جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.08.2022, 6:11

مرگ ۲۵ نفر در حمله روسیه به ایستگاه قطار در اوکراین


کریل تیموشنکو، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز پنجشنبه ۲۵ اوت در تلگرام اعلام کرد: شمار قربانیان حمله موشکی دیروز نیروهای روسیه به ایستگاه قطار چاپلین در شرق اوکراین به ۲۵ نفر افزایش یافت.

وی افزود: «عملیات جستجو و نجات در منطقه به پایان رسید. در بمباران نیروهای روس اشغال‌گر علیه منازل مسکونی و ایستگاه قطار، ۲۵ نفر از جمله ۲ کودک جان باخته و ۳۱ نفر زخمی شدند».

به گفته مقام‌های اوکراین حمله موشکی روسیه به ایستگاه مرکزی راه آهن چاپلین در ششمین ماه آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین انجام شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این کشور می‌گوید که در این حمله به شهر کوچک چاپلین از جمله پنج سرنشین یک خودرو سوختند و جان باختند. یک پسر ۱۱ ساله هم کشته شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خبر این حمله را وسط جلسه شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد.

روسیه اظهار نظر نکرده است، اما قبلا هدف گرفتن ساختارهای غیرنظامی را رد کرده است.

آقای زلنسکی گفت که او زمانی که برای سخنرانی خود در شورای امنیت آماده می‌شد از حمله به چاپلین، در حد فاصل میان دنیپرو و دونتسک، آگاه شد و افزود: «روسیه این طور برای نشست شورای امنیت سازمان ملل آماده شد.»

او گفت: «چهار واگن مسافربری در آتش می سوزند... شمار کشته‌ها ممکن است بالا برود.»

در ماه آوریل حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار دیگری در اوکراین بیش از ۵۰ کشته به جا گذاشته بود.

اوکراین روز چهارشنبه برنامه‌هایی به مناسبت روز استقلال داشت و آقای زلنسکی گفته بود که روسیه ممکن است برای ایجاد اخلال در این جشن‌ها دست به کار «بی‌رحمانه‌ای» بزند.

او پیشتر نیروهای روسیه را متهم کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپُریژیا را به یک «منطقه جنگی» بدل کرده‌ و نیروگاه و مردم اروپا را «در آستانه یک فاجعه رادیواکتیو» قرار داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در همین نشست گفت که «جنگ پوچ» علیه اوکراین میلیون‌ها نفر را چه در اوکراین و چه ورای مرزهای آن به فقر شدید کشانده است.

در این روز در اطراف جهان تجمع‌هایی در حمایت از اوکراین برگزار شد و رهبران جهان هم حمایت خود را از این کشور جنگ زده اعلام کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در سفری اعلام نشده به کی‌یف رفت و در آنجا از یک کمک نظامی ۵۴ میلیون پوندی به اوکراین خبر داد.

همزمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از یک بسته کمک تازه سه میلیارد دلاری به اوکراین پرده برداشت.

رهبران استرالیا، آلمان، فنلاند، لهستان، ترکیه و دیگران پیام‌های حمایت ارسال کردند. در واتیکان، پاپ فرانسیس خواستار «گام‌های جدی» برای پایان دادن به جنگ و پرهیز از خطر فاجعه اتمی در نیروگاه زاپُریژیا شد.

اما خیابان‌های کی‌یف نسبتا آرام بود.

اوکراین تجمع‌های بزرگ در این روز را به خاطر نگرانی از حمله روسیه به غیرنظامیان ممنوع کرده بود. آمریکا هم پیشتر از همه شهروندانش خواسته بود پیش از سالگرد استقلال، اوکراین را ترک کنند.

برخی از مردم در خیابان خرِشچاتیک به تماشای تانک‌ها و وسایل زرهی روسیه که به دست اوکراین افتاده ایستادند.

آقای زلنسکی و همسرش در فاصله بین سخنرانی‌های سیاسی همچنین در مراسم یادبود سربازان و غیرنظامیان کشته شده در جنگ شرکت کردند و در بنای یادبود «دیوار مدافعان جان‌باخته» کی‌یف گل‌های آبی و زرد نهادند.

پیشتر در این هفته مقام‌های اوکراین بعد از مدتی آمار کشته‌های جنگ را اعلام کردند. آنها گفتند که تقریبا ۹ هزار سرباز در شش ماه جنگ کشته شده‌اند، هرچند این رقم مستقلا قابل تایید نیست.

علیرغم این ضایعات، رهبر اوکراین روز را با یک نطق تمردآمیز شروع کرد و قول داد که کل اوکراین «بدون امتیاز یا سازش» آزاد خواهد شد.

او گفت: «ما با این کلمات بیگانه ایم – از نظر ما این واژه ها روز ۲۴ فوریه در حملات موشکی نابود شدند.»

«دشمن فکر می‌کرد ما با گل و شامپاین به استقبال آنها می‌رویم، اما به جای آن حلقه‌های گل مردگان و ککتل مولوتف دریافت کرد.»

در مقابل روسیه شش ماهگی جنگ را در سکوت برگزار کرد.

ویل ورنون خبرنگار بی بی سی در مسکو می‌گوید که تقریبا هیچ اشاره‌ای در تلویزیون یا از سوی مقام‌ها به «عملیات ویژه نظامی» نشد – که احتمالا به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند به درازا کشیده شدن جنگ را به مردم یادآوری کنند.

روسیه ابتدا قول یک عملیات کوتاه و کوبنده را داده بود اما مقاومت اوکراین فورا نیروهای روسیه را از پایتخت عقب راند و چند ماه بعد روسیه نیروهایش را برای گرفتن شرق اوکراین متمرکز کرد. در هفته‌های اخیر خطوط مقدم به ندرت جابجا شده است.

یک تحول مهم در روز چهارشنبه در روسیه بازداشت ایوگِنی رویزمان، یکی از آخرین سیاستمداران مهم باقی مانده مخالف در روسیه، بود.

شهردار سابق یکاترینبورگ به اتهام «بی‌اعتبار کردن ارتش روسیه» بازداشت شد. این اتهام با پنج سال حبس قابل مجازات است.

او در جریان بازداشت گفت که برای این دستگیر می‌شود که با صدای بلند «از حمله به اوکراین» صحبت کرده.

هزاران نفر در ماه‌های اخیر با اتهامات مشابه روبرو شده‌اند. به گفته وکلای حقوق بشر اکثریت بزرگی از آنها گناهکار شناخته شده‌اند.

گروه حقوق بشری «او وی دی-اینفو» می گوید که بیش از ۱۶ هزار نفر به خاطر اعتراض به حمله بازداشت شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024