جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2022, 20:38

جو شدیدا امنیتی شهر سقز در شب چهلم مهسا امینی

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کردستان


جو شدیدا امنیتی شهر سقز در شب چهلم مهسا امینی
بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از سقز، جو این شهر در شب چهلم مهسا امینی به شدت امنیتی گزارش شده است. ‌
در این ویدیوها شمار زیادی خودرو در بلوارهای مادر و شهید بهشتی در حالی که بوق می‌زنند به سمت میدان مادر و هتل کرد در حرکت هستند و نیروهای امنیتی دیده می‌شود که از وانت‌هایی پیاده می‌شوند. همینطور صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد. ‌
وب‌سایت هه‌نگاو گزارش کرده است که «علی دایی برای شرکت در مراسم چهلم مهسا امینی به این شهر رفته است و در هتل کرد اقامت داشته اما ماموران امنیتی او را به هتل دیگری منتقل کرده‌اند.»‌
علی دایی هنوز درباره این خبر اظهار نظری نکرده است و بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند صحت این خبر را تایید کند. ‌‌
چهارم آبان ماه چهل روز از مرگ مهسا امینی می‌گذرد. ‌
یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفته است خانواده مهسا امینی بیانیه‌ای مبنی بر  برگزار نکردن مراسم  چهلم دخترشان منتشر نکرده است.


* چهلم مهسا امینی؛ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کردستان و اردبیل
مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان و همچنین مدارس استان اردبیل به بهانه شیوع «آنفلونزا» برای روز چهارشنبه چهارم آبان تعطیل اعلام شدند، روزی که مصادف با چهلمین روز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.
استانداری کردستان روز سه‌شنبه تمامی مدارس و دانشگاه‌های سطح این استان را برای روز چهارشنبه تعطیل کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دلیلی که برای این تعطیلی اعلام شده، «افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی» و «پیشگیری و مقابله با بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا» است.
یک روز قبل از آن نیز اداره آموزش و پرورش استان اردبیل به‌دلیل مشابه کلیه مدارس این استان تا دوره اول متوسطه را برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام کرده بود.
مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که ماموران گشت تهران او را بازداشت کرده بودند، جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت سراسر ایران را فرا گرفت. به‌ویژه استان کردستان در این مدت صحنه اعتراضات گسترده و درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی و انتظامی بوده است.
طی روزهای اخیر فراخوان‌های متعددی برای تجمعات اعتراضی به مناسبت چهلمین روز درگذشت مهسا امینی منتشر شده بود.
در همین حال، گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که خانواده مهسا امینی از چند روز قبل تحت فشار زیادی قرار گرفته‌ است تا برای روز چهلم درگذشت دختر خود مراسمی برگزار نکنند. اینترنت در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، با اختلال زیادی روبروست و فضای شهر به شدت امنیتی است.
با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منسوب به خانواده مهسا امینی منتشر کرد که در آن ادعا شده است این خانواده «مراسمی به این مناسبت برگزار نخواهد کرد».
در این بیانیه گفته شده که «با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هر گونه مسئله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».
اما گروه حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرده که خانواده مهسا امینی این بیانیه را «تحت فشارهای نهادهای امنیتی» نوشته‌اند. هه‌نگاو عنوان کرده که حتی اشکان امینی، برادر مهسا امینی، تهدید به بازداشت شده است.
اعتراضات کنونی در ایران صدها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش سایت حقوق بشری «هرانا»، بیش از ۱۳ هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات دستگیر شده‌اند.
خانواده مهسا امینی که خواستار رسیدگی مستقل به جان باختن دختر خود هستند، گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی درباره علت مرگ مهسا را رد کرده‌اند. این سازمان روز ۱۵ مهر در بیانیه‌ای مدعی شد که علت مرگ مهسا امینی «ناشی از اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است».
اما پدر مهسا امینی می‌گوید «با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود».


خانواده مهسا امینی بیانیه‌ای در مورد عدم برگزاری مراسم چهلم صادر نکرده‌اند
یکی از نزدیکان خانواده مهسا امینی شامگاه سه‌شنبه به رادیو فردا گفت که خانواده این دختر جان‌باخته در بازداشت گشت ارشاد، «به شدت تحت فشار هستند که در چهلم درگذشت وی مراسمی برگزار نکنند».
او که خواست نامش فاش نشود، در عین حال افزود که خانواده مهسا امینی هیچ بیانیه‌ای مبنی بر عدم برگزاری مراسم هم منتشر نکرده‌اند.
واکنش وی به خبری است که خبرگزاری حکومتی ایرنا روز سه‌شنبه منتشر کرد و در آن مدعی شد که خانواده مهسا امینی بیانیه‌ای صادر کرده و گفته‌اند که در چهلمین روز درگذشت دختر خود مراسمی برگزار نمی‌کنند.
روز چهارشنبه، چهارم آبان، مصادف است با چهلمین روز جان باختن مهسا امینی.
گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که جو شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، به شدت امنیتی است و اینترنت نیز با اختلال زیادی روبروست.


* اشکان امینی، در آستانه چهلم خواهرش مهسا امینی: بخواب! دردت به جانم
اشکان امینی، برادر مهسا امینی، در آستانه چهلم خواهرش ویدئویی از مزار او در اینستاگرام منتشر کرده و در کنارش نوشته: «بخواب دردت به جانم»
فردا چهلم مهسا امینی است که از روز خاکسپاری‌اش تظاهرات سراسری در ایران شروع شد. معترضان در جریان این اعتراض‌ها خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و پایان دادن به حکومت دینی در کشور شده‌اند.
در مقابل اسلامگرایان حاکم نیز با خشونت با معترضان روبه‌رو شده‌اند؛ خشونتی که بارها از سوی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی محکوم شده است.


* حمایت بیش از هزار پزشک ایرانی از فراخوان تجمع پزشکان در روز چهارشنبه
بیش از هزار پزشک فراخوان تجمع جامعه پزشکان ایران در روز چهارشنبه چهارم آبان را که مصادف با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی است، امضا کردند.
این فراخوان ناظر به اعتراضات کنونی در ایران است که با سرکوب شدید مواجه شده است. امضاکنندگان فراخوان نیز در ۹ بند خواسته‌های خود دراین‌باره را اعلام کردند که از جمله آنها «جلوگیری از آسیب بدنی و روانی وارده به جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان» است.
امضاکنندگان فراخوان همچنین «هر گونه تغییر کاربری آمبولانس و نماد های پزشکی را محکوم کرده و جهت ترمیم اعتماد عمومی جامعه، خواستار توقف آن شده‌اند.
گزارش‌های متعددی طی روزهای اخیر مبنی بر استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها برای ربودن و بازداشت معترضان منتشر شده است.
پزشکان امضاکننده این فراخوان در ادامه خواستار «عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان»،«حفظ محرمانـه بودن اطلاعـات و اسرار مصدومیـن مراجعـه کننده به مراکـز درمانـی» و «حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور به جهت جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی» شده‌اند .
این پزشکان در نهایت تاکید کرده‌اند که به سوگند نامه خود وفادارند و خود را مکلف می‌دانند تا زمان دستیابی به تمامی درخواست ها از پای ننشینند.
تجمع این پزشکان قرار است صبح چهارشنبه در ساختمان نظام پزشکی تهران انجام شود.


* ادامه شعارهای شبانه: «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور»
‍بر اساس ویدئویی که در کانال «وحید آنلاین» منتشر شده، با تاریک شدن هوا، برخی با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» اعتراض خود را نشان دادند.
به دلیل شدت سرکوب و برخورد خشن حکومت با معترضان، سردادن شعار در شب‌ها به یکی از روش‌های معمول معترضان برای بیان اعتراضشان تبدیل شده است.
در ویدئویی تازه‌ای که در سه‌شنبه شب منتشر شده، کسی بر روی تصویر می‌گوید که این اعتراضها متعلق به خیابان سهروردی تهران است.


* مادر کاوه و یاشار دارلشفاء:‌ آتش‌سوزی اوین یک فاجعه انسانی بسیار بزرگ بود
توران کبیری، مادر کاوه و یاشار دارالشفاء که هر دو در شب آتش‌سوزی در زندان اوین در این زندان محبوس بودند، با انتشار ویدئویی در اینستاگرامش گفت که بر اساس گفته‌های فرزندانش، آنچه در شب ۲۳ مهر در اوین رخ داده، «فاجعه‌ای بسیار بزرگتر از آنچه در رسانه‌ها بازتاب داشته» بوده و خواستار پیگیری موضوع در مجامع جهانی شد.
به گفته خانم کبیری، هر دو فرزند او که آن شب در بند هشت زندان اوین بودند، تجربه بارها حبس را دارند و با دشواری‌های زندان‌های ایران آشنا هستند. اما آنچه در آن شب رخ داده از نگاه آنها، واقعه‌ای بی‌سابقه بوده است.
بر اساس روایتی که خانم کبیری نقل می‌کند، کاوه و یاشار دارالشفاء، ابتدا از پنجره بند هشت متوجه حمله به بند هفت و تیراندازی به سوی زندانیان می‌شوند. در این زمان، ساکنین بند هفت می‌بینند که زندانیان بسیاری در بند هشت هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
علاوه بر این، به رغم آتش‌سوزی و وضعیت خطرناک به وجود آمده، زندانیان با خشونت بسیار شدید ماموران روبه‌رو می‌شوند و از بندهایشان به ورزشگاه منتقل می‌شوند.
توران کبیری می‌گوید: «بچه‌های ما را روز بعد به رجایی‌شهر بردند و آنها در این مدت بارها بهداری رفتند. با این حال هنوز بر روی چهره آنها، آثار کبودی و اتفاقات آن شب هویداست.»
او گفت که در ایران این اطلاعات را با مسئولان از جمله مدیران زندان‌های اوین و رجایی‌شهر و مقام‌های قضایی در میان گذاشته، اما مساله از آنها پیگیری نشده است.


* تجمع و اعتراض در همه دانشگاه‌های کشور
روز سه‌شنبه تقریبا تمام دانشگاه‌های کشور شاهد تجمع و اعتراض دانشجویان بود. در بیشتر دانشگاه‌های کشاکش بر سر تفکیک جنسیتی در رستوران دانشگاه‌ها بود که علیرغم فشار و هجمه بسیجیان، با موفقیت دانشجویان همراه بود. در تمام تجمع‌ها شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر داده شد.


* تجمع و اعتراض دانشجویان پردیس فنی امیرآباد دانشگاه تهران
گزارشات و مشاهدات دانشجویان این دانشکده حاکی از آن است که امروز ابتدا دانشجویان هنگام ورود به سلف با برخورد شدید حراست مواجه شدند و پس از مقاومت دانشجویان، نیروهای حراست و لباس شخصی دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند که در این بین به یکی از دختران دانشجو تعرض شد. دانشجویان در ادامه و با حمایت یکدیگر وارد سلف شدند و شعارهایی سر دادند که از جمله آن‌ها:
“خس و خاشاک تویی لایق این فاکتور تویی”
“رئیسی کجایی به زور ناهار گرفتیم”
“حراست برو گمشو”
“هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم”


* گزارشی از یک تجمع شجاعانه در همدان
تجمع امروز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در حالی شکل گرفت که یک ساعت پیش از شروع تجمع نیروهای حراست، لباس شخصی و بسیج، اطراف و داخل سلف دانشگاه مستقر بودند و اجازه تجمع بیش از سه نفر را نمیدادند. در ادامه دانشجویان در پارکینگ (مقابل سلف) تجمع خود را آغاز کردند و دانشگاه جهت سرکوب و شناسایی دانشجویان علاوه بر بسیج و لباس‌شخصی، نگهبانان خوابگاه‌ها را به میان دانشجویان معترض آورده بود. همچنین پشت نرده‌های دانشگاه نیروی انتظامی و یگان ویژه با ون مستقر شده بود.
در ادامه‌ی تجمع زمانی که دانشجویان حلقه‌ای تشکیل دادند تا دانشجویان دختر مقنعه خود را دراورند، بسیجیان وحشیانه حمله کرده و با دانشجویان درگیر شدند و حراست دوتن از دانشجویان پسر را از میان جمعیت بازداشت و به انبار زیر پیاده‌روی دانشگاه برد و مدعی شد که بازداشتیان دانشجو نیستند. در واکنش، دانشجویان معترض پشت درب انبار متحصن شدند و تا آزادی دانشجویان ربوده شده شعار دادند و حراست ناگزیر به آزادی آنان شد.
۳آبان۱۴۰۱


* گزارشی از تجمع اعتراضی دانشگاه بهشتی
آن‌چه امروز (۳ آبان) در دانشگاه بهشتی اتفاق افتاد همان مفهوم والایی بود که نه از اساتید خفته‌ی خود، که از کف جامعه آموخته بودیم؛ ما تمام و کمال فعل «توانستن» را صرف کردیم.
حدود ساعت ۱۲ ظهر جمعیت زیادی از دانشجویان در مقابل سلف مرکزی برادران جمع شدند تا از ابتدایی‌ترین حق انسانی خود یعنی صرف غذا بدون تفکیک جنسیتی دفاع کنند. اما حراست دانشگاه با تمام پرسنلش به همراه بسیج و لباس شخصی‌های حاضر در دانشگاه در مقابل سلف به خط شدند تا با مشت و لگد از ورود دانشجویان معترض جلوگیری کنند. جمعیت با رمز «اتحاد» و شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» دیوار سرکوب را شکستند و غالب جمعیت بدون هیچ تفکیک جنسیتی وارد سلف شدند.
در همین بین که فریاد ممتد «آزادی، آزادی» به گوش می‌رسید، این‌بار بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها با آخرین حیله‌ی همیشگی خود یعنی کشاندن اعتراض مسالمت آمیز به خشونت و درگیری، دست به فحاشی زدند و با سینی غذا و شیشه خرده و هر آن‌چه از دست‌شان برمی‌آمد، وحشیانه به دانشجویان معترض حمله کردند که منجر به مجروحیت برخی از دانشجوها شد. همچنین در این بین یکی از اوباش-دانشجو های حاضر به نام مهدی بشر (ورودی ۱۴۰۰ علوم سیاسی) با ضرب و شتم یک دانشجوی دختر موجب انتقال وی به بیمارستان شد و سپس برای بقیه‌ی دانشجوهای معترض چاقوکشی کرد تا هر چه بیشتر بر ملا کننده‌ی ذات سرکوبگر بسیج دانشجویی باشد.
آن‌ها نمی‌دانستند صدایی که از حق‌خواهی بلند می‌شود هیچگاه خاموش نخواهد شد.
در ادامه بعد از یک ساعت مقاومت از جانب دانشجویان معترض، در حدود ساعت ۱۳ دیوار سرکوب به طور کامل شکسته شد و دانشجویانِ داخل سلف در همراهی با دوستانشان در بیرون از سلف، تونل انسانی تشکیل دادند تا آن‌ها نیز به سلف وارد شوند.
آنچه گذشت نه تنها پایانی برای اعتراضمان نبود بلکه شروعی بود در انتظار صبح آزادی!آزادی از جنس مردم و برای مردم! این‌بار دانشجویان در مکانی که از زیر سلطه‌ی خصم بیرون کشیده بودند تمام قد ایستادند و برای آزادی کل جامعه شعار سر دادند!
در انتها، دانشجویان با سر دادن شعار «فکر نکنید امروزه، قرارمون هر روزه» یک بار دیگر این‌ را به تمامی نیروهای سرکوب گوشزد کردند که دانشگاه زنده است و از رد خونی که بر خیابان حک شده نخواهند گذشت!
از جمله شعار های این تجمع:
«زن، زندگی، آزادی»
«مرگ بر دیکتاتور»
«مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»
«توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد؛ به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد»
«جمهوری اسلامی، قاتل هر ایرانی»
«نه رو سری نه تو سری، عدالت و برابری»
« هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشت شه»


* بیانیه نامگذاری پارک ژینای دانشگاه علم و صنعت
بیش از ۳۰ روز است که لحظاتی خاص و تکرارنشدنی را از سر می‌گذارنیم. برهه‌ی کم نظیری را در تاریخ این کشور در حال تجربه‌ایم. ما، غم و سوگ کشته شدن خواهرمان ژینا (مهسا) امینی و خشم و خروش پس از آن را، ما امید جمعی صبح فردایی روشن را، ما عشق و همبستگی و ترس از دست دادن یکدیگر را تجربه کرده‌ایم. ما جنبشی را در حال زندگی هستیم که کرامت و حق زیست آزادانه و عادلانه را برای همگان دنبال می‌کند و در پی محو مناسبات ستم و نابرابری است.
ما دانشجویان علم و صنعت امروز پس از حدود ۱۳ سال از ثبت شدن نام جانفدا کیانوش آسا، در این دانشگاه جمع شده‌ایم تا نام جانفدای نامیرای دیگری، ژینا امینی، این رمز آزادی را در دانشگاه ثبت و ماندگار کنیم. به یاد مقاومت تمامی زنان که در برابر ستم جنسیتی و برای محو انقیاد و استثمار مبارزه می‌کنند و تا بار دیگر نشان دهیم که دانشگاه هرگز در برابر چکمه‌های ستمگران نشکسته است و سر خم نمی‌کند. ما پارکی را که از نمادهای تفکیک جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت است از امروز پارک ژینا نام می‌نهیم.
مگر زمانی کیانوش را کشتند به جاودانه شدنش فکر می‌کردند؟ ژینا نیز این گونه جاودانه شد.
به امید آزادی و برابری


* نماینده پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواست فراخواندن سفیر خود از تهران را در نظر بگیرد
باب بلکمن، نماینده محافظه‌کار در مجلس عوام بریتانیا، در طرح سئوالی از وزیر خارجه این کشور، پرسیده است که آیا مناسب نمی‌داند بریتانیا در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران موضوع فراخواندن سفیر و بستن سفارت خود در ایران را درنظر بگیرد؟
آقای بلکمن که نماینده حوزه هرو-ایست در لندن است، در سئوال فوری خود از وزارت خارجه بریتانیا، با یادآوری نحوه برخورد حکومت ایران با معترضان، گفته است: «ما باید این کشتارها و دستگیری‌های دسته جمعی را به شدیدترین وجه محکوم کنیم».
وی از وزیر خارجه پرسیده است که «آیا در راستای محکومیت حکومت ایران، مناسب نیست که سفیر خود را از تهران فراخوانیم و حتی موضوع بستن سفارتخانه خود در ایران را در نظر بگیریم تا به حکومت ایران نشان دهیم که عملکرد آنان غیرقابل قبول است؟»
آقای بلکمن در سخنان خود در مجلس عوام گفت که حکومت ایران او را تحریم کرده و از وزیر خارجه به خاطر مطلع کردن او از این موضوع قدردانی کرد.
با ادامه تظاهرات اعتراضی در داخل و خارج ایران، شماری از ایرانیان خواستار آن شده‌اند که کشورهای دموکراتیک به نشانه اعتراض به نحوه برخورد جمهوری اسلامی با معترضان، روابط خود با تهران را قطع کنند یا سطح آن را کاهش دهند.
اخیرا کارزاری به منظور درخواست از رهبران کشورهای عضو گروه ۷ برای فراخواندن سفیران آنان از تهران به راه افتاد و گفته شده است که طومار اینترنتی شامل این درخواست در مدتی کوتاه به امضای بیش از چهارصدهزار نفر رسید.


* درخواست فعالان حقوق بشر از شرکت آمریکایی:‌ جلوی ایران را برای استفاده از پینت‌بال‌های که می‌سازید، بگیرید
تیپمن اسپورتز تولیدکننده انواع وسایل تفریحی و ورزشی از جمله اسلحه پینت‌بال استImage caption: تیپمن اسپورتز تولیدکننده انواع وسایل تفریحی و ورزشی از جمله اسلحه پینت‌بال است
«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در نامه سرگشاده به شرکت تیپمن اسپورتز، سازنده وسایل ورزشی و تفریحی از کاربرد برخی محصولات شرکت توسط نیروهای امنیتی ایران خبر داده است.
«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» یک سازمان غیر دولتی مستقر در ایالات متحده است که نقض حقوق بشر در ایران را نظارت و گزارش می‌کند.
در این نامه آمده است که «براساس گزارشات و مستندات دریافتی» ماموران امنیتی ایران در مقابله با اعتراضات جاری به طور گسترده اسلحه پینت‌بال ‌ساخت این شرکت را به کار می‌برند.
این نامه با تشریح زمینه و روند این اعتراضات و نحوه برخورد حکومت ایران با معترضان، گفته است: «دیدن این موضوع که تجهیزات شما که برای بازی و ورزش طراحی شده است، در خدمت نقض حقوق بشر قرار می‌گیرد باعث تاثر و تاسف ما شده است».
تدوین‌‎کنندگان نامه با تاکید براینکه مدرکی در دست نیست حاکی از اینکه حکومت ایران مستقیما این وسایل را از تیپمن اسسپورتز خریداری کرده، از شرکت خواسته‌اند تمهیداتی را در قراردادها و روش‌های فروش محصولات خود در نظر بگیرد تا از قرار گرفتن تولیدات این شرکت «در دستان رژیم‌های سرکوبگری چون حکومت ایران» پیشگیری شود.


* همبستگی وکلای زن ترکیه با زنان مبارز ایران
در پی انتخاب یک وکیل زن به ریاست کانون وکلای استانبول، گروهی از وکلای زن ترکیه‌ای به نشانه همبستگی با خیزش زنان ایرانی گیسوان خود را بریدند. «فیلیز ساراچ»، که به عنوان اولین رئیس زن کانون وکلای استانبول انتخاب شده مبارزات آزادی‌خواهانه زنان ایران و افغانستان را تحسین کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024