جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.06.2022, 8:03

ضرورت مخالفت آمریکا با اسلام‌هراسی در هند


صدای آمریکا: در پی تیره شدن روابط هند با برخی کشورهای دارای اکثریت مسلمان که در واکنش به گفته‌های دو تن از مقامات حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» درباره پیامبر اسلام صورت گرفته، پرنفوذترین روزنامه واشنگتن به دولت بایدن توصیه می‌کند که با اسلام‌هراسی در هند، مخالفت کند.

واشنتگن پست روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن در مقاله‌ای به قلم شورای سردبیری یادآور می‌شود مغازه‌ها در کشورهای اکثریت مسلمان، از جمله کویت، کالاهای هندی را از دسترس خارج کردند و بیش از ۱۲ دولت در کشورهای اکثریت مسلمان و سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌هائی، سخنان دو مقام حزب حاکم هند را محکوم کردند، که از دید شورای سردبیری واشنگتن پست، اقدام درستی بود، چون تحمل‌ناپذیری مذهبی در دوران نخست‌وزیری آقای نارندرا مودی مدتهاست بدون چالش ادامه یافته است.

واکنش دولت‌های مسلمان و سازمان همکاری اسلامی، نتایج اندکی به همراه داشت. از جمله، حزب بهاراتیا جاناتا، یکی از ‌آن دو سخنگو را برکنار و دیگری را معلق کرد و در بیانیه‌ای، اعلام کرد به همه مذاهب احترام می‌گذارد و با هر عقیده‌ای که مذهب یا فرقه‌ای را مورد توهین یا تحقیر قرار دهد، مخالف است و توهین به شخصیت‌های همه مذاهب را محکوم می‌کند.

شورای سردبیری واشنگتن پست می‌نویسد، اما این روشی نیست که آقای مودی و حزب او در هند حکومت کرده‌اند. هند براساس اصول سکولاریسم بنیاد شده، و علی‌رغم آنکه ۷۹ درصد جمعیت آن را اکثریت هندو، و ۱۵ درصد آن را اقلیت مسلمان تشکیل می‌دهند، مودی و حزب او، هند را به سوی ملی‌گرائی هندو سوق داده‌اند.

در ادامه این مقاله آمده است بولدوزرها، به بهانه‌های واهی، خانه‌های اقلیت مسلمان را ویران کردند و مقامات محلی به انهدام خانه‌‌های اقلیت مسلمان، بالیدند. در ایالت کارناتا،‌ مقامات دولت حزب حاکم، استفاده از حجاب اسلامی در مدارس را ممنوع کردهه‌اند، و دادگاه ایالتی سه ماه پیش آن را تائید کرد.

در حالیکه مقامات محلی و ملی حزب حاکم، خود به نفرت‌پراکنی علیه اقلیت مسلمان می‌پردازند، و شمار سالانه‌ خلاف‌های نفرت‌آمیز علیه اقلیت مسلمان و دیگر اقلیت‌های دینی، از صدها تجاوز می‌کند تاکنون، واکنش آقای مودی و حزب او به این رویدادها، سکوت بوده است.

واشنگتن پست می‌نویسد با توجه به تاریخ، به نظر نمی‌رسد که بیانیه اخیر حزب بهاراتیا جاناتا علیه نفرت مذهبی، نشانه تغییر جهت ناگهانی به سوی تحمل‌پذیری مذهبی باشد. همین جمعه‌ گذشته، در دهلی نو، در اثر حمله پلیس به تظاهرات مسلمانان علیه توهین به پیامبر اسلام، دست کم دو نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

از دید شورای سردبیری واشنتگن پست، بیانیه رسمی دولت هند در محکوم ساختن تحمل‌ناپذیری مذهبی، برای دلجوئی از حکومت‌های خاورمیانه، صادر شده بود، زیرا هند برای گاز طبیعی، همکاری اقتصادی، طرح‌های زیربنائی، مبارزه با تروریسم و اطلاعات، به این کشورها متکی است و میلیون‌ها هندی در کشورهای خلیج فارس کار می‌کنند و بخشی از درآمد خود را به وطن می‌فرستند. آقای مودی می‌خواهد هند را به رهبری در صحنه جهانی تبدیل کند و واکنش اخیر، نشان داد که دولت مودی و حزب حاکم هند، ممکن است پاسخ دهند وقتی ببینند کشورهای دیگر، با شیوع احساسات ضد اسلام در هند، که دولت مودی تحمل و حتی تشویق می‌کند، مخالف هستند.

واشنگتن پست می‌نویسد آمریکا باید بر فشار خود به دولت هند بیافزاید. آقای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، دو ماه پیش گفت آمریکا نقض حقوق بشر در هند را زیر نظر دارد و در ماه جاری، هند را در فهرست کشورهائی قرار داد که آزادی‌های مذهبی در آنها رو به زوال گذاشته. با این حال، کاخ سفید در باره جنجال اخیر در هند، سکوت کرده است.

هند می‌تواند کشوری کثرت‌گرا باشد یا به کشوری تبدیل شود که ملی‌‌‌گرائی تیره و تحمل‌ناپذیر، بر آن حکومت می‌‌کند. از دید شورای سردبیری واشنگتن پست، آمریکا باید فعالانه در راه کثرت‌‌گرا ماندن هند، تلاش کند.


* برگردان فارسی این مطلب تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده است و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب‌دهنده دیدگاه صدای آمریکا نیست



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024