵. رحمانیپاک، مهدخت، دانشجوی تئاتر (بازداشت در تاریخ ۹ مهر)
۹۶. رحمتی، امیرعلی، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۹۷. رحیمی، امیرحسین، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۹۸. رحیمی، پریا، از کارمندان باغ کتاب (سه هفته بازداشت و در قرچک ورامین)
۹۹. رحیمی، مجتبی، روزنامهنگار مستقل (زمان بازداشت روز اول مهرماه، محل بازداشت در خانهاش در قزوین؛ آزادی در تاریخ ۲ آذر)
۱۰۰. رزازیان، محمد، شاعر، فیلمساز (بازداشت از هفتهی گذشتهی – بین ۱۴ تا ۲۰ آبان؛ او در تاریخ ۱۱ آذر به‌قید وثیقه آزاد شده‌ست)
۱۰۱. رسمتی، فرشاد، موسیقیدان سنتی و بومی از قصرشیرین کرمانشاه (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۱۰ آذر)
۱۰۲. رشیدی، غزاله، فعال حوزهی تئاتر(اخیرا آزاد شده است)
۱۰۳. رضایی، صحرا، دانشجوی ترم ۷ روزنامهنگاری دانشگاه علامه اهل افغانستان (از تاریخ ۲۶ مهر و در روزهای پرتشنج دانشگاه علامه، پس از تماسی که از دانشگاه با خانواده گرفته ناپدید شده است. احتمال بازداشت او بسیار زیاد است اما تاکنون هیچکدام از نهادهای امنیتی پاسخی به خانوادهی او نداده است)
۱۰۴. رمضانی، آرش، نویسنده (بازداشت در تاریخ ۱ آبان و در تاریخ ۳ آذر آزاد شده است)
۱۰۵. رمضانی، محمد، عکاس (بازداشت در خراسان رضوی در تاریخ ۱۶ آبان؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر آزاد نشده‌ست)
۱۰۶. رمضانیان، فرامرز، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما (بازداشت در تهران در تاریخ ۱۲ آبان)
۱۰۷. رنجبر، پوریا، بازداشتی حوزهی تئاتر
۱۰۸. روشن، علیرضا، روزنامه‌نگار مستقل (زمان بازداشت روز ۱ مهرماه همراه با روح‌الله نخعی، محل بازداشت در خیابانهای تهران؛ اواخر آبانماه به زندان بزرگ تهران منتقل شده است ولی بهرغم اتمام بازجوییها روند قضایی پی گرفته نمیشود)
۱۰۹. روشنی، فرهنگ، شاعر، نویسنده، و کارگردان تئاتر (بازداشت در تاریخ ۲۵ آبان)
۱۱۰. ریاحی، کتایون، بازیگر سرشناس (وی به علت کشف حجاب رسانهای و اعتراض به سرکوب معترضان در تاریخ ۲۹ آبان بازداشت شده و به قید وثیقه آزاد شده است)
۱۱۱. ریزنجوی، حسین، هنرمند و طنزپرداز اهل خرمآباد (او در اعتراض به قتل حکومتی نیما شاکرمی بازداشت و تحت شکنجه به قتل رسیده است ولی خانواده تحت فشارهای حکومتی مرگ او را خودکشی بعد از آزادی اعلام کرده است)
۱۱۲. زارعی، محمد، نویسنده و نمایشنامهنویس( بازداشت)
۱۱۳. زبردست، ایرج، شاعر (تفتیش منزل، احضار، بازجویی و ارعاب)
۱۱۴. زنگنه، وجیهه پری، هنرمند (خبر بازداشت او در اصفهان در تاریخ ۴ آذر بهخاطر گلدوزی جملهای بر لباس خود منتشر شده است؛ او در تاریخ ۱۸ آذر به ۱۵ سال زندان محکوم شد)
۱۱۵. زهتابی، محسن، داستاننویس (بازداشت در اعتراضات شیراز، بیش از ۵۰ روز بازداشت، وکیل وی، محمود طراوتروی نیز بازداشت شده و در این فهرست آمده است)
۱۱۶. ساجدی، محمد، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۱۱۷. سالم، علی، روزنامه‌نگار (بازداشت در تاریخ ۱۱ مهر و آزادی در تاریخ ۲۱ مهر)
۱۱۸. سلجوقیان، ارغوان، هنرمند و ورزشکار (او در تاریخ ۱ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است)
۱۱۹. سلطانی، نیما، موسیقیدان و مدرس موسیقی (بازداشت)
۱۲۰. سلطانی، نیما (ژاکاو)، دانشجوی صنایع دستی دانشگاه هنر (بازداشت به مدت دو ماه در ۲۰۹ اوین و ۱۰۱ فشافویه؛ صدور حکم پنج‌سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از خروج کشور و فعالیت مجازی بر پایه‌ی اتهامات فاقد مستندات و مدرک؛ در انتظار دادگاه تجدیدنظر)
۱۲۱. سلیمانی، سیاوش، روزنامهنگار پیشکوست (زمان بازداشت ۹ مهرماه، محل بازداشت ارومیه)
۱۲۲. سلیمانی، کرمالله، نویسنده، نمایشنویس و کارگردان تئاتر (بازداشت در گچساران)
۱۲۳. سلیمانی، مهدیه، دانشجو و بازیگر ۲۲ ساله‌ی تئاتر (او در تاریخ ۱۷ آذر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و از وضعیت او تا این تاریخ، ۲۱ آذر، اطلاعی در دست نیست)
۱۲۴. سنجری، کیانوش؛ روزنامه‌نگار (بازداشت در تاریخ ۲۲ آبان در تهران و آزادی در تاریخ ۲۵ آبان)
۱۲۵. سوفالی، مهدی، ورزشینویس و مشاور هنری و موسیقی (بازداشت و انتقال به بند ۲۴۰ اوین به مدت بیش از یک ماه پیش از تاریخ ۲۹ آبان؛ وی به ۵ سال زندان محکوم شده است)
۱۲۶. سوهانی، روزبه، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان؛ در تاریخ ۱۴ آذر ضمن شکستن در منزل او را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند
۱۲۷. سیدعلیاکبر، سیدنوید، نویسندهی حوزهی ادبیات کودک ( ۱۴ ابان آزاد شده است)
۱۲۸. شادمان، وحید، عکاس-خبرنگار (بازداشت در قصرشیرین در تاریخ ۵ آبان، از وضعیت پروندهی او اطلاعی در دست نیست و وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زنداتن به سرمی‌برد)
۱۲۹. شعبانی، شیوا، سینماگر مستقل و همسرش فرشاد پارسا (بازداشت اوایل آبانماه، انتقال به زندانهای قرچک ورامین و فشافویه)
۱۳۰. شعبانی، محمد، شاعر پناهجو در ترکیه (مرگ مشکوک در ترکیه بعد از سالها ناامنی و پناهجویی که بهرغم عدم شفافسازی خانواده و بازماندگان شائبهی قتل حکومتی بودن آن به جد میرفت و در شبکههای اجتماعی محل بحث بود تا تاریخ ۸ آذر که رسانههای فراگیر قتل حکومتی او در ترکیه را با استناد به حرفهای مادر وی بهطور رسمی به تأیید رساندند)
۱۳۱. شعردوست، صبا، روزنامهنگار (بازداشت در تهران در تاریخ ۱۸ مهر؛ او تا تاریخ ۲۱ آذر کماکان در زندان و با وضعیتی نامشخص به‌ سر می‌برد)
۱۳۲. شادی شمس، گریمور تئاتر (او ۲۸ آبان امسال در بهشتزهرای تهران همراه عهدیه کیانی توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و تا امروز هیچ خبری از سلامتی او در دست نیست)
۱۳۳. شمس‌الدین‌نژاد، وحید، روزنامه‌نگار شبکه‌ی آرته‌ی فرانسه (بازداشت در تاریخ ۶ مهر و آزادی در تاریخ ۱ آذر در شهر سقز)
۱۳۴. شنبهزاده، حسین (بازداشت)
۱۳۵. شهامت، مظاهر، شاعر (دریافت تهدید سایبری ازطریق پیامهایی ارسالی در شبکهی مجازی)
۱۳۶. شیبانی، دنا، گرافیست، سنگنورد و مربی اسنوبورد از شیراز (۱۹ ابان، ردیابی توسط اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اطلاعات شیراز، وضعیت نامعلوم؛ تا این تاریخ، ۱۲ آذر، وضعیت او بلاتکلیفی مطلق تحت‌بازداشت بوده‌ست)
۱۳۷. شیخ‌الأسلامی، هیرو، نقاش اهل سنندج (بازداشت در تهران، در تاریخ ۱۳ آذر و انتقال به زندان اوین)
۱۳۸. شیربیگی، اگرین، فعال هیپهاپ اکباتان (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در ۱۸ ابان، انتقال به مکان نامعلوم)
۱۳۹. صادقی، آرش، فعال اجتماعی و رسانهای (بازداشت در وقایع اخیر)
۱۴۰. صادقی، سارینا؛ دانشجوی گرافیک الزهرا (بازداشت در ۱۷ آبان؛ آزادی به قید کفالت در تاریخ ۱۴ آذر)
۱۴۱. صادقی، ماندانا، خبرنگار آبادانی (بازداشت به همراه همسر در ۲۷ مهر و در معرض پروندهسازی امنیتی سنگین، با وجود پایان قرار بازداشت در تاریخ ۲۹ آبان، قرار بازداشت او ۱۵ روز دیگر نیز تمدید شده است؛ او سرانجام در تاریخ ۱۰ آذر آزاد شده است)
۱۴۲. صادقی بروجنی، خسرو، مترجم و فعال رسانهای (وی با اتمام دورهی مرخصی پیش از فاجعه‌ی آتش‌سوزی در اوین برای گذرانیدن ادامه‌ی حکم زندان ۵ ساله‌ی او از مرداد سال ۹۹ به زندان اوین بازگشته بود)
۱۴۳. صالحی، توماج (خوانندهی رپ که اخیراً بازداشت و مجبور به اعتراف تلویزیونی علیه خود با سر و صورت مجروح شده و صفحه‌‌ی رسمی اینستاگرامی او در تاریخ ۱ آذر اعلام کرده که وی به محاربه محکوم شده است)
۱۴۴. صالحی‌‌‌نیا، امیررضا، موسیقیدان و دانشجوی اهل آبادان (بازداشت در تاریخ ۲۶ آبان، آزادشده با قرار وثیقه در ۳۰ آبان)
۱۴۵. صفدری، دانیال، دانشجوی نقاشی دانشگاه آزاد تهران مرکز، واحد هنر و معماری سوهانک (بازداشت ۱۲ مهر)
۱۴۶. صمدی، شیرین، مجری سابق صداسیما (او بهعلت انتشار عکس بیحجاب خود در تاریخ ۲۳ آبان در شهرک اکباتان بازداشت شد و از مکان نگهداری او اطلاعی در دست نیست)
۱۴۷. صراف، فریناز، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر (بازداشت در چهار مهرماه توسط نیروهای امنیتی و انتقال به اوین)
۱۴۸. صمیمی، آران، دانشجوی موسیقی در گیلان (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در گیلان در ۱۹ مهر، انتقال به زندان ارومیه و سپس در تاریخ ۱۹ آبان به زندان مهاباد، از موارد اتهامی او اطلاعی در دست نیست و از حق برخورداری از وکیل نیز محروم بوده است)
۱۴۹. صمیمی، کیوان، نویسنده و فعال سیاسی (از پیش مشغول گذراندن حکم در سمنان و از تماس تلفنی با خانواده محروم شده است)
۱۵۰. صنیعی، سارا، هنرمند مجسمه‌ساز (او که در تاریخ ۳ مهر بازداشت شده بود در تاریخ ۱۲ آذر با قید وثیقه آزاد شده است)
۱۵۱. ضیائیان، امیرحسین، ترانسهسرا و شاعر (بازداشت بین روزهای ۱۴ تا ۲۰ آبان)
۱۵۲. طافیان، مهرنوش، خبرنگار محلی در آبادان (زمان بازداشت ۶ مهرماه، محل بازداشت اهواز و آزادی به قید وثیقه‌‌ی ی۵۰۰ میلیون تومانی در تاریخ ۱۷ آبان؛ حکم او در دادگاه تجدیدنظر سه ماه و ده روز زندان و سه ماه و یک روز حبس تعلیقی تعیین شد)
۱۵۳. طراوتروی، محمود، شاعر و وکیل شیرازی (بازداشت در شیراز ۱۱ آبان، آزادی با قرار وثیقه در تاریخ ۲۸ آبان)
۱۵۴. عبداللهی، ترانه، نوازنده و دانشجوی تئاتر؛ بازداشت در تاریخ ۱۰ آذر و انتقال به مکان نامعلوم؛ او تا این لحظه، ۱۵ آذر، هیج تماسی با خانواده نداشته است
۱۵۵. عزیززاده، افسانه، نوازنده‌ی سنتور (بازداشت از تاریخ ۱۱ آبان و عدم‌اطلاع‌رسانی از وضعیت این هنرمند به‌خاطر فشار امنیتی بر خانواده)
۱۵۶. عزیزی، منیژه، طراح صحنه و لباس سینما؛ او در تاریخ ۲۷ آبان در بهشت‌زهرای تهران همراه با ۵ تن دیگر بازداشت و خودروری شخصی آن‌ها نیز توقیف شده است؛ مأموران و عوامل امنیتی محل نگه‌داری او را مشخص نکرده‌اند و صرفاً آن را یکی از زندان‌های استان البرز و تهران عنوان کرده‌اند؛ او تاکنون اجازه‌ی دیدار با خانواده و وکیل نداشته
۱۵۷. عفتی، جواد، کارگردان و نویسندهی تئاتر (او که در وقایع اعتراضی جاری ایران بازداشت شده بود آزاد شده است)
۱۵۸. علی‌نژاد، روزنامه‌نگار سیرجان راوی (بازداشت در سیرجان در تاریخ ۳۱ شهریور و آزادی در تاریخ ۱۸ مهر)
۱۵۹. عموزاده، علیرضا، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۱۶۰. عمیدی، آیدا، شاعر و عضو هئیت مدیره‌ی کانون نویسندگان ایران؛ بازداشت ضمن شکستن در منزل و ایجاد رعب و وحشت و انتقال به مکانی نامعلوم توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۱۴ آذر
۱۶۱. غریب، فاطمه (گرافیست، نقاش، طراح) / او بیش از یک‌ماه است که تا تاریخ ۱۲ آذر در بازداشت غیرقانونی به‌خاطر همراهی با اعتراضات مردمی به سرمی‌برد
۱۶۲. غزالی، سامان، روزنامه نگار آزاد و فعال محیط زیست (زمان بازداشت روز ۳ مهر، محل بازداشت مهاباد؛ آزادی در تاریخ ۲ آذر)
۱۶۳. غلامی، احمد، گرافیست و هنرمند (بازداشت در تاریخ ۱۳ آذر و انتقال به زندان اوین)
۱۶۴. غلامی، افشین، مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه‌ی تفکر انتقادی (بازداشت در بوکان در تاریخ ۲۰ مهر؛ او تا تارخی ۲۱ آذر
۱۶۵. فتاحپور، سجاد، فعال حوزهی تئاتر (بازداشت)
۱۶۶. فتحی، سعیده، خبرنگار (بازداشت در تهران در تاریخ ۲۴ مهر و آزادی در تاریخ ۱۸ آذر)
۱۶۷. فداییاصل، میلاد، روزنامهنگار (بازداشت؛ او در تاریخ ۱۲ آذر به قید وثیقه آزاد شده‌ست)
۱۶۸. فرخه، نسترن، روزنامهنگار شرق (بازداشت در تهران توسط نیروهای امنیتی ضمن ضبط تلفن همراه وی و خانواده به انضمام لپتاب او در تاریخ ۶ آذر؛ آزادی در تاریخ ۱۴ آذر)
۱۶۹. فشخامی، یغما، روزنامهنگار (بازداشت در ۱۱ آبان پس از احضار به اطلاعات، انتقال به ۲۰۹ اوین و آزادی در تاریخ ۱۹ آذر)
۱۷۰. فکور، کامیار، فعال کارگری و هنرمند (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در منزل در تاریخ ۱۵ آبان)
۱۷۱. فیضی، سعید، موسیقیدان کرد (در تاریخ ۴ مهر در تکاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطهی نامعلومی منتقل شده است)
۱۷۲. فیلی (منابی)، هادی، عکاس و فعال فرهنگی عرب (بازداشت در کیانپارس اهواز توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۵ آبان، او پیشتر در اعتراضات سال ۹۷ خرمشهر نیز بازداشت بوده و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست)
۱۷۳. قربانپور، فرشید، مدیر کتابفروشی مجازی سورن و خبرنگار حوزهی ادبی و سردبیر صفحهی ادبیات روزنامهی هفت صبح (بازداشت در تهران در تاریخ ۳ مهر؛ او در تاریخ ۱۷ آذر آزاد شده است)
۱۷۴. قادری، مرتضا، رقصنده و پارکوکار (او به علت رقص اعتراضی در ویدیویی در مقابل برج آزادی تهران در تاریخ ۲۱ آذر بازداشت شده است)
۱۷۵. قاضیانی، هنگامه، بازیگر سرشناس (وی بهعلت کشف حجاب رسانهای و اعتراض به سرکوب معترضان در تاریخ ۲۹ آبان بازداشت و در تاریخ ۶ آذر آزاد شده است)
۱۷۶. قراگوزلو، ملیکا (روزنامهنگار و دانشجوی دانشگاه علامه، برای شکنجه و آزار بیشتر به بیمارستان روانپزشکی رازی امینآباد منتقل شده است؛ در تاریخ ۱۴ آذر، وکیل او اعلام کرد که وی توس مأمورینی که قصد بستن او به تخت و تزریق اجباری به او را داشته‌اند شدیداً مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته؛ او همچنین اعلام کرد قصد اعتصاب غذا دارد و تا تاریخ ۱۴ آذر بیش از ۶۵ روز از بازداشت او برای دومین‌بار و ۱۸ روز از انتقال‌اش به بیمارستان روان‌پزشکی می‌گذرد)
۱۷۷. قره‌باغی، صفیه؛ روزنامه‌نگار در زنجان (بازداشت در تاریخ ۹ مهر، آزادی در تاریخ ۱۶ مهر)
۱۷۸. قلاتی، آیدا راستی، شهروند بهایی و خواننده (او در تاریخ ۹ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده است)
۱۷۹. قلعهگلاب، آرش، شاعر و روزنامهنگار ایرانی (در هنگام عدمحضور او در منزل که در اعتراضات متروپول در آبادان بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد شده بود، نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش خشونتآمیز و ضبط وسایل شخصی او در منزل کرده بودند؛ وی اخیراً توسط نهادهای امنیتی چندین‌بار احضار و بازجویی نیز شده‌ است)
۱۸۰. قویدل، عماد، خوانندهی رپ (در اعتراضات جاری بازداشت و اخیراً آزاد شده است)
۱۸۱. کازرونی، صنم، نویسنده‌ی ایرانی-انگلیسی؛ (بازداشت به‌همراه جمعی از دوستان در اواخر آبان‌ماه و تداوم بازداشت به‌رغم آزادی دوستان دیگر این نویسنده؛ به‌مجرد بازداشت او، صفحات شخصی‌ وی در شبکه‌های اجتماعی از دست‌رس خارج شده است)
۱۸۲. کاشی، محمدعلی، فعال هیپهاپ اکباتان (بازداشت توسط نیروهای امنیتی در ۱۸ ابان، انتقال به مکان نامعلوم)
۱۸۳. کاووسی، مژگان، پژوهشگر، مترجم و زندانی سیاسی سابق (مشغول گذراندن حکم از پیش و انتقال به اوین)
۱۸۴. کردپور، مسعود، مسئول آژانس خبری موکریان (زمان بازداشت روز ۲۹ شهریور، محل بازداشت خیابانهای شهربوکان)
۱۸۵. کرمی، آزاده، هنرمند کرد یارسان اهل سرپل ذهاب و دانشجوی هنر دانشگاه تهران (بازداشت در تهران توسط نیروهای امنیتی در ۸ آبان، از وضعیت او اطلاعی در دست نیست)
۱۸۶. کریمپور، کیانا، هنرمند حوزهی تئاتر و فعال مدنی (بازداشت در تاریخ ۴ مهر به همراه خشونت و ضرب و شتم شدید، انتقال به زندان قرچک ورامین، از وضعیت پروندهی او اطلاعی در دست نیست)
۱۸۷. کریمی، عادل، عکاس کرد‌ (بازداشت در تاریخ ۱۹ مهر در مهاباد؛ او تا این تاریخ، ۲۱ آذر، در زندان به سرمی‌برد)
۱۸۸. کمالی، بنفشه، ویراستار و دانشآموختهی ادبیات از دانشگاه یزد (بازداشت در یزد در تاریخ ۳۰ شهریور، به وی اجازهی دیدار با وکیل داده نشده است)
۱۸۹. کمانگر، فردین، روزنامه‌نگار کردستانی و مدیر سابق خانه‌ی مطبوعات و رسانه‌های ایران (بازداشت در تاریخ ۱۵ مهر با ضرب و شتم شدید و منجرشده به شکستن دست در سنندج توسط نیروهای امنیتی؛ آزادی به قید وثیقه در تاریخ ۱۶ آبان)
۱۹۰. کیانی، عهدیه، بازیگر (او ۲۸ آبان امسال در بهشتزهرای تهران همراه شادی شمس توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و تا امروز هیچ خبری از سلامتی او در دست نیست)
۱۹۱. کینژاد، نازنین، مترجم (بازداشت از ۱۶ مهر، انتقال به بند ۲۰۹ اوین)
۱۹۲. گرشاسبی، سپهر، مدیر اجرایی گروه موسیقی چارتار (بازداشت در خیابان شریعتی در تاریخ ۲۰ مهر و انتقال به بند ۲۴۰ زندان اوین در بازداشت و وضعیت بلاتکلیف)
۱۹۳. گلستانی، سهیلا،بازیگر سینما و تئاتر(بازداشت در تاریخ ۸ آذر بهعلت حضور بدون حجاب در ویدیوی اعتراضی جمعی بازیگران تئاتر؛ سهیلا گلستانی و حمید پورآذری که بر این این کنش اعتراضی بازداشت شده بودند، نهایتاً در تاریخ ۲۰ آ‌ر به قید وثیقه آزاد شدند)
۱۹۴. گنابادی، محمد، شاعر (دریافت تهدید سایبری ازطریق پیامهایی ارسالی در شبکهی مجازی مدتی پیش از وقایع اخیر)
۱۹۵. گنجی، آرش، از اعضای بازداشتشدهی کانون نویسندگان (پیش از وقایع اخیر)
۱۹۶. مدرس گرجی، ژینا، کتابدار و فعال اجتماعی (بازداشت در سنندج)
۱۹۷. مردوخی، نسیم، هنرمند خانه‌کار، (۲۳ مهر به‌بهانه‌ی شعارنویسی با قرار بازداشت ۳۰ روزه ارسال به زندان قرچک ورامین؛ به‌رغم فوت پدر و کهولت مادر، پس از ۴۹ روز با اتهام اجتماع و تباهی بر ضد امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام پرونده‌اش به دادگاه ارسال شد و علی‌رغم عدم امکان ترک کشور کماکان قرار بازداشت وی تمدید شده است)
۱۹۸. مزروعی، مریم، روزنامه‌نگار (بازداشت در تاریخ ۱۳ مهر در تهران و آزادی در تاریخ ۲ آبان)
۱۹۹. محمدی، حسی، هنرمند و بازیگر تئاتر (بازداشت در تاریخ ۱۴ آبان در کرج؛ در دادگاهی شتاب‌زده به خاطر کشته‌شدن یک بسیجی در مراسم چهلم حدیث نجفی به اعدام محکوم می‌شود)
۲۰۰. محمدی، سیدرضا، شاعر آبادانی، (بازداشت، آزادی در تاریخ ۲۴ آبان با قرار وثیقهی یک میلیارد تومانی)

۲۰۱. محمدی، کریم، خواننده (بازداشت)
۲۰۲. محمدنژاد، نازنین، مترجم و فعال اجتماعی (مشغول گذراندن حکم در زندان اوین در زمان آتشسوزی زندان)
۲۰۳. محمدنژاد، واران، دانشجوی هنر سنندجی (بازداشت خشونتآمیز در وقایع اخیر و اعتصابغذای چندروزه)
۲۰۴. مسرور، سمیه، خبرنگار خبرگزاری ایلنا (زمان بازداشت ۱۶ مهرماه، محل بازداشت اصفهان؛ آزادی در تاریخ ۷ آذر)
۲۰۵. محمودی‌نژاد، عباس، از عضای گروه موسیقی مینور بیت‌باکس (ربایش توسط نیروهای امنیتی از مقابل منزل در تاریخ ۱۲ آبان
۲۰۶. مظفر مقدم، سروش، نویسنده (پس از دریافت تهدیدات سایبری و پروندهسازی امنیتی مجبور به ترک ایران شده است و به‌رغم آن‌که او کماکان تهدیدهای امنیتی دریافت می‌کند، وضعیت اقامت بلندمدت و مشخصی در ترکیه ندارد)
۲۰۷. معروفیان، نازیلا، خبرنگار سایت «رویداد ۲۴» (به‌خاتطر انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی درباره‌ی سرنوشت دخترش، ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی در منزل یکی از دوستانش بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده‌ست؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۲۰۸. مصعومی، عبدالحمید، روحانی تحول‌‌خواه، مداراباور و کثرت‌‌گرا، نگارگر و نقاش (بازداشت در منزل شخصی در اوایل شروع اعتراضات)
۲۰۹. معیری، یلدا، عکاس روزنامهنگار(بازداشت در تاریخ ۳۰ شهریور در تهران؛ او تا تاریخ ۲۱ آذر آزاد نشده است)
۲۱۰. مقیمی، پگاه، گرافیست (او در تاریخ ۱۴ آذر بازداشت شده است)
۲۱۱. موذن‌زاده، هاشم، مدیر مسئول پایگاه خبری پزشکان و قانون (بازداشت در تهران در تاریخ ۳۰ شهریور؛ او همچنان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان بوده است)
۲۱۲. موسوی، زینب، بازیگر و کمدین (او طبق اعلام خود ۲۵ روز در حبس انفرادی بوده و اکنون نیز به دو سال حبس محکوم شده‌ است)
۲۱۳. موسوی، سید وحید، خواننده‌ی لر (وی که در جریان اعتراضات بازداشت شده بود اخیراً آزاد شده‌ است)
۲۱۴. موسوی، منصوره، نویسنده و پژوهشگر مطالعات زنان (بازداشت در مشهد در تاریخ ۲۹ شهریور)
۲۱۵. موسیزاده، شیوا، فعال رسانهای و دانشجوی هنر دانشگاه تهران (دومین بازداشت در وقایع جاری ایران در تاریخ ۲۴ آبان؛ او به‌قید وثیقه‌ی ۸۰۰ میلیون‌تومانی در تاریخ ۱۴ آذر از زندان آزاد شده است)
۲۱۶. مهتدی، کیوان، نویسنده، مترجم و فعال اجتماعی (بازداشت به‌همراه همسرش، ‌آنیشا اسداللهی در اردیبهشت ۱۴۰۱؛ هرچند همسر او بعدتر به قید وثیقه آزاد شده است، خود وی کماکان مشغول گذراندن حکم در زندان اوین در زمان آتشسوزی زندان بوده‌ است و از وضعیت و سلامت او ابراز نگرانی شده‌‌ است)
۲۱۷. مهدوی‌مقدم، پوریا، روزنامه‌نگار (بازداشت در تاریخ ۲۹ مهر در بروجرد؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۲۱۸. میرانی، فیروز، هنرمند اهل پاوه (او در شادی پس از باخت تیم فوتبال ایران در جام جهانی در تاریخ ۸ آذر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی از ناحیهی هر دو چشم به شدت مجروح شده است؛ در تاریخ ۱۳ آذر، شبکه‌ی دویچه‌وله در گزارشی فیلم آوازخوانی این هنرمند با دو چشم پانسمان‌شده را منتشر کرد)
۲۱۹. میرحسینی، طیبهسادات (خبرنگار صداوسیما، بازداشت توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۶ آبان بهعلت انتشار محتوای اعتراضی در شبکههای اجتماعی)
۲۲۰. میرزایی، محمود ، آهنگساز و رهبر ارکستر (بازداشت اواسط مهر و انتقال به زندان تهران بزرگ، وضعیت نامناسب جسمانی محمود میرزایی ، سرفههای دردناک، شکستگی دنده و عدم دسترسی به امکانات پزشکی شرایط را برای آقای میرزایی در زندان دشوارتر کرده است؛ او سرانجام ۲۰ آذر به قید وثیقه آزاد شده است)
۲۲۱. میرزایی، نیلوفر، دانشجوی گرافیک الزهرا (او از ۱۰ آبان که هنگام خروج از خوابگاه توسط نیروهای امنیتی ربوده شد تا این تاریخ، ۱۵ آذر، در بازداشت به‌سر می‌برد)
۲۲۲. میرطهماسب، مجتبی ، مستندساز، امضاکنندهی بیانیهی تفنگت را زمین بگذار (توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعلیقی، پرداخت جزای نقدی و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شده است)
۲۲۳. نامیفر، نصیبه، شاعر (از ۲۸ شهریور در گچساران بازداشت و به زندان یاسوج منتقل شده، به علت مریضی و کهولت سن پدر و مادر امکان پیگیری کارهای قضایی او نبوده و بهرغم تصریح اینکه زیر شکنجه و فشار بوده، گزارش پزشکی قانونی به انکار شکنجه پرداخته است)
۲۲۴. نخعی، روحالله، روزنامهنگار مستقل (زمان بازداشت روز ۱ مهرماه، محل بازداشت در خیابانهای تهران؛ اواخر آبانماه به زندان بزرگ تهران منتقل شده است ولی بهرغم اتمام بازجوییها روند قضایی پی گرفته نمیشود)
۲۲۵. نراقی، سولماز، شاعر و آهنگ‌ساز و فعال حوزه‌ی فرهنگ و ادب کودکان (او پیش از آغاز اعتراضات جاری در ایران مرتباً توسط ورازت اطلاعات احضار و بازجویی می‌شد و درنتیجه‌ی این فشارها مجبور به ترک کشور و اقامت موقت در کشور گرجستان شد؛ طی اعتراضات جاری و به‌خاطر همراهی با اعتراضات مردمی و مسائل حقوق کودکان قربانی سرکوب، او بارها در حساب اینستاگرام خود به‌طور خصوصی و علنی تهدیدهای سایبری جانی شده‌ و منزل شخصی او نیز در تهران در غیاب وی مورد تفتیش و ورود غیرقانونی مقامات امنیتی قرار گرفته
۲۲۶. نظامی، البرز، روزنامه‌نگار دنیای اقتصاد (بازداشت و آزادی در ابتدای مهرماه)
۲۲۷. نظری، فهیمه، روزنامه‌نگار سایت انتخاب (بازداشت در تهران در تاریخ ۲۲ آبان؛ وی کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۲۲۸. نورائی، توماج، سینماگر و نویسنده (بازداشت در تاریخ ۱۷ مهر ضمن ورود به ایران؛ او سرانجام در اواخر آبان به قید وثیقه آزاد شده است)
۲۲۹. نیکخواه، حمید، گرافیست و طراح اهر مریوان (گزارشهایی از دستگیری و انتقال او به مکانی نامعلوم در تهران مخابره شده است)
۲۳۰. وثوق انصاری، ارغوان، شاعر (بازداشت وحشیانه در حضور کودکان، تهران، امتناع از انتقال دارو به رغم بیماری؛ او نهایتاً ۱۲ آذر به قید وثیقه آزاد شده است)
۲۳۱. وفایی، محمد، دانشجوی ورودی ۹۹ کارشناسی مجسمهسازی دانشگاه هنر تهران (در تاریخ ۲۴ آبان ماه حوالی خوابگاه دانشجویی رهساز بازداشت شده و اکنون در زندان فشافویه به سر میبرد)
۲۳۲. وحیدیان، مریم، روزنامهنگار کارگری (بازداشت توسط اطلاعات سپاه در تاریخ ۶ آذر در جشن تولد او در منزل به همراه ضبط تمام وسائیل الکترونیکی او و مهمانان؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌‌برد)
۲۳۳. ویسی، عزیز، خوانندهی فولکلور سرشناس کرد (بازداشت بهخاطر انتشار نامهی عدم همکاری هنری؛ او در اواخر آبان آزاد شده است و اخیراً فیلمی از حضور او در بیمارستانی در جوانرود منتشر شده است)
۲۳۴. هرمزی، امید، فعال پادکستی و ورزشی‌نویس (بازداشت در تاریخ ۱۲ آبان؛ در این مدت تنها یک‌بار با خانواده تماس داشته و گفته زندان فشافویه است؛ او کماکان تا تاریخ ۲۱ آذر در زندان به سرمی‌برد)
۲۳۵. هلیچی، سعید، شاعر و مترجم عرب (بازداشت در اهواز؛ آزادی به قید وثیقه در تاریخ ۱۳ آذر)
۲۳۶. هویدا، هنگامه، پژوهش‌گر، نویسنده، و مترجم ساکن پاریس؛ او که پس از دست‌گیری‌های سال ۸۸ کماکان بعد از آزادی توسط بازجوی خود تهدید و آزار می‌شده، پس از مهاجرت به فرانسه از فوریه‌ی ۲۰۲۰ مجدد پیام‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کند که علاوه بر هدف‌گرفتن زندگی شخصی، حاوی تهدید به قتل و تجاوز نیز بوده‌اند. در ادامه، در ژوئن ۲۰۲۰ ترفن همراه و حساب اینستاگرامی او توسط افراد ناشناس هک می‌شود؛ نهایتاً در ۱۸ اوت ۲۰۲۰ در پاریس دو فرد ناشناس به او حمله‌ می‌کنند اما موفق به ربایش او نمی‌شوند؛ نظر به تأیید رسانه‌های فراگیر درباره‌ی طرح ربایش و تهدید به قتل برخی مخالفان رژیم در کانادا و ترکیه، و قتل حکومتی محمد شعبانی در این کشور در ابتدای اعتراضات جاری ایران، و نیز تداوم دریافت تهدیدهای مشابه توسط هنگامه هویدا، نگرانی‌ از وضعیت این نویسنده بیش‌تر احساس می‌شود
۲۳۷. یاسمی، بهروز، شاعر (۲۰ آبان آزاد شده است)
۲۳۸. یاسین صیدی، سامان، رپر کرد (او در اعتراضات جاری بازداشت شد و در دادگاه نمایشی قاضی صلواتی (قاضیالقضات احکام سیاسی اعدام در ایران) به «محاربه» متهم شده است که حکم آن در ایرانج اعدام است)
۲۳۹. یاهوئیان، حمید، فعال حوزه نشر و کتاب (بازداشت)
۲۴۰. یحییآبادی، فرزانه، خبرنگار آبادانی (بازداشت در تاریخ ۲۷ آبان؛ برخی منابع غیررسمی از آزادی او خبر داده‌اند)
۲۴۱. یزدالی، علی، فعال حوزهی تئاتر(بازداشت)
۲۴۲. یزدی، حسین، خبرنگار ساکن اصفهان؛ (او در تاریخ ۱۴ آذر در اصفهان بازداشت شده است و از محل نگه‌داری او اطلاعاتی در دست نیست)
۲۴۳. یوسفی، نیک، عکاس، تدوینگر و فیلمساز (بازداشت به دلیل ویدیو مربوط به اعتراضات، محل نگهداری نامعلوم؛ پدر وی در تاریخ ۱۷ آذر در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که به‌رغم گذشت ۵۲ روز از بازداشت وی تا کنون هیچ نهاد یا فردی پاسخ‌گوی پی‌گیری‌های او نبوده است)


آخرین به‌روزرسانی:
۲۱ آذر ۱۴۰۱

فهرست به‌همّت دوست نویسنده و مترجم، آقای علی ثباتی، دقیق و روزآمد شده.
اسامی و اطلاعاتی دربارهٔ دوستان در خطر اعدام در این صفحه در دسترس است. صدایشان باشیم:



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024