جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2012, 11:07

زمین‌لرزه‌ای به قدرت «۴.۷ ریشتر» حوالی تهران را لرزاند

جمعه ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
زمین‌لرزه‌ای به قدرت «۴.۷ ریشتر» ساعت ظهر امروز اطراف دماوند، واقع در شرق استان تهران را لرزاند و مردم ساکن برخی نقاط تهران نیز این زلزله را احساس کردند.
به گزارش ایسنا، پایگاه لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز این زمین لرزه را که حدود ساعت ۱۲:۳۰ به وقوع پیوست، منطقه «کیلان» شهرستان دماوند اعلام کرده است.
مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به ایسنا گفته است: «کانون این زلزله در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دماوند و ۴۲ کیلومتری شمال گرمسار و ۸۰ کیلومتری شرق ورامین گزارش شده است.»
به گفته آقای زارع عمق این زلزله حدود ۱۰ کیلومتر برآورد شده است.
وی احتمال داده است که گسل مرتبط به این زلزله یکی از گسل‌های جنوب شرق تهران باشد و افزود: «اظهار نظر دقیق در خصوص گسل مسبب زلزله مستلرزم بررسی‌های بیشتر است ولی حدس اولیه گسل ایوانکی است.»
مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده شدت این زلزله را «۴.۴ ریشتر» و فاصله مرکز آن از تهران را «۹۶ کیلومتر» اعلام کرده است.
خبرگزاری فارس گزارش کرده است که این زمین‌لرزه علاوه بر شهرستان دماوند در دیگر نقاط شمال شرق استان تهران مانند بومهن، رودهن و پردیس نیز احساس شده است.
به گفته حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور این زلزله در مناطق کوهستانی روی داده است.
آقای درخشان با تأکید بر این‌که تا این لحظه اخباری در خصوص خسارات احتمالی این زلزله گزارش نشده، از اعزام گروه‌های ارزیابی سازمان هلال‌ احمر فیروزکوه و تیم‌های امدادی به منطقه خبر داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024