جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.10.2022, 18:38

بورل خواستار توقف سرکوب معترضان در ایران شد


* بورل خواستار توقف سرکوب معترضان در ایران شد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۴ اکتبر، ایران را به توقف سرکوب معترضان ترغیب کرد.
بورل همچنین خواستار آزادی افرادی شد که در جریان اعتراضات چند هفته اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.
جوزپ بورل، در توییتی از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و نوشت: «با امیرعبداللهیان صحبت کردم تا بار دیگر این پیام شفاف و متحد اتحادیه اروپا را برسانم: اعتراض مسالمت‌آمیز و دفاع از حقوق بنیادین حق مردم ایران است.»
بورل گفت: «سرکوب خشونت‌آمیز باید فورا متوقف شود. معترضان باید آزاد شوند. به اینترنت و پاسخگویی نیاز است.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقام‌های غربی در حالی خواستار آزادی بازداشت‌شدگان در ایرانند که همزمان با ادامه اعتراض‌ها، فراخوان‌ها، اعتصاب‌ها و موضع‌گیری افراد مشهور علیه حاکمیت ادامه دارد.
شماری از کشورهای اروپایی گفته‌اند که به دلیل سرکوب معترضان در ایران، موارد جدید تحریم را به اتحادیه اروپا تسلیم کرده‌اند و این موارد در جلسه پیش روی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز ۱۷ اکتبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.


* وزیر کشور ایران در لابه‌لای سخنان خود به وسعت اعتراضات «اذعان کرد»
احمدی وحیدی، وزیر کشور ایران و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، روز گذشته در گفتگو با رسانه‌ها بدون ارایه مدارک و مستنداتی مدعی شد معترضان برای حضور در خیابان‌ها از «خارج هدایت و پول» دریافت کرده‌اند.
خبرگزاری ایسنا بخشی از سخنان وی را منتشر کرده که در آن علاوه بر این ادعاها به آمارهایی درباره وسعت و ابعاد اعتراضات طی چهار هفته گذشته هم اشاره شده که می‌تواند قابل توجه باشد.
وزیر کشور ایران در بخشی از اظهارات خود می‌گوید: «در شلوغ‌ترین روز تجمعات اخیر ۴۵ هزار نفر در تجمعات شرکت کردند که بین اینها تعداد زیادی جوانان هیجان زده و احساسی بودند».
احمد وحیدی در ادامه به اعتراضات دانشجویی هم اشاره می کند و می گوید: «در دانشگاه‌ها در اوج شلوغی، ۱۸ هزار نفر از جریانات مختلف در تجمعات حضور داشتند».
به گزارش بی‌بی‌سی، اگر چه آقای وحیدی این آمارها را به عنوان «شاهدی» برای «کم اهمیت» بودن اعتراضات و همچنین «احساسی و هیجانی» و یا هدایت شده از سوی «دشمن خارجی» عنوان می‌کند اما با توجه به این که وزارت کشور تحت امر او تاکنون هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع یا تظاهرات مخالفان جمهوری اسلامی صادر نکرده است، اشاره به آمارهای ۴۵ هزار نفری و ۱۸ هزار نفری از سوی این مقام رسمی، آن هم در فضای امنیتی و سرکوب چهار هفته گذشته که تاکنون بنابر گزارش منابع حقوق بشری بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته، می‌تواند نشانه‌ای از «اذعان حداقلی» دولت جمهوری اسلامی به گستردگی و وسعت این اعتراضات ارزیابی شود.
ضمن این که آمارهای ارایه شده از سوی وزیر کشور ایران در تناقض آشکار با گفته‌های علی ایزدخواه از نمایندگان حوزه تهران در مجلس شورای اسلامی است که گفته بود این که هفته‌ای یک بار «۱۰۰ نفر» جمع شوند، اسمش اعتراضات سراسری نیست.


* وزیران گروه ۷: حکومت ایران به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد
لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان، و همتایان او در کشورهای عضو گروه ۷ روز جمعه از حکومت ایران خواستند که به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد.
این وزرا پس از نشستی در برلین با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «حقوق زنان حقوق بشر است و مقامات ایرانی نظر به قوانین بین‌المللی که بر مساوات و بهره‌مندی کامل زنان و دختران از حقوق بشر تاکید دارد، باید از آن تبعیت کنند.»
بیانیه وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ می‌افزاید که حکومت ایران «باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».
نمایندگان گروه ۷ در این بیانیه بر تعهد خود درباره موضوع برابری جنسیتی تاکید کردند و گفتند: «برابری جنسیتی حق جهانی انسان و ارزشی بنیادین در جوامع دموکراتیک است. با این حال زنان در سراسر دنیا همچنان ناگزیرند که به خاطر این حق مبارزه کنند.»


* اتحادیه اروپا دوشنبه برخی نهادهای سرکوبگر ایران را تحریم می‌کند
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهرماه چهار نهاد و ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی ایران را به دلیل نقش آنها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم می‌کند.
بر اساس پیش‌نویس تحریم‌های جدید که رادیو فردا نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، تحریم‌ها علیه پلیس امنیت اخلاقی، بسیج مستضعفین، قرارگاه دفاع سایبری سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.
در این سند نام ۱۱ مقام ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز ذکر شده که مشابه فهرست تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه افراد دخیل در سرکوب گسترده اعتراضات است.


* شکایت پلیس از چهار نماینده مجلس
در پایگاه اطلاع‌رسانی رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام شد:
چند روز قبل سردار اشتری با ارسال نامه‌ای به مجلس، از چهار نماینده مجلس اعلام شکایت کرد.
دکتر پزشکیان نماینده تبریز، دکتر رحیمی نماینده تربت‌جام و تایباد، مهندس سعیدی نماینده چابهار و دکتر فرشادان نماینده سنندج، چهار نماینده‌ای هستند که باید پاسخگوی شکایت نیروی انتظامی باشند.
سردار اشتری مواضع این نمایندگان در موضوع فوت خانم مهسا امینی و گشت ارشاد را دلیل شکایت علیه این نمایندگان اعلام کرده است.


* ایلان ماسک: چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است
ایلان ماسک روز پنجشنبه اعلام کرد که چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.
مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس این خبر را در پاسخ به سوال یک کاربری توئیتری اعلام کرد. او پیشتر گفته بود که برای استفاده کاربران ایرانی از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، پایانه‌های جدید ویژه‌ای باید در داخل کشور مستقر شوند.
هنوز مشخص نیست که پایانه‌های فعال شده در ایران در اختیار اشخاص حقیقی یا نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی است.
گروهی از نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا اواخر شهریور در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری از او خواسته بودند که در صورت دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کند.
در پی این درخواست، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز اول مهر اعلام کرد که مجوز گسترش خدمات اینترنتی را برای ایرانیان صادر کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه آمریکا را به «تلاش‌ برای نقض حاکمیت ایران» متهم کرده و گفته بود که تسهیلات ایالات متحده در این رابطه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».



* داریوش فرهنگ: چهل سال چه پاسخی داشتید؟ زندان و سرکوب؟
داریوش فرهنگ، بازیگر برجسته ایرانی، با انتشار متنی حمایتش از اعتراضات جاری را اعلام کرده است.
آقای فرهنگ در متنی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده گفته ماموران امنیتی نمی‌توانند بهانه «مامور و معذور» بیاورند.
او نوشته:
اینجا ایران است
با یک چشم پر از «خشم و نفرت» و با چشم دیگر پر از «اشک و خون» حمایت و همبستگی خودم را با اعتراضات و اعتصابات «به حق» این مردم ظلم دیده اعلام می‌دارم. خشم من و امثال من از سرکوبگران نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌های مسلح است، که دختران و پسران این سرزمین را در کف خیابان‌ها به خاک و خون می‌کشند. این جوانان با دست خالی، نوه و نتیجه‌های همان مردمی هستند که در زمان جنگ آنها را دلاوران غیور و جان بر کف می‌نامیدید که برای حفظ شرف و مملکتشان با دشمن سرا پا مسلح می‌جنگیدند . یادتان هست صبح تا شب همه جا در بوق و کرنا می‌دمیدید که برای غیرت و شرف این مملکت همراه شما باشند؟
حالا اینها دشمن شده‌اند؟
چقدر می‌خواهید بازداشت کنید، زندان بیندازید، خونشان را بریزید؟ تا کی؟ تا کجا؟ برای چه؟ چهل سال از هر قشری مطالبه ساده اولیه خود را می‌خواستند، چه پاسخی داشتید؟ زندان؟ سرکوب و بازداشت؟ امروزه همین جوانان شجاع دل با شعار زیبا و عمیق و پر معنی: زن . زندگی . آزادی، به خیابانها می‌آیند تا حقشان را بگیرند، اشک من از این خونهای ریخته در کف خیابان است که دختر و پسر همه ما هستند.
حالا دیگر این ملت تک تک شما را می‌شناسند. داستان کهنه من مامورم و معذور پاسخگوی «وجدان» آدمی نیست!
اینجا ایران است، باغستان گل
از هر دختر و پسر مرا که بخون بکشید، یک گل دیگر در باغی دیگر جوانه می‌زند. اما فراموش نکنید این باغستان‌ها از شمال تا جنوب گرفته تا شرق و غرب ریشه می‌دواند و پر جوشتر می‌روید و می‌خروشد.
این خاک از آن ایرانیان است و بس
داریوش فرهنگ‌
مهر ماه ۱۴۰۱


* حسین رونقی در زندان خون بالا آورده است
حسن رونقی می‌گوید برادرش وضعیت نامناسبی دارد و همچنان بدون دارو و درمان در زندان است و خون بالا آورده است.
حسن رونقی گفته: «جمهوری اسلامی قصد جان برادرم حسین را دارد»
حسین رونقی از فعالان سیاسی داخل ایران و از منتقدان جدی حکومت است که حضور قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی دارد. او پیش از این هم سابقه بازداشت و زندان داشته است.
آقای رونقی به دنبال اعتراضات سراسری مردم ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در زندان گشت ارشاد دستگیر شد و گزارش‌هایی از وضعیت نامناسب سلامتی او در زندان منتشر شده است.



* حضور سنگین نیروهای امنیتی در نارمک تهران
ویدیویی که حضور سنگین نیروهای امنیتی را در منطقه نارمک تهران طی امروز نشان می دهد. تهران در روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی زیادی بوده است.


* دانشجویان: اتحاد تا بازگشت شأن از دست رفته
تا این لحظه دانشکده‌های برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، صنایع، مدیریت و اقتصاد،  هوافضا، مواد، شیمی، ریاضی، مهندسی شیمی و نفت و مرکز زبان‌ها اعتراض خود را نسبت به هتک حرمت دانشگاه در روز یکشنبه، ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱، بیان داشته‌اند و همگی خواستار آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان هستند.
لازم به یادآوری‌ست که آزادی تعدادی از دانشجویان با قید وثیقه بوده‌ و امکان بازداشت و محکومیت آنان به حبس‌های طولانی مدت وجود دارد.
انجمن اسلامی دانشجویان از همه اساتید و دانشجویانی که هم‌بستگی خود را با دانشجویان آسیب دیده و بازداشتی ابراز داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌کند و اتحاد شکل گرفته در بین جامعه دانشگاه شریف را گرامی می‌دارد.امید است که این اتحاد شأن و احترام از دست رفته دانشگاه،اساتید و دانشجوهایش را به آن‌ها بازگرداند.


* هرانا: شمار کشته‌های خیزش به ۲۲۴ نفر رسید
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر روز جمعه ۲۲ مهرماه، اعلام کرد شمار کشته‌های خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ایران به ۲۲۴ تن افزایش یافت. از این میان ۲۹ نفر از قربانیان کودک بودند.
هرانا همچنین تعداد تخمینی بازداشتی‌ها را پنج هزار و ۹۷۴ نفر اعلام کرد. تاکنون هویت ۱۶۸ دانشجوی بازداشتی شناسایی شده است. بر اساس این گزارش در حال حاضر ۱۱۲ شهر و ۷۰ دانشگاه ایران در اعتراض به سر می‌برند.


* سر مجسمه روح‌الله خمینی در نیشابور کنده شد
معترضان در نیشابور، در سحرگاه روز جمعه ۲۲ مهر، سر مجسمه روح‌الله خمینی را در میدان اصلی این شهر از جا کندند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024