جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.08.2022, 7:02

ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، دوشنبه شب در یک بیانیه تلویزیونی از کاخ سفید اعلام کرد ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در افغانستان کشته شده است.

به گزارش صدای آمریکا، بایدن با بیان اینکه الظواهری در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر با اسامه بن لادن مشارکت داشت و باعث مرگ هزاران آمریکایی شد، به نقش او در بمب‌گذاری‌ها و حملات دیگر بر ضد منافع آمریکا در سراسر جهان اشاره کرد.

جو بایدن گفت: «ایمن الظواهری در کابل بود و ما بدون آنکه به اعضای خانواده او یا غیرنظامیان دیگر آسیبی برسد در یک عملیات دقیق و حساب شده او را نابود کردیم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «الظواهری از مخفیگاهش، حملاتی را علیه ایالات متحده هدایت می‌کرد اما حالا عدالت اجرا شده است و این قاتل خطرناک دیگر وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه «دیگر هرگز اجازه نمی‌دهیم افغانستان بهشت امنی برای تروریست‌ها و سکویی برای حمله به منافع آمریکا باشد» تاکید کرد: «ما همواره برای محافظت از بیگناهان و دفاع از آزادی در جهان تلاش کرده‌ایم و هرگز از این راه عقب‌نشینی نخواهیم‌کرد.»

او تصریح کرد: «مهم نیست چقدر طول می‌کشد یا مهم نیست، شما کجا پنهان می‌شوید، اما اگر تهدیدی برای آمریکا و مردم آمریکا باشید شما را پیدا می‌کنیم و از بین می‌بریم.»

ایمن الظواهری یک مصری الاصل بود که پس از کشته شدن اسامه بن لادن به دست نیروهای ویژه آمریکایی در سال ۲۰۱۱ به رهبری القاعده رسید.

اواخر سال ۲۰۲۰ شایعاتی دربارهٔ مرگ الظواهری بر اثر بیماری قلبی منتشر شد تا این‌ که ویدئویی از او پخش شد که در آن وضعیت به‌ وجود آمده برای اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار را محکوم کرد. اما ابهام نسبی سخنانش و عدم وجود تاریخ مشخص تأییدشده برای این ویدئو باعث شد این شایعات به طور کامل و قطعی رد نشود.

در واقع این ویدئوی «جدید» برش‌هایی از پیام‌های صوتی ایمن الظواهری بود که هیچ اطلاعات خاصی دربارهٔ وضعیت سلامت یا اساساً زنده بودن یا نبودن او ارائه نمی‌داد.

شایعات دربارهٔ مرگ الظواهری پس از آن منتشر شده بود که رسانه‌های آمریکایی از کشته شدن عبدالله احمد عبدالله معروف به ابومحمد المصری، نفر دوم القاعده، در تهران توسط مأموران اسرائیلی خبر دادند.


خانه‌ای در کابل که الظواهری در آن هدف قرار گرفت

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از اصابت یک موشک «آر.ایکس ۹» از نوع موشک‌های «هِل‌فایر» است که مجهز به تیغه‌های بلند با هدف کشتن اهداف با انرژی جنبشی برای به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی عمده است. گفته شده که این خانه به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان بود؛ وزیری که مقامات آمریکایی می‌گویند به شخصیت‌های ارشد القاعده نزدیک است.


واکنش طالبان به کشته شدن الظواهری توسط آمریکا

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتر حمله پهپادی آمریکا در کابل، پایتخت افغانستان علیه ایمن الظواهری، رهبر القاعده را محکوم و اعلام کرد: حمله صبح روز یکشنبه به یک خانه در محله شیرپور در مرکز کابل توسط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده‌است.

به گزارش آناتولی، مجاهد تاکید کرد: این حمله نقض اصول بین‌المللی و توافق دوحه که در سال ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان منعقد شده بود، است.

مجاهد در مورد مرگ الظواهری اظهار نظری نکرد.

حوالی ساعت ۰۶:۰۰ صبح روز یکشنبه صدای انفجارهای مهیب در ۳ نقطه مختلف شهر کابل شنیده شد.

وزارت کشور «داخله» طالبان اعلام کرد که یک خانه خالی در منطقه شیرپور مورد حمله راکتی قرار گرفته اما تلفات جانی نداشته است.

در این بیانیه، ادعای انجام این حمله توسط پهپادها رد شده بود.


بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا درباره کشته‌شدن رهبر القاعده

وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره عملیات منجر به کشته شدن رهبر القاعده بیانیه‌ای منتشر کرد.

آنتونی بلینکن در این بیانیه نوشته است:« جو بایدن سال گذشته متعهد شد که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده به حفاظت از کشور و اقدام در برابر تهدیدات تروریستی با منشاء افغانستان ادامه دهد. رئیس جمهوری تصریح کرد که ما در حفاظت از کشورمان تردید نخواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود: «با عملیاتی که عدالت را برای ایمن الظواهری، رهبر القاعده اجرا کرد، ما به این تعهد عمل کردیم و در آینده نیز در مقابل هر گونه تهدیدی چنین خواهیم کرد.»

آنتونی بلینکن، در ادامه از جانب خود و جو بایدن از مهارت و حرفه‌ای‌گری جامعه اطلاعاتی و ضد تروریسم ایالات متحده تشکر و قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در این بیانیه آورده است: «طالبان با میزبانی و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، توافق دوحه را مبنی بر این که دیگر اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان توسط تروریست ها برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده شود به شدت نقض کردند. طالبان همچنین به مردم افغانستان و تمایل خود برای به رسمیت شناختن و عادی سازی با جامعه بین المللی خیانت کردند.»

بلینکن در ادامه می‌گوید: «در رویارویی با عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در پایبندی به تعهدات خود، ما به حمایت از مردم افغانستان با کمک های بشردوستانه و حمایت از حقوق بشر آنها به ویژه زنان و دختران ادامه خواهیم داد.»

او در پایان تاکید کرد: «پس از مرگ ظواهری، جهان مکان امن‌تری است و ایالات متحده به اقدامات قاطعانه علیه کسانی که کشور، مردم ما، یا متحدان و شرکای ما را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.»


ایمن الظواهری که بود؟

ایمن الظواهری که ابتدا معاون شبکه القاعده بود، پس از آنکه اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ در ایبت‌آباد پاکستان در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شد، به رهبری این شبکه انتخاب شد. او پزشک و مشاور اسامه بن لادن بود.

به گزارش ایندی‌پندنت، منابعی در کابل می‌گویند خانه‌ای که به آن حمله هوایی شد، در منطقه‌ای در وزیر اکبر خان و در نزدیکی خانه سراج‌الدین حقانی، وزیر امور داخله طالبان، قرار داشت. به گفته آنان، این خانه پیش از فرار اشرف غنی و سقوط نظام پیشین افغانستان، متعلق به فضل محمود فضلی، رئیس دفتر اشرف غنی، بود و پس از آن در اختیار دستیار سراج‌الدین حقانی قرار گرفت.

طالبان در سه سال گذشته و طی گفت‌وگوهای صلح با ایالات متحده آمریکا و نیز در این یک سالی که از تسلطشان بر افغانستان می‌گذرد، همواره تاکید می‌کردند که رابطه خود را القاعده قطع کرده‌اند. با این حال کشته شدن این رهبر القاعده در کابل نشان می‌دهد که رابطه طالبان و القاعده نزدیک‌تر هم شده است؛ چنان‌که یک مقام امنیتی حکومت پیشین می‌گوید طالبان برای اعضای شبکه القاعده پاسپورت‌ افغانستانی صادر کرده بودند تا بتوانند آسان‌تر سفر کنند.

بر اساس گفته‌های بایدن، خانواده ایمن الظواهری در کابل‌اند و او برای دیدار با خانواده‌اش به کابل رفته بود.

برخی منابع از کشته شدن دو عضو خانواده سراج‌الدین حقانی در این حمله خبر داده‌اند.

ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری در ژوئن ۱۹۵۱ در خانواده‌ای مرفه در شهر معادی مصر متولد شد. پدرش استاد جراحی در دانشگاه قاهره و مادرش از یک خانواده سیاسی ثروتمند و شناخته‌شده در مصر بود.

ایمن الظواهری در مدرسه شاگردی درخشان اما بسیار ساکت بود. گفته می‌شود که او از ورزش‌های خشن متنفر بود و شعر دوست داشت. او در رشته جراحی از دانشگاه قاهره تخصص گرفت.

ایمن الظواهری در ۱۴ سالگی عضو اخوان‌المسلمین مصر شد و پس از آن به حرکت جهاد اسلامی مصر پیوست. در مورد زندانی شدن او گزارش‌های متفاوتی وجود دارد.

بر اساس یک گزارش، او به اتهام شرکت در قتل انور سادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، به چهار سال زندان محکوم شد. به روایتی هم او به علت برخی فعالیت‌های ضدامنیتی در مصر زندانی شد و چهار سال را در زندان سپری کرد.

با این حال، بعد از رهایی از زندان، هنگامی که جنگ میان مجاهدین و نیروهای شوروی سابق و حکومت آن زمان در افغانستان جریان داشت، به این کشور رفت و به اعرابی که در کنار مجاهدین علیه سربازان ارتش سرخ می‌جنگیدند، پیوست.

ایمن الظواهری و بن لادن در همین مقطع با هم آشنا شدند و شبکه القاعده را بنیان گذاشتند.

ایمن الظواهری نفر دوم شبکه القاعده و همچون اسامه بن لادن، رهبر پیشین این شبکه، از متهمان اصلی هدایت حملات تروریستی در جهان بود. ایمن الظواهری به نقش داشتن در حمله به سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، حمله به کشتی جنگی اس‌اس‌کول و حملات یازدهم سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن متهم و تحت تعقیب بین‌المللی بود و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم او را تحریم کرده بود.

ایالات متحده آمریکا برای دستگیری یا کشتن او ۲۵ میلیون دلار جایزه گذاشته بود.

نام ایمن الظواهری در فهرست ۱۰ رهبر خطرناک جهان قرار داشت.

بر اساس گزارش‌ها، ظواهری در سال ۱۹۷۴ با عزا احمد ازدواج کرد. او از این پیوند چهار دختر و یک پسر داشت. گفته می‌شود همسر، پسر و یک دختر ایمن الظواهری در یکی از حملات هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۱ کشته شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024