جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.11.2022, 21:43

اعتراضات ضدحکومتی در چین: شی استعفا بده


اعتراضات در چین، برای دومین شب پیاپی علیه سیاست‌های سختگیرانه ضد کووید ادامه یافته است. معترضان شعارهایی علیه حزب حاکم و شی جین پینگ رهبر این کشور سردادند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از شهر شانگهای منتشر شده که در آنها هزاران نفر را به خیابان آمده‌اند. در این تصاویر، نیروهای پلیس نیز در کنار تظاهرکنندگان مستقر شده‌اند.

در تظاهرات شنبه شب در شانگهای که بزرگترین شهر چین و مرکز مالی جهانی در شرق این کشور است مردم آشکارا شعارهایی علیه رهبران سر دادند از جمله «شی جین پینگ، کناره گیری کن» و «حزب کمونیست، کناره‌گیری».

با وجود چند مورد بازداشت در شانگهای، پلیس عمدتا اجازه داد تا تظاهرات ادامه یابد.

با این حال بی‌بی‌سی شاهد برخورد خشونت‌آمیز پلیس با معترضانی بوده که علیه رهبران کشور شعار می‌دادند.

روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای در چنگدو و شیان و همچنین ووهان نیز تظاهرات برگزار شد. ووهان شهری است که تقریبا سه سال پیش ویروس کرونا نخستین بار در آنجا شناسایی شد و شیوع پیدا کرد.

در پکن پایتخت نیز صدها نفر در حاشیه رودخانه جمع شدند و سرود ملی را خواندند.

علاوه بر این، دانشجویان هم در پکن و نانجینگ اعتراضاتی سازماندهی کردند. گروهی از دانشجویان کاغذهای خالی در دست داشتند، اقدامی نمادین که به اعتراض به سانسور در چین تبدیل شده است. آنها در حمایت از آزادی و دموکراسی سرود می‌خواندند.

اعتراضات در چین پس از آن شدت گرفت که پس پی جان باختن ۱۰ نفر در جریان آتش‌سوزی در یک بلوک آپارتمانی در شهر اورومچی چین، علیه این کشور شدت گرفته باشد. شهروندان معترض مرگ این افراد در آتش‌سوزی را به محدودیت‌های اعمال شده بر ساختمان‌های مسکونی نسبت می‌دهند. مقام‌های چینی این موضوع را رد کرده‌اند.

هر چند، مقامات ارومچی اواخر روز جمعه با انتشار عذرخواهی نامعمول، متعهد شدند محدودیت‌ها مربوط به کرونا را تدریجا لغو کنند.

در اعتراضات امروز برخی بنرهای سفید در دست داشتند، در حالی که برخی دیگر شمع روشن کردند و برای قربانیان در ارومچی گل گذاشتند.

به نظر می‌رسد شماری از شهروندان در چینی‌ از آزمایش‌های مستمر و قرنطینه اجباری ناراضی‌اند.

مقامات چین روزانه حدود ۲۵ هزار مورد جدید ابتلا به کووید را گزارش می‌کنند.

این رقم علیرغم استراتژی «کووید صفر» دولت، بسیار بالاست.

سیاست «کووید صفر» از جمله برنامه‌های شی جین پینگ است که اخیر نیز متعهد شد که از آن منحرف نشود.

چنین اعتراضات و شعارهایی منظره‌ای نامعمول در چین به شمار می‌‎آید. در این کشور انتقاد مستقیم از دولت و رئیس‌جمهور می‌تواند منجر به مجازات‌های شدید شود.

ناظرام می‌گویند تحلیلگران می‌گویند که به نظر می رسد دولت به شدت نارضایتی فزاینده در قبال سیاست‌های سختگیرانه کووید را دستکم گرفته بود.

یکی از معترضان در شانگهای به بی‌بی‌سی گفت که از دیدن مردم در خیابان‌ها «شوکه و کمی هیجان‌زده» است، این اولین باری است که چنین اعتراضات گسترده‌ای را در کشور می‌بیند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024