جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.09.2022, 12:27

آلبانی روابط خود را با ایران قطع کرد


دولت آلبانی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، دلیل اقدام دولت آلبانی برای قطع روابط با جمهوری اسلامی، «حملات شدید سایبری» به این کشور خوانده شده که تیرانا می‌گوید از جانب ایران صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی چهارشنبه (هفتم سپتامبر) گفت به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده که ظرف ۲۴ ساعت خاک آن را ترک کنند.

راما در پیامی ویدیویی گفت که این تصمیم در جلسه شورای وزیران آلبانی گرفته شده و بلافاصله اجرا می‌شود. او حکومت ایران را متهم کرد که حمله سایبری به نهادها و موسسات آلبانی در روز ۱۵ ژوئیه  را با هدف «فلج کردن خدمات عمومی و سرقت اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی از سامانه‌های دولتی» کارگردانی و حمایت کرده است.

چهار گروه در حمله سایبری نقش داشتند

نخست وزیر آلبانی گفت حمله سایبری ۱۵ ژوئیه در رسیدن به اهدافش ناکام بوده و خساراتی که وارد کرده، در مقایسه با آنچه عاملان آن در نظر داشتند «اندک بوده است».

آقای راما گفت که هفته‌ها کار شبانه‌روزی برای شناسایی مهاجمان انجام شده و تیم‌های تخصصی از نهادهای ضد تروریسم سایبری متحدان آلبانی برای این کار به تیرانا رفته‌اند.

به گفته او نتیجه این تحقیقات با «شواهد متقن» نشان می‌دهد که این حمله سایبری «با حمایت و سازماندهی جمهوری اسلامی ایران و از طریق چهار گروه انجام شده که یکی از آنها یک گروه تروریستی سایبری بدنام و بین‌المللی است که قبلا در حملات سایبری به اسرائیل، امارات، اردن، کویت و قبرس دست داشته است».

نخست وزیر آلبانی گفت که کشورش متحدان استراتژیک و کشورهای دوست کشورش را در جریان این حمله سایبری قرار داده و نتایج تحقیقات را در اختیار آنها گذاشته است.

آلبانی در سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به اخراج دو دیپلمات ایرانی از جمله «غلامحسین محمدنیا» سفیر جمهوری اسلامی در تیرانا به اتهام به خطر انداختن امنیت این کشور کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.

دلیل اصلی حملات سایبری و فعالیت‌های تخریبی جمهوری اسلامی علیه آلبانی، حضور گروهی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور است. اعضای مجاهدین خلق پس از اخراج آنها از عراق در سال ۲۰۱۳ در این کشور ساکن شده‌اند.  دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ آلبانی را مجاب کرد اعضای این سازمان را به عنوان پناهنده بپذیرد. از آن زمان حدود دو هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق در آلبانی مستقر هستند.


منبع: خبرگزاری فارس، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024