جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.06.2022, 8:13

سکوت بایدن در قبال اعتراضات مردمی ایران


سکوت رئیس‌جمهور آمریکا در قبال اعتراضات مردمی ایران، نشان‌دهنده سیاست اشتباه دولت آمریکاست

کمپین حقوق بشر در ایران
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

سکوت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در قبال کشتار و دستگیری دسته جمعی معترضان در ایران به دست نیروهای امنیتی و حکومتی طی ماه گذشته نشان دهنده آن است که دولت ایالات متحده آمریکا برای حقوق بشر در ایران اولویت بالایی قائل نیست. کمپین حقوق بشر در ایران (CHRI) با انتشار گزارش جدید خود، اعلام می‌کند که ادامه این سیاست از طرف دولت ایالات متحده به منافع و امنیت ملی آمریکا لطمه می زند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در قبال ایران از آن‌رو ناموفق بوده که این سیاست‌ها مردم ایران و اعتراضات آنان را به عنوان یک نیروی بالقوه و تأثیرگذار به رسمیت نشناخته است».

به گفته قائمی «دولت ایالات متحده نمی تواند امیدوار باشد که بر رفتار حکومت جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه هسته‌ای و سایر مسائل تأثیر بگذارد و در عین حال میلیون‌ها ایرانی را که جان خود را در اعتراض به سیاست های حکومت به خطر می اندازند، نادیده بگیرد.»

هادی قائمی اضافه کرد «اگر دولت ایالات متحده آمریکا خواهان پیشرفت است، باید افرادی را که در داخل ایران برای رسیدن به آن اصرار دارند، به رسمیت بشناسد».

در گزارش جدید کمپین حقوق بشر در ایران، هزینه‌های ناشی از تداوم بحران حقوق بشر در ایران برای منافع امنیت ملی ایالات متحده بیان شده است. این گزارش با استناد به مواضع جامعه مدنی در ایران که تا حد زیادی با بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای و بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند، استدلال می‌کند که سرکوب جامعه مدنی به دست حکومت جمهوری اسلامی ایران تداوم سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تسهیل می‌کند.

به گفته هادی قائمی «بازداشت و زندانی کردن فعالان مدنی که خود یکی از موارد آشکار نقض حقوق بشر است، به حاکمیت جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا با خاموش کردن صداهای مخالف، سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه را ادامه دهد».

گزارش ۲۹ صفحه‌ای با عنوان «حقوق بشر در ایران و منافع امنیت ملی ایالات متحده؛ مسیری رو به جلو برای سیاست خارجی ایالات متحده در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران» توصیه‌های مشخصی را برای دولت بایدن و کنگره آمریکا ارائه می‌کند. این امر باعث می‌شود که ایالات متحده واکنش قاطع بین‌المللی به سرکوب جامعه مدنی ایران به دست نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی را رهبری کند و به طور مؤثرتر صدای جامعه مدنی در ایران را به رسمیت بشناسد و تقویت کند.

این توصیه ها در پنج حوزه اصلی دسته‌بندی شده‌اند:

۱- شناخت و توجه بیشتر به مخالفان در ایران و مسائل و بحران‌های آنها
۲- تقویت و تمرکز بیشتر و فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی ایران برای آزادی فوری زندانیان سیاسی
۳- دفاع دقیق‌تر و مؤثرتر از اعتراضات مسالمت آمیز در ایران
۴- تقویت مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشر درباره ایران
۵- به کارگیری درست و موثر تحریم هایی که ناقضان حقوق بشر را هدف می‌گیرند.

گزارش اخیر با استناد به برخی نظرسنجی‌های عمومی است. برای مثال، ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان ساکن ایران در این نظرسنجی با این شعار مورد استفاده در اعتراضات موافق بوده‌اند که «دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست». و همچنین تحقیقات کمپین حقوق بشر در ایران که درباره رویکرد جامعه مدنی در ایران انجام شده، استدلال می‌کند که هرچند جامعه مدنی ایران با بسیاری از سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی مخالفت جدی دارد، اما قادر به بسیج، حمایت گسترده‌تر و اعمال فشار بر حکومت نبوده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که حکومت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تغییرات سیاسی، کمتر از آن چیزی که بسیاری معتقدند مقاومت نشان می دهد. زمانی که در گذشته تحت فشارهای سیاسی قرار داشت، عمل‌گرایی قابل توجهی از خود نشان داد. از سوی دیگر، حاکمیت ایران نگران افزایش نارضایتی در کشور هم است. با این استدلال، حمایت مؤثرتر از صداهای جامعه مدنی در ایران می‌تواند این ارزیابی را از سوی بخشی از حاکمیت در پی داشته باشد که برخی تغییرات در سیاست‌های موجود به نفع آنها نیز خواهد بود.

گزارش کمپین حقوق بشر در ایران استدلال می کند که استراتژی بلندمدت ایالات متحده که بر اساس آن دولت این کشور برای مدت طولانی، نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران به صورت پراکنده و حاشیه ای ابراز نگرانی می‌کرده و یا واکنش نشان می‌داده است، نتایج بسیار کمی به دنبال داشته و درعوض، سیاستگذاران خارجی ایالات متحده باید مقام اهمیت حقوق بشر را هم تراز با دیگر مسائل سیاست خارجه، از جمله موارد مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، اشاعه تسلیحات نظامی و امنیت منطقه، بدانند.

به گفته هادی قائمی «در حال حاضر گزینه های نظامی موکدا و به درستی رد شده اند و ثابت شده است که فشارهای اقتصادی، فارغ از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تأثیر محدودی دارند».

قائمی با اشاره به وضعیت بی‌ثبات موجود گفت: «با وجود این وضعیت بی‌ثبات، پتانسیل برای درگیری نظامی در داخل منطقه با ایالات متحده آمریکا افزایش می‌یابد».

به گفته هادی قائمی «دفاع از حقوق و تقویت صدای جامعه مدنی در ایران، مؤثرترین راه برای ایجاد تغییر در بسیاری از سیاست‌های خصمانه‌ جمهوری اسلامی ایران است».

متن کامل گزارش کمپین حقوق بشر در ایران را اینجا مشاهده کنید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024