جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.08.2022, 19:18

احتمال وقوع فاجعه در نیروگاه اتمی زاپوریژیا


در حالی که روسیه و اوکراین همچنان و متقابلا یکدیگر را به حمله به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم می‌کنند، یکی کارمندان شاغل در نیروگاه زاپوریژیا گفت که نه تنها از بابت امنیت خانواده خود بلکه نگران امنیت جهان است.

به گزارش العربیه، این کارمند که خواست هویت او فاش نشود، دوشنبه ۳۱ مرداد از شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین طی مصاحبه‌ای با شبکه «ای‌.بی‌.سی نیوز» هشدار داد: «اگر اتفاقی برای ذخیره سوخت مصرفی رخ دهد، می‌تواند عواقبی مشابه فاجعه چرنوبیل را به دنبال داشته باشد.»

یکی از مهندسان اوکراینی نیروگاه زاپوریژیا نیز گفت که به دلیل احساس وظیفه در قبال کشورش و به‌رغم إصرار همسر خود برای ترک شغل در این نیروگاه، قصد دارد به زودی به کار خود بازگردد.

به گفته او سربازان روسی مستقر در این نیروگاه همیشه مسلح بوده و ماسک به صورت دارند و علیه کارکنان شاغل در نیروگاه خشونت‌ اعمال می‌کنند.

تداوم فعالیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا

نیروهای روسی، اندکی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، نیروگاه زاپوریژیا در سواحل رودخانه دنیپرو در جنوب شرقی این را تصرف کردند.

کارکنان اوکراینی این نیروگاه جهت ادامه کار آن در تامین برق برای تمامی نقاط این کشور جنگ‌زده، در این نیروگاه ابقا شدند.

یکی از مهندسان نیروگاه گفت:«اگر همه کارکنان، نیروگاه را ترک می‌کردند چه کسی باید در این نیروگاه کار می‌کرد؟ ما باید به اوکراین کمک کنیم.»

این در حالی است که درگیری‌های شدید در اطراف این نیروگاه، نگرانی از وقوع فاجعه هسته‌ای مانند فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در بیش از ۳۶ سال قبل را تشدید کرده است.

فاجعه چرنوبیل

در پی انفجار نیروگاه چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ در ۶۵ مایلی شمال کی‌یف، مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو نشت کرد که ۱۰۰ هزار نفر در دایره‌ای به شعاع ۱۰۰ مایل مربع، مجبور به تخلیه این مناطق شدند.

نیروهای روسیه مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم، نیروگاه بسته شده چرنوبیل را تصرف کردند، اما پس از خروج از منطقه در پایان مارس گذشته، کنترل این تاسیسات را به نیروهای اوکراینی واگذار کردند.

درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در اوایل مارس در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپوریژیا، باعث بروز آتش‌سوزی در یک مجتمع آموزشی گذشته شد.

وقوع انفجار در اطراف نیروگاه زاپوریژیا

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد، حملات به این نیروگاه در ۵ اوت، منجر به وقوع چندین انفجار در نزدیکی مرکز کنترل برق شد که قطع جریان برق را به‌دنبال داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته، هشدار داد که وضعیت در نیروگاه زاپوریژیا به‌سرعت وخیم و تبدیل به اوضاعی «بسیار نگران‌کننده» شده و کارشناسان فنی آژانس برای برطرف کردن نگرانی‌های فزاینده ایمنی، باید اجازه بازدید از این نیروگاه را داشته باشند.

اتهام اوکراین علیه روسیه

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که نیروهای روسیه باید «فورا» از نیروگاه زاپوریژیا و اطراف آن «بدون هیچ قید و شرطی» خارج شوند.

زلنسکی هشدار داد که «هر گونه حادثه رادیواکتیو در این نیروگاه می‌تواند کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان و کشورهای دورتر را تحت تاثیر قرار دهد.»

او افزود: «همه امور فقط به جهت و سرعت بادها بستگی دارد و اگر اقدامات روسیه باعث بروز فاجعه شود، عواقب آن ممکن است دامن‌گیر کسانی شود که تا این لحظه سکوت کرده‌اند».

رئیس جمهوری اوکراین همچنین روسیه را متهم کرد که از این نیروگاه به عنوان پوششی برای حمله به مناطق نزدیک که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است استفاده می‌کند.

او همچنین ارتش روسیه را به استقرار نیرو و ذخیره تسلیحات، مهمات و تجهیزات نظامی در این نیروگاه متهم کرد.

روسیه اما با رد این‌گونه اتهامات، نیروهای اوکراینی را به انجام حملات مکرر به این نیروگاه اتمی متهم کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024