جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ -
Friday 17 May 2024
|
پخش اعترافگیری تلویزیونی از سپیده رشنو که شب گذشته از صدا و سیما پخش شد، واکنشهای گستردهای داشته است؛ خانم رشنو، زنی است که بعد از برداشتن روسریاش در اتوبوس و مجادله و درگیری یک زن محجبه با او بازداشت شد. در این فیلم اعترافگیری که معلوم نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است، خانم رشنو حرفهایی هماهنگ با سیاستهای حکومت میزند.
در روزهای گذشته و بدنبال خبر بازداشت وی، بسیاری از وضعیت نامعلوم خانم رشنو و سکوت نزدیکان او اظهار نگرانی کرده بودند. سپیده رشنو نویسنده و ویراستار و هنرمندی است که حدود دو هفته پیش بعد از اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبهای که در اتوبوس به او تذکر حجاب داد، بازداشت شد.
به گزارش بیبیسی، ویدیویی در روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شد که نشان میداد یک زن چادری در اتوبوس با زنی که از نظر او حجاب ندارد، درگیر میشود و حتی دست او را گاز میگیرد و در نهایت از اتوبوس به بیرون هدایت میشود. سپیده رشنو هنرمند و ویراستاری است که در این ویدیو با زن چادری درگیر شده بود.
انتشار این ویدیو و سپس خبر بازداشت خانم رشنو در شبکههای اجتماعی بازتاب گستردهای داشته است و عده زیادی از کاربران ایرانی از برخورد سریع با او به شدت انتقاد کردهاند. به گفته این کاربران خانم رشنو زنی معترض است که به گفته این کاربران، صدایی «رسا» دارد و به حجاب اجباری اعتراض میکند.
اما از سوی دیگر، بازداشت او که مخالف حجاب اجباری بود، با حمایت طرفداران حکومت مواجه شد.
چند روز پیش و به دنبال بازداشت او، در شبکههای اجتماعی هشتگی از او داغ شده بود با عنوان «سپیده کجاست» و «سپیده رشنو». این هشتگها بعد از چند روز بیخبری از خانم رشنو داغ شدند و میزان حساسیت جامعه به سرنوشت او و معترضان دیگر را نشان میدادند.
در چند روز اخیر، دو زن دیگر هم برای اعترافگیری جلوی دوربین صداوسیما قرار داده شدند، با چهرههایی محو شده؛ یکی از آنها زنی بود که دستش با حمله زن تذکردهنده در همان اتوبوس آسیب دیده بود.
آرش صادقی، زندانی سیاسی پیشین و فعال مدنی، در توییتی مکان ضبط این اعترافات اجباری را شناسایی کرده است.
او در توییتش نوشته است که «مکان فیلمبرداری از خانم سپیده رشنو و رایحه ربیعی اتاق مخصوص اعترافات تلویزیونی (بند یک الف) میباشد. حدود ۶ روز به صورت مداوم به این اتاق منتقل میشدم. این اتاق حدود ۳۰۰ متر با بازداشتگاه مخفی یک الف فاصله دارد. چطور به خانم رایحه ربیعی اجازه حضور در این بازداشتگاه مخفی داده شده است؟»
حکومت ایران چند ماهی است فشارها بر زنان و دختران را بر سر حجاب افزایش داده است.
دیروز، شنبه ۳۰ ژوئیه، ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری ایران، در دیدار با اعضای ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» از عملکرد این ستاد تقدیر کرد و در عین حال گفت که وظیفه دولت برای امر به معروف و نهی از منکر «از همه نهادها بیشتر است».
او از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان «یک وظیفه دینی» نام برد و گفت: « امر به معروف وظیفه همه است. این ستاد وظیفه احیای امر به معروف رو دارد، نه وظیفه امر به معروف را. امر به معروف وظیفه تک تک افراد است، وظیفه همه سازمانهاست، وظیفه همه دولتمردان و مسئولین است.»
این در حالی است که جمعه گذشته، ۲۹ ژوئیه، آیتالله علی خامنهای، رهبر ایران، در دیدار با امامان جمعه گفته بود که طرح مسئله حجاب «در فضای مجازی و رسانهها» بهانه استعمار غرب است و باید «افشا و تبیین» شود، اما این کار باید «متین و منطقی» صورت بگیرد.
او گفت که استعمار غرب «به بهانه حجاب و اینها باز قضیه زن را مطرح کردهاند» و این موضوع «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است».
برخورد با زنانی که به حجاب اجباری اعتراض دارند، در میان خود مقامهای جمهوری اسلامی هم مخالفانی دارد.
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود: « اگر بدحجابی مسئله خلاف قانون است، چرا در راهپیماییها یا ایام انتخابات روی این نوع پوششها مانور تبلیغاتی داده میشود؟ در همین انتخابات اخیر، پوسترها و تبلیغاتی که من در ستادهای آقای رئیسی و دیگر کاندیداهای اصولگرا دیدم، به مراتب پیشروتر از کاندیداهای غیراصولگرا بود.»
اما به نظر میرسد حجاب یکی از ابزارهایی است که حکومت ایران برای کنترل شهروندان و فضای عمومی به کار میگیرد.
علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفته است: « مسئله هجمه به حجاب فقط به شال و روسری ختم نمی شود و حتما به برهنگی و بحث همجنسگرایی کشیده میشود.»
حضور گشتهای ارشاد و بازداشت زنان در خیابانها، تصاویر آشنایی از این روزهای ایران است. زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمیدهند و ماموران در کوچه و خیابان با آنها برخورد میکنند. به نظر میرسد هرچه برخوردها با معترضان به حجاب اجباری بیشتر میشود، فریاد اعتراض مخالفان هم بلندتر میشود.
سپیده رشنو
پیام یک اعتراف اجباریِ متفاوت!
علی نانوایی در واکنش به فیلم اعتراف اجباری خانم رشنو در توییتر نوشت:
اعترافات اجباری سپیده رشنو با سایر اعترافات پیش از خود، یک فرق اساسی داشت. در اعترافات تلویزیونی سابق، از ریگی گرفته تا روحالله زم و نوید افکاری و... تلاش کارگردان-بازجو بر این بوده که طوری با گریم و صحنهپردازی و برداشتهای مختلف، تصویر بگیرد که تا حد امکان طبیعی به نظر بیاید.
اما تصویر سپیده رشنو جلوی دوربین، با آن صورت تکیده و لحن و بیان، حتی برای ایدئولوژیکترین وفادارنشان هم کاملا غیرقابلباور و نمایانگر شکنجه و فشاریست که او تحمل کرده. به نظرم تعمدی در این امر بوده. دیگر کارگردان میلی به تلاش برای خلق تصاویر باورپذیر (حداقل برای حامیان خود) ندارد.
بلکه اتفاقا درصدد است حال که پردهها افتاده، پیام و بیانیهای را برای مخالفان و به خصوص حامیان خود صادر کند: اینکه ما تا آخرین سطح رذالت و شرارت، حاضریم از حامیان و وفادارنمان چون رایحه ربیعی دفاع کنیم؛ بلکه این پیام موجب کمی قوتقلب و روحیه برای وابستگان و حامیان مردّد، ترسیده و رو به ریزش این نظام باشد تا همچنان بتوانند اندکی در مقابل مردم کثیرِ مخالف، مقاومت کنند.
| |||||||
ايران امروز
(نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايتها و نشريات نيز ارسال میشوند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024
|