جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.06.2022, 19:42

بایدن: روزی غم‌انگیز برای دیوان‌عالی و آمریکا است

دیوان عالی آمریکا حق سقط جنین را لغو کرد


دیوان عالی آمریکا روز جمعه حکم تاریخی پنجاه سال پیش خود مشهور به «رو در برابر وید» را که بر اساس آن سقط جنین قانونی بود، لغو کرد.

صدور این حکم جدید دیوان‌عالی آمریکا یک پیروزی بزرگ برای فعالان جناح راست محسوب می‌شود.

سال ۲۰۱۶ یکبار دیگر حکم تاریخی «رو دربرابر وید» به رای گذاشته شده بود اما در آن زمان چون قضات میانه‌رو و پیشرو در اکثریت بودند، لغو آن رای نیاورده بود. دیوان‌عالی آمریکا ۹ عضو دارد که به پیشنهاد روسای جمهوری آمریکا و با رای سنا انتخاب می‌شوند. دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، سه عضو این دیوان را معرفی کرد.

رای روز جمعه دیوان عالی امکان بروز دعاوی حقوقی میان ایالت‌ها بر سر اینکه آیا ارائه‌دهندگان و کمک‌کنندگان به زنان خواهان سقط جنین قابل پیگرد قانونی هستند، ایجاد می‌کند.

همزمان چندین ایالت تحت رهبری دموکرات‌ها که اتخاذ چنین تصمیمی را پیش‌بینی کرده بودند، گام‌هایی را جهت محافظت از دسترسی به سقط جنین برداشته‌اند.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند با این حکم، ایالت‌های زیادی در آمریکا، سقط جنین را غیرقانونی خواهند کرد و شاید برخی از ایالت‌ها اجازه سقط جنین در چند هفته اول حاملگی را بدهند.

برخی نظرسنجی‌ها می‌گویند اکثریت مردم آمریکا با حق سقط جنین زنان موافق هستند.

بایدن: روزی غم‌انگیز برای دیوان‌عالی و آمریکا است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از تصمیم دیوان‌عالی گفت اینک سلامت و زندگی زنان آمریکایی با خطر مواجه است.

به گزارش صدای آمریکا، آقای بایدن روز جمعه ۳ تیرماه، ساعتی بعد از اعلام تصمیم دیوان‌عالی با اشاره به اینکه این رای آمریکا را «۱۵۰ سال» به عقب بازمی‌گرداند، افزود: «روزی غم‌انگیز برای دیوان و کشور است.»

رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر ادامه مبارزه جهت تحقق حقوق باروری زنان افزود هیچ فرمان اجرایی نمی‌تواند حق انتخاب زنان را تضمین کند.

جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش از رای‌دهندگان آمریکایی خواست با شرکت در انتخابات ماه نوامبر، قانونگذارانی را به کنگره بفرستند که برای تدوین حقوق سقط جنین به عنوان قانون کشور تلاش کنند.

دیوان عالی آمریکا روز جمعه حکم تاریخی پنجاه سال پیش خود مشهور به «رو در برابر وید» را که بر اساس آن سقط جنین قانونی بود، لغو کرد.

صدور این حکم جدید دیوان‌عالی آمریکا یک پیروزی بزرگ برای فعالان جناح راست محسوب می‌شود. انتظار می‌رود رای روز جمعه دیوان عالی منجر به ممنوعیت سقط جنین در حدود نیمی از ایالت‌های آمریکا شود

پیش از سخنان جو بایدن، قانونگذاران دموکرات به انتقاد از لغو قانون «جو در برابر رید» توسط دیوان عالی ایالات متحده پرداختند درحالیکه جمهوری‌خواهان نسبت به لغو این قانون ابراز خرسندی کردند.

دیگر واکنش‌ها به رای دیوان عالی

سه قاضی لیبرال دادگاه یعنی استفان بریر، سونیا سوتومایور و النا کاگان که مخالف رای امروز بودند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «یک نتیجه از تصمیم امروز قطعی است: کاهش حقوق زنان و افت جایگاه آنها به عنوان شهروندان آزاد و برابر...  زیرا در نتیجۀ حکمی که امروز صادر شد، از همان لحظه لقاح، زن هیچ حقی برای حرف زدن دربارۀ آن ندارد و دولت می‌تواند او را مجبور به ادامۀ بارداری کند، حتی با سنگین‌ترین هزینه‌های شخصی و خانوادگی.»

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای گفت امروز دادگاه عالی تحت کنترل جمهوری‌خواهان به «هدف تاریک و افراطی» آنها مبنی بر «سلب حق زنان» برای تصمیم‌گیری در مورد سلامت باروری‌شان رسید.

به گفته خانم پلوسی، به خاطر دونالد ترامپ، میچ مک‌کانل، و حزب جمهوری‌خواه و اکثریت‌شان در دیوان عالی، امروز زنان آمریکایی آزادی کمتری نسبت به مادران خود دارند. رئیس مجلس نمایندگان در ادامه افزود تصمیم‌گیری درباره سلامتی یک زن به عهده خود او و در مشورت با پزشک و عزیزانش است و نباید توسط «جمهوری‌خواهان راست افراطی» اتخاذ شود.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا، نیز در توییتی گفت: «امروز یکی از تاریک‌ترین روزها» است و زنان آمریکایی شاهد لغو حقوق‌شان توسط «پنج قاضی غیرانتخابی» در دیوان عالی تحت کنترل جمهوری‌خواهان هستند. به گفته آقای شومر، این قضات منصوب‌شده توسط جمهوری‌خواهان «حق اساسی سقط جنین را دزدیده‌اند.»

اما میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، با صدور بیانیه‌ای، تصمیم دیوان عالی را «شجاعانه و صحیح» و «یک پیروزی تاریخی برای قانون اساسی و آسیب‌پذیرترین‌ها در جامعه‌مان» خواند.

همچنین کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، در واکنش به رای دیوان عالی گفت: «هر کودک متولد‌نشده ارزشمند، خارق‌العاده، و سزاوار حمایت است. من این رای تاریخی را که جان‌های بی‌گناه بی‌شماری را نجات می‌دهد، می‌ستایم.»

ترامپ: تصمیم خدا بود!

دونالد ترامپ در اولین واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا برای لغو قانون پایان خودخواسته بارداری، درباره نقش خود در این حکم به فاکس‌نیوز گفت: «تصمیم خدا بود.»
او سپس در بیانیه‌ای لغو این قانون را «بزرگ‌ترین پیروزی برای زندگی یک نسل» خواند و گفت: «این تصمیم تنها به این دلیل ممکن شد که من همه چیز را همانطور که قول داده بودم، انجام دادم.»

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، رای امروز دیوان عالی را محکوم کرد و «حمله به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها آمریکایی» خواند. او در پیامی توییتری نوشت: «امروز دیوان عالی نه تنها نزدیک به ۵۰ سال سابقه را تغییر داد بلکه شخصی‌ترین تصمیم هر فرد را نیز به اراده سیاستمداران و ایدئولوگ‌ها واگذار کرد. این حمله به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها آمریکایی است.»

در مقابل مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری او، از حکمی که «یک اشتباه تاریخی را تصحیح می‌کند» استقبال کرد.

در خارج از این کشور، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، حکم دیوان عالی آمریکا را یک «گام بزرگ به عقب» توصیف و ابراز تاسف کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز حکم صادر شده را «هولناک» خواند. او در پیامی توییتری نوشت: «قلب من با میلیون‌ها زن آمریکایی است که اکنون حق قانونی خود برای سقط جنین را از دست می‌دهند. نمی‌توانم ترس و عصبانیتی را که در حال حاضر احساس می‌کنید تصور کنم.»

او همچنین در پیام توییتری دیگری اعلام کرد: «هیچ دولت، سیاستمدار یا مردی نباید به یک زن بگوید که او چه کاری می‌تواند یا نمی‌تواند با بدنش انجام دهد. من می خواهم زنان در کانادا بدانند که ما همیشه از حق انتخاب شما دفاع خواهیم کرد.»


منابع گزارش: صدای آمریکا، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024