جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2022, 12:00

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار رادیو فردا درگذشت


رادیوفردا نیمه‌شب دوشنبه ۲۵ مهرماه، یکی از زبده‌ترین همکاران خود را از دست داد. رضا حقیقت‌نژاد که در چند ماه گذشته با بیماری سرطان دست به گریبان بود، نیمه‌شب گذشته در برلین آلمان در ۴۵ سالگی درگذشت.

رویدادهای متأثر از اعتراض‌های سراسری پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۱۳۸۸، و تشدید فشار بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در داخل کشور، او را مانند بسیاری از روزنامه‌نگاران هم‌‌نسلش به خروج از کشور ناچار کرد و از آن زمان او فصل دیگری از فعالیت حرفه‌ای خود را با تمرکز بر اطلاع‌رسانی دقیق و حرفه‌ای به مخاطبان ایرانی آغاز کرد.

رضا به شفافیت در اطلاع‌رسانی و راستی‌آزمایی خبری متعهد بود و همین ویژگی، چه در رسانه‌ها و چه در شبکه‌های اجتماعی، او را به مرجعی برای مخاطبان ایرانی تبدیل کرده بود.

رضا در ادامه این مسیر در فروردین ۱۳۹۸ به رادیوفردا پیوست و در بیش از سه سال همراهی‌اش با رادیوفردا، همواره به اصل اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف و مقابله با خبرهای نادرست و ضدخبرها متعهد بود.

واکاوی فساد در ایران، یکی از دغدغه‌های همیشگی رضا در طول فعالیت حرفه‌ای خود و نیز در دوره همکاری با رادیوفردا بود. او در یکی از اولین گزارش‌های تحقیقی‌اش در رادیوفردا، از پس‌زمینه‌های فساد در صنعت پتروشیمی پرده برداشت و یکی از آخرین کارهای تحقیقی او نیز تحلیل فساد در سپاه پاسداران بود که با افشای فایل صوتی فرماندهان سپاه در مورد فساد در بالاترین رده‌های این نهاد، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

از دیگر کارهای تحقیقی او در دوره همکاری با رادیوفردا، ساختارشناسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی بود که مرجعی برای شناسایی پنهان‌ترین لایه‌های ساختار قدرت در ایران است.

رضا از شش ماه گذشته با بیماری سرطان دست به گریبان بود و معالجات خود را در پراگ و اخیراً برلین پی می‌گرفت، اما حتی این بیماری سخت هم باعث نشد، لحظه‌ای از رویدادهای ایران غافل باشد.

رادیوفردا که در سوگ این همکار خود نشسته است، فقدان او را به خانواده، نزدیکان و دوستانش تسلیت می‌گوید و جای خالی او همواره در فضای رسانه‌ای ما احساس خواهد شد.


نگاهی به زندگی حرفه‌ای رضا حقیقت‌نژاد

او که متولد سال ۱۳۵۶ بود، ابتدا در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل می‌کرد اما به نوشتن و روزنامه‌نگاری علاقه‌مند شد و تغییر رشته داد و روزنامه‌نگاری را فرا گرفت. او کارش را با نشریات محلی یزد آغاز کرد و در دهه ۱۳۸۰ به عنوان سردبیر نشریه استانی «خاتم» فعالیت کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در اسفند ۱۳۸۷ در وبلاگ خود نوشت که به دلیل انتشار مطالبی در همین نشریه و چند متن در وبلاگ شخصی‌اش در دادگستری یزد پرونده‌ای برایش تشکیل شده و به «۹۱ روز زندان و ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی» محکوم شده است. او به این نکته اشاره کرده بود که بازپرس پرونده در جلسه اول اتهامش را «توهین به مقدسات» خوانده و گفته بود حکمش «اعدام» است و در نهایت به زندان و جریمه تبدیل شد؛ حکمی که البته مجازات زندانش اجرا نشد.

آقای حقیقت‌نژاد کار روزنامه‌نگاری و انتشار نشریه را در جزیره کیش هم دنبال می‌کرد و سپس به تهران آمد و در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به عنوان خبرنگار سرویس سیاسی مشغول به کار شد.

در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که به جنجال کشیده شد، او در همین خبرگزاری مشغول به کار بود و در دادگاه‌هایی که به شکل جمعی برای تعداد زیادی از متهمان نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی در همین سال برگزار شد، به عنوان خبرنگار حاضر بود.

مدتی بعد او به روزنامه تهران امروز پیوست که توسط نزدیکان محمدباقر قالیباف منتشر می‌شد. از ابتدای سال ۹۰ همراه با سردبیر این روزنامه به روزنامه «هفت صبح» رفت و دبیر سرویس ویژه بود که مطالب مربوط به حوزه‌های سیاست و اجتماع را پوشش می‌داد. یک سال و چند ماه بعد او با این روزنامه قطع همکاری کرد و سپس ایران را ترک کرد و به مالزی رفت.

از همان زمان همکاری با رسانه‌های فارسی زبان را آغاز کرد؛ به عنوان نویسنده و تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار می‌نوشت. بعد به ترکیه مهاجرت کرد و در شهر استانبول ساکن شد.

به تدریج به عنوان کارشناس در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی حاضر می‌شد و از جمله بعد از درگیری‌های مربوط به پارک گزی در استانبول و وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، گزارش‌ها و تحلیل‌هایش مورد توجه قرار گرفت.

آقای حقیقت‌نژاد طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ سردبیر «ایران‌وایر» از رسانه‌های فعال در خارج از ایران بود و از فروردین سال ۹۸ به پراگ رفت و عنوان روزنامه‌نگار به استخدام رادیو فردا درآمد و سپس یکی از سردبیران این رسانه شد.

آقای حقیقت‌نژاد که زمانی خود را به لحاظ سیاسی نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی می‌دید، در سال‌های اخیر تحلیل‌گری مخالف حکومت جمهوری اسلامی بود.

در موارد متعددی، هنگامی که سابقه نزدیکی او با یکی از جریان‌های سیاسی یا همکاری با رسانه نزدیک به محمدباقر قالیباف یادآوری می‌شد، به صراحت می‌نوشت کاری بر خلاف منافع مردم انجام نداده است.

برخی می‌گفتند او دست‌اندرکار ویژه‌نامه‌ای علیه «فتنه» - لقبی که حامیان حکومت به اعتراض‌های بعد از انتخابات ۸۸ دادند - برای روزنامه تهران امروز بوده است، اما بارها این ادعا را تکذیب کرد و نوشت در تهیه مطالب آن ویژه‌نامه نقشی نداشته است.

به گفته همکارانش «صراحت و شهامت» او به مرور کارنامه حرفه‌ای خودش محدود نبود و بارها مطالب تحلیلی در نقد عملکرد جمهوری اسلامی و بخصوص آیت‌الله خامنه‌ای و منصوبانش نوشت و منتشر کرد. این متن‌های موشکافانه و انتقادی باعث می‌شد که بارها مورد انتقاد و حمله هوادران جمهوری اسلامی قرار گیرد.

رویکرد او در اغلب مطالبی که از او باقی مانده است، تحلیل بر اساس اطلاعات منتشر شده از گذشته تا حال بود. او در سال‌های اخیر مطالبی افشاگرانه درباره سپاه پاسداران و روابطی که با سایر ارکان قدرت در ایران داشت، منتشر کرده بود.

او نسبت به تحولات اخیر ایران و اعتراض‌های سراسری که کل کشور را طی یک ماه گذشته دربر گرفته است، بی‌تفاوت نبود. در آخرین توییت‌هایش که چهارده روز پیش از مرگش منتشر کرد، همراه ویدیوهایی از اعتراض دختران دانش‌آموز ایرانی بدون حجاب در وقایع اخیر نوشت که آنها درس «آگاهی، اتحاد، شجاعت و پیروزی» می‌دهند.

در توییت دیگری در همان روز با اشاره به حرف‌های پنج سال پیش رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود جوان‌های ما دیکتاتوری ندیده‌اند، نوشت: «الان باید خیالش راحت باشد، نوجوان‌های ما هم دیکتاتوری دیده‌اند.»

این نوشته‌ها زمانی منتشر شدند که رضا حقیقت‌نژاد در شهر برلین در حال مبارزه با سرطان بود اما همچنان به تحولات داخل ایران واکنش نشان می‌داد. این روزنامه‌نگار که از چند ماه پیش درگیر بیماری شده بود، در هفته‌های اخیر برای طی مراحل درمان به برلین رفته بود.

روز ۲۵ مهر رادیو فردا خبر داد رضا حقیقت‌نژاد یکی از «زبده‌ترین» روزنامه‌نگارانش نیمه‌شب در سن ۴۵ سالگی درگذشت.


* ایران امروز درگذشت رضا حقیقت‌نژاد، یکی از روزنامه‌نگاران با ارزش کشورمان را به خانواده ایشان، همکارانش در رادیو فردا و جامعه روزنامه‌نگاری ایران تسلیت می‌گوید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024