جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.09.2022, 14:18

مهسا یکی از دیگر از قربانیان جنگ علیه زنان است


مهسا امینی یکی از دیگر از قربانیان جنگ جمهوری اسلامی علیه زنان در ایران است

شنبه ۲۶ شهریور – کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله پس از دستگیری به دست ماموران گشت ارشاد در تهران و انتقال تن نیمه‌جان او به بیمارستان، فاجعه‌ای‌ است که باید به شدت در سراسر جهان محکوم شود تا مانعی باشد برای اعمال خشونت روزافزون حاکمیت جمهوری اسلامی علیه زنان در ایران.

پس از جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری تهران، تظاهراتی در خیابان‌های نزدیک به بیمارستان شکل گرفت و فضای اطراف به شدت امنیتی توصیف شد. تظاهرکنندگان با فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر ستمگر» خشم خود را نسبت به فاجعه مرگ مهسا امینی ابراز کردند.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «مهسا امینی یکی از قربانیان بی‌شمار جنگ جمهوری اسلامی علیه زنان در ایران است. او به دلیل اصرار مقامات حاکمیت در اجرای قانون حجاب اجباری دستگیر و اندکی بعد از دنیا رفت».

به گفته هادی قائمی «حاکمیت مسئول تمام و کمال مرگ مهسا امینی و چندین دهه آزار و اذیت، بازداشت و اعمال صورت‌های مختلف تبعیض علیه زنان با توجیه اجرای قانون غیرانسانی و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری است.»

کمپین حقوق بشر در ایران از رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهد در روزهای حضور ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، او را مجبور به پاسخگویی درباره فاجعه کشته شدن مهسا امینی و همچنین تشدید موارد نقض حقوق بشر در ایران، کنند.

به گفته هادی قائمی «ابراهیم رئیسی در حالی از امکان سخنرانی آزادانه خطاب به جهانیان استفاده خواهد کرد که دولت تحت ریاست او، آزادی بیان و هر فعالیتی زیر اسم حقوق بشر را در داخل کشور جرم انگاری می‌کند».

قائمی با اشاره به اینکه «انتقاد از ابراهیم رئیسی و حرف زدن درباره سوابق تاریک نقض حقوق بشر دولت تحت امر او می‌تواند موجبات دستگیری و محبوس شدن و حتی کشته شدن شهروندان ایران را در پی داشته باشد.» خطاب به جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر گفت: «این شرایط به ما تاکید می‌کند که هیچ بهانه‌ای برای سکوت وجود ندارد».

ادعای حاکمیت: مهسا امینی برای «آموزش و توجیه» دستگیر شده بود

مهسا (ژینا) امینی که به همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای گشت ارشاد و به بهانه حجاب نامناسب دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.

بنا به ادعای مقامات گشت ارشاد، مهسا امینی برای «توجیه و آموزش» به بازداشتگاه وزرا برده شده است. روز ۲۳ شهریور عکس‌هایی از مهسا امینی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد مهسا امینی در کما به سر می‌برد و در نهایت روز ۲۵ شهریور اعلام شد که مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری جان باخته است.

دایی مهسا امینی گفته بود که مهسا امینی پیش از بازداشت در سلامت کامل جسمی بوده است و هیچ سابقه بیماری قلبی نداشته است. مقامات بازداشت‌کننده ادعا کرده بودند که مهسا امینی دارای سابقه بیماری قلبی بوده و در اثر همین عارضه جان باخته است.

دایی مهسا امینی گفته بود: «علت حادثه مثل روز روشن است. وقتی با این ارعاب و وحشت دختر مردم را می‌گیرند و می‌چپانند در ماشین معلوم است چه می‌شود؟ این چه احقاق حقی است؟ این‌ها نه اسلام را می‌شناسند، نه انسانیت.»

بسیاری از زنان ایرانی به دلیل وجود قوانین تبعیض آمیز و عدم قوانین حمایتی متحمل نقض پیوسته حقوق خود و خشونتی حکومتی شدند و این تضییع حقوق همچنان هم ادامه دارد.

اخیرا سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار، پس از دستگیری به دلیل بدحجابی به شدت تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفت و مجبور به اعتراف در تلویزیون ایران شد و در نهایت طی یک روند غیرقانونی و ناعادلانه دادرسی، به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد.

یک سال پس از انقلاب اسلامی ۵۷ زنان ایرانی علی‌رغم مقاومت و اعتراض شدید، رفته رفته از سمت حاکمان جمهوری اسلامی مجبور به پوشیدن حجاب شدند.

تیرماه ۱۴۰۱ ابراهیم رئیسی، همه نهادهای دولتی و حکومتی را دستور اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب را صادر کرد بر اهمیت اجرای آن تاکید کرده بود. مصوبه‌ای که در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده بود. از زمانی که ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ به مسند ریاست دولت رسید، سرکوب حقوق اولیه شهروندان در سراسر کشور شدت یافته است. اکنون پس از خشم شدید افکار عمومی در ایران و نهادهای بین المللی نسبت به فاجعه کشته شدن مهسا امینی، وزارت کشور و دادستانی تهران اعلام کردند که به این پرونده رسیدگی خواهند کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024