جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.09.2022, 21:18

ایلان ماسک: استارلینک برای ایران فعال می‌شود


ایلان ماسک، کار‌آفرین آمریکایی، روز جمعه با انتشار توییتی از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خبر داد.

به گزارش صدای آمریکا، ساعاتی پیش از توییت ماسک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، توییتی را درباره صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران و دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور حکومت منتشر کرد.

ماسک در توییتی بسیار کوتاه در پاسخ به این توییت نوشت: «استارلینک فعال می‌شود...»

او پیشتر و در پی تقاضای کاربران ایرانی برای ارائه پوشش اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرده بود که به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات اینترنت به مردم ایران است.

ماسک روز دوشنبه نیز در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی توییتر مبنی بر امکان ارائه خدمات اینترنت استارلینک به مردم ایران نوشت: «استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌های ایران خواهد شد.»

درخواست پوشش اینترنت از طریق ماهواره درحالی مطرح می‌شود که حکومت ایران از قطع و کندکردن اینترنت به عنوان یکی از راه‌های سرکوب و قطع ارتباط شهروندان با جهان خارج در جهت کنترل نا‌آرامی‌ها بهره می‌برد.

خشم ناشی از کشته‌شدن مهسا امینی، دختر جوان سقزی، در بازداشتگاه گشت ارشاد به بسیاری از شهرها سرایت کرده و مقامات جمهوری اسلامی با قطع و کندکردن اینترنت سعی در مهار اعتراضات و قطع ارتباط میان معترضان و با جهان خارج شوند.

موسسه نت‌بلاکز که اختلال اینترنت در سراسر جهان را رصد می‌کند، گزارش کرده‌است که اینترنت در ایران کند شده و دسترسی به اینترنت در بسیاری از شهرهای کردستان به شدت ضعیف یا به طور کامل قطع شده است.

در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ دولت برای اینترنت را در سراسر کشور برای چند روز قطع کرد.

این درحالی است که در تجربه‌ای مشابه خدمات اینترنتی استارلینک امکان دسترسی به اینترنت برای مردم اوکراین را در میانه تهاجم روسیه و اختلال در اینترنت این کشورُ فراهم کرد.

پیشتر نیز جمعی از ایرانیان ساکن خارج از کشور با وعده تقبل هزینه‌ها، از ایلان ماسک خواسته بودند که خدمات اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک را برای شهروندان ایرانی تسهیل کند.

خزانه‌داری آمریکا مجوز «حمایت از آزادی اینترنت در ایران» صادر کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه یک مجوز کلی را برای حمایت از آزادی اینترنت در ایران صادر کرد.

این وزارتخانه با اعلام این که جمهوری اسلامی از چهارشنبه دسترسی بیش از ۸۰ میلیون شهروند خود را به اینترنت قطع کرده تا از انتشار گزارش‌های سرکوب خشونت‌آمیز خود علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز که با «مرگ بی‌رحمانه مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی ایران» آغاز شد جلوگیری کند، اعلام کرد که به شرکت‌های فناوری اجازه می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری از پلتفرم‌ها و خدمات خارجی امن را به مردم ایران ارائه دهند.

به گزارش صدای آمریکا، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: «همزمان با ریختن ایرانیان شجاع به خیابان‌ها در اعتراض به مرگ مهسا امینی، ایالات متحده حمایت خود از جریان آزاد اطلاعات به مردم ایران را مضاعف می‌کند.»

به گفته او، «با این تغییرات، ما به مردم ایران کمک می‌کنیم تا برای مقابله با تلاش‌های دولت [ایران] برای نظارت و سانسور آنها مجهزتر شوند. در هفته‌های آتی، اوفک به صدور رهنمودهایی برای حمایت از تعهد دولت [بایدن] به ترویج جریان آزاد اطلاعات، که رژیم ایران به طور مداوم از مردمش دریغ کرده، ادامه خواهد داد.»

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: «همزمان با ریختن ایرانیان شجاع به خیابان‌ها در اعتراض به مرگ مهسا امینی، ایالات متحده حمایت خود از جریان آزاد اطلاعات به مردم ایران را مضاعف می‌کند.» به گفته او، «با این تغییرات، ما به مردم ایران کمک می‌کنیم تا برای مقابله با تلاش‌های دولت [ایران] برای نظارت و سانسور آنها مجهزتر شوند. در هفته‌های آتی، اوفک به صدور رهنمودهایی برای حمایت از تعهد دولت [بایدن] به ترویج جریان آزاد اطلاعات، که رژیم ایران به طور مداوم از مردمش دریغ کرده، ادامه خواهد داد.»

این اقدام وزارت خزانه‌داری، دسته‌های نرم‌افزار/خدمات را به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های همکاری، کنفرانس‌های ویدیویی، و همچنین ابزارهای دربرگیرنده کارکردهای ارتباطی می‌افزاید؛ مجوزهای اضافی را برای خدماتی که از ابزارهای ارتباطی حامی ایرانیان در مقابله با سانسور اینترنتی سرکوبگرانه و ابزارهای نظارتی رژیم ایران هستند، ارائه می‌دهد؛ و مجوز استفاده از نرم‌افزار‌های ضدویروس و ضد بدافزار، نرم‌افزارهای ضد ردیابی، سیستم عامل‌های موبایل و نرم‌افزارهای مرتبط، و ابزارهای ضد سانسور و نرم‌افزارهای مرتبط را می‌دهد.

اعتراضات گسترده در ایران شامگاه پنج‌شنبه و بامداد جمعه در بیش از ۳۵ شهر ادامه داشت. شماری از زنان معترض روسری‌هایشان را درآوردند، گروهی آتش روشن کرده بودند و حجاب‌سوزی نیز ادامه داشت.

گزارش‌هایی که با وجود اختلال و قطعی اینترنت از ایران رسیده حاکی از آن است، شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ شهریور، اعتراضات دست‌کم در شهرهای کاشمر، کاشان، سنندج، اشنویه، بوکان، تهران، تبریز، رضوانشهر، انزلی، کرج، آمل، قشم، کیش، محمودآباد، فومن، رشت، نیشابور، شهرقدس، آبادان، زنجان، اراک، اهواز، لنگرود، اسلامشهر، شیراز، مهاباد، همدان. اصفهان، شهریار، دهدشت، گلستان، کرمانشاه، خرم‌آباد، رفسنجان، کرمان، بجنورد و بندرعباس جریان داشته است.

در جریان این دور اعتراضات که پس از مرگ تحت بازداشت مهسا (ژینا) امینی از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد» داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024