جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.10.2022, 12:58

آمریکا فعلا بر اعتراضات در ایران تمرکز دارد


وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است که تمرکز دولت این کشور در حال حاضر نه بر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، بلکه چگونگی کمک به معترضان در ایران است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا همچنان به تلاش برای احیای برجام علاقه‌مند است گفت «این موضوع الان در کانون توجه ما نیست.»

او افزود: «کاملا روشن است و ایرانی‌ها هم خیلی واضح نشان داده‌اند که این توافقی نیست که آنها مایل به پذیرش آن باشند. توافق مسلما قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.»

او درحالی اظهار نظر می‌کند که بسیاری از معترضان ایرانی از دولت بایدن فشار آورده اند در شرایطی که سرکوب شدید در ایران جریان دارد، از هرگونه مذاکره بیشتر برای این توافق خودداری کند. آنها استدلال می‌کنند که احیای توافق میلیاردها دلار به صندوق حکومت ایران سرازیر می‌کند و دست آن را برای سرکوب بازتر می‌گذارد.

مقام‌های دولت آمریکا در بیش از سه هفته اخیر از زمان شروع اعتراضات گسترده در ایران ضمن حمایت از معترضان و محکومیت دولت ایران به خاطر سرکوب‌ها، گفته‌اند که همزمان می‌توانند روند احیای برجام را دنبال کنند.

آقای پرایس گفت: «ما در هفته‌های اخیر چیزی نشنیده‌ایم که نشان دهد ایرانی‌ها موضع خود را عوض کرده‌اند. بنابراین تمرکز ما درحال حاضر... بر شهامت مثال زدنی‌ای است که مردم ایران در تظاهرات مسالمت‌آمیز از خود نشان می‌دهند.»

«تمرکز ما فعلا بر این است که توجه را به آنها معطوف کنیم و به هر روشی که می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.»

در این روز همچنین جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که دولت آمریکا تلاش دارد هزینه سرکوب را برای دولت ایران بالا ببرد.

او گفت: «در درجه اول در مورد ایران باید بگویم که مشاهده شجاعت و بی‌باکی زنان و دختران ایرانی و متحدان آنها در خیابان های ایران، مثل اعتصاب کارگران، راهپیمایی دانش آموزان و مردمی که خواستار حقوق اولیه و کرامت انسانی خود هستند تحسین برانگیز است.»

او پافشاری کرد که دولت آمریکا از جمله جو بایدن، رئیس جمهور، بیانیه‌های قاطعانه‌ای در این زمینه منتشر کرده‌اند.

او افزود: «ما همچنین در تلاشیم گام‌هایی برداریم که نشان دهد موضع ما چیست: اعمال هزینه بر گشت ارشاد ایران و سایرینی که در سرکوب و رفتار بی‌رحمانه برای خاموش کردن صدای مردم شجاع ایران نقش دارند؛ گام‌هایی که وزارت خزانه‌داری برای تسهیل دسترسی به وسایل ارتباطی برداشته تا ایرانی‌ها بتوانند درباره آنچه انجام می‌دهند و آنچه می‌بینند با یکدگیر و با جهان در تماس باشند.»

«ما همچنان به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که شرایط ایران به کدام سو می رود. فقط می توانیم روی اصول پافشاری کنیم و سعی کنیم به وضوح نشان دهیم که کدام طرف ایستاده ایم.»

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در دیدار و گفتگوی مجازی با تعدادی از شرکت‌های اینترنتی و فعالان ایرانی آزادی اینترنت در آمریکا گفت «مجوز کاهش تحریم‌های اینترنتی که در هفته اول اعتراض‌ها به تراژدی  مهسا امینی صادر کردیم، یکی از گامی‌هایی ست که برای مقابله با محدود کردن اینترنت از سوی دولت ایران برداشته‌ایم.»

او افزود: «وزارت خارجه برای هماهنگی بیشتر دایره‌ای به نام ‘واحد امنیت سایبری و سیاست دیجیتالی’ تشکیل داده‌ است تا کارشناسان آزادی اینترنت و امنیت سایبری را زیر یک چتر جمع کند. این دایره بر گردش آزاد اطلاعات در اینترنت تمرکز خواهد کرد.»

در این جلسه رابرت ملی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و معاونش جراد بلانک حضور داشتند. آقای بلانک گفت «ما می خواهیم اطمینان پیدا کنیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانعی برای دسترسی مردم ایران به اینترنت نباشد.»

این کنفرانس به میزبانی نهادی غیردولتی به نام «ابتکار شبکه جهانی» که بر مسائل آزادی اینترنتی تمرکز دارد برگزار شد.

خانم شرمن بعد از این جلسه در توییتی نوشت: «سرکوب خشونت‌بار معترضان مسالمت‌جو در ایران اهانتی به حقوق بشر است. من با شرکت‌های عمده فناوری آمریکا صحبت و آنها را تشویق کردم از مجوز عمومی دی-۲ برای ارائه خدمات اضافه به مردم ایران و ابزارهای ارتباطی استفاده کنند.»

دولت آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد که معافیت شرکت‌های تکنولوژی از تحریم‌های ایران را گسترش می‌دهد تا شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی مختلف بتوانند خدمات بیشتری در اختیار مردم ایران قرار دهند.

همزمان کلودیا تنی نماینده جمهوری خواه کنگره از نیویورک از حمایت فزاینده در کنگره از یک قطعنامه فراجناحی در دفاع از معترضان ایرانی که «جان خود را به خطر انداخته اند» خبر داد.

او گفت که این قطعنامه با حمایت ۳۶ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰ عضو سنا تنظیم شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024