جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.07.2022, 17:44

هشدار خطر سیلاب در ۱۰ استان کشور


رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: در استان‌هایی که هشدار قرمز و نارنجی گرفتند، خطر سیلاب وجود دارد. از جمله این استان‌ها می‌توان به فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر استان فارس با سیلاب مواجه بود. سیلابی که جان ۲۲ نفر را گرفت. هلال احمر استان فارس هم امروز از پیدا شدن پیکر دختر یک ساله از مفقودی‌های سیل استهبان خبر داد. اما حالا مرکز مدیریت بحران، استان‌های بیشتری در خطر سیلاب هستند. وضعیت در برخی از این استان‌ها تا پنجشبه قرمز اعلام شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به طور کلی در استان‌هایی که هشدار قرمز و نارنجی اعلام کردیم، خطر سیلاب وجود دارد.»

استان‌هایی که هشدار قرمز گرفتند

اما کدام استان‌ها در خطر سیلاب هستند؟ ضیاییان در این مورد می‌گوید: «استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان،کرمان و فارس از نظر بارشی پر مخاطره‌ترین استان‌های کشور هستند. انتظار داریم بارش‌هاش شدیدی در روزهای آینده داشته باشیم. بارش در این استان‌ها خطرناک است و هشدار قرمز اعلام کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته در روزهای آینده در نواحی شمالی کشور یعنی سواحل دریای خزر نیز بارش داریم. این مجموعه بارش در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان است اما شدت بارش قابل توجه نیست.»

کدام استان‌ها فردا در خطر سیلاب هستند؟

ضیاییان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «روز سه‌شنبه در استان خراسان جنوبی و روز چهارشنبه نیز استان‌های بوشهر و یزد نیر احتمالا شاهد بارش باشیم و وضعیت برای این استان‌ها خطرناک شود.»

او ادامه می‌دهد: «روز پنجشنبه استان یزد، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر به لیست بارش‌ها اضافه می‌شود. برای این استان‌ها هشدار نارنجی اعلام کردیم.»

بر این اساس با احتساب استان‌های دارای هشدار قرمز و نارنجی، ۱۰ استان در خطر سیلاب هستند.

در این میان برخی از استان‌ها نیز هشدار زرد گرفتند، از جمله گلستان و مازندران. همچنین ضیاییان می‌گوید: «بارش‌های پراکنده‌ای را نیز احتمالا در ارتفاعات استان تهران، البرز و زنجان داشته باشیم.»

اما آیا پایتخت در خطر سیلاب قرار دارد؟ ضیاییان در این مورد می‌گوید: «تهران بارش دارد اما در حال حاضر در خطر سیلاب نیست.»

او ادامه می‌دهد: «روز جمعه بارش‌ها کمتر می‌شود البته باید فعلا صبر کرد تا وضعیت آب و هوا را در روزهای بعد از پنجشنبه پیش‌بینی هواشناسی کنیم.»

هشدار؛ از محل سیلاب دوری کنید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «خطر تلفات جانی برای استان‌هایی که احتمال سیلاب دارند، وجود دارد. افراد در معرض جایی که سیلاب است، قرار نگیرند. با ماشین در جایی که سیلاب است، وارد نشوند.»

او در پایان می‌گوید: «توصیه می‌کنیم افراد در بستر رودخانه‌ها اطراق نکنند. در حاشیه رودخانه اگر تجهیزاتی دارند جمع‌آوری کنند. احشام را از جایی که سیلاب است، دور کنند.»

احتمال بروز مخاطرات طبیعی برای تمام نقاط فارس

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان فارس با اشاره به پیش بینی‌های اخیر هواشناسی، گفت: احتمال بروز مخاطرات باد و طوفان همراه با بارش سیل آسا توام با رعد و برق در همه نقاط استان وجود دارد.

نادر محمودی عصر دوشنبه ۳ مرداد در جمع خبرنگاران بیان کرد: بهره برداران بخش کشاورزی ضمن کسب اطلاع از روند حرکت و تاثیر سامانه بارشی در مدت فعالیت، با حضور فیزیکی و رعایت اصول مراقبتی در محدوده فعالیت کشاورزی خود نسبت به انجام اقدامات لازم و به موقع برای کاهش خسارت مخاطرات مبادرت کنند.

او عنوان کرد: کشاورزان دراسرع وقت نسبت به بررسی و مستحکم کردن ابنیه و تاسیسات کشاورزی نظیر تاسیسات گلخانه ای، مرغداری، دامداری و سیستم‌های آبیاری اقدام و ماشین آلات و ادوات و همچنین موتور پمپ و تاسیسات آبی و شبکه‌های انتقال آب خود را که در مسیل ها و یا مناطقی که امکان رواناب وجود دارد جمع آوری و به مناطق امن انتقال داده و یا محافظت کنند.

محمودی؛ به پیش بینی قطع احتمالی شبکه برق در اثر طوفان و صاعقه نیز اشاره و اضافه کرد: سوخت مورد نیاز ژنراتورهای تامین انرژی درگلخانه ها، مرغداری، دامداری وحوضچه‌های پرورش آبزیان تامین شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لایروبی و رفع موانع حرکت سیلاب‌های احتمالی در جوی‌ها، کانال‌ها وحتی مسیل‌ها اهمیت دارد و امکان خسارت را کاهش می‌دهد.

او همچنین با طرح این توصیه که باید از بندهای خاکی و آب بندها، حوضچه‌های تغذیه مصنوعی بازدید و دراسرع وقت نسبت به رفع نواقص اقدام شود، افزود: دامداران نسبت به مدیریت چرای دام خود اقدام و ازتردد دام در محل‌های پر خطر از جمله مسیل‌ها و ارتفاعات خودداری و عشایر کوچ رو نسبت به انتقال محل اسکان خود به مناطق امن اقدام کنند.

محمودی با اشاره به اینکه دامداران از محل ذخیره علوفه خود به منظور تعلیف دام در مدت فعالیت سامانه بارشی محافظت کرده و با هدف جلوگیری از خسارت، علوفه به انبار حمل و یا از پوشش مناسب استفاده کنند، به زنبورداران توصیه کرد که علاوه بر مسدود کردن راه های خروج زنبور از کندو، کندوهای خود را به مناطق امن منتقل کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران وکاهش مخاطرات بخش کشاورزی فارس همچنین از تولیدکنندگان خواست که محصولات قابل برداشت را در اسرع وقت برداشت و به نقاط امن حمل کنند و گفت: شلتوک کاران در زمان صاعقه به هیچ عنوان در مزرعه غرقاب حضور نداشته باشند چون خطر برق زدگی وجود دارد.

او افزود: چنانچه میوه درختانی نظیر انجیر و خرما در اثر عوامل باد، طوفان و رگبار ریزش کرد به محض ایجاد شرایط مساعد نسبت به جمع آوری و معدوم کردن اقدام کنند تا محل تجمع بیماری و آفت نشود.

رئیس اداره مدیریت بحران وکاهش مخاطرات بخش کشاورزی اضافه کرد: در صورت بروز هر گونه خسارت برای محصولات تحت پوشش بیمه، بهره برداران کمتر از ۴۸ ساعت به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و شرکت‌های خدمات بیمه کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024