جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.09.2022, 15:28

حزب اتحاد: پنج مطالبه اصلی و فوری از حاکمیت


به نام خدا
ایران امروز یکپارچه عزادار دختر بی‌گناه و بی‌پناهی است که چند روز قبل قربانی جمود و اصرار بر سیاستی غلط شد که سالهاست نسبت به پیامدهای آن هشدار داده شده است. اما این تنها مصیبتی نیست که باید به ملت نجیب و رنجدیده ایران تسلیت بگوییم. در همین چند روز داغ چندین تن دیگر از جوانان وطن به مام میهن تحمیل شد و تصاویر و روایت‌هایی از ضرب و شتم و خشونت شدید علیه معترضان منتشر شد که غم و رنج مردم را دوچندان کرد.

خشم عمومی که این روزها در نقاط مختلف کشور شاهد آن هستیم، نتیجه رفتار غیرمسئولانه و بی‌اعتنایی متولیان امر به انباشت مطالباتی است که دست‌کم ربع قرن، بارها و بارها با زبان نرم و آرام و مدنی مطرح شده و همواره بی‌پاسخ مانده است.

جا دارد در میانه این بلوا، هر وجدان بیداری از خود بپرسد که اگر سرانجام کار به این جای ناگوار رسیده، چه کسی را باید سرزنش کرد؛ مردم یا صاحبان قدرت؟ و چرا مسئولان امر تا این حد متکبر و نسبت به خواست مردم بی تفاوت شده‌اند که بابت خطاهای آشکار خود حاضر به کوچک‌ترین عذرخواهی نیستند!

تنش‌های اخیر، شورش جان‌هایی خسته از سال‌ها تبعیض، تحقیر و تحمیل یک سبک زندگی بر شهروندان و به ویژه زنان این سرزمین است. آن هم مردمی که زیر بار فشار اقتصادی ناشی از سیاست‌های غلط و بلندپروازانه و گاه ایدئولوژیک، چشم‌انداز روشنی هم از حل مسائل و مشکلاتشان ندارند.

چقدر دلسوزان و نخبگان هشدار دادند که به مردم بازگردید، جامعه را دوقطبی نکنید و با زبان قدرت با ملت سخن نگویید؛ اما آنان که باید بشنوند، صم بکم، نه گوشی برای شنیدن دارند و نه زبانی برای گفت‌وگو. چقدر از حقوق زنان و رفع تبعیض‌های جنسیتی گفتیم و گفتند، اما پاسخی جز بهتان و تهدید و برخوردهای امنیتی دیده نشد.

حالا نسل جدیدی به میدان آمده که دیگر هیچ حرف مشترکی با آنها ندارد و در مطالبه‌گری خود صراحتی دیگر دارد: ما هستیم، به‌رغم خودبینی و خودبرتربینی شما. حقوق انسانی ما را به رسمیت بشناسید وگرنه خود را بر شما تحمیل می‌کنیم.

ما در این شرایط، خود را در کنار مردم به عنوان ولی نعمت مسوولان و حامی حق آنها در مطالبه‌گری و تعیین سرنوشت خویش و تدبیر همه امور کشور می‌دانیم. مردم حق دارند که اعتراض کنند، حق دارند که زیر بار زور نروند و حق دارند که با هر منش و روش و اعتقادی، پوشش خود را آزادانه انتخاب کنند.

خیرخواهانه و با وجودی لبریز از نگرانی برای ایران و تمامی ایرانیان، از متولیان امر می‌خواهیم که تحمیل پوشش اجباری بر زنان را متوقف کنند و قانونی را که مخالف آزادی، عدالت و خواست ملت است، تغییر دهند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر پیگیری مستقل پرونده دختر مظلوم ایران، اعلام فوری جمع شدن بساط گشت ارشاد و عذرخواهی مسئولان از جامعه بابت رفتارهای نسنجیده پلیس تاکید دارد. همچنین ضروری می‌دانیم که گروهی بی‌طرف شامل پزشکان، وکلا و متخصصان مستقل برای تحقیق همه‌جانبه درباره علل، عوامل و سیر وقایعی که به درگذشت خانم مهسا امینی انجامید، تشکیل شود و نهادهای حاکمیتی امکان دسترسی این کمیته تحقیق به اسناد و مدارک و شواهد در این باره را فراهم کنند.

از نیروهای امنیتی و انتظامی می‌خواهیم که در برابر اعتراضات هم‌میهنان خود خویشتن‌دار باشند و فرزندان این ملت را به سمت خشونت و تقابل‌های خسارت‌بار سوق ندهند. تجربه نشان داده است که به‌کارگیری روش‌ها و ابزارهای خشن در مواجهه با اعتراضات، حاصلی جز فجایع بزرگ‌تر نخواهد داشت.

این روش‌ها شاید یک بحران را جمع کند، اما خشم بیشتری را برای بحران‌های بعدی انباشته می‌کند که سیر صعودی خشم و خسارات اعتراضات سال‌های اخیر نشانه آن است.

بر حاکمیت است که با تدبیر و دوراندیشی، حق اعتراض و تجمع خیابانی را به رسمیت بشناسد و به جای ممانعت از این حق قانونی، به وظیفه خود برای صدور مجوز و تامین امنیت تجمعات عمل کند.

در این راستا، حزب اتحاد ملت به همراه چند حزب دیگر تصمیم گرفته مبتنی بر حق قانونی خود تجمعی در مخالفت با گشت ارشاد برگزار کند و نامه‌ای را در این باره برای وزارت کشور ارسال کرده است. بر اساس قانون، نهادهای مسئول باید ظرف مدت سه روز مجوز برگزاری تجمع را صادر و به ما اعلام کنند. اما شکایت به کدام محکمه ببریم که متولیان امر به‌طور یک‌طرفه قانون را زیر پا می‌گذارند و پایبندی به قراردادهای اجتماعی را فقط از دیگران انتظار دارند.

چگونه می‌توان مردم را قانع کرد که شما در پیگیری مطالبات خود به قانون پایبند بمانید، حال آنکه می‌بینند آنها که باید الگوی قانونمداری باشند، حاکمیت بر قانون را جایگزین حاکمیت قانون کرده‌اند و بی‌پروا و مستمر به نقض قانون و حقوق شهروندان مشغولند. ما همچنان آماده‌ایم که اگر اراده‌ای برای بازگشت به قانون ببینیم، پیگیر و زمینه‌ساز اعتراض مسالمت‌آمیز و قانونی مردم باشیم.

در عین حال از معترضانی که خیابان را به عنوان راه رساندن صدای اعتراض خود یافته‌اند، می‌خواهیم که با حفظ اصل بسیار حیاتی و مهم خشونت‌پرهیزی، مراقب صحنه‌سازی عوامل خودسر و نفوذی‌های ویرانی‌طلب باشند. آنها می‌خواهند با کشاندن اعتراضات مدنی به سمت خشونت کور یا تخریب اموال عمومی و تحریف مطالبات و اعتراضات مردم، سرکوب را توجیه و فضای امنیتی-پلیسی را حاکم کنند. معترضان باید در این باره با چشم باز عمل کنند، جلوی قانون‌شکنی و خشونت توسط افراد مشکوک را بگیرند و نگذارند کسی حق‌طلبی آنها را تحریف یا منحرف کند.

شایسته نیست جنبشی که حقوق برابر و آزادی برای همه را پی‌گیری می‌کند، در دام دوقطبی کاذب باحجاب- بی‌حجاب بیفتد و نباید اجازه دهیم این اراده جمعی برای زندگی بهتر، در ورطه خشونت یا تحمیل متقابل قرار گیرد.

مایه تاسف است که دولت و نهادهای مسئول به جای آنکه صدای اعتراض مردم را بشنوند و به رفتار مسئولانه تن دهند، می‌خواهند پاسخ مردم را با خشونت و سرکوب، ارعاب، بازداشت دانشجویان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی، قطع اینترنت، تعطیلی دانشگاه‌ها، تحریف واقعیت‌ها در صداوسیما و تحریک اقشار مذهبی جامعه بدهند. اما از تاریخ آموخته‌ایم که پی‌گیری و خواست عمومی، در کنار تدبیر و عقلانیت و به شرط ظرفیت حکومت و تغییر رفتار آن، می‌تواند نجات‌بخش ملت‌ها و دولت ها ولو در سخت‌ترین بحران‌ها باشد.

بر این اساس به طور مشخص موارد زیر را مصرانه خواستاریم:
۱. صدور مجوز اعتراض مسالمت‌آمیز و قانونی با تامین امنیت آن از سوی حاکمیت
۲. تشکیل کمیته تخصصی و بی‌طرف برای بررسی چگونگی جان باختن زنده‌یاد مهسا امینی
۳. اعلام رسمی پایان فعالیت‌های گشت ارشاد یا ذیل هر عنوان دیگری که رویه زشت آن را ادامه دهد
۴. تمهید مقدمات فوری قانونی و اجتماعی برای لغو قانون حجاب اجباری 
۵. آزادی فوری بازداشت‌شدگان اخیر 

جان عزیز مهسا امینی از دست رفت، اما روحی تازه را در ایران‌زمین دمید؛ به این امید که این غم بزرگ زمینه‌ساز کاری بزرگ با اراده مردم در مسیر دستیابی به آزادی و رفع تبعیض باشد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024