جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 13.11.2014, 8:28

هزينه زندگی ماهانه خانوار کارگری از مرز ۳ ميليون تومان گذشت

در آبان سال ۹۳ خانواده‌های کارگری در ارزان‌ترين حالت بايد از يکسو بيش از ۷۰۰ هزار تومان بابت اقلام خوراکی مورد نياز خود هزينه کنند و از سوی مقابل همزمان حدود ۹۰۰ هزار تومان ديگر نيز بابت هزينه مسکن خود پرداخت کنند.»
در شرايطی که قرار است در طول سال ۹۳ درآمد يک خانواده چهار نفره کارگری با احتساب مزد پايه، کمک‌هزينه مسکن، حق بن و حداکثر حق اولاد در حدود ۸۳۰ هزار تومان ثابت بماند، طبق تحقيقات ميدانی يک تشکل صنفی کارگری حداقل هزينه‌های زندگی يک خانوار برای آبان ماه سال ۹۳ تا بيش از ۳ ميليون تومان برآورد شده است.
ايلنا: کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: بررسی‌های ميدانی انجام شده توسط اين نهاد کارگری نشان می‌دهد که برای آبان ماه سال جاری متوسط هزينه‌های يک خانوار چهار نفره براساس قيمت‌های دولتی و آزاد از حدود ۲ ميليون و ۸۶۸ هزار تومان تا ۳ ميليون ۲۹۸ هزار تومان در تغيير است.
بر اساس داده‌هايی که از سوی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در مورد برآورد هزينه‌های زندگی يک خانواده متوسط چهار نفره جمع آوری شده است؛ برای ماه آبان، مسکن و اقلام خوراکی به ترتيب با اختصاص دادن حدود ۳۲ و ۲۷ درصد از حجم سبد کل سبد در صدر اقلام ضروری خانواده‌های کارگری قرار دارند.
بر اين اساس، در آبان سال ۹۳ خانواده‌های کارگری در ارزان‌ترين حالت بايد از يکسو بيش از ۷۰۰ هزار تومان بابت اقلام خوراکی مورد نياز خود هزينه کنند و از سوی مقابل همزمان حدود ۹۰۰ هزار تومان ديگر نيز بابت هزينه مسکن خود پرداخت کنند.
سبد اقلام خوراکی که قيمت آبان ماه آن توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران برآورد شده از ۱۹ قلم کالای اساسی نان و غلات، لبنيات، ميوه و سبزيجات و چای، قند و شکر تشکيل شده است.
در ادامه داده‌های تحقيق ميدانی که توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران انجام شده است استفاده از خدمات حمل و نقل، خدمات بهداشت و درمان، خريد اثاثه و خريد کفش و پوشاک به ترتيت با ارزش‌های تقريبی ۲۸۰، ۲۰۰، ۱۴۷ و ۱۴۱ هزار تومان در اولويت‌های بعدی هزينه‌های آبان ماه خانواده‌های کارگری هستند.
افزايش هزينه‌ها به نسبت سه ماهه اول سال
طبق محاسبات کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران ارزش ريالی سبد هزينه‌های زندگی يک خانواده متوسط کارگری در حالی برای ماه آبان تا مرز تقريبی ۳ ميليون تومان پيش رفته است که پيش از اين براساس محاسبات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری (يکی ديگر از تشکل‌های رسمی کارگری) تا پايان بهار ۹۳، ارزش هزينه سبد خانوار را تا مرز ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024