جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.11.2022, 16:48

تجمع در ۱۵۰ دانشگاه جهان در حمایت از معترضان ایران


* تجمع در ۱۵۰ دانشگاه جهان در حمایت از اعتراضات ایران
گروه “استادان ایرانی آزادی‌خواه” اعلام کردند که برای اولین بار ۱۵۰ دانشگاه در سراسر جهان از جمله آمریکا، استرالیا و اروپا در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر تجمع برگزار می‌کنند.
این تجمع‌ها از سوی خود دانشگاه برگزار نمی‌شود اما محل برگزاری آن دانشگاه‌ است.
دانشجویان در داخل کشور بی‌وقفه به تحصن و تجمعات اعتراضی خود ادامه می‌دهند. بسیاری از آنها اخراج و دستگیر شدند. استادانی که با این دانشجویان ابراز همبستگی کردند نیز بازداشت یا اخراج شدند.
یکی از درخواست‌های اصلی دانشجویان آزادی هم‌کلاسی‌هایشان است. هرانا شمار دانشجویان بازداشتی را ۵۶۹ نفر اعلام کرده است. طبق گزارش این نهاد حقوق بشری ۱۴۳ دانشگاه در ایران پیوسته اعتراض کرده‌اند.


* اعتصاب در شرکت راه آهن
امروز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱،  «ایستگاه راه آهن تهران» اعتصاب شده مانورچی‌ها و لکوموتیورانان سالن‌های قطار رو بخاطر کم کردن حقوق این زحمتکشان دیرتر به سکو واگذار می‌کنند و قطارها همه با تاخیر حرکت می‌کنه.
از حقوق هر مانورچی و لکوموتیوران حدود ۲ تا ۳ میلیون کم شده و کل ایستگاه راه آهن تهران بهم ریخته. اون رئیس و مدیرهایی که همیشه توی دفتر کاریشون بودن حالا بیرون دارن دیده میشن و همشون نمی‌دونن چیکار کنن.


* تحصن جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران
براساس گزارش‌ها، امروز جمعی از دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی تهران دست به تحصن زدند.
به گفته شوراهای صنفی دانشجویان ایران این تحصن «در اعتراض به بازداشت‌ها، تعلیق‌ها و ممنوع‌الورودی‌های اعمال شده جهت سرکوب دانشجویان» صورت گرفته است.
دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بهشتی هم در اعتراض به تعلیق و توبیخ اساتید دانشگاه: #محمد_راغب، #نگار_ذیلابی، #نیلوفر_رضوی، #اسلام_ناظمی، و برخوردهای انضباطی با دانشجویان تحصن کرده‌اند.
در ۱۱ هفته اعتراضات سراسری در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی، دانشگاهها و دانشجویان یکی از مراکز اصلی اعتراضات بوده و تعداد زیادی از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و نیروهای امنیتی به برخی از دانشگاهها نیز حمله کرده بودند.


* یک عضو سپاه در اصفهان کشته شد
معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان امروز از کشته‌شدن یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان در «یک اقدام مسلحانه» خبر داد.
محمدرضا جان‌نثاری به خبرگزاری‌ها گفت: «در ساعات ابتدایی صبح امروز، هفتم آذرماه، در یک اقدام مسلحانه در شهر اصفهان، یکی از همکاران رده‌های سپاه به نام رضا داستانی با سلاح گرم مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت.»
به‌گفته این مقام دولتی، به‌رغم انتقال سریع این عضو سپاه به بیمارستان و انجام عمل جراحی وی جان خود را از دست داد.
معاون امنیتی استانداری اصفهان ارائه اطلاعات تکمیلی درباره این حادثه را «به ساعات آتی» موکول کرد، اما از فرد کشته‌شده با عنوان «شهید» یاد کرد.


* دستور قضایی برای تشدید احضار و بازداشت
رئیس قوه قضاییه امروز اعلام کرد به مسئولان قضایی در سراسر کشور از جمله دادستان تهران دستور داده است که هر کس اگر ادعایی بدون سند منتشر کرد، «در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید».
محسنی اژه‌ای در ادامه گفت «اگر بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود، اما ابراز تنبّه کند و اعلام دارد که درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد» در غیر این صورت «برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود».
در هفته‌های گذشته شمار بسیاری از چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی و نیز فعالان رسانه‌ای از احضار قضایی خود به‌دلیل انتشار پیام یا عکس در صفحه‌های اجتماعی در حمایت از اعتراضات مردم یا در مخالفت با سرکوب اعتراضات خبر داده‌اند. از مشهورترین بازداشت‌شدگان با این دستور می‌توان به وریا غفوری، بازیکن سرشناس فوتبال، اشاره کرد که هنوز در بازداشت است.
سرکوب اعتراضات در دو ماه گذشته به‌طور همه‌جانبه و به‌شدت جریان داشته و تا کنون هزاران نفر در سراسر کشور چه در خیابان و چه در خانه یا محل کار یا تحصیل خود بازداشت شده‌اند.
قوه قضاییه هنوز گزارشی از تعداد دقیق بازداشت‌شدگان منتشر نکرده است.


* اعتصاب کامیون‌داران ادامه دارد
اعتصاب کامیون‌داران در شهرک صنعتی راوند کاشان، امروز دوشنبه نیز ادامه دارد. بنابر برخی گزارش‌ها، کامیون‌داران در کرمانشاه، قزوین و لرستان نیز به این اعتصابات پیوسته‌اند.
در دو روز اخیر، رانندگان کامیون در قزوین، بندرعباس، کرمانشاه، سقز و شاپور اصفهان دست به اعتصاب زدند.
برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که اعتصاب کارگران شرکت خودروسازی مرتب (سیف خودرو) نیز ادامه دارد.


* ایران با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نخواهد کرد
چند روز پس از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران با کمیته حقیقت‌یابی که بر اساس تصمیم اخیر این شورا تشکیل خواهد شد، همکاری نخواهد کرد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر در ژنو، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.
در واکنش به این تصمیم شورای حقوق بشر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه سفیر آلمان در تهران را احضار کرد.


* معاون رئیس‌جمهور ایران: نه به جمهوری اسلامی، قابل رفراندوم نیست
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور ایران در نشست خبری «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» گفت جمهوریت، اسلامیت و تغییر جمهوری اسلامی قابل رفراندوم نیستند.
آقای دهقان گفت رفراندوم در قانون اساسی پیش‌بینی شده اما باید با رای دوسوم نمایندگان مجلس و با نظر «رهبر» جمهوری اسلامی باشد اما بر اساس خود قانون اساسی، از جمله اصل چهارم، جمهوریت، اسلامیت و نظام جمهوری اسلامی قابل تغییر نیست.
او همچنین گفت هر تغییر اساسی باید در زمان «ثبات» صورت بگیرد نه وقتی «دشمنان» به دنبال ناامنی هستند.
پس از یازده هفته اعتراض سراسری که معترضان به روشنی مخالفت خود را با نظام حاکم نشان داده‌اند و تغییر آن را خواستار شده‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی بناچار به موضوع «اصلاح» قانون اساسی پرداخته‌اند اما در نهایت گفته‌اند نظام جمهوری اسلامی بر همین اساس فعلی خواهد ماند.


* دادستان گیلان: یاسین جمال‌زاده با گلوله ماموران کشته نشده
دادستان گیلان گفت یاسین جمال‌زاده با گلوله کشته شده اما «در اثر شلیک ماموران انتظامی یا ماموران حافظ امنیت نبوده است.»
به گزارش رسانه‌های ایران، مهدی فلاح میری دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان گیلان امروز (دوشنبه) گفت: «در محل شلیک به یاسین جمال‌زاده که منجر به فوت نامبرده شده، هیچ مامور انتظامی یا ماموران حافظ امنیت مستقر نبوده ‌است.»
دادستان گیلان گفت تحقیقات در باره این قتل ادامه دارند.
دو روز پیش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که «لحظه اصابت گلوله جنگی به یاسین جمال‌زاده در حال فیلمبرداری با گوشی همراه» را نشان می‌داد. بنا بر گزارش‌ها یاسین جمال‌زاده در اعتراض‌های رضوانشهر در ۳۰ شهریور کشته شده است.
به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «یاسین جمال زاده، متولد ۱۳۷۳، پدر دو دختر خردسال دوقلو، کارگر گچ‌کار و ساکن بخش شاندرمن از توابع شهرستان ماسال بود که برای شرکت در اعتراضات به رضوانشهر رفته بود.»
این خبرگزاری همچنین از فشارهای امنیتی به خانواده یاسین جمال‌زاده خبر داده بود.
دادستان مهاباد هم امروز به شیوه‌ای مشابه تایید کرد که دو نفر در اعتراض‌های این شهر کشته شده‌اند اما «تاکنون هیچ‌گونه مستندی در رابطه با اینکه نامبردگان توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفته باشند ارائه نشده» و تحقیقات در این باره ادامه دارند.
مهراب پوراکبر کشته شدن «سلیمان نیکنام معروف به شورش نیکنام» و «محمدامین خدیری پور معروف به شمال خدیری‌پور» را «مشکوک» خواند و اضافه کرد هر دو در بیمارستانی در ارومیه بستری بوده‌اند. هر دو نفر در روستایی در اطراف مهاباد به خاک سپرده شده‌اند.
این اولین بار نیست که پس از انتشار ویدئوهای کشته شدن معترضان، قوه قضائیه پس از تایید قتل با گلوله، می‌گوید نیروهای انتظامی حاضر در محل مسلح نبوده‌اند و شلیک نکرده‌اند و معلوم نیست چه کسانی در حضور نیروی انتظامی تیراندازی می‌کردند.
دو هفته پیش هم رئیس دادگستری استان البرز اظهارات مشابهی کرد پس از اینکه فیلم گلوله خوردن مهدی حضرتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


* یونیسف: نگران حمله به مدارس در ایران هستیم
صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، خواستار پایان هرگونه خشونت‌ و آزار کودکان در ایران شد.
در این بیانیه به گزارش‌های کشته شدن «بیش از ۵۰ کودک» در اعتراضات اخیر ایران اشاره شده و آمده: «یونیسف عمیقا از یورش و بازرسی در بعضی مدارس ایران نگران است. مدارس همواره باید محیطی امن برای کودکان باشند.»
اعتراض دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران در مدرسه و خیابان ادامه دارد، و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیج بارها به مدرسه‌ها حمله کرده و شمار نامعلومی از دانش‌آموزان را بازداشت کرده‌اند.
یونیسف در این بیانیه از مقام‌های ایران خواست حق اساسی کودکان برای اجتماع مسالمت‌آمیز را محترم بشمارند صرف‌نظر از اینکه که هستند یا کجا هستند: «کودکان باید در خانواده، اجتماعات و مدارس خود بمانند و نه در مکان‌هایی که آزادی از آنها سلب شود.»
یونیسف در هفته‌های اخیر و بخصوص بعد از کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ده ساله‌ای ایذه‌ای، به «بی‌تفاوتی» متهم شده و هدف انتقاد شدید قرار گرفته است.
این صندوق گفت از زمانی که اولین گزارش‌ها درباره کشته شدن معترضان در ایران منتشر شده، مستقیما نگرانی‌های خود را با مقام‌های مسئول در ایران در میان گذاشته است.
این سازمان می‌گوید جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودکان است و از همین رو برای محافظت و رعایت حقوق کودکان تعهد قانونی دارد.


* سفیر آلمان برای چندمین بار به وزارت خارجه ایران احضار شد
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نوشته است که سفیر آلمان به دلیل سخنان وزیر خارجه این کشور در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شده است.
این خبرگزاری همچنین دلیل دیگر این احضار را «تکرار اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی» اعلام کرده است.
براساس گزارش‌ها این برای سومین بار است که سفیر آلمان در یک ماه اخیر به وزارت خارجه احضار می‌شود.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هفته گذشته با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد.


* اولین ویدیوی زینب موسوی، امپراطور کوزکو، بعد از آزادی
زینب موسوی٬‌کمدین و خالق شخصیت امپراطور کوزکو در اولین ویدیو پس از آزادی‌اش در مورد شرایط گفتگوی بازداشت و نحوه گفتگو با افرادی که با او روبرو بودند گفته است. او همچنان در این ویدیو از لحن طنز تلخش استفاده کرده است.
او پس از آزادی در صفحه اینستاگرامی جدیدی اعلام کرد که «امپراطور سابق» است و از او خواسته شده که فقط به مسایل زندگی‌اش بپردازد. او در چند ویدیو که در این صفحه منتشر کرده بود چهره‌اش را نشان نداده بود ولی با لحن امپراطور کوزکو هویتش را تایید کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024