جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.10.2022, 13:14

اعتصاب و اعتراض در دانشگاهها و شهرهای ایران


* گزارش‌ها از تجمعات مختلف دانشجویان در تهران حکایت دارد
گزارش‌ها از تهران حاکی است که دانشجویان در چند دانشگاه پایتخت با تجمعات اعتراضی شعارهایی علیه حکومت سر داده‌اند. دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس ناآرام توصیف شده است.
ویدیوهای رسیده از تهران حاکی است که دانشجویان دانشگاه فنی دختران شریعتی در تهران با تجمع اعتراضی مقابل ورودی این دانشگاه شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.
دانشجویان دانشگاه تهران در پردیس مرکزی دانشگاه تجمع کرده و شعارهایی از جمله «حراست و سپاهی پیوندتان مبارک » و «ما تماشاچی نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» سر دادند.
در دانشگاه تربیت مدرس تهران دانشجویان تجمع کرده و شعار «مهسا، حدیث،‌ سیاوش ایران مثل آتش» سر دادند.
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد دانشگاه‌های دیگری نیز امروز شاهد تجمع اعتراضی بوده است.
گزارش‌ها و تصاویری هم از تجمع معترضان در دانشگاه آزاد رشت منتشر شده است.
دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در محوطه این دانشگاه اقدام به برگزاری تحصن کردند. ویدئوهایی از شهر تبریز منتشر شده است که بر اساس آن اعلام شده است که نیروهای یگان ویژه به سمت دانشگاه تبریز در حرکت هستند.
دانش‌آموزان دست‌کم در سنندج، سقز و تهران بار دیگر اقدام به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی کردند. دانش‌آموزان دختر در برخی مناطق این شهرها مقنعه‌های خود را از سر باز کرده و همگام با دیگر مردم ایران، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.


* تجمع‌های اعتراضی در شهرهای کشور
با وجود اختلال گسترده اینترنت در برخی از نقاط کشور، ویدیوهای فراوانی منتشر شده که نشان می‌دهد از ظهر شنبه مردم معترض و دانشجویان در شهرهای تهران، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، همدان، رشت، اصفهان، شاهین‌شهر، کرج، مشهد و ... دست به تجمع زدند.
در روزهای گذشته فعالان و گروهی از جوانان محلات در شهرهای اهواز، تهران، اصفهان، تبریز و ...، برای خیزش سراسری در روز شنبه فراخوان دادند.
در این بیانیه‌ها از مردم خواسته شد در خیابان‌ها و محلات حاضر شده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دهند.
ویدیویی از شاهین‌شهر منتشر شده است که نشان می‌دهد گروهی از زنان در حالی که نیروهای امنیتی آن سوی خیابان ایستاده‌اند شعار مرگ بر خامنه‌ای سر می‌دهند.
همچنین از شاهین‌شهر نیز تصاویری از یک تجمع معترضان منتشر شده است.
ماموران لباس شخصی در گوهردشت کرج یک زن معترض را به شکلی وحشیانه بازداشت می‌کنند و به روی مردم در صحنه هم سلاح می‌کشند.


* اعتصاب کسبه در شهرهای کردستان ایران
به دنبال انتشار فراخوان‌های اعتراض و اعتصاب در روز شنبه ۲۳ مهر در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. کسبه و بازاریان در چندین شهر از جمله سنندج، مریوان، سقز و ... دست به اعتصاب زدند.
ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد کسبه و بازاریان سقز با بستن مغازه‌های خود در روز ۲۳ مهر اعتصاب کردند.
در مریوان هم بازاریان و کسبه با بستن مغازه‌های خود به اعتصاب و همراهی با فراخوان خیزش سراسری پیوستند.
ویدیوها و گزارش‌هایی هم از شهر سنندج منتشر شده که نشان می‌دهد در این شهر نیز بازاریان و کسبه مغازه‌های خود را بسته و به اعتصاب پیوسته‌اند.
مردم معترض در زاهدان به خیابان آمدند و علیه بسیجی‌ها و جمهوری اسلامی شعار دادند و در سقز نیز معترضان تجمع برگزار کردند.
همچنین در پی انتشار فراخوان اعتراض گسترده در خوزستان، اینترنت موبایل در اهواز قطع شد.


* گزارش‌ها از اعتراضات در اردبیل
گزارش حاکی از تجمع خانواده‌ها در اردبیل در مدرسه ای است که شماری از دانش‌آموزان آن از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها نیروهای مسلح برای سرکوب معترضان به طور گسترده در سطح شهر دیده می‌شوند.


* اعلام موجودیت گروه «جوانان محلات تبریز» برای سازمان‌دهی اعتراضات
گروه «جوانان محلات تبریز» با هدف سازمان‌دهی به اعتراضات مردم شهرستان تبریز طی بیانیه‌ای با اعلام وجود ابراز کرد که «ما فردا از کوچه‌ها و محلات شروع خواهیم کرد.»
در این بیانیه که عصر جمعه ۲۲ مهر منتشر شد، آمده است: «ما جوانان تبریز ، یادگاران ستارخان و باقرخان و مبارزین راه آزادی، از اولین شهرهایی بودیم که با شعار (آذربایجان اویاخدی ،کوردستانا دایاخدی) آذربایجان بیدار است، پشتیبان کردستان است، به این خیزش پیوستیم.»


* اختلال گسترده در اینترنت تلفن‌‌های همراه در ایران
گزارش‌ برخی کاربران ایرانی حاکی از آن است که وضعیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه از جمله ایرانسل، همراه اول و رایتل در این کشور از ساعت 10 صبح (به وقت محلی) دچار اختلال شدید شده است.
این درحالی است که برخی کاربران در ایران از قطع کامل اینترنت در بسیاری از نقاط این کشور خبر داده‌اند.
استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام در ایران به علت تبادل اخبار اعتراضات اخیر در این کشور قطع یا با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده است.
به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها، براساس تشخیص مراجع ذی‌صلاح بوده است.


* مولوی عبدالحمید: مردم غلام نان و پول نیستند، آزادی و احترام می‌خواهند
مولوی عبدالحمید،‌ امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته است مردم مشکلات زیادی دارند و این مشکلات تنها اقتصادی نیستند. کسانی که تنها اقتصاد را مطرح می‌کنند، سخت در اشتباهند. «مردم آزادی و احترام می‌خواهند. این مردم غلام نان و پول نیستند.»
او که مهم ترین روحانی سنی استان سیستان و بلوچستان است با اشاره به «جمعه خونین زاهدان» گفت که «ظلم بسیار بزرگی در این جا شد. درخواست اکید ما این است که مسئولان این موضوع را بررسی کنند.»
مولوی عبدالحمید پیش‌تر هم خواستار «مجازات شرعی و قانونی» عاملان این کشتار شد. در این روز که به «جمعه خونین» معروف شده، بیش از ۹۰ نفر در زاهدان کشته شدند که در بین آن‌ها شماری کودک گزارش شده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اعتراضات اخیر گفته: «نباید با معترضان با خشونت برخورد شود. نباید کسی را که اعتراض می‌کند، دشمن دانست. شما در تمام دنیا با هر کس دشمن باشید، حامی شما همین ملت هستند. اگر قدرتی در دست بنده بود حتما با مردم کنار می‌آمدم.»


* دو نوجوان مهاجر اهل افغانستان در اعتراضات ایران کشته شدند
سازمان عفو بین الملل در گزارش تازه خود نام و مشخصات دو کودک مهاجراهل افغانستان مقیم ایران را آورده که توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان اعتراضات اخیر در تهران کشته شده‌اند.
در شبکه‌های اجتماعی عکس‎‌‌هایی این دو نوجوان با هشتک #ستاره_تاجیک همرسانی شده است.
در گزارش آمده که محمدرضا سروری، پسر ۱۴ ساله افغان که در جریان اعتراضات در شهر ری در جنوب تهران در ۲۱ سپتامبر «به ضرب گلوله» کشته شده است.
وکیل او نسخه‌ای از گواهی دفن صادر شده این کودک توسط سازمان پزشکی قانونی (طب عدلی) ایران را منتشر کرده که در آن علت مرگ محمد رضا «خونریزی و شکستن بافت مغزی» ناشی از «اصابت یک جسم سریع» ذکر شده که می‎‌تواند گلوله باشد.
عفو بین‌الملل گفته که ویدئویی که محمدرضا سروری را روی زمین نشان می‌دهد و به شدت از سرش خون جاری است، بررسی کرده است.
یک منبع دست اول به عفو بین‌الملل گفته است که محمدرضا در هنگام فرار از دست نیروهای امنیتی که به سمت معترضان تیراندازی می‌کردند از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.
ستاره تاجیک، دختر ۱۷ ساله مهاجر افغانستان مقیم ایران نیز در جریان اعتراضات روز ۲۲ سپتامبر در تهران کشته شده است.
عفو بین الملل براساس اطلاعات از منابع دست اول گزارش داده که صورت و بدن او «به شدت شکسته» شده و مرگ وی براثر ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی ایران بوده است.
در گواهی رسمی دفن ستاره تاجیک صادر شده توسط پزشکی قانونی که توسط عفو بین الملل بررسی شده، آمده است که مرگ وی ناشی از «صدمات متعدد ناشی از برخورد با جسم سخت» بوده است.
خبرگزاری فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) تخمین زده است که ۲۲۴ نفر در جریان یا در پی تظاهرات گسترده‌ای که در اعتراض به جان باختن مهسا امینی آغاز شده است جان خود را از دست داده‌اند. مهسا امینی به اتهام نقض قوانین حجاب بازداشت شده بود.


* فدراسیون فوتبال ایران از حسن عباسی شکایت کرد
امیر مهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال از شکایت بخش حقوقی این فدراسیون به مراجع قضایی از حسن عباسی، از چهره‌های رسانه‌ای محافظه کاران تندرو خبر داده است.
او به خبرگزاری تسنیم گفته با توجه به «تداوم انتساب مطالب غیرواقعی از سوی حسن عباسی به چهره‌های فوتبالی» از او به مراجع قضایی شکایت شده است.
حسن عباسی در سخنرانی‌هایی که اخیرا انجام داده اتهاماتی را به بازیکنان فوتبال وارد کرده که این اتهامات با واکنش‌های شدیدی از سوی این چهره‌های ورزشی روبرو شده است.
حضور حسن عباسی در رسانه‌های عمومی به مقطع حمله آمریکا به عراق برمی‌گردد که او به عنوان تحلیلگر مسائل امنیتی و استراتژیک در تلویزیون ایران حاضر شد.
عباسی پس از آن در طیف بسیار گسترده‌ای از مسائل، از نقد سینما و فرهنگ عامه گرفته، تا تاریخ جهان و روابط بین‌الملل، اظهارنظر کرده است.
او همواره در این سخنرانی ها ادعاهای تندی را مطرح می‌کند که باعث بروز جنجال‌هایی می‌شود.


* در سال ۸۸ این گونه پلشتی ها بسیار انجام شد / صدیقه وسمقی
محاصره‌ی یک زن معترض توسط نیروهای سرکوب‌گر و ارتكاب اعمال شنیع در ملأ عام، اگر فجیع‌تر از قتل مهسا امینی در بارداشت‌گاه ارشاد نباشد، کوچک‌تر از آن نیست.
نیروهایی که از داعش بدتر عمل می‌کنند تحت کدام نظام آموزشی و تربیتی قرار داشته‌اند؟
من از فرمانده پرسشی دارم: آیا برای حفظ نظام به نیروهای تحت امر خود فرمان داده‌ای که چنین پلشتی کنند؟
اگر نه، پس بنا بر آموزه‌ی علوی اگر از غصه نمیری مسلمان نیستی و کم‌ترین اظهار دردمندی تو استعفاست.
اگر آری، پس وای بر ما اگر بخواهیم تحت حاکمیت این نظام همچنان زندگی کنیم.
فراموش نکنیم که در سال ۸۸ نیز با هدف بالا بردن هزینه‌ی اعتراض این گونه پلشتی‌ها بسیار انجام شد.


* هشدار یک فعال اجتماعی درباره وضعیت کانون‌های اصلاح و تربیت
مریم کیان‌ارثی، وکیل دادگستری در ایران که پیشتر در توییتر اعلام کرده بود که وکالت معترضان زندانی را بر عهده خواهد گرفت در گفتگو با این روزنامه از بازداشت «تعداد زیادی» از نوجوانان زیر ۱۸ سال در «کانون اصلاح و تربیت تهران» خبر داد و گفت که تعداد پسران خیلی بیشتر بوده است و «بسیاری از آنها بیش از ۱۰ روز است که در آنجا هستند.»
خانم کیان ارثی به نقل از همکارانش گفته که آنها وکالت ۱۵ نوجوان را در کانون اصلاح و تربیت بر عهده گرفتند.
در حالیکه ۳۰ روز از شروع اعتراضات جاری در ایران می‌گذرد، خانم کیان ارثی می‌گوید که یک دختر ۱۷ ساله از ۲۰ روز پیش در بازداشت و در کانون اصلاح و تربیت است.
مریم کیان ارثی می‌گوید خانواده ۶ دانش‌آموز از جمله خانواده نیکا شاکرمی برای پیگیری وضعیت فرزندان بازداشتی خود با او تماس گرفتند.
مقامات رسمی جمهوری اسلامی از ارائه آمار دقیقی از دانش‌آموزان بازداشتی در اعتراضات اخیر خودداری کرده‌اند اما پیشتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پروش ایران خبر دستگیری دانش‌آموزان در اتفاقات اخیر را تایید کرد.
او گفته بود که «نمی‌تواند آمار دقیق از تعدادشان بدهد» و افزود که «دانش‌آموزی در زندان ندارند و اگر مواردی هم بازداشت شده اند برای اصلاح و تربیت است و در مرکز روانشناسی‌اند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»
فعالان حقوق کودک در روزهای اخیر نسبت به این مساله ابراز نگرانی کردند و برخورد با دانش‌آموزان را خلاف کنوانسیون حقوق کودک خواندند.
از جمله فرخنده جبارزادگان، که در زمینه نجات کودکان محکوم به اعدام فعالیت می‌کند و از شرایط کانون اصلاح و تربیت باخبر است به روزنامه هم‌میهن گفت که «فضای کانون اصلاح و تربیت برای حضور این دانش‌آموزان اصلا مناسب نیست» و نوجوانان معترض بازداشت شده «نباید به این مکان منتقل شوند.»

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024