جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.08.2022, 7:03

نتایج سفر بایدن به خاورمیانه از نگاه عربستان


العربیه: سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه تا سال‌ها بر سیاست دولت آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و هم اینک نیز اقدامات عملی برای اجرای توافقات امنیتی، اقتصادی و سیاسی این سفر توسط دولت کنونی آغاز شده است.

برخی مقامات کاخ سفید به «العربیه» گفتند که سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و سعودی همه اهداف از پیش تعیین شده را محقق کرد.

این مقامات همچنین اظهار داشتند که به‌رغم سردی روابط دولت بایدن با کشورهای منطقه، این دولت نگاهی مثبت به روابط دو جانبه و همکاری‌های جمعی منطقه‌ای دارد.

مسئولان آمریکایی به العربیه گفتند که روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج پیش از هر زمان دیگر بهبود و گسترش یافته و این کشورها و ایالات متحده برنامه‌ها و چالش‌های مشترکی دارند.

همکاری مشترک

طبق بیانیه پایانی نشست مشترک جده برای امنیت و توسعه، ایالات متحده «با همراهی شورای همکاری خلیج متعهد به رویارویی با هر گونه تهدید علیه امنیت منطقه و آبراه‌های بین‌المللی از جمله باب المندب و هرمز» است و آمادگی دارد به چالش‌های ضد ثبات و ضد امنیتی در منطقه پاسخ مناسب دهد.

مقامات آمریکایی تاکید کردند دولت کنونی خواستار اجرای راهبرد بازدارندگی مشترک است که لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده در پاییز 2021 در نشست منامه آن را مطرح کرده بود.

همکاری مشترک دریایی

برخی مقامات نظامی آمریکا به العربیه گفتند که ایالت متحده در راستای اجرای سیاست بازدارندگی مذکور اقدامات نظامی ناوگان پنجم دریایی را طی ماه‌های اخیر افزایش داده و ضبط محموله‌های بزرگ تسلیحات و مواد مخدر قاچاق شده از ایران به‌سوی سواحل یمن در همین رابطه بوده است.

این مسئولان اظهار داشتند مهمترین وظیفه فرماندهی مرکزی آمریکا پشتیبانی از منافع ایالات متحده و متحدان در منطقه است. با این حال هشدار دادند که اقدامات آنها به معنای دستیابی به همه اهداف نیست اما می‌کوشند تا برای رسیدن به اهداف اعلام‌شده به تلاش‌های خود شدت بخشند.

تهدید موشکی

در سال‌های اخیر ایران به‌واسطه برنامه‌های موشکی و پهپادی خود امنیت و منافع کشورهای عربی و اسرائیل را به شدت تهدید کرد و مستقیم و یا از طریق گروه‌های نیابتی حملاتی به خاک سعودی، امارات و اسرائیل انجام داد.

پیش از نشست جده از طرح های متعدد نظامی میان کشورهای عربی و آمریکا صحبت به میان آمد اما اهیچ کدام از این طرح ها در نشست مذکور به تایید نرسید.

منابع نظامی آمریکایی بر این باورند که سامانه‌های دفاع هوایی مناسبی در کشورهای خلیج، اردن و اسرائیل مستقر بوده و این سامانه‌های آمریکایی و متعلق به کشورهای منطقه قادر به رهگیری و انهدام پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده توسط گروه‌های وابسته به ایران هستند.

این منابع نظامی همچنین افزودند که سامانه‌های راداری وابسته به کشورهای منطقه و مستقر در پایگاه‌های آمریکا می‌توانند هر گونه تهدید‌ موشکی و پهپادی را رصد کنند.

همکاری نظامی مشترک

بنا به گفته منابع نظامی آمریکایی، شلیک هر گونه موشک یا پهپاد توسط ایران یا گروه‌های نیابتی به‌سوی کشورهای عربی یا اسرائیل به وسیله مراکز راداری متعلق به فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا در منطقه رصد و رهگیری شده و سریعا خنثی خواهد شد.

مسئولان نظامی آمریکایی تاکید کردند که پیوستن اسرائیل به فرماندهی مرکزی آمریکا باعث افزایش هماهنگی و یکپارچگی میان سامانه‌های دفاعی اسرائیل با دیگر سامانه‌های کشورهای منطقه شده است.

بغداد، دمشق و بیروت

هر چند ایالت متحده در زمینه دریا و هوا تعهدات روشنی برای دفاع از متحدان خود دارد اما این تعهدات در در رابطه با فعالیت گروه‌های نیابتی ایران از بغداد تا بیروت چندان روشن نیست.

با این حال فرمانده جدید نیروهای مرکزی آمریکا طی هفته‌های اخیر چندین بار از منطقه تنف و مناطق شمال شرق سوریه، محل استقرار نیروهای آمریکایی بازدید کرد.

مقامات نظامی آمریکا بارها به العربیه اعلام کردند که بخش مهمی از فعالیت‌های نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ممانعت از ارسال تسلیحات و مهمات توسط ایران به گروه‌های نیابتی است. اما این مقامات از اعلام صریح نقش نیروهای آمریکایی در ممانعت از فعالیت نیروهای اطلاعاتی و وابسته به سپاه پاسداران امتناع کردند.

ناظران بر این اعتقاد هستند که حضور نظامی آمریکا در سوریه امکان رصد فعالیت‌های ایران در این کشور را امکان‌پذیر کرده و اطلاعات لازم برای حمله اسرائیل به گروه‌های وابسته به تهران و خطوط پشتیبانی آنها را مهیا کرده است.

سفر بایدن به خاورمیانه آغاز مرحله‌ای جدیدی از تعهد آمریکا به حفظ امنیت شرکا و متحدان منطقه‌ای خواهد بود.

یکی از مقامات آمریکایی به العربیه گفت که ایالات متحده هیچ گاه در مواجهه با چالش‌های ایجاد شده توسط ایران تنها نبوده است و هم اینک در دوره ریاست جمهوری بایدن نیز بر تقابل مشترک به همراه متحدان با تهدیدهای تهران اصرار دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024