يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 12:14




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 13:24




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 13:18




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 13:13




هشدار آمریکا نسبت به فعالیت‌های مالی گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 12:01

هشدار آمریکا نسبت به فعالیت‌های مالی گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران

شبکه مقابله با جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۱ اردیبهشت نسبت به افزایش تلاش سازمان‌های تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی برای سوءاستفاده از سیستم مالی بین‌المللی هشدار داد.

این سازمان با انتشار توصیه‌نامه‌ای ضمن تشریح روش‌های مختلف این سازمان‌ها و حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مالی فعالیت‌های خود، شیوه‌نامه‌ای را برای کمک به موسسات مالی در شناسایی و گزارش فعالیت‌های مشکوک ارائه داد.

شبکه مقابله با جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در شیو‌ه‌نامه منتشر شده، تراکنش با افراد و نهادهای تحت تحریم آمریکا، تراکنش با موسسات مالی در مناطق پرخطر، استفاده از اصطلاحات مرتبط با تروریسم در تراکنش‌ها، ارتباط با شرکت‌های صوری و مبهم، فعالیت‌های مشکوک سازمان‌های خیریه و غیردولتی، الگوهای خاص در تراکنش‌های ارز دیجیتال، انتقال پول به مناطق پرخطر با اهداف نامشخص و دریافت مبالغ هنگفت از پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی را از جمله نشانه‌های فعالیت احتمالی سازمانهای تروریستی برشمرد و از موسسات مالی خواست تا با هوشیاری کامل، هرگونه فعالیت مشکوک مرتبط با این سازمان‌ها را شناسایی و گزارش کنند.

آندریا گاکی، مدیر شبکه مقابله با جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه گفت: «سازمان‌ها و فعالیت‌های تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی نباید به سیستم‌های مالی آمریکا و جهان دسترسی داشته باشند از همین رو این توصیه‌نامه منتشر شده تا به موسسات مالی برای محافظت از از سامانه‌های خود و همچنین افزایش هوشیاری در شناسایی فعالیت‌های مرتبط با تروریسم کمک کند.»

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، نیز با اشاره به تلاش‌های مستمر حکومت ایران برای تامین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود، بر تعهد آمریکا برای مقابله با این اقدامات تاکید کرد.

این نهاد معتقد است وقایع اخیر در منطقه خاورمیانه، از جمله اقدامات گروههای اسلامگرای حماس و حوثی‌ها، بار دیگر بر نقش حکومت ایران در حمایت مالی از تروریسم تاکید می‌کند.

برخی از سازمان‌ها و گروههای مورد حمایت جمهوری اسلامی که در لبنان، فلسطین، یمن، عراق و سوریه فعالیت می‌کنند در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.




احضار مجدد مصطفی تاج‌زاده و تهدید به جلب!
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 11:48

احضار مجدد مصطفی تاج‌زاده و تهدید به جلب!

صبح امروز - شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - برای بار سوم مصطفی تاج‌زاده، توسط قاضی رستمی احضار شد.

این در حالی است که او به جرم نقد رهبر یک سال و ده ماه از حکم پنج ساله خود را در بند ۴ زندان اوین سپری کرده است و در حال حاضر به خواسته ضابطین دور از دیگر زندانیان سیاسی نگهداری می‌شود.

تاج‌زاده که پیش از این هم از رفتن به دادگاه غیرقانونی استنکاف ورزیده بود، این بار هم به معاون قضایی زندان گفته که به دادگاه نمی‌رود. مثل قبل دادگاه غیابی بگذارند و حکم را اعلام کنند اما حکم جلب را به او نشان داده‌اند!

عجیب است که هربار پس از انتخابات، به گفته خودشان پرشور، فشار بر منتقدان را بیشتر می‌کنند.

یادآور می‌شود؛ تبعات هرگونه فشار روانی بر زندانی سیاسی، خصوصا بیمار قلبی، با دستگاه قضایی و شخص رهبر است.

لازم به ذکر است دادگاه مربوطه مسئولیت را به گردن مسئولین زندان اوین می‌اندازد که علاقمند به اقدامات غیرقانونی تحمیلی از سوی دستگاه‌های امنیتی نیستند.

تلگرام تاجزاده




مردم تهران در دور دوم انتخابات مجلس حماسه آفریدند!
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 10:55

مردم تهران در دور دوم انتخابات مجلس حماسه آفریدند!

روزنامه فرهیختگان: اخبار غیررسمی حاکی از مشارکت حدوداً ۸ درصدی در تهران است




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 9:57




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 9:45




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 8:25




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 8:13




۳۰ درصد دختران دبیرستانی مدرسه نمی‌روند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 7:52

۳۰ درصد دختران دبیرستانی مدرسه نمی‌روند

یک جمعیت‌شناس با بیان اینکه جمعیت دختران زیر ۳۰ سال در ایران در سال ۱۳۹۵ از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است، گفت: مطابق آمارهای سال ۱۳۹۵، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰ درصد گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال جمعیت دختران، شاغل و درصدی نیز بیکار و در جستجوی کار باشند.

شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ که براساس آمارهای سال ۱۳۹۵ تخمین زده شده است، اظهار کرد: براساس آمارهای سال ۱۴۰۰ ، تعداد کل دختران زیر ۱۵ سال در ایران ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر و تعداد دختران ۱۵ تا ۳۰ ساله نیز ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر است که در این میان، ۵ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر از دختران بالای ۱۵ سال مجرد هستند.

وجود ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دختر زیر ۳۰ سال در کشور

وی یادآور شد: از میان جمعیت ۵ میلیون و ۷۷۰ هزار نفری دختران بالای ۱۵ سالِ مجرد، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها ۱۵ تا ۳۰ سال، ۶۴۰ هزار نفر از آنها ۳۰ تا ۳۴ سال و ۵۳۰ هزار نفر ۳۵ تا ۳۹ سال سن دارند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه جمعیت دختران ۱۵ تا ۳۰ سال در سال ۱۳۹۰ از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت، خاطرنشان کرد: روند جمعیتی و میزان موالید به گونه‌ای بوده است که تا اواخر دهه ۸۰ میزان جمعیت و به تبع آن جمعیت دختران زیر ۱۵ سال افزایش پیدا کرده که البته این روند به مرور در حال کاهش است، اما در مجموع جمعیت دختران زیر ۳۰ سال ایران در سال ۱۳۹۵، ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این رقم براساس برآوردها در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است.
افزایش «تجرد قطعی» زنان

این جمعیت‌شناس با اشاره به تجرد قطعی دختران متولد دهه پنجاه نیز گفت: تابه حال آمار تجرد قطعی برای مردان ۲ درصد و برای زنان ۱.۸ درصد بوده، اما در بازه‌های اخیر تجرد قطعی زنان در حال افزایش بوده است. به طوریکه تجرد قطعی مردان دهه پنجاه ۲ درصد و تجرد قطعی زنان نزدیک به ۵ درصد است. در عین حال نیز این درصد تجرد قطعی برای زنان دائمی نیست و این آمار در زنان دهه ۷۰ از بین می‌رود.
وضعیت تجرد زنان و مردان دهه شصتی

کاظمی‌پور همچنین به وضعیت تجرد قطعی دختران دهه ۶۰ اشاره کرد و ادامه داد: در عین حال برآورد آمارهای موجود حاکی از آن است که در حال حاضر تعداد مردان مجرد دهه ۶۰ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد زنان مجرد دهه ۶۰ حدود ۵۵۰ هزار نفر است. البته اکثر مردان دهه ۶۰ تا مرز ۵۰ سالگی ازدواج می‌کنند، چراکه آنها الزاما با خانم‌های دهه شصتی ازدواج نمی‌کنند و ممکن است با دهه‌های ۷۰ و حتی ۸۰ ازدواج کنند اما از آنجایی که معمولا ازدواج زنان با مردان بزرگتر از خودشان یک هنجار اجتماعی محسوب می‌شود، از همین رو دایره همسرگزینی برای خانم‌های دهه شصتی محدودتر است و آنها باید یا با مردان دهه شصتی یا مردان دهه ۵۰ ازدواج کنند، این درحالیست که اکثریت مردان دهه ۵۰ هم تا پیش از این ازدواج کرده‌اند.

۳۰ درصد دختران دبیرستانی مدرسه نمی‌روند

این جمعیت‌شناس درخصوص وضعیت تحصیلی دختران اظهار کرد: به طور کلی پوشش تحصیلی در دختران زیر ۱۵ سال بالاست و این رقم حتی در مقایسه با پوشش تحصیلی جمعیت پسران بالاتر است، چراکه پسران از بعد از دوران ابتدایی یا راهنمایی ترک تحصیل کرده و یا به سرکار می‌روند و این درحالیست که پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی ۹۵ درصد است؛ البته این نرخ برای پوشش تحصیلی دختران در مقطع راهنمایی به حدود ۸۲ درصد و در مقطع دبیرستان به حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

کاظمی‌پور در ادامه علت کاهش پوشش تحصیلی دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان را نیز اینگونه توضیح داد: به عبارتی ۳۰ درصد دختران دبیرستانی در کشور به مدرسه نمی‌روند و از سوی دیگر نیز سالانه ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج می‌کنند.

حدود ۴۰ درصد گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال جمعیت دختران، شاغل و درصدی نیز بیکار در جستجوی کارند

رشد شدید تحصیلات عالیه دختران

وی کاهش پوشش تحصیلی در دختران را به دلیل ازدواج، مسائل فرهنگی یا در دسترس نبودن مدارس دانست و گفت: دختران زیر دیپلم معمولا خود را خانه‌دار و دختران دارای مدرک تحصیلی بالای لیسانس خود را بیکار یا در جستجوی کار عنوان می‌کنند، در این میان آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد دختران تحصیل‌کرده در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند. از همین رو مطابق آمارهای سال ۱۳۹۵، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰ درصد گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال جمعیت دختران، شاغل و درصدی نیز بیکار در جستجوی کار باشند.

کاظمی‌پور ادامه داد: برآوردها در مقایسه با آمارهای قبلی نشان‌دهنده رشد تحصیلی دختران نسبت به گذشته خود و حتی نسبت به جامعه پسران است. آمارهای آموزش عالی بیانگر این است که به طور کلی نسبت به اوایل انقلاب سهم زنان در آموزش عالی به شدت رشد داشته است، اگرچه ممکن است آمار اشتغال رسمی در زنان بالا نباشد، اما مشاهده می‌شود که با توسعه فضای مجازی و تکنولوژی‌های ارتباطی، زنان کارآفرین بیشتر و فعال‌تر شده‌اند.




رافائل گروسی: نمی‌توانم بگویم ایران در مقطع کنونی سلاح هسته‌ای دارد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 7:51

رافائل گروسی: نمی‌توانم بگویم ایران در مقطع کنونی سلاح هسته‌ای دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این  که سطح بازرسی‌های این سازمان از تاسیسات هسته‌ای ایران با پیشرفت‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر متناسب نیست خواستار احیای بازرسی‌ها در سطح توافق سال ۹۴ شد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: همکاری‌ها با ایران در سطحی که باید باشد، نیست. اینکه بگوییم هیچ تعاملی وجود ندارد، صحیح نیست و بازرسی‌های آژانس در ایران جریان دارد، اما من می‌گویم که بازرسی ما در سطحی که باید دید داشته باشیم نیست. بنابراین ما در این زمینه کمبود داریم.

وی با اشاره به سفر اخیرش به ایران و دیدار با مقام های ارشد جمهوری اسلامی افزود: یکی از دلایلی که من به ایران رفتم این بود که ببینم آیا می‌توانیم شرایط را بعد از یک دوره طولانی، این فقدان گفت‌وگو را بهبود ببخشیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره سطح دسترسی‌های آژانس در ایران گفت: بازرسی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم متناسب با توافقات ابتدایی پادمانی است. اما در خصوص ایران، فعالیت‌های هسته‌ای گسترده‌تر است و مسائلی وجود دارد مانند سانتریفیوژهای نسل جدید که مقدار قابل توجهی اورانیوم غنی شده و نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید می‌کنند و ما در این زمینه دید نداریم.

وی بیان داشت: این بخش از بازرسی‌های بیشتر، قسمتی از توافق تقریبا غیر فعال برجام است که بعد از خروج آمریکا از این توافق و سپس ایران، به حاشیه رانده شد. بنابراین ما در شرایطی هستیم که آژانس دید زیادی را نسبت به فعالیت‌های راهبردی در ایران از دست داده است و ما به رغم اینکه برجام اجرا نمی‌شود، در تلاش هستیم این روند را احیا کنیم؛ از این جهت شرایط دشوار است.

گروسی در پاسخ به این سووال «شما ژانویه گذشته گفتید ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید چند سلاح اتمی دارد. آیا این هشدار همچنان پابرجاست؟» گفت: بله همینطور است و چه بسا بیشتر؛ چون آن‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند. اما باید این مساله را روشن کنیم این بدین معنا نیست که آن‌ها در مقطع کنونی سلاح هسته‌ای دارند.

وی سپس توضیح داد تولید سلاح هسته‌ای مراحلی دارد که غنی‌سازی اورانیوم یکی از مراحل است و «مسائل ضروری دیگری وجود دارد که شما بتوانید یک کلاهک هسته‌ای فعال داشته باشید.»

مدیرکل آژانس ادامه داد: «ما در تلاش هستیم که سطحی از فعالیت‌ها، بازرسی‌ها و نظارت در ایران را بازسازی کنیم که آژانس بتواند درباره تهدید آمیز نبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به جامعه جهانی اطمینان لازم را بدهد.»

گروسی اضافه کرد: «این ها مذاکرات پیچیده‌ای است که گفت‌وگوهای سیاسی و بسیار فنی را شامل می‌شود و ما تلاش می‌کنیم که به یک راه‌حل مناسب برسانیم.»

او همچنین در پاسخ به این سووال «آیا جنگ غزه کار آژانس را دشوار کرده است؟» افزود:‌ «بله، چون ما در خلا کار نمی‌کنیم. سطح تنش‌ در حدی است که همه می دانیم و اصفهان، جایی که من رفته بودم هدف تبادلات اخیر آتش میان اسرائیل و ایران بود.»

وی با اشاره به اینکه شماری از تاسیسات اتمی ایران در اصفهان مستقر است افزود: «باید بگویم که هیچ‌کدام (از مراکز اتمی) بر اثر موشک‌ها، راکت‌ها یا هرچه که بود، آسیبی ندیده است.

منبع؛ کانال تلگرام جهان دیپلماسی




سکته مغزی زهرا شفیعی، نویسنده و کارگردان در اثر ضربات ماموران به سرش
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 7:45

سکته مغزی زهرا شفیعی، نویسنده و کارگردان در اثر ضربات ماموران به سرش

سعید دهقان، وکیل دادگستری در توییتر نوشته است:

زهرا شفیعی نویسنده و کارگردان به علت ضربات شدیدی که ماموران در هنگام بازداشت بر سرش وارد کرده بودند، دچار سکته مغزی شده و از دیروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای جراحی مغز و برداشتن تومور، در بیمارستان بستری شده است.

او که پیش‌تر مستندهای کوتاهی نظیر «مستند زندان - سرطان پیشرفته» و «غیرت، حجاب، ماهواره» را  ساخته، نویسنده کتاب «نامه یک زن ایرانی به استیون هاوکینگ» است.‌ از جمله آثار انیمیشنِ این فیلمساز مستقل، «شاه شن»، «آن روی سکه» و بویژه «در اسارت یک انگشت» در رد کلیتِ «انتخابات» در ج.ا است.

زهرا شفیعی دهاقانی که ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ و همزمان با نخستین سالگرد کشته شدنِ #مهسا_امینی مجددا بازداشت شده بود، اکنون با ۹ سال و شش ماه حبس روبروست.

این فیلم‌ساز پیش‌تر در مهرماه ۱۴۰۲ پیرامون نحوه بازداشت خود در سالگرد کشته شدن ژینا توضیحاتی داده و گفته بود به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

او گفته بود که هنگام عبور از خیابان یک زن چادرمشکی بی دلیل به او هجوم آورد، دستش را پیچانده، فحاشی‌ کرده و سپس او را مورد ضرب‌وشتم‌ شدید قرار داده است.




امیر ولایتی، آسیب‌دیده جشمی، به اتهام «بغی» به دادگاه احضار شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2024, 7:14

امیر ولایتی، آسیب‌دیده جشمی، به اتهام «بغی» به دادگاه احضار شد

دادبان دریافته شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با ارسال یک ابلاغیه، امیر ولایتی از آسیب‌دیدگان چشمی در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی را به اتهامات سنگینی از جمله «بغی» متهم و به دادگاه احضار کرده است.

در احضاریه ارسال شده به امیر ولایتی «فعالیت و تلاش موثر برای پیشبرد اهداف گروه‌هایی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده و مرکزیت آن باقیست (بغی)، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماعی و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت، اجتماعی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق بمب‌گذاری» اتهاماتی هستند که بر علیه وی منتسب شده است.

به گزارش دادبان، «بغی» از جمله اتهامات امنیتی با مجازات حدی مرگ است. بنا بر ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی «باغی» کسی است که بر علیه «اساس نظام جمهوری اسلامی» دست به مبارزه و اقدام مسلحانه بزند.

بر اساس ماده مورد نظر مجازات باغی تنها در صورتی اعدام است که او صرفا بر علیه «اساس نظام جمهوری اسلامی» قیام کند و حتما از اسلحه گرم برای این منظور استفاده کند.


دادبان




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 21:51




دل‌نوشته شهناز اکملی مادر مصطفی کریم‌بیگی در سالروز تولد او
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 20:39

دل‌نوشته شهناز اکملی مادر مصطفی کریم‌بیگی در سالروز تولد او

تولد مصطفی کریم‌بیگی است، مصطفی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸ است.

شهناز اکملی، به مناسبت تولد پسرش نوشته است: 

«پسرم امسال تولدت بارانی و خنک‌تر از سالهای پیش است، امسال هنوز باید روی تی‌شرت ساده‌ای که عادت داشتی بپوشی چیزی کنار دستت داشته باشی تا خدایی نکرده سرما نخوری، میدانی که طاقت مریضی‌ات را ندارم، مخصوصا این روزها که تحملم کمتر شده و نمیتوانم ببینم در سرت درد میپیچد و چشمانت قرمز است‌ پس کاش برایت لباس گرم می‌اوردم، به جای این همه گل. اخ مادر ۴۱ ساله شدی و حتما دیگر از این حرف‌ها خوشت نمی‌اید ، ببخشید عادت ندارم به ۴۱ سالگی‌ات و احتمالا سفیدی موی شقیقه‌هایت ، میدانی که هنوز برایم شکل بیست و شش سالگی‌ات هستی ، هیچ چیز در تو تغییر نکرده ، اصلا خودت بیا روی قاب عکس خانه، خودت را ببین همان جوان بیست و شش ساله‌ی پر حوصله‌ای که از سفارش‌های زیادی‌ام خنده‌ات میگرفت.
عزیز دل مادر که این روزها حتی تصوری ندارم چهره‌ات چقدر میتوانست عوض شده باشد، تولد ۴۱ سالگی‌ات مبارک.»

* مصطفی کریم‌بیگی ۲۶ ساله‌، از قربانیان جنبش اعتراضیسال ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز بود که با شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.
درباره نحوه کشته شدن مصطفی ابتدا تصور می‌شد که او به دلیل پرتاب از پل عابر پیاده جان باخت. اما شهناز الکملی، مادر مصطفی، معتقد است: «مصطفی را روز عاشورا با تیر زدند که متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند مصطفی از پل افتاده، نه، مصطفی از پل نیافتاده. مصطفی را را با یک تیر توی پیشانی از سمت چپ زدند، مصطفی پشت سر نداشت.»




عبدالحمید از پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای مردم انتقاد کرد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 17:28

عبدالحمید از پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای مردم انتقاد کرد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۱ اردیبهشت خود با اشاره به پرونده‌سازی نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برای مردم گفت بسیاری از ماموران به شهروندان ظلم می‌کنند و با احکام و اختیاراتی که دارند، هر کاری دلشان می‌خواهد بر خلاف قوانین می‌کنند.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد کسانی که پرونده‌سازی می‌کنند و شهروندان را در معرض احکام سنگین قرار می‌دهند، «ایمانشان سلب می‌شود و بدون ایمان می‌میرند».

او از اخذ اعتراف اجباری، صدور احکام سنگین اعدام و زندان، باطل کردن اسناد و مصادره اموال و املاک به نفع دولت، به عنوان نمونه‌هایی از ظلم‌ ماموران بر مردم یاد کرد.

رسانه حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در گزارشی خبر داد امان‌الله سعدی (دهمرده)، شهروند بلوچ و از استادان مجموعه دارالعلوم مکی زاهدان، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت امسال از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به کشور افغانستان رد مرز شده است.

به نوشته حال‌وش، این روحانی اهل سنت، مدیر مجموعه «مکتب سعد ابن ابی‌ وقاص» در منطقه شیرآباد زاهدان بود و روز ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ماه آزاد شده بود.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته و پس از وقایع جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر سال ۱۴۰۱، با هدف افزایش فشارها بر مدیریت مسجد مکی و مولوی عبدالحمید، شماری از استادان و طلاب بلوچ مجموعه دارالعلوم مکی زاهدان را بازداشت و برای آن‌ها پرونده‌سازی کردند.

در این میان برخی از آن‌ها با وجود داشتن اوراق هویتی و شناسنامه، با فشار نهادهای امنیتی به کشور افغانستان رد مرز شدند.

اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ اردیبهشت خود نیز گفته بود مردم از گزارش نهادهای رسمی درباره قتل دختران در جریان خیزش مهسا و در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی قانع نشده‌اند.

او در خطبه‌های نماز جمعه روز هفتم اردیبهشت خود هم خواهان رعایت حقوق زنان در جامعه و لغو حکم اعدام توماج صالحی، خواننده معترض محکوم به اعدام شده بود.

مردم به دلیل مشکلات اقتصادی توان ترخیص بستگان خود را از بیمارستان ندارند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از خطبه‌های روز ۲۱ اردیبهشت خود به مشکلات اقتصادی موجود در کشور پرداخت و گفت برخی از مردم به دلیل نداشتن توان مالی مناسب نمی‌توانند بستگان بیمار خود را پس از بهبودی، از بیمارستان ترخیص کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: «برخی مردم جنازه‌های بستگانشان در بیمارستان به گروگان گرفته شده و به آن‌ها گفته‌اند تا وقتی هزینه بیمارستان را پرداخت نکنند، نمی‌توانند پیکر را با خود ببرند.»

مولوی عبدالحمید در ماه‌های گذشته بارها در صحبت‌های خود به مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرده است.

او طی این مدت با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی و تاکید بر ناتوانی حکومت برای بهبود وضع اقتصادی مردم، از همگان خواسته است به کسانی که از نظر اقتصادی در وضعیتی نامناسب هستند، کمک کنند.




سی‌ان‌ان: درخواست حماس برای تغییر مدت آتش‌بس مذاکرات قاهره را متوقف کرد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 17:21

سی‌ان‌ان: درخواست حماس برای تغییر مدت آتش‌بس مذاکرات قاهره را متوقف کرد

سه منبع آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره، جمعه بیست و یکم اردیبهشت، به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفتند درخواست حماس از اسرائیل برای افزایش مدت‌زمان آتش‌بس اولیه، از شش هفته به ۱۲ هفته، مانع بزرگی در پیشبرد مذاکرات قاهره شده است.

اسرائیل پیشتر با توقف جنگ به‌ مدت شش هفته موافقت کرده بود. سی‌ان‌ان گزارش داد که مقام‌های اسرائیلی با درخواست جدید حماس به‌ شدت مخالفت کرده و معتقدند که این درخواست تفاوتی با توافق برای پایان جنگ ندارد.

مذاکرات آتش‌بس قاهره، سه‌شنبه گذشته در قاهره و با حضور هیئت‌های حماس، اسرائیل، مصر، قطر و آمریکا آغاز شده بود. دو مقام آمریکایی خبر دادند این مذاکرات به‌طور موقت متوقف شده است.

در همین حال وزارت خارجه مصر امروز جمعه اعلام کرد که سامح شکری، وزیر خارجه این کشور، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بر ضرورت دستیابی به توافق آتش ‌س در «سریع‌ترین زمان ممکن» در نوار غزه تاکید کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی از شکست مذاکرات غیرمستقیم به میزبانی قاهره خبر دادند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شکری و بلینکن بر اهمیت تشویق طرف‌های مذاکرات به «انعطاف‌پذیری‌» برای دستیابی به آتش‌بس تاکید کردند.

این دو مقام بلندمرتبه همچنین توافق کردند که از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی درخواست کنند، که با تلاش‌ بیشتر و پذیرفتن آتش‌بس، به فاجعه انسانی در نوار غزه پایان داده و برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و نیازهای فوری ساکنان نوار غزه تلاش کنند.

سامح شکری همچنین در گفت‌وگو با بلینکن بر پیامدهای امنیتی عملیات نظامی اسرائیل در رفح برای کل منطقه تاکید کرد.

گزارش‌ها در قاهره حاکی از آن است که حماس بر «آتش‌بس دائمی» پافشاری می‌کند. در حالی که هیئت اسرائیلی درخواست کرد که این بند را به «آتش‌بس پایدار» تغییر دهد، اگرچه تفاوت بین این دو عبارت مشخص نیست.

حماس همچنین به خروج نیروهای اسرائیلی از کل نوار غزه اصرار دارد اما طرف اسرائیلی در گذشته بارها آن را رد کرده و همچنان به مخالفت با این خواسته ادامه می‌دهد

تصمیم اخیر اسرائیل برای حمله به رفح پس از تسلط نیروهای این کشور بر گذرگاه رفح، یکی از موانع مهم دیگر برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس شده است.

العربيه فارسى




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 17:16




پژوهش جدید؛ مردم آلمان سن آغاز پیری را دیرتر از سابق می‌انگارند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 16:04

پژوهش جدید؛ مردم آلمان سن آغاز پیری را دیرتر از سابق می‌انگارند

بر اساس یک پژوهش جدید که توسط دانشگاه هومبولت آلمان انجام شد، درک مردم این کشور از زمان آغاز پیری با گذار زمان تغییر کرده است. محققان دریافتند که بزرگسالان میانسال و مسن در آلمان کنونی، بر خلاف همسالان خود در گذشته، بر این باورند که پیری دیرتر شروع می‌شود.

محققان داده‌های ۱۴۰۵۶ داوطلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، که شامل افرادی است که بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ متولد شده‌اند. این افراد ابتدا در سال ۱۹۹۶ مورد ارزیابی قرار گرفتند، و سپس در گذر زمان با داوطلبان جدیدی که بعداً وارد نظرسنجی شدند، مورد نظرسنجی مجدد قرار گرفتند.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان متولد ۱۹۱۱ در سن ۶۵ سالگی معتقد بودند که پیری در ۷۱ سالگی آغاز می‌شود، در حالی که شرکت‌کنندگان متولد ۱۹۵۶ گفتند که پیری در ۷۴ سالگی آغاز می‌شود.

محققان دریافتند که با افزایش سن افراد، درک آنها از زمان آغاز پیری افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، برای یک فرد ۶۴ ساله، شروع تخمینی پیری ۷۴.۷ سال بود، در حالی که برای یک فرد ۷۴ ساله، شروع تخمینی آن ۷۶.۸ سال بود.

از آنجایی که امید به زندگی در چندین دهه اخیر افزایش یافته است، تعداد شهروندان آلمانی که فکر می‌کنند پیری دیرتر شروع می‌شود نیز بیشتر شده است. اما روند افرادی که معتقدند سن پیری دیرتر آغاز می‌شود‌، طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، و محققان می‌گویند که ممکن است این روند در آینده معکوس شود.

به گفته پژوهشگران، برخی از جنبه‌های بهداشت و سلامتی با گذار زمان بهبود یافته است، به طوری که سن خاصی که قبلا پیر در نظر گرفته می‌شد، امروزه دیگر به دیده پیری نگریسته نمی‌شود. علاوه بر این، زنان به طور کلی سن آغاز پیری را دو سال بعد از تصور مردان از آغاز آن قرار می‌دهند.

العربیه فارسی




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 14:31




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 11:11




عملیات اسرائیل در رفح بیمارستان‌ها را به وضعیتی «فاجعه‌بار» کشانده
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 10:04

عملیات اسرائیل در رفح بیمارستان‌ها را به وضعیتی «فاجعه‌بار» کشانده

هرچند اسرائیل هنوز یک تهاجم زمینی تمام عیار به شهر رفح را آغاز نکرده، اما خدمات و امکانات پزشکی در این شهر به شدت کاهش یافته است.

پزشکان در این شهر می‌گویند که پس از آغاز عملیات «محدود» ارتش اسرائیل علیه حماس در حومه شرقی رفح از روز دوشنبه، بیش از یک میلیون نفر که در این شهر جنوبی نوار غزه پناه گرفته بودند، در خطر محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.

بزرگترین بیمارستان از سه بیمارستان نیمه فعال شهر، به نام ابویوسف النجار، روز سه‌شنبه پس از دریافت دستور تخلیه و درگیری در نزدیکی آن، به سرعت تخلیه شد.

بخش دیالیز این بیمارستان، تنها بخش دیالیز فعال در نوار غزه بود، که راه نجاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بود.

پیشروی نیروهای زمینی اسرائیل در شهر خان‌یونس هم موجب عدم دسترسی به بیمارستان اروپایی که بیماران نیازمند به جراحی فوری در آن بستری بودند، را شده است.

در کنار آن گذرگاه‌های مرزی رفح و کرم شالوم نیز بسته شده و امکانات درمانی و بیمارستانی دیگر وارد نوار غزه نمی‌شود.

همزمان با این مسائل زایشگاه امارات در رفح که روزانه مشغول به دنیا آوردن ده‌ها نوزاد است و بیمارستان تخصصی کویت با کمبود ظرفیت، پرسنل و تجهیزات و خدمات اضطراری مواجه هستند.

یکی از پزشکان این بیمارستان که قبل از جنگ تنها چهار تخت مراقبت‌های ویژه داشت می‌گوید وضعیت در آنجا «به تمام معنا فاجعه بار» است.

روز دوشنبه ارتش اسرائیل به همه ساکنان مناطق شرقی رفح گفت برای امنیتشان منطقه را ترک کنند و به سمت «منطقه بشردوستانه گسترده» که از نزدیکی المواصی تا دیرالبلاح امتداد دارد، حرکت کنند. اسرائیل اعلام کرده در آنجا بیمارستان‌های صحرایی، چادرها و کمک‌ها وجود خواهد داشت.

دکتر جمال الحمس، مدیر یکی از بیمارستان‌های رفح به بی بی سی عربی گفت: «آنها باید کجا بروند؟ قرار بود چادرها و سایر لوازم در مناطق امن تهیه شود که این کار انجام نشده است.»

صدها هزار کودک که در رفح پناه گرفته‌اند، مجروح، بیمار و یا دچار سوءتغذیه هستند و آسیب دیده یا با معلولیت زندگی می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه گفت که تیم‌های این سازمان در حال ترخیص بیماران از بیمارستان صحرایی اندونزی در رفح که مخصوص ارائه مراقبت‌های پس از عمل بود، هستند.

فعالیت‌های کلینیک دیگر پزشکان بدون مرز در الشبوره نیز به حالت تعلیق درآمده و این نهاد آن را اقدامی «فاجعه بار» توصیف کرده است.

این گروه پزشکی همچنین اعلام کرد که فعالیت‌های خود در زایشگاه امارات را به مقامات بهداشتی غزه واگذار می‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه شب گفت که نیروهای این کشور به عملیات علیه «اهداف تروریستی و قاچاق سلاح در منطقه شرق رفح» ادامه می‌دهند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که روز چهارشنبه گذرگاه کالایی کرم شالوم را برای کمک‌های بشردوستانه بازگشایی کرده است، اما سازمان ملل می‌گوید درگیری‌ها باعث شده است که استفاده از این گذرگاه غیرممکن باشد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در صورت نرسیدن سوخت به بیمارستان‌های رفح و جنوب غزه در چند روز آینده، همه آنها مجبور به توقف خدماتشان خواهند شد.

بی‌بی‌سی فارسی




واکنش آمریکا به اظهارات کمال خرازی: ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 10:01

واکنش آمریکا به اظهارات کمال خرازی: ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد

متیو میلر روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر کمال خرازی در خصوص احتمال تغییر سیاست هسته‌ای ایران در صورت تهدید موجودیت نظام افزود: «این اظهارات غیرمسئولانه است، همانطور که رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا بارها به صراحت گفته‌اند، ایالات متحده به هر طریقی اجازه نخواهد داد تا جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

او افزود: «ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به راه‌حلی پایدار و مؤثر با حکومت ایران است و به استفاده از ابزارهای مختلف برای دستیابی به آن هدف ادامه می‌دهیم اما تاکید می‌کنیم که همه گزینه‌ها همچنان روی میز هستند و در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

سخنگوی وزیر امور خارجه ایالات متحده در عین حال گفت با توجه به تشدید اقدامات مخرب ایران در سراسر جهان و خودداری آنها از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال حاضر از دست‌یابی به راه‌حلی براساس دیپلماسی، دور شده‌ایم.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز پنجشنبه‌ ۲۰ اردیبهشت گفت: «ما تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نداریم، اما اگر موجودیت کشور تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای و نظامی خودمان را تغییر دهیم.»

انتخاب




بیش از ۱۰۰ چهره هنری جهان خواستار آزادی توماج صالحی شدند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 8:33

بیش از ۱۰۰ چهره هنری جهان خواستار آزادی توماج صالحی شدند

بیش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج صالحی، خواننده معترض و رپر ایرانی، شدند.

یکی از وکلای پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی توسط دادگاه انقلاب، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، یک نهاد بریتانیایی مدافع آزادی بیان به نام «شاخص سانسور» از تدوین‌کنندگان این نامه درباره توماج صالحی است که شماری از چهره‌های فرهنگی از جمله استینگ، خواننده بریتانیایی، جید آملیا ثیروال، خواننده، مارگرت اتوود، نویسنده کانادایی، و گروه راک بریتانیایی کُلدپلی از آن حمایت کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «به عنوان هنرمند، موسیقیدان، نویسنده و چهره فرهنگی با توماج صالحی اعلام همبستگی می‌کنیم.»

امضاکنندگان این نامه خواهان «لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام توماج صالحی و رد تمامی اتهامات علیه او» شده‌اند. آنها همچنین بر لزوم آزادی بدون تاخیر این خواننده معترض ایرانی تاکید کرده‌اند.

این چهره‌های هنری و فرهنگی گفته‌اند: «هنر باید اجازه داشته باشد که انتقاد کند، تحریک کند، قدرت را به چالش بکشد. این هم حق و هم وظیفه ما هنرمندان است.»

آنها تاکید کرده‌اند: «هیچ هنرمندی نباید به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود مورد آزار و اذیت قضایی قرار گیرد، چه رسد به اینکه به اعدام محکوم شود.»

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

خبر بازداشت توماج صالحی و صدور حکم اعدام برای او با واکنش‌های زیادی رو به رو شده است و شماری از مقامات سیاسی و فرهنگی جهان نیز خواستار آزادی این خواننده معترض شده‌اند.

در همین زمینه، سفیران حقوق بشر ۱۱ کشور اروپایی روز چهارشنبه صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کردند.

سفیران این ۱۱ کشور اروپایی تاکید کردند که صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در شرایطی صورت می‌گیرد که محدودیت‌های شدید آزادی هنری و دیگر اشکال آزادی بیان در ایران بیش از پیش ادامه دارد و حکومت از مجازات اعدام به‌عنوان ابزاری برای ایجاد ترس و سرکوب مخالفان استفاده می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده بود: «به صداهای بسیاری در سراسر جهان می‌پیوندیم که خواستار آزادی فوری توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی و معترضان مسالمت‌جو در ایران هستند.»

سفیران این ۱۱ کشور اروپایی ضمن اعلام مخالفت خود با مجازات اعدام از جمهوری اسلامی می‌خواهند تا از این ابزار به عنوان وسیله‌ای برای سرکوب مخالفان استفاده نکند.

رادیو فردا




آمریکا دسترسی ایران، روسیه و چین به هوش مصنوعی را محدود می‌کند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 7:34

آمریکا دسترسی ایران، روسیه و چین به هوش مصنوعی را محدود می‌کند

دولت جو بایدن با هدف جلوگیری از دسترسی کشورهای ایران، روسیه، چین و کره شمالی به مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی ساخت آمریکا به دنبال اعمال محدودیت‌های احتمالی بر این حوزه است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع خود از برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی ایالات متحده برای تدوین قوانین تازه‌ای خبر داده است که صادرات مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی یا با کد منبع بسته را محدود می‌کند.

در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا مانند مایکروسافت، اوپن ای‌آی، گوگل و آنتروپیک که قدرتمندترین مدل‌های اختصاصی هوش مصنوعی جهان را بدون انتشار عمومی کد منبع آن‌ها توسعه داده‌اند می‌توانند به شکلی آزادانه محصولات خود را به کشورهای مختلفی به فروش برسانند.

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به این خبر ضمن اعلام مخالفت قاطعانه با این موضوع، این اقدام دولت بایدن را «فشار اقتصادی» و «قلدری یک‌جانبه» آمریکا توصیف کرد و گفت اقدامات لازم را برای حفاظت از منافع خود انجام خواهد داد.

تصمیم احتمالی آمریکا برای ممنوعیت صادرات نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به چهار کشور یاد شده تکمیل‌کننده اقدامات پیشین دولت جو بایدن در این رابطه به حساب می‌آید.

ایالات متحده پیش از این در آبان ۱۴۰۲ قانون منع صادرات تجهیزات و پردازنده‌های هوش مصنوعی به ایران، روسیه و چین را اجرایی کرده بود.

این قانون که حتی زودتر از موعد مقرر اجرایی شد سازندگان تراشه‌های ویژه حوزه هوش مصنوعی مانند شرکت انویدیا و اینتل را از صادرات این تجهیزات به کشورهای یاد شده منع می‌کند. با وجود آن که در متن قانون منتشر شده به‌طور خاص به نام سه کشور ایران، چین و روسیه اشاره شده اما برخی کارشناسان هدف از طراحی این قانون را نبرد فن‌آورانه چین و آمریکا در حوزه پردازنده‌های پیشرفته می‌دانند.

محققان بخش خصوصی و دولتی ایالات متحده نگرانند دشمنان این کشور بتوانند از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی برای انجام حملات تهاجمی سایبری یا حتی ایجاد سلاح‌های بیولوژیکی قوی استفاده کنند.

بهمن سال گذشته شرکت مایکروسافت با انتشار گزارشی تحقیقاتی گفت به شواهدی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی از فناوری‌های هوش مصنوعی ساخت شرکت‌هایی نظیر اوپن ای‌آی برای استفاده در حملات سایبری خود استفاده می‌کنند.

ایران اینترنشنال




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 7:16




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 22:19




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 22:03




روسیه بخشی از نیروهای نظامی خود را از ارمنستان خارج می‌کند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 20:58

روسیه بخشی از نیروهای نظامی خود را از ارمنستان خارج می‌کند

پس از ماه‌ها افزایش تنش بین ارمنستان و روسیه، کاخ کرملین روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور بخشی از سربازان و نیروی مرزبانی خود را از ارمنستان خارج می‌کند.

ارمنستان که در گذشته متحد سنتی مسکو تلقی می‌شد، در ماه‌های اخیر از روسیه فاصله گرفته است. ایروان از عدم واکنش نیروهای روسیه که به عنوان حافظ صلح در ارمنستان مستقر هستند به تهاجم نظامی جمهوری آذربایجان در سال گذشته برای بازپس‌گیری ناحیه قره‌باغ کوهستانی به شدت خشمگین است.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از کاخ کرملین گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، چهارشنبه شب در مسکو دیدار کرده و در مورد خروج بخشی از نظامیان روسیه توافق کردند.

به گزارش این رسانه‌ها دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت: «در پائیز ۲۰۲۰ به درخواست دولت ارمنستان واحدهای ارتش و نیروی مرزبانی ما در چند منطقه مستقر شدند. آقای پاشینیان گفت با توجه به تغییر شرایط این ضرورت وجود ندارد. آقای پوتین نیز موافقت کرد و در نتیجه دو طرف در مورد خروج یگان‌های ارتش و نیروی مرزبانی توافق کردند.»

او افزود کماکان یگان‌هایی از نیروی مرزبانی روسیه در مرزهای ارمنستان با ترکیه و ایران باقی خواهند ماند.

ارمنستان در گذشته خواسته بود که نیروی مرزبانی روسیه از فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ایروان نیز خارج شود.

هایک کانجاریان، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب پیمان مدنی، حزب نیکول پاشینیان، روز پنجشنبه گفت توافق رهبران ارمنستان و روسیه مربوط به قرارگاه‌های ارتش و نیروی مرزبانی روسیه است که پس از جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ در پنج ناحیه ارمنستان مستقر شدند.

به نظر می‌رسد که این توافق شامل پایگاه نظامی روسیه در شهر گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان نمی‌شود که حدود سه هزار نیرو در آن مستقر است.

دو کشور ارمنستان و روسیه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و در نتیجه متحدان نظامی تلقی می‌شوند، ولی ایروان اعلام کرده که به دلیل بروز تنش در مناسبات با مسکو مشارکت خود در این سازمان را در عمل تعلیق کرده است.

علاوه بر این، ارمنستان چند ماه پیش به دیوان کیفری بین‌المللی پیوست. ارمنستان براساس تعهدات خود موظف است در صورت سفر ولادیمیر پوتین به این کشور برمبنای حکم بازداشتی که این دیوان به دلیل ارتکاب جرایم جنگی برای رئیس‌جمهور روسیه صادر کرده است او را بازداشت کند.

تجمع اعتراضی در ایروان

همزمان، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ده‌ها هزار نفر با راهپیمایی و تجمع در مرکز شهر ایروان به تصمیم دولت برای واگذاری بخش کوچکی از قلمرو این کشور به جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.

حکومت ارمنستان با هدف تضمین ادامه مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان و پرهیز از وقوع یک درگیری مرگبار دیگر پذیرفته است این مناطق را که در اوایل دهه ۹۰ میلادی تصرف کرده بود به باکو بازگرداند و نوار مرزی جدیدی تعیین کند.

از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ این دو جمهوری ناحیه قفقاز بر سر مناطق مورد اختلاف به خصوص قره‌باغ کوهستانی بارها درگیر جنگ شده‌اند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته در یک عملیات نظامی برق‌آسا ناحیه قره‌باغ کوهستانی را بازپس گرفت.

تمامی ساکنان منطقه که ارمنی‌تبار هستند و جمعیت آنها بالغ بر صد هزار نفر بود ناگزیر شدند به ارمنستان بگریزند.

رادیو فردا




نوبت به استاد حائری شیرازی رسید! به چه کسی رحم می‌کنید؟ / رحیم قمیشی
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 20:09

نوبت به استاد حائری شیرازی رسید! به چه کسی رحم می‌کنید؟ / رحیم قمیشی

بالاخره حکم دادگاه تجدید نظر آفای شهاب‌الدین حائری شیرازی رسید.
به جرم نوشته‌های روشنگرانه‌ و دلسوزانه‌شان؛
دوسال از سه سال زندان حکم اولیه، تایید شد و تنها برای سه سال به صورت تعلیقی در آمد. تا اگر در این سه سال جرم جدیدی مرتکب شود (باز بنویسد)، زندان به اجرا درآید.
حکم خلع لباس‌ روحانیت‌شان هم تایید شد، و آنهم برای سه سال تعلیق شد.
حکم ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، حکم بستن کانال‌شان، دیگر تعلیق نشدند. او دیگر مجاز به فعالیتی مجازی نیست، شاید تا ابد.
و این معامله‌ای است در کشوری که ادای دینداری را درمی‌آورد برای دینداران!
ننویسند، نگویند، درس ندهند، مخالفت نکنند، جز در مدح حاکمیت...

آقای رسول‌اف فیلمساز عزیز هم که حکم حبس و شلاق و ممنوع‌الفعالیتی‌شان تایید شد. و بسیاری جوانان که حکم گرفته‌اند و یا منتظر اجرای حکمند.
به کجا چنین شتابان!
با شکستن قلم‌ها، با بستن دهان‌ها، با منع کردن هنرمندان از فعالیت، با احکام شدید و غلیظ علیه انساندوستان، دلسوزان، به کجا می‌خواهید برسید.
به انفجار جامعه؟!
چه منفعتی در انفجار جامعه دارید؟
با تعیین امام جمعه‌هایی که همان معدود حزب‌اللهی‌های وفادارتان هم قبولشان ندارند، چه می‌خواهید بگویید!؟
که خیلی قلدرید؟
بدون مردم هم توان ادامه بازی سخیف حفظ قدرت اقلیتی را دارید؟

فرصت کردید بیانیه گروهی از ایثارگران را بخوانید؟ آنها جانشان به لب‌شان رسیده. نمی‌دانند جواب فرزندان‌شان را چه بدهند، جواب مردم فقیر را. جواب جوانان بیکار را، پدرهای خجالت‌زده از خانواده، جوانان محکوم به اعدام را.
آنها شهادت می‌دهند این آن چیزی نبود که دنبالش بودند. شما آنها را هم گول زدید!
از تهدید و اعدام خسته نشدید؟
پاسخ واضح جوان‌ها و دختران نجیب را در دانشگاه‌ها، در پارک‌ها، در معابر، در مراسم نگرفتید.
باز هم می‌خواهید تظاهر کنید تودهنی نخوردید؟
با پول نفت، با پول فروش معادن، با چاپ اسکناس بی‌اعتبار، و بدون همراهی مردم، چقدر انتظار دارید بر سر کار بمانید!؟

به آقای حائری زنگ زده‌ام از او دلجویی کنم. او ایستاده، محکم‌تر از قبل، محکم‌تر از خیلی‌ مدعی‌ها، محکم‌تر از من!
می‌گوید وجوب امر به‌معروف و نهی از منکر حاکمان را، مگر دادگاه می‌تواند منعش کند؟ مگر دادگاه می‌تواند حکم بدهد نماز نخوانم، روزه نگیرم!
می‌گوید طوری تهدیدم می‌کنند از پوشیدن لباس روحانیت ممنوع می‌شوم، گویی امروز پوشیدن آن لباس، آبرو می‌آورد؟ لباسی که ویزا و مجوزش را حاکمیت بخواهد بدهد، خودم نخواهم پوشید!

او می‌داند دنبال آن هستید تا بهانه‌‌ای پیدا کرده و این احکام تعلیقی را اجرایی کنید، می‌گوید مگر خون من از این جوان‌های عزیز رنگین‌تر است؟
نمی‌خواست بگوید!
با اصرار من جزییاتی را گفت.
او را برده‌اند برای بازجویی، جایی که نمی‌شود اسمش را گفت، آن اتاق‌های ترسناک که بازجو را نمی‌توانی بببنی.
گفته‌اند زبانت را می‌بریم، گفته‌اند آبرویت را (با تهمت ناروا) می‌بریم و تا بخواهی ثابت کنی اتهام دروغ بوده، آبرویی برایت نمانده! کسی حرفت را باور نمی‌کند.
یا للعجب. این حکومت اسلامی است!؟
گفته‌اند به شما نباید رحم کرد...
شما با آقای حایری شیرازی پاکدست و دلسوز، مفسر نهج‌البلاغه، استاد حوزه، با آن اخلاق و رویه معتدل و دوست داشتنی چنین می‌کنید، با دیگران چه خواهید کرد!؟

از او اجازه گرفته‌ام تا بنویسم و بگویم؛
شما زبان می‌برید! رسماً قلم می‌شکنید؟ بیایید و زبان ۸۵ میلیون ایرانی را ببُرید!
بیایید . قلم همه نویسندگان را بشکنند.
فضای مجازی را بیشتر از این به بند بکشید. به دزدها و بدنام‌ها مسئولیت بدهید، فکر کردید همه تماشایتان می‌کنند!؟ و از شما بیشتر می‌ترسند؟

نه! نه آقای حائری کوتاه می‌آید، نه آقای رسول‌اف، نه دیگر دربندها و محکومین به ظلم، هیچ حکومتی با ضرب و گلوله و زندان و منع اندیشمندان از نوشتن و فعالیت، سر کار نمانده که شما دومی‌اش باشید.
شما فقط عمرتان را کوتاهتر می‌کنید.
وقتی، هم در بین حوزویان مستقل، هم میان ایثارگران دردمند، هم میان ایراندوستان دلسوز و جوانان درس خوانده، ومردم شریف ایران، تمام وجهه خود را به کل از دست می‌دهید، عمرتان تمام شده! اگر چه خودتان باور نکنید.

محبوبیت آنها که محکوم‌شان می‌کنید، نزد مردم ایران، صدها برابر افزایش می‌یابد و چهره زشت سرسپردگان شما، نفرت برانگیزتر می‌شود.

به دوست خوب و عزیزم استاد شهاب‌الدین حایری شیرازی استقامتش را در نگهداری به‌روز کانالش، تبریک می‌گویم، و با آغوش باز آمادگی دارم در نشر نظریات و نوشته‌های دلسوزانه‌اش، در اینجا و کانال دلنوشته‌ها، در خدمتش باشم.
با افتخار تمام.


تلگرام نویسنده




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 17:23




کاوه امیری زندانی سیاسی آزاد شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 16:14

کاوه امیری زندانی سیاسی آزاد شد

کاوه امیری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، پس از تحمل بخشی از مجموع حبس تعزیری خود با اعطای مرخصی متصل به آزادی آزاد شد. این زندانی سیاسی در حالی سپری کردن دوران حبس تعزیری ۸ ماهه خود بود.

به نقل از یک فرد مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”آزادی کاوه امیری در حالی که او بخشی از حبس تعزیری ۸ ماه خود را سپری کرده با اعطای مرخصی متصل به آزادی صورت گرفته است.”

لازم به اشاره است، کاوه امیری، در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲۷ پس از تودیع وثیقه به مرخصی کوتاه مدت نوروزی اعزام  و در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، پس از اتمام مرخصی، برای سپری کردن ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگشته بود.

لازم به اشاره است، کاوه امیری، در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، شهریار، بازداشت و برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۸ ماهه خود به تیپ ۴ سالن ۱ زندان تهران بزرگ، منتقل و در حالی که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در میان زندانیان (جرائم خشن)، (موادمخدر) و (هم بند با مصرف کنندگان متادون و معتاد) بسر می برد در تاریخ ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه برای مدت ۶ روز به مرخصی اعزام و در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲، برای سپری کردن ادامه حبس تعزیری خود به اندرزگاه ۴ زندان اوین بازگشته بود. 

این شهروند ساکن شهرستان شهریار، پیش از این هم توسط قاضی برجسته ـ رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب آن شهرستان، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) محاکمه و به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم و از بابت اتهام (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذان عمومی) هم برای وی قرار منع تعقیب صادر و پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده وی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم صادره بدوی بر علیه وی عینا تائید شد.

کاوه امیری، در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، به پلیس امنیت شهرستان شهریار واقع در فاز۴ شهرک اندیشه، احضار و پس از بازداشت، در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ به شعبه ۱۰ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، منتقل و پس از تفهیم اتهام تا زمان تامین وثیقه به اندرزگاه ۴ زندان اوین، منتقل و در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان، آزاد شد.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 15:09




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 13:33




وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 12:48

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

بر اساس گزارش‌های دریافت شده از سوی دادبان، این دو خواننده ساعاتی پیش در شیراز بازداشت شدند.

چند روز پیش وفا و دانیال، بر مزار آرمان عمادی، جان‌باخته خیزش سراسری، حضور یافتند و شعر اعتراضی خود را خواندند.

آنها در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی از این اقدام خود نوشتند: «ما یک کشوریم، میخوایین هممونو اعدام کنید؟ ما آتیش زیر خاکستر نه، ما باروت زیر خاکستریم.»

دادبان

دانیال مقدم، خواننده و بازیگر، و وفا احمدپور «وفادار»، رپر معترض، هنرمندانی که هر دو در پی حمایت از اعتراضات زن، زندگی، آزادی به دادگاه‌ احضار شده‌اند، ترانه‌ اعتراضی جدیدشان را با عنوان «آماده‌باش» منتشر کرده‌اند.




فایل صوتی خاتمی: ما می‌رویم کنار مردم قرار می‌گیریم
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 12:07

فایل صوتی خاتمی: ما می‌رویم کنار مردم قرار می‌گیریم

یک فایل صوتی از جلسه محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان مربوط به پیش از انتخابات اسفندماه مجلس، در رسانه‌ها منتشر شده که او در آن جلسه می‌گوید: «تا الان گدایی و عجز و التماس می‌کردیم که سه کرسی به ما بدهید و رفتارتان را عوض کنید. دیدیم فایده ندارد. ما می‌رویم کنار مردم قرار می‌گیریم.»

ارزیابی سخنان محمد خاتمی:



يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 11:15




پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 10:21

پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با اتفاق آرا طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس عوام با ۳۲۷ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی این طرح غیر الزام آور را تصویب کردند. این طرح که با پیشنهاد کمیته دادگستری مجلس نمایندگان ارائه شد از دولت کانادا خواسته است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد تروریستی در کانادا معرفی کند.

پیش از این مجلس کانادا در خرداد ۱۳۹۷ طرح غیر الزام‌آور مشابهی را تصویب کرده بود.

دولت کانادا در ماه‌های اخیر با فشارهای فزایند‌ه‌ای روبه‌رو بوده است تا سپاه پاسداران را بر اساس قانون کیفری به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند.

ماه گذشته، احزاب مخالف دولت جاستین ترودو پس از حمله هوایی ایران به اسرائیل درخواست‌های خود را برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی تشدید کردند.

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی نیز اواخر فروردین ماه سال جاری خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

این انجمن در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «لازم است جهان در برابر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ جمهوری اسلامی بایستد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد.»

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ همچنین از جامعه جهانی خواسته بود، «در پیگرد حقوقی تمام کسانی که علیه مردم ایران جنایت می‌کنند بکوشد و از جامعه‌ مدنی ایران برای فایق آمدن بر این حکومت حمایت کند.»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» این کشور قرار داد.

آمریکا و کشورهای غربی، سپاه پاسداران را نیروی بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خاورمیانه می‌دانند و تعدادی از محافظه‌کاران در پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند.

وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به این درخواست‌ها ۱۱ اردیبهشت گفت که افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست «سازمان‌های تروریستی» به نفع این کشور نیست.

دیوید کامرون تاکید کرده بود که بریتانیا تاکنون گام‌های کافی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی برداشته است و «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» می‌تواند به قطع روابط دیپلماتیک با ایران منجر شود.

رادیو فردا




استفاده از دارایی مسدودشده روسیه برای تأمین تسلیحات اوکراین
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 9:46

استفاده از دارایی مسدودشده روسیه برای تأمین تسلیحات اوکراین

اتحادیه اروپا مدت‌هاست برنامه‌هایی به منظور استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین در دست دارد. اعضای این اتحادیه اکنون بر سر اجرایی شده این برنامه‌ها و کمک نظامی ۳ میلیارد یورو در سال توافق کرده‌اند.

حدود ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در اتحادیه اروپا در حال حاضر مسدود هستند. به ویژه اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون این اتحادیه خواهان آن است که کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین از طریق بهره‌ این دارایی‌ها تأمین شود.

اکنون نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از رایزنی‌ها و مذاکرات چندهفته‌ای بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند. این خبر را بلژیک که ریاست ادواری اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرده است.

در این راستا گفته شده که قرار است در همین سال جاری تا ۳ میلیارد یورو از طریق بهره‌های این دارایی‌ها جمع‌آوری شده و در اختیار اوکراین قرار گیرد.

مؤسسه مالی “یوروکلیر” (Euroclear) که مقر آن در بروکسل است، به تازگی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۴،۴ میلیارد یورو بهره از طریق دارایی‌های مسدودشده روسیه کسب کرده است.

فون در لاین با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) ضمن استقبال از این توافق و تصمیم تصریح کرد، “هیچ نماد قوی‌تر و همچ امکان بهتری برای استفاده از این پول وجود ندارد تا از این طریق اوکراین و اروپا را مطمئن‌تر ساخت”.

در گام بعدی قرار است که متن نهایی این توافق به منظور تصویب به شورای وزیران اتحادیه اروپا ارائه شود. به گفته محافل دیپلماتیک انتظار می‌رود که اعضای این شورا به این متن یکپارچه رأی دهند.

پیشنهاد استفاده غیرمستقیم از دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین در ماه مارس سال جاری از سوی اوزولا فون در لاین و جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده بود.

طبق این پیشنهاد ۹۰ درصد از بهر‌ه‌های حاصله از دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه در صندوق‌های مالی اتحادیه اروپا برای تأمین هزینه‌های مربوط به تجهیزات نظامی و همچنین آموزش نیروهای اوکراینی استفاده خواهد شد. ۱۰ درصد باقیمانده نیز به کمک‌های مالی مستقیم به اوکراین اختصاص خواهند یافت.

مذاکرات مربوط به چنین برنامه‌ای از این رو دشوار بود که کشورهای بی‌طرف مانند اتریش مایل نیستند، به طور مستقیم در ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین مشارکت داشته باشند. اکنون تصمیم گرفته شده که بخشی از بهر‌ه‌های حاصله در این کشورها در راستای دیگر کمک‌های مالی به اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

دویچه وله فارسی




کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 9:40

کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

گفت و گوی کمال خرازی، وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: دو سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای دارد؛ امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا، خرازی اظهار داشت: در صورتی که اسرائیل جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر رژیم اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.




اسرائیل بار دیگر به ساختمانی در حومه دمشق حمله کرد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 9:04

اسرائیل بار دیگر به ساختمانی در حومه دمشق حمله کرد

بیش از یک ماه پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل را افزایش داد و به حمله‌های مستقیم دو طرف به یکدیگر انجامید، سوریه اعلام کرد موشک‌هایی اسرائیلی را که از بلندی‌های جولان به سمت حومه دمشق شلیک شده بودند، ساقط کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه گزارش داد اسرائیل مرکز فرماندهی «جنبش نجباء عراق» را در منطقه «سیده زینب» در جنوب دمشق هدف قرار داد.

خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع در وزارت دفاع این کشور اعلام کرد موشک‌هایی اسرائیلی حدود ساعت ۳:۲۰ بامداد پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، ساختمانی را در حومه دمشق هدف قرار دادند که پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از آن‌ها را ساقط کرده است.

این وزارت‌خانه افزود که این حمله منجر به خسارات مادی شده اما از توضیح درباره خسارات جانی احتمالی آن خودداری کرد.

به گزارش رویترز، اسرائیل سال‌هاست حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله در سوریه انجام می‌دهد.

اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر گروه شبه‌نظامی حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل، چنین حملاتی را افزایش داده است.

اسرائیل رسما مسوولیت این حملات را بر عهده نمی‌گیرد. با این حال مقامات اسرائیلی گفته‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی حضور نظامی خود را در سوریه گسترش دهد.

سیزدهم فروردین ماه، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق هدف قرار گرفت که منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان جمهوری اسلامی از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران شد.

جمهوری اسلامی در واکنش به این حمله، اولین حمله مستقیم خود را به خاک اسرائیل انجام داد.

از ابتدای جنگ غزه، اسرائیل در مرز شمالی خود نیز با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تبادل آتش هر روزه دارد.

ایران اینترنشنال




پزشکان جوان بی‌انگیزه شده و احساس ناامنی می‌‌کنند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 8:43

پزشکان جوان بی‌انگیزه شده و احساس ناامنی می‌‌کنند

سال جدید برای جامعه پزشکی خوب شروع نشد، همان اوایل سال بود که خبر رسید یک پزشک دست به خودکشی زده است، از این حادثه چیزی نگذشته بود که خبر خودکشی پزشک بعدی هم منتشر شد،

خودکشی پزشکان و کادر درمان در سال‌های اخیر پرتکرار شده و به‌نظر می‌رسد اگر تصمیم‌های جدی درباره آن گرفته نشود عاقبت عجیبی در انتظار است.

هر موقع درباره خودکشی یا افکار خودکشی صحبت می‌شود یکی از متهم‌های اصلی وضعیت روحی و اختلال‌های روانی است، اما دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره آن می‌گوید: خودکشی پزشکان جوان معمولاً ربطی به بیماری‌های روحی و روانی حاد ندارد، برای این‌که اگر پزشکی تا این حد دچار اختلالات روحی و روانی باشد نمی‌تواند تا روز قبل از اقدام به خودکشی، در مراکز درمانی پزشکی کند.

هومان سبطی از دلایل بی‌انگیزه شدن پزشکان جوان و شرایطی که اقدام به خودکشی را برای آن‌ها تسهیل می‌کند می‌گوید: میزان خودکشی میان پزشکان جوان در کشور ما از میانگین جهانی بیشتر است، در مقایسه با کشور خودمان هم وضعیت صعودی پیدا کرده و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

خودکشی پزشکان جوان معمولاً ربطی به بیماری‌های روحی و روانی حاد ندارد، برای این‌که اگر پزشکی تا این حد دچار اختلالات روحی و روانی باشد نمی‌تواند تا روز قبل از اقدام به خودکشی، در مراکز درمانی پزشکی کند.

به‌نظر می‌رسد در حل تعارض‌هایی که این گروه با آن مواجه هستند، مکانیسم جایگزین دیگر جوابگو نیست، یعنی یک پزشک جوان آن‌قدر پل‌های پشت‌سر خودش را برای این‌که به رزیدنتی یا این‌که به پزشکی دوران طرح برسد خراب کرده که وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کند می‌بیند هیچ امکان برگشت و تغییر مسیر ندارد (بر خلاف سایر رشته‌ها) و شرایط فعلی‌ای که دارد به‌قدری غیرانسانی و غیرقابل تحمل است که متاسفانه ترجیح می‌دهد خودکشی کند.

ما می‌توانیم شرایط را به دو دسته تقسیم کنیم، یکسری دلایل درون‌زاد است، یعنی به سیستم بهداشتی و درمانی، روابط کاری و تعارض‌ منافع مربوط می‌شود. قسمت دوم دلایل برون‌زاد هستند و به تعامل کادر درمان به‌ویژه پزشکان با سایر اقشار جامعه و البته لایه‌های قدرت و ثروت برمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: دلایل درون‌زاد به این معنا که خود پزشکان آن‌طورکه باید مراقب یکدیگر نیستند، مثلا یک پزشکی که دارای درآمد بالایی دارد خیلی مواقع پزشکان جوان را به شکل جانشینان خودش می‌بیند، به آن‌ها پر و بال می‌دهد، حتی در مطب خودش امکان طباطب به آن‌ها می‌دهد، اما نقطه مقابل این هم وجود دارد، یعنی پزشکانی هستند که به پزشک جوان به‌چشم رقیب نگاه می‌کنند و از قدرت خودشان به عنوان استاد سوءاستفاده می‌کنند گویی که می‌خواهند آن‌ها را تحقیر یا تنبیه کنند، چنین وضعیتی یک پزشک جوان را خرد می‌کند. این نوع برخورد میان دستیاران سال بالا و پایین هم بسیار گزارش شده است.

اگر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تابع آن، معتقد هستند که در دوره دستیاری فقط به پزشکان رزیدنت آموزش می‌دهند بنابراین رزیدنت‌ها باید فقط در حد آموزش کار کنند، در این صورت کشیک‌های شب باید توسط پزشکان استخدام شده بیمارستان‌ها انجام شود و دستیاران کنار آن‌ها باشند برای یادگیری نه بیشتر، اما واقعیت جاری این نیست، یعنی همه بار بیمارستان از غروب تا صبح روز بعد به عهده رزیدنت‌ها است. پس اگر رزیدنت‌ها درحال کار کردن و خدمتگزاری و کسب درآمد برای بیمارستان هستند باید بیمه شوند و به‌دنبال آن از حقوقی درخور برخوردار شوند. حقوق رزیدنت‌ها به حدی ناچیز است که از گفتن آن خجالت می‌کشند، بنابراین این وضعیت دستیاران مانند همان مثل یک بام و دو هوا است، نه می‌دانند آموزشی هستند و نه می‌دانند یک نیروی کار هستند.

گاهی تفاوت ایدئولوژی میان پزشک جوان و پزشکانی که به‌عنوان استاد در سیستم بهداشت و درمان وجود دارند دیده می‌شود، این سهمیه‌های رنگارنگی که با آن از گروه‌های فکری مختلف وارد دانشگاه می‌شوند سبب شده برخی دانشجویان از برخی دیگر جدا شوند و در ذهن خود مرزبندی‌هایی داشته باشند و این به هر دو گروه آسیب می‌رساند.

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص اینکه از پزشکان برای دوره دستیاری تعهد یا ضمانت‌نامه می‌گیرند می‌گوید: از دستیاران برای دوره تحصیل تعهدها و ضمانت‌های مالی گرفته می‌شود، به این اعتبار که به آن‌ها می‌گویند به‌ازای آموزش‌هایی که سیستم پزشکی کشور به شما می‌دهد بعد از پایان تحصیل در مناطقی که ما برای شما مشخص می‌کنیم به عنوان پزشک طرح باید ارائه خدمت بدهید، و این تعهدهای مالی ضمانت ارائه خدمت است، ضمن این‌که اصل این اقدام را باید یک‌بار بررسی حقوقی کرد که آیا اساسا درست است یا خیر، این تعهدهای مالی را طوری تنظیم می‌کنند ‌که اگر یک پزشک حین تحصیل به هر دلیلی فوت کند این تعهدهای مالی به گردن ضامنان او باقی می‌ماند و وزارت بهداشت می‌تواند آن را از ضامن پزشک فوت شده بگیرد، بنابراین تصور کنید این وضعیت چه فشار روحی برای دستیاران ایجاد می‌کند. وقتی پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شود اگر به هر دلیلی نتواند وارد دوره طرح شود، یعنی اگر بگوید پدر و مادرم هر دو امسال فوت کرده‌اند و شش ماه یا یکسال وضع روحی مناسبی ندارم و نمی‌توانم وارد دوره طرح شوم، گاهی بدون ملاحظه وثیقه او را به واحد حقوقی وزارت بهداشت ارجاع می‌دهند؛ این شدت برخورد در مقابل پزشکانِ جوان یک احساس بی‌پناهی به آن‌ها می‌دهد.

وی درباره شرایط برون‌زا که سبب ایجاد مشکلاتی برای پزشکان شده است می‌گوید: جامعه را نسبت به پزشکان بی‌معرفت کرده‌ایم، نمی‌خواهم این را به گردن مردم بیندازم اما الان مردم در خودکشی پزشکان نقش دارند، مردم هم از پزشکان انتظار بالایی دارند و هم سعی می‌کنند آن‌ها را به‌حساب نیاورند، تمام مشکلات سیستم بیمه و سیستم بهداشت و درمان کشور را به همین سربازان خط مقدم که پزشکان هستند نسبت می‌دهند و با آن‌ها بدخلقی و بی‌معرفتی می‌کنند، درحالی که مردم ما باید بدانند از نظر دسترسی به امکانات پزشکی در بهشت پزشکی جهان زندگی می‌کنند.مردم برای یک آنفلوآنزای ساده در کشوری مانند آمریکا یا نروژ اصلا به این آسانی به پزشک دسترسی ندارند و بهای یک معاینه و تجویز ساده هم بسیار به نسبت درآمد سرانه بیشتر از ایران

است. در ایران این دسترسی بسیار ساده است، مردم باید آن‌جا را ببینند تا متوجه شوند دسترسی به پزشک در ایران مانند بهشت است. البته در خیلی از موارد ما می‌توانیم بهتر باشیم اما این مسائل اصلا به پزشک ربطی ندارد، بیمه گاهی پول بیمارستان‌ها را نمی‌دهد و بیمارستان‌ها هم نمی‌توانند امکانات لازم را فراهم کنند، اما مردم همه این‌ها را به گردن پزشک یا پرستار یا دندانپزشک جوان و نخبه کشور می‌اندازند.

به گزارش خبرآنلاین، از طرفی جو رسانه‌ای علیه پزشکان زیاد است، یکی دو کمدین معروف و دوست‌داشتنی کشور هستند که وقتی به موضوع پزشکی می‌رسند آن‌چنان پزشکان را به باد انتقاد می‌گیرند که من فکر می‌کنم ضربه زیادی می‌زنند. پزشکان برای چند گروه در جامعه استرس‌زا هستند، یکی از این گروه‌ها هنرمندان هستند، آن‌ها دوست دارند همیشه در مرکز توجه جمع باشند و گاهی پزشکان برای آن‌ها مانع هستند. سیاستمداران نباید اجازه می‌دادند از پزشک یک آدم سودجود، بی‌قید، زیرمیزی بگیر و بی درد تصویرسازی شود تا در واقعیت یک فرد برای سرماخوردگی یک پزشک را زیر باد کتک نگیرد.

روزنامه مردم‌سالاری




ناگزیر می‌شویم که از خارج پزشک وارد کنیم
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 8:39

ناگزیر می‌شویم که از خارج پزشک وارد کنیم

ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان و وزیر سابق بهداشت ایران، نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور هشدار داد و گفت که با ادامه این وضعیت ناگزیر می‌شویم که از خارج پزشک وارد کنیم.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشجویان و سیاست‌های آموزشی دولت ایران گفت که آثار این مشکلات و سیاست‌ها خود را به‌شکل «کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی» در پزشکی نشان می‌دهد و به‌عبارتی پزشکی در ایران «دچار افول شده است.»

او ادامه داد: «امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده به‌گونه‌ای‌که در آزمون‌های اخیر، حتی یک داوطلب برای جراحی عروق نداشتیم و به‌همین‌ترتیب بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی می‌ماند.»

وزیر سابق بهداشت گفت: «اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، باید ۱۰سال دیگر، متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم و دوباره بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج بفرستیم.»




همنوایی حزب دمکراتیک مردم ایران با بیانیه تحلیلی ۲۳۰ فعال سیاسی
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 22:37

همنوایی حزب دمکراتیک مردم ایران با بیانیه تحلیلی ۲۳۰ فعال سیاسی

بیانیه حزب دمکراتیک مردم ایران
در همنوایی با بیانیه تحلیلی ۲۳۰ فعال سیاسی

اخیرا بیانیه‌ای تحلیلی توسط ۲۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی داخل کشور انتشار یافته است که واقعیت استبداد سیاسی و رفتار حاکمان دینی با ملت ایران را به خوبی و روشنی به نقد و چالش کشیده است.

حزب دمکراتیک مردم ایران به عنوان یک حزب چپ دمکرات که خواهان برقراری یک جمهوری پارلمانی بر پایه دمکراسی و حقوق بشر و جدایی دین و ایدئولوژی از دولت در ایران است، با این بیانیه همنوایی دارد‌ و از پیشنهاد گفتگو‌های ملی در آن حمایت و استقبال می کند.

چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 21:46




<span style="color: #0000ff;">چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی / سخنرانی و گفت‌وگو در شهر کلن آلمان</span>
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 20:38

چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی / سخنرانی و گفت‌وگو در شهر کلن آلمان

برنامه هفدهم: چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی

کدامین «نقطه های کور» در اندیشه کلاسیک های اندیشه سوسیالستی˚ بی‌اعتنایی به امر دمکراسی در صفوف جنبش چپ را باعث  شد؟
چگونه چپ در جریان تحولش در بخش های مختلفِ دنیا، به دو گروه «اقتدار گرایان» و «توسعه دهندگانِ دمکراسی» تقسیم شد؟
چپ در ایران، در وجه غالب اش، در کدام سمت ایستاده بود و چرا؟ آیا چپ های طرفداردمکراسی در ایران˚ محلی از اعراب بودند؟
چپ در ایران امروز در کدام مسیر قدم بر می دارد ؟
جایگاه جامعه‌گرایی در چپ ایران چگونه و کجاست؟
اندیشه انتقادی در میان جامعه‌گرایان ایران چه جایگاهی دارد؟

۳۱ می در برنامه‌ای با حضور علیرضا بهتویی در باره این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر گفت‌وگو خواهیم کرد.

دوستان عزیز با درود،
برنامه هفدهم از سری برنامه‌های ما در رابطه با جنبش زن، زندگی، آزادی با موضوع “چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی” با همکاری ایران آکادمیا و مِلانشتُن آکادمی برگزار می‌شود.

آغاز برنامه با سخنرانی حضوری علیرضا بهتویی ست.

زمان : ۳۱ می ٢۰٢۴ : گشایش برنامه و گفت‌وگو ساعت ۱۶:٣۰ ، آغاز برنامه ساعت ١٧، پایان ساعت ۲۰
مکان:  Melanchthon Akademie, Kartäusergasse 9, 50678 Köln

با کمال میل از شما دعوت می‌کنیم در این برنامه شرکت کنید.

لینک پخش زنده این برنامه بعداً اعلام خواهد شد.

اگر از یوتیوب برنامه را به هنگام پخش زنده آن می‌بینید و می‌خواهید پرسشی طرح  کنید، لازم است که با یک آکانت کاربری وارد یوتیوب شده باشید.
برای تماس با برگزار کنندگان می‌توانید به این آدرس میل بنویسید: forumzanzendegiazadi.cologne@gmail.com
برنامه‌های ما را از کانال فروم زن، زندگی، آزادی در تلگرام با آدرس Forum_Zan_Zendegi_Azadi-Cologne دنبال کنید.

فُروم زن، زندگی، آزادی – کلن




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 19:24




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 18:37




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 17:10




آمار هولناک: مرگ ۱۱۰۰ بیمار به دلیل نبود دارو در ایران
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 14:08

آمار هولناک: مرگ ۱۱۰۰ بیمار به دلیل نبود دارو در ایران

از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۱۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو فوت کرده‌اند. با روند کنونی ممکن است آمار مرگ این بیماران در آینده تصاعدی شود.

به گزارش همشری آنلاین، در حال حاضر ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد تنها در طول ۶ سال گذشته، ۱۱۰۰ نفر به دلیل کمبود دارو‌های خارجی، جان خود را از دست داده‌اند که بسیاری از آن‌ها کودک بوده‌اند. در حالی که به گفته کارشناسان، در صورت تامین پایدار دارو، این بیماران می‌توانند عمری طبیعی داشته باشند و دوران سالمندی خود را نیز ببینند.

قبل از بازگشت تحریم‌ها، سالانه حداکثر ۴۰ بیمار تالاسمی در کشور جان خود را از دست می‌دادند، اما از زمان بازگشت تحریم‌ها یعنی از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا الان این آمار بیش از ۶ برابر رشد کرده و سالانه ۲۶۰ بیمار تالاسمی به دلیل کمبود و نبود دارو جان خود را از دست می‌دهند. حدود ۲۰۰ نفر از فوتی‌ها کودکان زیر ۱۸ سال هستند.




نامه گلرخ ایرایی در سالگرد اعدام فرزاد کمانگر
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 13:17

نامه گلرخ ایرایی در سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گفته بودی قوی بمانیم. به شعر، به آواز، به لیلاهایمان، به رویاهایمان پشت نکنیم.

امروز ۱۷ سال و ۸ ماه و ۲۲ روز از بازداشت و ۱۴ سال تمام از اعدام‌ات گذشت.

فکر می‌کنم. به تو که هنوز با نام فرزاد کمانگر، معلم آزاده یادت می‌کنیم، فکر می‌کنم.

به ۲۸ مرداد ۱۳۸۵، به لحظه دستگیری‌ات درحالی‌که برای پيگيری درمان بيماری برادرت به تهران رفته بودی، به ۱۳۶۰ روز تحمل حبس و شکنجه‌ات در زندان‌های جمهوری اسلامی، به بی‌دادگاهی چنددقیقه‌ای که به اعدام محکوم‌ات کرد، فکر می‌کنم.

به ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، به روزی که پس از طی روند پر نقص قضائی، مخفیانه و بدون اطلاع وکیل و خانواده، در محوطه پارکینگ زندان اوین، جایی حوالی ما در بند زنان، همراه با علی حیدریان، شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان، بر دارتان کشیدند، فکر می‌کنم.

به ناپیدسازی قهری‌تان، به پنهان بودن محل دفن و مشخص نبودن سرنوشت پیکرهایتان، ۱۴ سال پس از اعدام‌تان، فکر می‌کنم.

به دایه‌سلطنه رضایی، مادر دادخواه‌ات که وقتی به او گفتند «محل دفن پسرت فرزاد کمانگر مشخص نیست» گفت «فرزاد قبر ندارد اما تا ابد در دل تمام آزادی‌خواهان مدفون است» فکر می‌کنم.

به او که گفت «چرا می‌گویید مادران عزادار! ما مادران سرافرازیم» فکر می‌کنم.

به مادر سرافرازت فکر می‌کنم که گفت: «فرزاد را بهار از من گرفتند ولی هر بهار به میان مردم برمی‌گردد، مردم هم بابد جلوی ظلم‌ها و ستم‌ها بایستند.»

گفته بودی قوی بمانیم. با امید به آزادی، رهایی و نجات جان عزیزان محکوم به اعدام‌مان از چوبه‌های دار، ایستاده‌ایم و برای آزادی، برابری و عدالت می‌جنگیم.

گلرخ ایرایی
اردیبهشت ۱۴۰۳
بند زنان زندان اوین

* ۱۹ اردیبهشت سالروز اعدام فرزاد کمانگر و چند زندانی کرد دیگر (شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان) در سال ۱۳۸۹ است. فرزاد کمانگر  به اتهام عضویت و همکاری با پژاک به اعدام محکوم شد در حالی که او هیچگاه این اتهام را نپذیرفت. اتحادیه اروپا حکم اعدام او را محکوم و سازمان دیده‌بان حقوق بشر از او به عنوان یک معلم یاد کرده‌ است.




چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 12:46

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

در روزهای اخیر آمارهای ضدونقیضی از نرخ تورم در برخی رسانه‌ها منتشر شده‌ که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده‌ است. حواشی مربوط به آمارهای تورم پس از آن آغاز شد که یکی از رسانه‌ها با استناد به جدول شاخص تاخیر تادیه دین بانک مرکزی، از رسیدن نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۵۲.۳ درصد و شکستن رکورد ۸۰ساله این نرخ خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،پس از آن بود که بانک مرکزی با تکذیب این ادعا، و تاکید بر اینکه استناد به شاخص تاخیر تادیه دین برای محاسبه نرخ تورم نادرست است، اعلام کرد: «تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به‌ میزان ۲۷.۷ درصد کاهش پیدا کرده و به سطح کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.»

حالا در جدیدترین قسمت از سریال آمارهای ضدونقیض نرخ تورم، یکی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت اعلام کرده اطلاعات دریافتی خبرنگار این خبرگزاری نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به در فروردین سال جاری حدود ۳۴ درصد محاسبه شده است.

استناد به آمارهای انتخابی

به نظر می‌رسد ریشه این سرگیجه آماری در چیزی جز شفاف نبودن آمارهای نرخ تورم و ناهماهنگی‌های بسیار در انتشار آن نباشد. اولین نکته‌ای که باید دراین‌باره در نظر گرفت این است که طبق قانون، انتشار آمارهای تورم در حیطه وظایف مرکز آمار ایران است. با وجود این، بانک مرکزی ایران نیز همواره این نرخ را محاسبه می‌کند و بعضاً در اختیار مسئولان اقتصادی و حتی خبرگزاری‌های نزدیک به دولت قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، معمولاً آمارهایی که گه‌گاه از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شوند اختلاف بسیاری با داده‌های مرکز آمار دارند. از همین روی، تجربه نشان داده مسئولان در ارائه گزارش‌های خود همواره به آماری اتکا کرده‌اند که وضعیت را بهتر نشان می‌دهد.

چرا آمار نرخ تورم بانک مرکزی منتشر نمی‌شود؟

دیگر موضوع جالب توجه این است که اگر محاسبات نرخ تورم را بانک مرکزی انجام می‌دهد، چرا داده‌های این محاسبات به طور مداوم و عمومی منتشر نمی‌شود تا بساط گمانه‌زنی‌های پراکنده درباره نرخ تورم برچیده شود؟

موضوع جالب اینجاست که دولت سیزدهم بارها توقف انتشار آمار تورم بانک مرکزی در زمان ریاست عبدالناصر همتی را محکوم می‌کرد و به او لقب سانسورچی تورم داده بود. با این حال پس از آنکه در بهمن سال گذشته، بانک مرکزی برای اولین بار در طول بیش از چهار سال جزئیات آمار تورم را در دسترس عموم قرار داد، این روند تنها دو ماه ادامه یافت و پس از آن بانک مرکزی برای انتشار اعداد و ارقام تورم به گزارش‌های پراکنده بسنده کرد.

یک بام و دو هوا به سبک بانک مرکزی

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در واکنش به این موضوع گفت: «درباره آمار تورم به دلیل اینکه قانون مقرر کرده مرکز آمار آن را منتشر کند، ما دیگر آمار را منتشر نمی‌کنیم و بیشتر یک حکم قانونی است. هرچند هنوز اختلاف‌هایی بر سر منبع انتشار آن در میان است اما به دلیل مساله قانونی بودن آن، از انتشار آمار مربوط به تورم جلوگیری کردیم.»

اشاره فرزین به مرجعیت مرکز آمار برای انتشار آمار تورم به‌ عنوان دلیل توقف انتشار این آمار از سوی بانک مرکزی در حالی بود که پیش از آن نیز این قانون وجود داشت اما این موضوع در دولت قبل سانسور آمار و در دولت سیزدهم تبعیت از قانون نام گرفته است.




چاپ پول ‌بی‌سابقه در دولت ابراهیم رئیسی چقدر‌ صحت دارد؟
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 12:42

چاپ پول ‌بی‌سابقه در دولت ابراهیم رئیسی چقدر‌ صحت دارد؟

افشاگری بی‌سابقه رئیس سابق بانک مرکزی، تیتری بود که در پس اظهارات جدید عبدالناصر همتی، خبرساز شد.

به گزارش اقتصاد24، این مقام سابق و رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی، دست به افشای میزان چاپ پول در دولت سیزدهم زد و اعلام کرد که میزان چاپ پول در ۲.۵ سال اخیر از کل پول چاپ شده در تاریخ ایران از عصر باستان تا سال ۱۴۰۰، بیشتر بوده است.

براساس گفته‌های همتی، شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳ بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده که رقمی قابل توجه است. پیش از این در انتهای سال گذشته و دو سال گذشته، زمانی که از رئیس دولت سیزدهم در رابطه با میزان چاپ پول پرسیده می‌شد، انکار می‌کرد و ارقام اعلامی یا برخی نقد‌های پرسشگرایانه را بی‌اساس می‌خواند.

در طی این دو سال، رشد چند برابری قیمت ارز یا بهتر بگوییم کاهش مفتضحانه ریال در برابر ارز‌های جهانی، رشد تورم که کارشناسان یکی از دلایل آن را افزایش نقدینگی می‌دانند و سایر مشکلات بخش تولید، از جمله نتایج حاصل شده در اقتصاد بود.

این روز‌ها هم تورم تبدیل به سرکشی افسارگسیخته شده و به دنبال آن، کارشناسان و فعالان اقتصادی به دنبال دلیل و ارائه پیشنهاد و راهکار هستند. حال اظهارات همتی، توجهات را مجدد به سمت رفتار دولت در مدیریت منابع مالی و چاپ پول برگردانده است.

ولخرجی‌های ادامه‌دار دولت

بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی، نسبت به اظهارات همتی واکنش نشان داد و گفت: رئیس پیشین بانک مرکزی، سوابق چندان درخشانی در رابطه با مدیریت و عملکرد در حوزه‌های پولی و بانکی نداشت و این انتقادات بیان شده، بیشتر به دلیل دعوا‌های سیاسی تا دغدغه اقتصادی مطرح شده است، اما باید پذیرفت که ضعف جدی در خصوص مدیریت حوزه های پولی و بانکی به مراتب بیشتر شده است.

وی تصریح کرد:‌ اما به طور کلی، به نظر می‌رسد همتی برای بیان اعداد و ارقام خود، دلایل قابل تامل داشته و برای تایید آن سند و مدرک دارند. این تصور باعث می‌شود تا نگاهی جدی‌تر به مسئله چاپ پول در دولت سیزدهم و دلایل رخ‌داد آن داشته باشیم.

این اقتصاددان ادامه داد: دلیل اصلی چاپ پول نه‌تنها در ایران بلکه در تمامی اقتصاد‌های آشفته مشخص است؛ کمبود نقدینگی و وجود خرج‌های زیاد و بعضا بی‌دلیل در بدنه دولت، علت مهم چاپ پول محسوب می‌شود.

به گفته آرمان، در ایران وجود هزینه‌های نا‌به‌جا بر گردن دولت و افزایش برخی از ردیف‌های بودجه‌ای که اصولا نباید دولت برای آن‌ها خرج کند، باعث شده تا دست دولت همواره خالی بماند، اما تنها بار‌های هزینه‌ای، دلیل این کمبود منبع مالی نبوده و ایران از چالش دیگری به نام ضعف مدیریتی هم رنج می‌برد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ضعف مدیریتی در اقتصاد، گاه به دلیل ناتوانی فردی مدیران و نصیحت‌ناپذیر بودن آن‌هاست و گاه قوانین و چارچوب‌های پولی و بانکی در ایران، دست و پای افراد را می‌بندد. به بیانی دیگر اگر حتی رئیس خزانه‌داری آمریکا که فردی قابل و توانمند در عرصه سیاست پولی و بانکی‌ست را در ایران به عنوان مدیر منصوب کنیم، به دلیل دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و سیاست‌های نامناسب حاضر، قادر به حفظ ارزش ریال نیست.

بازار سرمایه، در پیچ و خم مدیریت غلط

آرمان در ادامه صحبت‌های خود، به ضعف‌های مدیریتی در نظام پولی و سرمایه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: با وجود ایرادات جدی در چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های قانونی، اگر مدیران فعلی کمی به توصیه‌های اقتصاددانان داخلی و خارجی گوش کرده و به راهکار‌ها و هشدار‌های گفته شده توجه بیشتری می‌کردند، چنین اتفاقی در کشور رخ نمی‌داد. ایرادات جدی در بازار سرمایه و عملکرد ضعیف بورس در جذب منابع و حفظ آن‌ها، از دیگر مواردیست که باعث چاپ پول در ایران شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از راهکار‌های جذب سرمایه و هدایت آن‌ها به سمت تولید، انتشار اوراق ویژه است. این اوراق برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌های بزرگ مانند شهرک‌سازی یا احداث آزادراه‌ها کاربرد دارند. اگر اوراق برای جذب سرمایه این برنامه‌ها منتشر شده و مدیریتی جدی برای استفاده از این منابع مالی انجام پذیرد، نقدینگی به سمت تولید رفته و رشد اقتصادی حاصل خواهد شد. در نهایت نیز دولت نیاز کمتری به چاپ اسکناس و تحمل باقی چالش‌های آن خواهد داشت.

صندوق توسعه، محلی برای تامین هزینه‌های جاری!

تبدیل شدن صندوق توسعه ملی به حیاط خلوت دولت‌ها، طی سال‌های اخیر از جمله مهم‌ترین ایرادات به مدیریت سطوح بالای کشور محسوب می‌شود،چرا که به جای آنکه دلار‌های حاصل از فروش نفت، صرف سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های عمرانی و بهبود زیرساخت‌های کشور شود، تبدیل به ریال شده و در مصارف جاری خرج می‌شود.

این مهم‌ترین ایراد مدیریتی در سطح کلان کشور محسوب شده و سالهاست که اقتصاد ایران از این کوته‌نگری مدیران رنج می‌برد. بدیهیست که در چنین وضعیتی، دولت‌ها چاره‌ای جز چاپ پول برای تامین نیاز‌های سرمایه‌ای خود نداشته باشند.




بدهی ۶۰ هزار میلیاردی دولت به شرکت‌های دارویی
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 12:32

بدهی ۶۰ هزار میلیاردی دولت به شرکت‌های دارویی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های دندانپزشکی، گفت: در هیچ کجای دنیا، دولت بیماری‌هایی که زندگی مردم را به خطر نمی‌اندازد را پوشش نمی‌دهد و ابتدا به سراغ بیماری های خاص می‌رود در حالی که ما هنوز در پوشش بیماری های خاص مانده‌ایم.

به گزارش شفقنا، مسعود پزشکیان در خصوص وضعیت هزینه‌های دندانپزشکی، اظهار داشت: قدم اول برای مردم درحوزه دندانپزشکی، پیشگیری است و اگر پیشگیری نشود، هزینه‌های سنگین را برای مردم و جامعه تحمیل می‌کند؛ بنابراین اگر بتوانیم در قدم اول مسایل پیشگیری و آموزش را در جامعه به همه کسانی که در خطر مشکلات دندانی هستند ارائه دهیم، می‌تواند مشکل ما را حل کند.
وی ادامه داد: دولت باید وضعیت بیمه‌ای را اصلاح کند چراکه نه تنها برای درمان‌هایی مثل دندانپزشکی، بلکه در درمان بیماری های  خاص و سرطانی هم مانده‌ است. در هیچ کجای دنیا، دولت بیماری هایی که زندگی مردم را به خطر نمی اندازد را پوشش نمی‌دهد و ابتدا به سراغ بیماری های خاص می رود در حالی که ما هنوز در پوشش بیماری های خاص مانده ایم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به پوشش بیمه ای بیماران سرطانی گفت: دولت قرار بود ۱۰ درصد خالص هدفمندی را برای بیماران صعب العلاج هزینه کند اما این کار را هم نکردند؛ درحالی که قانون و منبع برای این مساله وجود دارد اما دولت اجرا نمی کند.

وی در خصوص تامین داروهای بیماران سرطانی اظهار داشت: مشکل تولید ما، نبود منابع برای تامین نیاز است؛ شرکت‌های دارویی، دارو تولید می کنند اما دولت پول آنها را نمی دهد؛ لذا برای تولید با مشکل مواجه هستند؛ دولت به مجموعه شرکت های دارویی، نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که رقم کمی نیست. ما جلساتی در این خصوص داشتیم و گزارشی هم در صحن در مورد کمبود و گرانی دارو ارائه شد اما نمایندگان مجلس با ارسال گزارش دارویی کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کردند که نباید این مخالفت صورت می گرفت.




ادعای دو عضو کنگره: علت تعلیق رابرت مالی ارسال اسناد محرمانه به ای‌میل شخصی‌‌اش بود
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 12:21

ادعای دو عضو کنگره: علت تعلیق رابرت مالی ارسال اسناد محرمانه به ای‌میل شخصی‌‌اش بود

دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده می‌گویند به اعتقاد آن‌ها، مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به این دلیل به حالت تعلیق در آمده است که او اسناد طبقه‌بندی‌شده را به حساب ای‌میل شخصی خود ارسال و بعد آن را در تلفن شخصی‌اش دانلود کرده است.

سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، و مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، این ادعا را در نامه‌ روز ۱۷ اردیبهشت خود به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مطرح کردند ولی هیچ منبعی برای اتهامات یاد شده ارائه نکردند.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت این نامه را منتشر کرد. خبرگزاری رویترز هم گزارشی در این زمینه منتشر کرده است.

در این نامه آمده است: «ما می‌دانیم که مجوز امنیتی آقای مالی به حالت تعلیق درآمده است، زیرا او اسناد طبقه‌بندی‌شده را به ای‌میل شخصی خود منتقل کرده و این اسناد را در تلفن همراه شخصی خود دانلود کرده است».

این دو نماینده کنگره با انتقاد از وزارت خارجه آمریکا به‌دلیل ارائه نکردن اطلاعات بیشتر در مورد پرونده آقای مالی و طرح ۱۹ سوال در مورد آن، خطاب به آنتونی بلینکن افزوده‌اند: «به اعتقاد ما، یک بازیگر سایبری متخاصم توانسته است به ای‌میل و یا تلفن او دسترسی پیدا کند و اطلاعات دانلود شده را به دست آورد».

آن‌ها گفته‌اند که به علت خودداری وزارت خارجه آمریکا از پاسخگویی و عدم شفافیت، اطلاعات خود در این زمینه را از سایر منابع به دست آورده‌اند و از این وزارتخانه خواسته‌اند که آنها را تأیید کند.

رابرت مالی هم اکنون در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد و ابرام پالی عهده‌دار وظایف نمایندگی ویژه دولت بایدن در امور ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته که رابرت مالی همچنان در مرخصی است و «بر اساس سیاست دیرینه‌ای که به چند دهه قبل برمی‌گردد، این وزارتخانه در مورد مجوزهای امنیتی فردی اظهار نظر نمی‌کند».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به درخواست رویترز، از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرده است.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که روزنامه «تهران تایمز» مرداد پارسال مقالات متعددی منتشر کرد و مدعی شد که این گزارش‌ها «بر اساس اسناد محرمانه فاش‌شده دولت آمریکا» نوشته شده‌اند که یکی از آن‌ها در خصوص «استراتژی دیپلماتیک داخلی» دولت بایدن است.

واشینگتن‌پست می‌افزاید بازرس کل وزارت خارجه ایالات متحده در حال بررسی «نشت» این اسناد است. سناتور جیم ریش و مک‌کال ادعا کرده‌اند که این اسناد از «هک یکی از دستگاه‌های شخصی مالی به دست آمده‌اند».

رابرت مالی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، در سال ۲۰۲۱ به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد و وظیفه داشت تا توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» را که در دولت دونالد ترامپ کنار گذاشته شده بود، احیا کند.

مذاکرات برای احیای این توافق به‌دلیل آنچه که خواسته‌های فرابرجامی ایران خوانده شد، به شکست انجامید و با آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در شهریور سال ۱۴۰۲، ایالات متحده ضمن حمایت از اعتراضات اعلام کرد که مذاکرات دیگر در دستور کار نیست.

دو کشور هم اکنون بر سر مسائل زیادی از هسته‌ای گرفته تا کمک نظامی تهران به روسیه، حمایت ایران از نیروهای نیابتی در خاورمیانه و همچنین درگیری محدود نظامی بین ایران و اسرائیل با هم اختلافات جدی دارند.

شبکه «مرتبط با جمهوری اسلامی»

پیشتر، برخی از سایت‌های خبری از آنچه که ارتباط افراد نزدیک به رابرت مالی با «شبکه ابتکار کارشناسان ایران» خوانده بودند، خبر دادند که به گفته آن‌ها، یک شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی است.

وب‌سایت خبری «سِمافور» و شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال چهارم مهر پارسال در گزارش‌های جداگانه‌ای مدعی این ارتباط در سال‌های مذاکرات برای توافق هسته‌ای در دوران دولت حسن روحانی شدند.

سِمافور مدعی شده بود که سه فرد نزدیک به رابرت مالی در جریان مذاکرات هسته‌ای و پیش از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ با «شبکه ابتکار کارشناسان ایران» وابسته به وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط بودند.

این گزارش می‌گوید وزارت خارجه ایران در اواخر سال ۱۳۹۲ با همراهی کارشناسان و تحلیلگران خارج از ایران «شبکه ابتکار کارشناسان ایران» را تشکیل داده است.

به‌دنبال انتشار این گزارش، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواهان پاسخگویی مقامات دولت جو بایدن شدند.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، همان زمان دولت جو بایدن را متهم کرد که با توافق مبادله زندانیان با جمهوری اسلامی و آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران و همچنین اجرا نکردن تحریم‌ها، سیاست «ضعیفی» در قبال تهران در پیش گرفته و این «دشمن خطرناک» را جسورتر کرده است.

رادیو فردا




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 11:55




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 11:17




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 10:39




ما تا با هم هستیم "پیروزیم" / رحیم قمیشی
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 10:39

ما تا با هم هستیم "پیروزیم" / رحیم قمیشی

سیل امضاهایی که برای جلوگیری از اعدام توماج صالحی و اساسا اعدام هر مخالفی، روانه پیشنهاد دوستان رزمنده سابقم در این کانال شد، همه ما را به شگفتی واداشت.
شاید یکصد امضای با مشخصات هدف ما را محقق می‌کرد، تا بگوییم بسیاری از ایثارگران و انسان‌های نیک، مخالف این رویه‌ها در حکومتداری شما هستند.
اینهم اسم و فامیل و مشخصات ما!
چه کار می‌توانید بکنید!؟
باورمان نمی‌آمد امضاها از ۵۴۰ بگذرد و همچنان تقاضای امضا ادامه داشته باشد، تا آنجا که صفحه مجازی گشوده شده اجازه اضافه نمودن اسامی را به‌دلیل محدودیت صفحه ندهد!

من از همه دوستان عزیزی که با شجاعت تمام در این همایش شرکت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و البته پیام‌های فراوانی داشتیم که به دلیل تقاضایشان از ایثارگران برای امضا اقدام نکرده بودند.

من بسیار امیدوار شدم، در کشور ما  فقط حرف زده نمی‌شود، به گاه عمل هم، بسیاری همراهی خواهند کرد.
من به آینده ایران امیدوار شدم. دروغ می‌گویند که مردم به وقت اقدام عقب می‌کشند. مردم ترسو هستند. عافیت طلبند!
اگر مردم پراکنده‌اند، گاه همصدا نیستند، هم‌افزایی‌شان آنطور که باید نیست، قدرت‌شان در صحنه ناپیداست،، علتش آنست که سیستم بخوبی توانسته با ایجاد ترس، با تزریق ناامیدی، با تحقیر و القای بی‌فایدگی هر اقدامی، جلوی رشد این اقدامات مهم را بگیرد. جلوی تشکیل جامعه مدنی را بگیرد. و ما این سد را شکستیم.
امروز پانصد و چهلمین امضای بیانیه ایثارگران دریافت شد، که امکان درج آن را نداشتیم.

ضمن سپاس از همراهی همه دوستان عزیز، ما، دلسوزان کشور، عهد می‌بندیم تا زمانی که کشورمان را آنگونه که شایسته است نسازیم، سکوت و انزوا را کنار گذاشته و از هر اقدام دستجمعی نخواهیم ترسید.
امضای بیانیه مخالفت با اعدام تنها شروع یک حرکت بود.
این اقدام ما از اظهارنظرهای بی‌فایده عده‌ای از سیاسیونی (ولو مخالف) که تنها بدنبال منافع خود هستند، تنها خودنمایی می‌کنند، بسیار ارزنده تر بود.
همه چیز از متن جامعه شروع می‌شود.
از میان مردم.

ما پانصد نفر را پنج هزار نفر
پنج هزار نفر را پانصد هزار نفر
و پانصد هزار نفر را ده‌ها میلیون نفر خواهیم کرد.
و با نیروی باور خودمان
و ایمان به توانایی‌هایمان
تلاش خواهیم کرد کشورمان را بسازیم
ما با هم بودنمان یک مقصد بزرگ است
اگر همین امروز نظام سیاسی تغییر کند.
همین امروز قانون اساسی عوض شود.
بهترین رهبران و رؤسا را داشته باشیم.
و با هم نباشیم، به هیچ کجا نمی‌رسیم
و در “با هم بودن”
نترسیدن
مسئولیت پذیرفتن
و اعتماد به یکدیگر
در مقصد و در هدف قرار گرفته‌ایم
و زندگی خوب را خواهیم ساخت
بدون هیچ تردیدی


“اعلام پایان کارزار جمع‌آوری امضا برای جلوگیری از اعدام‌ توماج‌ها و حبس‌ها و حصرهای ناروای حاکمیت”

تلگرام نویسنده
@ghomeishi3




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2024, 7:51




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 22:12




به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی!
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 22:03

به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی!

هر ساله در اردیبهشت ماه در جای جای تورکمن صحرا، از بجنورد تا کرانه خزر،  و در کشور تورکمنستان، یادبود و بزرگداشت مختومقلی با مراسم ادبی و هنری برگزار می‌شود.

مختومقلی بنیانگذار زبان ادبیات و هنر نوین تورکمن است. او فیلسوف، ادیب و شاعر بزرگ تورک زبانان بشمار می‌رود. برتلس او را “جام جمشید” نامیده و چنگیز آیتماتوف “قرن ۱۸ در ترکستان را قرن اشعار مختومقلی” می‌داند و ناظم حکمت می‌گوید: “مختومقلی شاعر من نیز هست، زبان او زبان من نیز هست، او استاد من نیز هست، از آموخته هایم از او مبارزه برای آزادی مردمش است”.

مختومقلی در سال ۱۷۲۴ میلادی در تورکمن صحرا بدنیا آمد. پدر او، دولت محمد آزادی، از دانشمندان عصر خود بود. کتاب “وعظ آزاد” از آثار کلاسیک تورکمن از آثار او است.

نیمه نخست قرن ۱۸ میلادی، با قتل نادرشاه افشار اوضاع فلاکت بار سیاسی و اجتماعی و نظامی در منطقه آغاز می‌شود. منازعات طولانی کریم خان زند و محمدحسن خان قاجار برای تصاحب تاج و تخت نادرشاه آغاز می‌شود. اشعار مختومقلی در این سال‌ها عمدتا مرتبط با این حوادث است. طرفهای درگیر برای تصاحب قدرت، سعی در جلب حمایت قشون رزمنده  تورکمن ها را  داشتند. در این سال‌ها مختومقلی یک کنشگر سیاسی و اجتماعی است. او آگاهانه  در جهت یافتن جایگاهی مناسب در این نظم سیاسی نوین  برای تورکمن ها است در این راستا او خواهان وحدت و همدلی تورکمن‌ها است.

اشعار مختومقلی در این سال‌ها پر از مسائل سیاسی و اجتماعی است.  در ادامه تلاش‌های زندیه و قاجارها برای جلب حمایت تورکمنها،  باعث درگیری ها  و خونریزی های بسیار طولانی میان تورکمن‌ها می‌گردد.

اشعار مختومقلی بعد ها جنبه عرفانی می یابد. او در اشعارش از عرفان و رویاهایش می سراید. او با این اشعارش در میان تورکمنها چهره قدسی نیز میابد. محققان وفات مختومقلی را سال ۱۸۰۷ میلادی می‌دانند. آرامگاه مختومقلی در آق توقای در جنب مزار پدرش، دولت محمد آزادی قرار دارد.

آقای آنا دردی عنصری محقق برجسته تاریخی و ادبی تورکمن در کتاب “دوچهره ی مختومقلی” می نویسد: ” او هنرمندی بود که در جایگاه انسان جمعی تورکمن، حامل حافظه قوی تورکمن و منادی آن بود.”

تورکمن‌های دمکرات ایران
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 21:47




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 20:18




استقبال اتحاد جمهوری خواهان ایران از بیانیه تحلیلی ۲۳۰ فعال سیاسی
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 19:19

استقبال اتحاد جمهوری خواهان ایران از بیانیه تحلیلی ۲۳۰ فعال سیاسی

اتحاد جمهوری خواهان ایران از «گفتگوهای ملی سراسری» پیشنهادی در بیانیه فعالان سیاسی و اجتماعی ایران، استقبال می‌کند.

بیش از ۲۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی در بیانیه‌ای بحرانهای مبتلا به جامعه ایران در زمینه‌های بوم‌زیستی، اقتصادی-اجتماعی، و سیاسی-فرهنگی را که حاصل ۴۵ سال حکومت دینی مسلط بر کشور ما است برشمرده و خواستار «وفاق ملی پیرامون گذار به دموکراسی»، «تأمین یک‌ جمهوری راستین»، «تفکیک دین و دولت» و «برقراری حاکمیت قانون‌بنیاد، آزادی و عدالت‌محور» در ایران شده‌اند. بدین منظور امضاء کنندگان بیانیه انجام «گفتگوهای ملی سراسری» در «راستای نیل به نوعی گفتمان همگرایی» را مطرح کرده‌اند.

اتحاد جمهوری خواهان ایران در منشور ده ماده‌ای خود خواهان گذار مسالمت آمیز از حکومت جمهوری اسلامی و  تاسیس یک نظام جمهوری پارلمانی فارغ از هرگونه امتياز موروثی، دینی و مسلکی در ایران است. به نظر ما، یک چنین نظام حکومتی سکولار- دموکراتیک مناسب ترين شکل تحقق مردم سالاری در ايران می باشد و بر این اساس از «گفتگوهای ملی سراسری» پیشنهادی در بیانیه مذکور استقبال می‌کنیم.

هیات سیاسی اجرایی
اتحاد جمهوری خواهان ایران
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷ مه




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 17:56




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 17:50




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 17:48




تئاتری درباره تبعیدیان ایران برنده دو جایزه «مولیر» در فرانسه شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 17:04

تئاتری درباره تبعیدیان ایران برنده دو جایزه «مولیر» در فرانسه شد

نمایش «۴۲۱۱ کیلومتر» به نویسندگی و کارگردانی آیلا نویدی، هنرمند ایرانی-فرانسوی برنده دو جایزه مولیر امسال شد.

سی و پنجمین دوره اهدای جوایز مولیر، مهم‌ترین جوایز عرصه تئاتر فرانسه که به نام نمایشنامه‌نویس بزرگ قرن هفدهم این کشور نامگذاری شده، شامگاه دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ فرانسه در پاریس برگزار شد.

در این دوره، دو جایزه مولیر به تئاتر «۴۲۱۱ کیلومتر» به کارگردانی آیلا نویدی اهدا شد که درباره تبعید یک زوج ایرانی پس از انقلاب ایران است.

۴۲۱۱ کیلومتر در چندین رشته نامزد دریافت جایزه شده بوده و در نهایت دو جایزه را، جایزه «کشف بازیگر زن» و جایزه «تئاتر خصوصی» از آن خود کرد.

جوایز مولیر، که در واقع به سبک جوایز سینمایی سزار، هر سال به بهترین‌ها در عرصه تئاتر فرانسه اهدا می‌شود، امسال تحت تاثیر مسائل مالی حوزه تئاتر از جمله کاهش بودجه‌های دولتی بود.

اما طبق معمول، هنرمندان برگزیده هنگام دریافت جوایز، به بیان مواضع سیاسی و دفاع از مسائل حقوق بشری از جمله حقوق زنان نیز پرداختند.

خانم نویدی از این فرصت استفاده کرد و خواستار آزادی توماج صالحی، خواننده زندانی در ایران شد.

او گفت: «این جایزه مولیر اول از همه به تمام تبعیدیان، تمام ریشه‌کن شده‌ها و همه مبارزان در راه آزادی تعلق دارد، من می‌خواهم از توماج صالحی حرف بزنم، و می خواهم از رهبرانمان بخواهم که برای آزادی او تلاش کنند، او به اتهام «فساد فی الارض» به اعدام محکوم شده. این وظیفه من به عنوان یک زن ایرانی و فرانسوی است که مدافع این صداها باشم.»

نام نمایش «۴۲۱۱ کیلومتر» که پیش از جوایز مولیر نیز جوایز دیگری را دریافت کرده بود، از مسافتی گرفته شده که یک زن و شوهر ایرانی برای فرار از جمهوری اسلامی آن را پیمودند.

آیلا نویدی در این باره به رسانه های فرانسه گفته است: «۴۲۱۱ کیلومتر در واقع فاصله پاریس تا تهران است و داستان مینا و فریدون فرهادی، زوجی است که مجبور شده‌اند پس از انقلاب ایران تبعید شوند و پس از بازگشت خمینی به ایران، از رژیم آخوندها فرار کنند.»

او افزود: «مسلما این داستان زندگی خانواده من است ولی همچنین خواسته‌ام داستان یک تبعید را به عنوان نمونه‌ای از موارد بسیار تبعید دیگر بنویسم. زیرا در نهایت این داستان شباهت بسیاری به داستان همه پناهندگان سیاسی ایرانی دارد که تقریبا همگی در آن دوره یا سال‌های بعد از آن به فرانسه آمدند.»

این کارگردان ادامه داد که نمایش او «پیش از هر چیز، یک وظیفه برای حفظ تاریخ است تا ردی از مبارزه والدینم و مبارزه همه کسانی بر جای بگذارم که به سهم خود در آن دوره، از فرانسه مبارزه کردند و به مبارزه خود برای آزادی ادامه دادند.»

نمایش ۴۲۱۱ کیلومتر که شخصیت اصلی آن، دختر یک خانواده پناهجوی ایرانی به نام آیدا یا در واقع همان آیلا نویدی است، زمان‌بندی رویدادهای تاریخی را نادیده می‌گیرد.

خانم نویدی این گونه می‌خواهد بگوید که داستان او به یک دوره یا یک نسل اختصاص ندارد و بازگوکننده درد و رنج همه تبعیدی‌های جهان است.

رادیو فردا




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 14:08




مشکل‌تراشی حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ورود مهمانان زن کنگره
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 10:55

مشکل‌تراشی حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ورود مهمانان زن کنگره

روزنامه اعتماد گزارشی از حاشیه‌های  کنگره چهل و پنجم جامعه جراحان که دیروز و به روال سال‌های قبل در مرکز همایش‌های رازی واقع در محوطه دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، پرداخته است.

مشاهدات خبرنگار «اعتماد» حاکی از این بود که از ساعت 8 صبح و از ابتدای آغاز کنگره، مامور حراست این دانشگاه با همراهی یک خانم محجبه - در اتاقک کوچکی که محل ورود دانشجو و مراجعان است - از ورود پزشکان زن و خانم‌های فعال در تولید تجهیزات پزشکی به بهانه بدحجابی و کوتاهی قد مانتو یا شلوار یا تنگ بودن مانتو جلوگیری می‌کرد و ورود مهمانان کنگره، مشروط به تعویض و تغییر لباس بود.

طبق مشاهدات «اعتماد» در این اتاقک کوچک، یکی از آقایان عضو هیات برگزار‌کننده کنگره هم حضور داشت و زمانی که یکی از بانوان مهمان کنگره با ممانعت مامور حراست برای ورود به محوطه دانشگاه مواجه شد، این آقا، کت خود را -‌کت مردانه با قواره‌ای بزرگ‌- به این خانم داد و طبق دستور مامور حراست، مقرر شد که این خانم تا زمانی که در کنگره حضور دارد، این کت مردانه را به تن داشته باشد وگرنه اجازه حضور در کنگره نخواهد داشت که به دنبال موافقت مامور حراست، این خانم در همان اتاقک کوچک و در مقابل چشم آقای مامور حراست! مانتوی خود را تعویض کرد و کت مردانه را پوشید.

باقی بانوان شرکت‌کننده در این کنگره با وضع مشابه مواجه بودند. یکی از پزشکان زن که برای شرکت در این کنگره از شهر اهواز به تهران آمده بود به «اعتماد» گفت که مامور حراست او را وادار کرده مانتو بخرد و این خانم، مجبور شده با اجاره یک خودروی اینترنتی، به مراکز خرید نزدیک به مرکز همایش‌های رازی برود و برای خرید مانتویی که مطابق تاکید مامور حراست بوده، یک میلیون و 100 هزار تومان پول بدهد تا اجازه ورود به کنگره بگیرد.

پزشک دیگری به «اعتماد» گفت مامور حراست او را وادار کرده به خانواده‌اش تلفن بزند و آنها با وجود ترافیک و شلوغی بزرگراه همت و تمام محورهای اطراف محل برگزاری همایش در ساعات صبحگاهی، برایش مانتو بیاورند تا بعد از تعویض لباس و پوشیدن مانتوی مناسب! اجازه ورود به کنگره داشته باشد.

پزشک دیگری به «اعتماد» گفت مامور حراست با مشاهده قد شلوار این خانم به او گفته «کمر شلوارت را باید به اندازه‌ای پایین بکشی که بالاتر از مچ پاهایت معلوم نباشد!»

مشکل‌تراشی حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ورود مهمانان کنگره به قدری ادامه یافت که برخی روسای انجمن‌های تخصصی ناچار شدند محل برگزاری کنگره را ترک کرده و در میانه سخنرانی‌ها، به همان اتاقک کوچک بروند و با چانه‌زنی، مشکل «پوشش» مهمانان را حل کنند آن‌هم در‌حالی که تمام مهمانان کنگره که همگی، پزشک و از اعضای جامعه پزشکی هستند اذعان داشتند که هر سال در کنگره حضور داشتند اما طی دو دهه اخیر و در طول فعالیت 4 دولت اصولگرا و میانه‌رو از نیمه دهه 1380، این برخوردها با مهمانان این کنگره بی‌سابقه بوده است.

مامور حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران، دیروز حتی از ورود خبرنگار صدا و سیما هم به بهانه هماهنگ نشدن ورود دوربین و وسایل صدا‌برداری جلوگیری کرد درحالی که خبرنگار این رسانه، طبق روال هر ساله و معمول، دعوتنامه رسمی جامعه جراحان را ارائه داد اما حراست دانشگاه مدعی بود که بنا به تصمیمات جدید باید از روزهای قبل برای وسایل صوتی و تصویری مجوز جداگانه صادر می‌شد.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 9:42




حضور زنان در استادیوم‌ها بازهم ممنوع شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 8:39

حضور زنان در استادیوم‌ها بازهم ممنوع شد

به گزارش «اعتماد» در بازی پرسپولیس و سپاهان حواشی روی سکوهای آزادی رخ داد که منجر به محرومیت حضور زنان در برخی از استادیوم‌ها شد. بنابر گزارشی که قبلا در «اعتماد» به آن پرداختیم به نظر می‌رسد پروژه ممانعت از حضور زنان در استادیوم‌ها کلید خورده است! اتفاقی که چنانچه پررنگ‌تر شود، می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شود و البته محرومیت و جریمه‌های سنگین برای فوتبال ما را به ارمغان بیاورد!

در همین خصوص با دکتر محمدمهدی رحمتی جامعه‌شناس در حوزه ورزش تماس گرفتیم. رحمتی در خصوص دلایل تنش‌های چند وقت اخیر روی سکوها به خبرنگار «اعتماد» گفت: از چند منظر می‌شود به این قضیه نگاه کرد: یکی از منظر درونی که منظور همان میدان ورزش است، یعنی در ورزش ما چه وضعیتی وجود دارد که منجر به بروز این اتفاقات می‌شود و یکی هم‌ از منظر بیرونی. یعنی میدان ورزش را یکی از میدان‌هایی در نظر بگیریم آن هم در تعامل و کنش متقابل با سایر میدان‌های اجتماعی. واقعیت این‌ است که برای بار اول نیست که در میدان ورزش ما‌ چنین رفتاری رخ می‌دهد و سابقه داشته. حالا کاری به این ندارم که یک‌ موقع شدیدتر و یک ‌موقع هم ‌ممکن است به اقتضای فضای ورزش خیلی شدت نداشته باشد اما همیشه بوده است. در یکی، دو‌ هفته اخیر که منجر به ایجاد محدودیت برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها شد، تصور می‌کنم ‌علاوه بر میدان درونی ورزش که همیشه بوده این بار تعاملش با میدان‌های دیگر به‌ویژه سیاست و‌ قدرت بود که سبب چنین تصمیم‌گیری‌هایی شد.

وی ادامه داد: ما اگر به شرایط فعلی کشورمان نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که یک‌سری اتفاقاتی در جامعه در حال رخ دادن است و تعرضاتی وجود دارد و بخش‌هایی از جامعه تلاش می‌کنند با استفاده از عدم پوشش مناسب از نظر ساختار رسمی‌ که همان ‌حجاب است به نوعی مقاومت و اعتراض و نارضایتی خودشان را در قبال سیستم حاکم بر جامعه نشان بدهند. تصور من این است که بدنه قدرت ما به جای اینکه با برنامه‌ریزی مناسب با آن برخورد کند مدام ‌در حال افزایش این چالش است. یعنی در حال تشدید تقابل با جامعه است حالا از طریق طرح‌هایی که همه می‌دانیم در حال اجرا هست و از طریق برخوردهایی که بعضا در شهرها صورت می‌گیرد و از طریق قوانین و مقرارتی که در جاهای مختلف عمدتا با تاکید بر زنان و دختران صورت می‌گیرد. ما از این مسیرها شاهد‌ این تقابل هستیم. از منظر جامعه شناسی امثال بنده و همکاران من این بحث را مطرح کردند که چنین‌ برخوردهایی هم به لحاظ تاکتیکی و هم‌ به لحاظ استراتژیک نمی‌تواند آن هدف حاکم را برآورده کند و منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی و افزایش تنش‌ها بین حاکمیت و‌ جامعه می‌شود.

دکتر رحمتی افزود: در این‌ تنش‌ها وقتی منطقی نگاه کنیم به نظر می‌رسد دامنه‌اش به ورزشگاه‌‌ها هم‌کشیده ‌شده است. به نوعی حاکمیت می‌خواهد از طریق اعمال قدرت خودش این پیام را به جامعه برساند که در هر جایی که مدیریت دست ما باشد و در صورتی که ‌متناسب با هنجارهای ما برخورد نشود به شکل‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان ‌می‌دهیم و محدودیت ایجاد می‌کنیم.‌ این هم تبعاتی دارد اما اجازه بدهید فعلا قصاص قبل از جنایت نکنیم! چند سال پیش به اتفاق یکی از همکاران در یک کار پژوهشی پیش‌بینی این را کردیم که در آینده نه چندان دور ورزش ما ناچار خواهد بود که تن به پذیرش حضور هواداران خانم در ورزشگاه‌ها را بدهد، این اتفاق هم افتاد. من فکر می‌کنم‌ یک بخشی که به میدان ورزش مربوط می‌شود پنهان کردن‌ ضعف‌ها است که مدیریت ‌حاکم ‌بر ورزش ما از آن رنج می‌برد. یعنی ‌امکان برنامه‌ریزی مناسب و امکان الگوسازی مناسب فرهنگی ندارند. بدنه ورزش یعنی از وزارت ورزش شروع کنید تا تیم‌ها و ورزشکاران. نکته طنز قضیه اینکه‌ در همه موارد شما صفت فرهنگ و فرهنگی را می‌بینید که به کرات برده می‌شود اما در عمل می‌بینید کمترین توجه عملی در خصوص فرهنگ به‌ویژه افرادی که در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، دیده نمی‌شود. این ضعف و کاستی‌ها که در میدان ورزش ما وجود دارد به‌علاوه ‌آن عامل بیرونی که خدمت‌تان ‌گفتم  - یعنی اینکه سیستم به دنبال این است که قدرت هِژِمونی خودش را بر جامعه اعمال کند -  دست به دست هم دادند و‌ متاسفانه دودش به چشم علاقه‌مندان به خصوص علاقه‌مندان زن که دوست دارند در ورزشگاه حضور پیدا کنند، رفته است.‌

جامعه‌شناس حوزه ورزشی کشورمان درباره ممنوعیت احتمالی حضور زنان در استادیوم‌ها و اینکه چه پیامدها و آسیب‌های اجتماعی برای فوتبال ما خواهد داشت، توضیح داد: اینکه خانم‌ها را از حضور در استادیوم‌ها منع کنند پاک کردن صورت مساله است. چند وقت قبل در یک رسانه دیگر در بخش فراتری صحبت می‌کردیم و آن محروم کردن کل تماشاگران بود. شما دیدید که کمیته انضباطی برای محروم کردن تعدادی تماشاگر، یک تیم را به صورت کامل از حضور هوادارانش در یک یا چند بازی محروم کرد. اینها همه پاک کردن صورت مساله است. همیشه گفتم اینها می‌تواند یک مکانیزم باشد اما راه‌حل نیست. یک آمار در رسانه‌ها دیدم که تعداد بازی‌های قبل توجهی در چند سال اخیر‌ بدون تماشاگر برگزار شده. تماشاگران به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی جزو سرمایه‌های ورزش هستند و این رویه تبدیل فرصت به تهدید است که شما به تماشاگران اجازه ندهید به ورزشگاه بیایند. می‌توانم مصداقی بگویم این باعث افزایش تنش‌ها بین هوادارانی که تمایل به حضور در استادیوم دارند با بدنه ورزش ما می‌شود.

دکتر رحمتی ادامه داد: نمونه جزیی بگویم؛ بحث حضور ر‌ونالدو در ایران بود، حالا یک بخشی از هواداران رفتاری انجام ‌دادند که از نظر من خیلی هم رفتار ناهنجاری نبود اما کمترین کسی به این مساله پرداخت که یکی از عامل‌های مهم بروز آن رفتار محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه به خاطر آن اتفاقی بود که باشگاه پرسپولیس چند سال قبل در هندوستان رقم زده بود‌. یک ورزشکار محبوب و معروف، قرار است بیاید و یکی از انگیزه‌های مهم حضور هواداران در ورزشگاه‌ها مشاهده و ارتباط مستقیم چهره به چهره با ورزشکاران مورد علاقه‌شان است. وقتی از دیدن آن محروم شوند احتمالا شاهد بروز رفتارهای تهاجمی یا پرخاشگرانه باشیم. اگر آن طرفداران این امکان را داشتند که در ورزشگاه حضور‌ پیدا کنند تا آن علاقه و شور خودشان را در ورزشگاه نشان‌ بدهند، مطمئن‌ باشید آن ازدحام در مسیر و هتل محل اقامت رونالدو و فرودگاه رخ‌ نمی‌داد. چون هوادار می‌دانست فردا بازی برگزار می‌شود و می‌تواند در ورزشگاه حضور پیدا کند و رونالدو را از نزدیک‌ ببیند.

ایشان تصریح کرد: البته باز هم ‌بگویم این همه عامل نبود. اما عامل مهمی بود که به آن خیلی پرداخته ‌نشد. درباره سوال شما بگویم، ما چنین ‌امکانی را در درازمدت نداریم. ما پذیرفته‌ایم در چارچوب قواعد بین‌المللی فعالیت کنیم. هدف نهایی حضور در مسابقات بین‌المللی و در رأس آن جام‌جهانی است. فیفا مجبور هست بر حسن اجرا و انجام قواعد خودش نظارت و مدیریت دقیق داشته باشد. خاطرتان که هست چند سال قبل فان‌باستن و اینفانتینو به ایران ‌آمدند چون هدف‌شان این بود که صرفا به گزارش‌ها اکتفا نکنند و با رییس‌جمهور دیدار داشتند و‌ پیام‌ را منتقل کردند که اگر شرایط را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم‌ نکنید امکان فعالیت مناسب در رقابت‌های بین المللی دچار چالش می‌شود و با مشکل مواجه می‌شوید و جریمه و حتی ممکن است با محرومیت مواجه بشوید. مگر اینکه‌ ما اصلا نخواهیم ارتباطی داشته باشیم که بعید می‌دانم. در هیچ زمانی چنین تصمیمی در بین کارگزاران ورزشی ما نبوده که نمی‌خواهیم ارتباط داشته باشیم. اتفاقا هم تجربه نشان داده و‌ هدف کارگزاران حاکمیت این هست که از ورزش هم بتوانیم به عنوان ابزاری برای ترویج ارزش‌ها و معرفی و شناسایی فرهنگ خودمان در جهان استفاده مناسب کنیم. اینکه نقض غرض ورزش می‌شود که شما بخواهید یک سیاستی را در کشورتان اجرا کنید که خلاف مقررات و آیین‌نامه‌ها است و مانع حضور خانم‌ها در ورزشگاه شوید.

دکتر رحمتی تاکید کرد: از منظر بین‌المللی چنین کاری شدنی نیست و از نظر فرهنگی و اجتماعی هم‌ شک نکنید باعث افزایش تنش‌ها حتی بیش از گذشته می‌شود چون همین باز شدن در ورزشگاه‌ها برای حضور نصف و نیمه بانوان‌ باعث ‌شده که این‌ مطالبه به صورت نصف و‌ نیمه تقریبا جا بیفتد. حالا این ‌به عنوان حق از جامعه زنان تقریبا به رسمیت شناخته شده، به خاطر چند اتفاق که قبلا هم سابقه داشته در فضای ورزشگاه‌ ممکن است از واژه‌ها و کنش پرخاشگرانه و ناهنجارانه استفاده شود. بیایید برای آن کنش یک برنامه‌ریزی را انجام ‌بدهید. شما حرکت زیبای بازیکنان ختافه در روز مادر را دیدید؛ ما متناسب‌ با ارزش‌ها و الگوهای ‌خودمان‌ می‌توانیم ‌اقدامات بسیاری زیادی در جهت الگو سازی فرهنگ ‌نه فقط در میدان ‌ورزش بلکه سایر میدان‌های اجتماعی انجام بدهیم که در بطن جامعه هم رسوخ کند.

وی در پایان‌صحبت‌هایش گفت: برای ترویج حجاب راهش ماشین ون و بگیر و ببند و جریمه نیست. در کل تاریخ بشر نمی‌توانید جایی را پیدا کنید که‌ یک مقوله فرهنگی و اجتماعی از طریق صرفا این راهبردها به جایی رسیده شده باشد. این می‌تواند یک ساز و کار باشد. مثل راهنمایی رانندگی که آنجا هم نمی‌شود همه جرایم را برای راننده متخلف بگذارید. در کنار جریمه باید یک جاده مناسب تهیه کنید و الگوسازی مناسبی برای انجام ‌این ‌کنش انجام بدهید. جمع‌بندی نهایی اینکه این ‌اقدامات نه‌تنها راه‌حل نیستند بلکه خودشان باعث افزایش تنش می‌شوند برای کارگزاران  و تصمیم گیرندگان.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 8:07




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 7:22




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 7:08




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 19:55




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 18:20




مطهره گونه‌ای دانشجوی دانشگاه تهران آزاد شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 12:50

مطهره گونه‌ای دانشجوی دانشگاه تهران آزاد شد

مطهره گونه‌ای دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران پس از آزادی از زندان در توییتر نوشت:

«روی ماه ویدا و آنیشا و گلرخ و هستی و مهوش و نرگس را بوسیدم و با انبوهی از دلتنگی اتاق۳ نازنین بند نسوان را بدرود گفتم تا در ایرانی آزاد دوباره همدیگر را در آغوش کشیم و برقصیم و بخندیم.
شالم یادگاری از گلی است smile
اکانت قبلی‌ام فعلا ازدست رفته.
و البته سلام!🌱»

مطهره گونه‌ای دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه ١٢ اردیبهشت پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 12:44




‌علی عاقل، شهروند ساکن مشهد برای اجرای ۵ سال حبس احضار شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 12:31

‌علی عاقل، شهروند ساکن مشهد برای اجرای ۵ سال حبس احضار شد

‌علی عاقل، شهروند ساکن مشهد با دریافت ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۲۱ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شد.

جلسه بدوی رسیدگی به اتهامات آقای عاقل در تاریخ بیست و یکم آذرماه ۱۴۰۲، در شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. او مدتی بعد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و بابت عضویت در گروه‌های مخالف نظام به چهار سال حبس، مجموعا پنج سال زندان محکوم شد. حکم صادره پس از چندی توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد.

آقای عاقل در خصوص پرونده‌اش می‌گوید:
«درخصوص عضویت درگروههای مخالف مصداقی که برایش بکار بردند این است باتوجه به اینکه خودم رو مشروطه خواه عنوان کردم و مکررا از خاندان پهلوی حمایت کردم و از بانو فاطمه سپهری که یک انسان پادشاهی‌خواه هست حمایت کردم و جلو بیمارستان قائم مشهد روزی که ایشان در بستر بیماری بودند، ویدیویی ضبط کردم و برای ایشان آرزوی سلامتی کردم و شبکه منوتو صحبت‌هام رو پوشش داد و حمایتم از عباس واحدیان شاهرودی زندانی سیاسی در زندان وکلیل آباد مشهد....این چند مورد شده مصداق عضویت در گروه‌های مخالف و چنین احکام سنگینی برایم صادر کردند.
سپاسگزار هموطنانم میشم که فریاد این بی عدالتی که در حقم صورت گرفته باشند.
پاینده ایران»

آقای عاقل در تاریخ یکم آبان سال گذشته، پس از مراجعه به شعبه ۹۰۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، بازداشت شد. او نهایتا در تاریخ هفتم آبان با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.
آقای علی عاقل در جریان دادگاهش به وکیل دسترسی نداشت.
این شهروند ساکن مشهد، در پی اعتراضات سراسری سال ۱۳۹۶ هم بازداشت شده بود.

دادبان




مرضیه محمودی روزنامه‌نگار اقتصادی به دادگاه می‌رود
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 12:25

مرضیه محمودی روزنامه‌نگار اقتصادی به دادگاه می‌رود

خانم مرضیه محمودی روزنامه‌نگار اقتصادی خبر داد برای یک پرونده جدید باید سه شنبه به دادگاه برود.

بنابر نوشته‌ی ایشان، وکیل خانم محمودی به وی تاکید کرده فردی با فیش حقوقی دولتی پیدا کند تا در صورت لزوم، کفالت را بر عهده بگیرد.

دادستانی تهران روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با اعلام جرم علیه برخی از فعالان رسانه‌ای به‌دلیل بازنشر  گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی، از احضار این افراد به دادسرا خبر داده بود. خانم محمودی از جمله کسانی بود که خبر داد به این دلیل احضار شده است.




تشکیل پرونده علیه عسل داداشلو روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 11:37

تشکیل پرونده علیه عسل داداشلو روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد

در پی موج جدید احضار و تشکیل پرونده روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی در خصوص مرگ نیکا شاکرمی در ایران، گزارش‌ها حاکیست پرونده جدیدی علیه عسل داداشلو، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد تشکیل شده است.

بر اساس گزارش‌ها روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه خانم داداشلو با انتشار تصویر پیامک مربوط به قوه قضاییه این خبر را تایید کرد.

خبرگزاری میزان که اخبار مربوط به قوه قضاییه ایران را پوشش می‌دهد دو روز قبل اعلام کرد که دادستانی تهران علیه چند روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به دلیل بازنشر یا اظهار نظر گزارش مرگ نیکا شاکرمی در بی‌بی‌سی جهانی اعلام جرم کرده است.

نسکا شاکرمی نوجوان ۱۶ ساله ای بود که در جریان اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی در شهریورماه ۱۴۰۱ جان خود را از دست داد.

چندی پیش وب‌سایت بی‌بی‌سی گزارشی مستند از نحوه مرگ و آخرین لحظات زندگی این معترض منتشر کرد که با واکنش‌های فراوانی همراه بود.




اسامی شش روزنامه‌نگار زندانی در ایران
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 11:25

اسامی شش روزنامه‌نگار زندانی در ایران

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در راستای فعالیت‌های خود قصد دارد به صورت هفتگی لیست به روز رسانی شده از روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را منتشر می‌کند.

شش روزنامه‌نگاری که هم اکنون در ایران زندانی هستند عبارتند از:

۱- کامیار فکور، خبرنگار حوزه کارگری خبرآنلاین، تاریخ بازداشت ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ وی با پایان یافتن محکومیت ۸ ماهه، دوران حبس تعلیقی ۲ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

۲- ویدا ربانی، روزنامه‌نگار مستقل دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند.

۳- رسول گله‌بان، روزنامه‌نگار رسانه‌های محلی کرد روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه در ارومیه بازداشت و به زندان منتقل شد.

۴- مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد که ۱۱ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

۵- روح‌اله نخعی، روزنامه‌نگار سابق شرق و هم‌میهن از روز سه‌شنبه اول اسفندماه برای تحمل دوران محکومیت دوساله خود به زندان اوین رفت.

۶- پریسا صالحی، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد و نشریه دنیای اقتصاد برای تحمل دوران محکومیت ۵ ماه حبس خود از روز یکشنبه نهم اردیبهشت‌ماه به زندان کچویی کرج منتقل شد.

همچنین حکم محکومیت به زندان کیوان صمیمی، روزنامه‌نگاری که در جریان اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده بود در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی دو روزنامه‌نگاری که از آبان‌ماه دوران محکومیت سه ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کردند، با مرخصی درمانی از زندان آزاد شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌هایی که پیش از این منتشر کرده، سرکوب رسانه‌ای در ایران را محکوم کرده است.

دومنیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌هایی که پیش از این منتشر کرده، سرکوب رسانه‌ای در ایران را محکوم کرده است.

دومنیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حبس روزنامه‌نگاران علامت هشدار دهنده‌ای در سطح بین‌المللی است. ما بار دیگر اتهامات بی‌اساس علیه همکاران خود را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایران می‌خواهیم که از همه اتهامات علیه آنها صرف نظر کنند. روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی را آزاد کند.»




پوتین دستور انجام رزمایشی با سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 11:10

پوتین دستور انجام رزمایشی با سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رزمایش تازه‌ای شامل تمرین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برگزار می‌کند.

این وزارتخانه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت رزمایش یادشده به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انجام می‌شود و در آن آمادگی نیروهای هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام مأموریت‌های رزمی تمرین می‌شود.

هرچند نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه پیش از این به‌طور مرتب رزمایش‌هایی برگزار کرده‌اند، این اولین بار است که روسیه به‌طور علنی از برگزاری رزمایشی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خبر می‌دهد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نسبت به کلاهک‌های بزرگ موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، قدرت تخریب کمتری دارند.

رئیس‌جمهور روسیه از زمان جنگ اوکراین در پنجم اسفند ۱‍۴۰۰، تهدیدات لفظی خود در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ را تشدید کرده و در سخنرانی ماه فوریه هشدار داد که خطر «واقعی» یک جنگ هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت دفاع روسیه می‌گوید این رزمایش شامل تمرین آماده‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک خواهد بود و تشکیلات موشکی در منطقه نظامی جنوب و نیروی دریایی در آن شرکت خواهند کرد.

روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است.

وزارت دفاع روسیه هدف از این رزمایش را «تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه» عنوان کرده که در واکنش به آنچه که «اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه» خوانده، انجام می‌شود.

غرب و کی‌یف می‌گویند تا زمانی که نیروهای روسیه از خاک اوکراین عقب‌نشینی نکنند آرام نخواهند گرفت و جنگ حاضر را تلاش مسکو برای تصرف زمین به سبک امپریالیستی با هدف بازگرداندن اوکراین به بلوک روسیه عنوان می‌کنند.

به گفته دیپلمات‌های روسی و آمریکایی، تهاجم مسکو به اوکراین بدترین شکست در روابط روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به شمار می‌رود.

رادیو فردا




طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با «جرایم اخلاقی در فضای مجازی»
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 10:47

طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با «جرایم اخلاقی در فضای مجازی»

همزمان با اجرای «طرح نور» و تشدید فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی «لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنند» برخورد خواهد شد.

او مدعی شد که در یک «طرح پیش‌دستانه» در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای «۱۰ نشانگاه سایبری فعال» هم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است.

این در حالی است که پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی در ماه‌های اخیر صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و قوه قضائیه نیز به بهانه‌های مختلف افراد را به دلیل اظهارنظر در این شبکه‌ها احضار و علیه آنها اعلام جرم می‌کند.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۵ فروردین و با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، برخورد خشن با شهروندان به ویژه زنان را دوباره آغاز کرده‌اند.

برخورد خشونت‌بار و تحمیلی پلیس ایران در زمینه حجاب اجباری با زنان که از آن با عنوان «طرح نور» یاد شده موجی از اعتراض‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی به دنبال داشته است.

رئیس پلیس فتا همچنین ادعا کرده است که بر اساس بررسی‌ها ۹۱ درصد از محتوایی که او «آلوده به جرایم اخلاقی» خوانده در اینستاگرام تولید می‌شود.

این ادعا در حالی مطرح شده است که در حال حاضر پلتفرم اینستاگرام به همراه پلتفرم‌های پرطرفداری چون فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، یوتیوب، تلگرام و واتس‌اپ همگی در ایران فیلتر هستند.

با این وجود بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، که بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد، ۴۶.۵ درصد مردم ایران از رسانه اجتماعی ‌‏اینستاگرام و ۳۵.۳ درصد از پیام‌رسان واتس‌اپ و ۳۴.۶ درصد هم از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

رادیو فردا




محمدعلی علومی، نویسنده و روزنامه‌نگار درگذشت
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 10:35

محمدعلی علومی، نویسنده و روزنامه‌نگار درگذشت

محمدعلی علومی، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، طنزپرداز و اسطوره‌شناس روز گذشته یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 بر اثر سکته مغزی در شهر بم درگذشت.

علومی که از او کتاب‌هایی چون سوگ مغان، آذرستان، ظلمات، اندوهگرد، پریباد، عطای پهلوان و قصه‌ی اساطیر منتشر شده بود، نویسنده و روزنامه‌نگاری قدرندیده بود که در ۶۳ سالگی دیده از جهان فروبست.

محمدعلی علومی از اوایل دهه‌ی ۶۰ شمسی کار روزنامه‌نگاری را در موسسه‌ی اطلاعات شروع کرد. او طی سالیان با نشریاتی چون ادبستان، دوران، کتاب هفته و بسیاری از روزنامه‌ها همکاری داشت.

رمان آذرستان از این نویسنده در سال ۱۳۷۷ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد وقت به عنوان کتاب‌سال انتخاب شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درگذشت این نویسنده و روزنامه‌نگار را به خانواده  علومی و نزدیکان ایشان تسلیت می‌گوید.




یک وکیل با شکایت سعید مرتضوی به زندان رفت
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 10:33

یک وکیل با شکایت سعید مرتضوی به زندان رفت

«مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری برای تحمل 91 روز حبس راهی زندان شد. حکمی که براساس شکایت سعید مرتضوی علیه او صادر شده است.» خبری که پیمان‌حاج‌ محمودعطار، وکیلِ ترک‌همدانی، به هم‌میهن می‌دهد.

آنطور که عطار می‌گوید، ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که سعید مرتضوی معروف به «قاضی مرتضوی» در دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب می‌شود.

بعد از گذشت مدتی از فعالیت او در این سازمان، نمایندگان مجلس وقت طرحی شکایت‌گونه باعنوان «تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی» را کلید زده و گزارش مسائل مالی رخ‌داده در زمان تصدی مرتضوی را بعد از طی مراحل قانونی در مجلس،‌ به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال می‌کنند.

پرونده‌ی مربوطه در یکی از شعب بازپرسی کارکنان دولت تشکیل می‌شود:«همزمان بنده و ترک همدانی از طرف خودمان،  اصالتاً به عنوان طرف بیمه این سازمان و وکالتاً از طرف چند بیمه‌گذار سازمان تامین اجتماعی در کنار نمایندگان مجلس و وکلای سازمان تامین اجتماعی علیه مرتضوی شکایتی را در همان شعبه بازپرسی مطرح کردیم.»

او ادامه می‌دهد:«در حین رسیدگی مشخص شد که یکی از موارد مالی مرتضوی در زمان ریاست بر تامین اجتماعی، پرداخت وجه از حساب این سازمان به مؤسسه‌ای به نام مؤسسه خیریه نخبگان عدل است. وقتی به سایت روزنامه رسمی و ثبت شرکت‌ها مراجعه کردیم متوجه شدیم که او صاحب امضا در این موسسه نیز هست که مدارک مربوطه با طی مراحل قانونی به مرجع ذیربط ارائه شد. سهامدار و صاحب‌امضای دیگر در این موسسه یکی از قضات بود.»

سعید مرتضوی در نهایت محکومیت تعزیری قطعی می‌گیرد؛ حکمی که به مرحله اجرا هم می‌رسد:«نمی‌دانم در نهایت این حکم اجرا شد یا نه اما بعد از چند سال در نهایت تعجب متوجه شدیم که مرتضوی درخواستی مبنی بر اعاده دادرسی به دبیرخانه دیوانعالی کشور داده و اعلام کرده که محکومیتش در باب سازمان تامین اجتماعی اشتباه و او بیگناه بوده است.

نکته آنکه بین ده‌ها شعبه دیوانعالی کشور در تهران و سایر شهرها، پرونده درخواست اعاده دادرسی مرتضوی به شعبه تحت تصدی یکی از سهامداران و مدیر مؤسسه نخبگان عدل ارجاع شد.

او هم در کمال تعجب با اعاده دادرسی مرتضوی موافقت و در سال ۱۴۰۱ او را از تمام اتهامات مالی تبرئه کرد. درحالی‌که تمام مراحل قانونی پرونده مرتضوی در مجلس، بازپرسی،‌ دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گرفته و منتج به رای قطعی شده بود.»

عطار ادامه می‌دهد:«ترک‌همدانی، موکل من‌ که از ابتدا تا انتها در جریان سیر پرونده مرتضوی به‌عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود ماجرای او را که در ماجرای دریافت وجه از مرتضوی و تامین اجتماعی در مؤسسه نخبگان عدل سهیم بوده، رسانه‌ای کرد. به‌دنبال این ماجرا مرتضوی به عنوان نشر اکاذیب از موکل من شکایت کرد. بازپرس پرونده شکایت از ترک‌همدانی،‌ از ما خواست تا پرونده مرتضوی را در اختیار او بگذاریم که این کار انجام و پرونده توسط بازپرس مطالعه شد. با اینکه مشخص شد که هیچ مطلب کذبی وجود نداشته و همه مطالب قانونی ثبت و ضبط شده اما ترک‌همدانی در نهایت به ۹۱ روز حبس و ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.»

عطار تاکید می‌کند اگر بر فرض محال اتهامی هم متوجه موکل بنده بود، سوال این است که چرا پرونده اتهامی او در دادسرای ویژه جرائم کارکنان دولت مطرح و رسیدگی شد. همانطور که از نام این دادسرا مشخص است این دادسرا ویژه رسیدگی به افرادیست که رابطه استخدامی با دولت دارند درحالی‌که ترک‌همدانی به‌عنوان یک وکیل هیچ رابطه استخدامی با دولت و نهادهای دولتی نداشته است. دادسرای تهران با چه توهینی پرونده شکایت مرتضوی علیه موکل من را در دادسرای جرائم کارکنان دولت رسیدگی کرد و در دادگاه ویژه جرائم کارکنان دولت محکوم کرد؟»

روزنامه هم‌میهن




خطر خالی شدن بیمارستان‌های دولتی از پزشکان مجرب
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 10:23

خطر خالی شدن بیمارستان‌های دولتی از پزشکان مجرب

روزنامه آرمان امروز

زمانی که تعرفه پزشکان برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد، خیلی تعجبی نداشت که پزشکان عمومی و متخصص از حداقل مبالغ تعرفه های ویزیت چندان رضایت نداشته باشند و اگر این موضوع را در کنار سال ها بی توجهی به کادر درمان (پزشکان و پرستاران) و معیشت آنها بگذاریم، کوچ پزشکان از بیمارستان های دولتی به خصوصی چندان تعجب برانگیز نخواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد، یعنی اینکه اغلب مردم به دلیل هزینه‌های سنگین درمان؛ ناگزیر به انتخاب بخش دولتی هستند و این در حالی است که شرایط ماندگاری کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی تا حدودی سخت‌تر از بخش خصوصی است.

آن طور که از اخبار و شواهد امر بر می‌آید، پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کمتر از بخش خصوصی است. پرداختی و ویزیت متخصص یا فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی مبلغی در حدود ۱۵ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیمار به متخصص و یا فوق تخصص در مطب رجوع کند، حدود ۲۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

فاجعه النا را جدی بگیریم

برکسی پوشیده نیست که این روند به دولت سیزدهم و وزارت بهداشت فعلی ارتباطی ندارد و حدود یک دهه است که این مشکل پابرجاست و هر سال تشدید می شود. در این رابطه جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفته است: «مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم ناگزیز می شوند برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.»

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که زمانی پزشکان مجرب و متخصص از بیمارستان های دولتی به بیمارستان های بخش خصوصی مهاجرت کنند، دستیارهای پزشکی و کار آموزها، جایگزین آنها می شوند و در این میان به غیر از مسائل مالی، موضوع جان بیماران نیز به میان می آید. مانند اتفاق تلخی که در پاییز ۱۴۰۲ در بیمارستان مفید تهران رخ داد. ۹ آذر سال گذشته یک نوزاد شش ماهه به نام النا در بیمارستان مفید تهران جان باخت. پدر و مادر النا از اهمال کادر پزشکی این بیمارستان برای پذیرش نوزادشان و رسیدگی دیرهنگام به وضعیت او به دلیل تحصن در حیاط بیمارستان شکایت داشتند.

از سوی دیگر مسئولان بیمارستان مفید دلایل دیگری از جمله مراجعه دیرهنگام نوزاد به بیمارستان، تداخل دارویی و دلایل پزشکی دیگری را دلیل این فاجعه اعلام کردند.

همان موقع پدر النا در توضیح مرگ دلخراش دخترش به رکنا گفته بود: «النا تا صبح روز حادثه نتوانست یک دقیقه راحت بخوابد. با همسرم تصمیم گرفتم که او را به بیمارستان ببریم. ساعت هفت و نیم صبح جلوی در بیمارستان مفید رسیدیم. از همسرم خواستم تا زمانی که من جای پارک برای ماشینم پیدا می کنم، به پذیرش برود و النا را بستری کند. من هم بعد از چند دقیقه برگشتم و دیدم او به همراه دخترم النا هنوز روبه روی در بیمارستان منتظر مانده است! گفت اینجا اعتراض شده و کارکنان بیمارستان به دلیل عقب افتادن حقوق شان دست از کار کشیده‌اند!».

گرچه مسئولان بیمارستان این روایت را نپذیرفتند و همان موقع اعلام کردند که ۳۰ دقیقه بعد از بستری، اقدامات درمانی انجام شد و نوزاد در حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خون ریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده است؛ اما حدود یک ماه بعد و در دی ماه ۱۴۰۲ و بر اساس نظریه کمیسیون پزشکی، بیمارستان مفید در مرگ این نوزاد شش ماهه مقصر شناخته شد.

دلسردی پزشکان از حقوق های حداقلی

این اتفاق را میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت نیز تایید و با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

این در حالی است که بارها در ستون «آلو آرمان» از وضعیت نامناسب درمانی و حتی پذیرش بیماران در بعضی از بیمارستان ها گلایه شده است. اما برای بررسی این موضوع به سراغ محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار رفتیم و وی در این رابطه و با اشاره به اینکه نظام سلامت هیچ زمان و در هیچ کشوری نباید به بخش خصوصی وابسته باشد، می گوید: در کشوری مانند آمریکا یک پرستار برای هفت ساعت کار چهارهزار دلار حقوق می‌گیرد، حالا شما این شرایط را با حداقل ۱۲ تا ۱۴ ساعت کار پرستاران در بیمارستان‌های ایران مقایسه کنید که حدود ۱۲۰ دلار حقوق می‌گیرند.

وضعیت پزشکان هم همین است و حقوق های آنها بسیار کمتر از سایر اقشار تحصیل کرده و حتی کارگر جامعه است. ما شاهدیم در برخی از بیمارستان های دولتی (البته به غیر از بیمارستان های وزارت نفت که حقوق ها و کارانه هایشان یک نیروی ساده، از پزشکان متخصص هم بیشتر است) حقوق های ۱۲ تا ۱۳ میلیونی به پزشکان پرداخت می شود. واضح است که یک پزشک متخصص یا عمومی با بیش از دو دهه درس خواندن با این حقوق کار نمی کند و به بیمارستان های خصوصی می رود. مشکلی که در این میان وجود دارد، در هیچ مملکتی دو مقوله امنیت و سلامت را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند و در قانون اساسی کشور ما نیز به اهمیت این موضوع تاکید شده است. در این شرایط مسئله تاخیر سازمان‌های بیمه در پرداخت مطالبات پزشکان از یک سو و نیز غیر واقعی بودن تعرفه‌ها باعث آسیب به سیستم درمان دولتی شده است؛ البته بخش خصوصی نیز از این مسئله مستثنی نیست.

در شرایطی که امکان پرداخت به موقع مطالبات پزشکان فراهم نباشد چه بخواهیم و چه نخواهیم درصدی از اعضای جامعه پزشکی به سمت و سویی سوق پیدا می‌کنند که بتوانند پول‌شان را وصول کنند. دراین میان درصدی از جامعه پزشکی مجبورند یا قراردادشان را با بیمه‌ها لغو کنند و با بیمه‌ها قرارداد نمی‌بندند یا به اشکال دیگری سعی می‌کنند جبران خسارت کنند.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 10:08




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 9:36




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 9:05




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 8:10




ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها خواست شرق رفح را تخلیه کنند
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 8:08

ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها خواست شرق رفح را تخلیه کنند

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها گفته است قبل از حمله مورد انتظار، بخش‌هایی از رفح را «موقتاً تخلیه کنند.»

ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها گفته است که تخلیه شرق رفح را آغاز کنند. تحولی که نشان می‌دهد حمله ارتش اسرائیل به منطقه رفح «قریب‌الوقوع» است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به مردم گفته شد که به منطقه «مواسی» در نزدیکی ساحل، که پیش از این توسط اسرائیل یک «منطقه بشردوستانه» اعلام شده نقل مکان کنند. ارتش اسرائیل گفت که کمک‌های خود را در این منطقه شامل بیمارستان‌های صحرایی، چادرها، غذا و آب گسترش داده است.

این اعلامیه در بحبوحه مذاکرات شکننده آتش‌بس و پیش از حمله زمینی مورد انتظاری که اسرائیل از ماه‌ها قبل وعده انجام آن برای از بین بردن شبه‌نظامیان باقی‌مانده را حماس داده، منتشر شد.

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت روز یکشنبه مدعی شد حماس در مورد توافق جدی نیست و نسبت به «عملیات قدرتمند در آینده نزدیک در رفح» هشدار داد.

اظهارات او پس از آن بیان شد که حماس روز یکشنبه به گذرگاه اصلی اسرائیل برای ارائه کمک حمله کرد و سه سرباز را کشت.

گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس روز یکشنبه با تکرار درخواست‌های اصلی خود گفت: تازه‌ترین دور مذاکرات آتش‌بس غزه پس از «مذاکراتی عمیق و جدی» در قاهره پایان یافت.

حماس برخواسته‌هایی تاکید کرد که اسرائیل بار دیگر آنها را رد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از نشانه‌های اولیه از پیشرفت در مذاکرات اکنون چشم‌انداز یک توافق آتش‌بس بدتر از گذشته است.

حدود ۱/۵ میلیون فلسطینی در شهر جنوبی غزه پناه گرفته‌اند. جنگ جاری پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر (۷ اکتبر) گروه فلسطینی حماس به جنوب اسرائيل آغاز شد که طی آن ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

صدای آمریکا




شیرین سعیدی، روزنامه‌نگار، به پنج سال حبس محکوم شد
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 7:42

شیرین سعیدی، روزنامه‌نگار، به پنج سال حبس محکوم شد

شیرین سعیدی، زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به تحمل پنج سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکمی که هفته گذشته، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر و به این شهروند زندانی ابلاغ شده، خانم سعیدی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شده است.

شیرین سعیدی که متولد ۱۳۵۱ است پیشتر مدتی را در لبنان زندگی کرده بود، وی پس از ورود به کشور در تاریخ دوم دی‌ ۱۴۰۲، به مرجع قضایی احضار شد. سعیدی پس از حضور در دادسرا از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از صدور قرار بازداشت به بند زنان اوین منتقل شد.




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2024, 7:35




<span style="color: #0000ff;">بزرگداشت بکتاش آبتین در فرهنگ‌سرای شهر ماینز، آلمان</span>
يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sun, 05.05.2024, 21:33

بزرگداشت بکتاش آبتین در فرهنگ‌سرای شهر ماینز، آلمان




يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
iran-emrooz.net | Sun, 05.05.2024, 21:04




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024