چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.09.2011, 11:06

ترکمنستان هم جزیره مصنوعی احداث می‌کند

خبرگزاری میراث فرهنگی: یک شرکت هلندی ساخت یک جزیره مصنوعی در سواحل دریای مازندران را برای ترکمنستان طراحی کرده است.

به گزارش روزنامه های ترکمنستان در پی تصمیم مقامات کشور ترکمنستان برای احداث مجموعه توریستی موسوم به لاس وگاس دریای کاسپین، یک شرکت هلندی «وان اورد» ضمن ارائه طرح احداث یک جزیره مصنوعی درسواحل دریای مازندران به مقامات ترکمنستان اعلام آمادگی کرده است.

« یوهانس هفکنشید» یکی از مدیران شرکت هلندی وان اورد در مصاحبه با یک روزنامه ترکمنستان اعلام کرد:«شرکت «وان اورد» پروژه احداث یک جزیره مصنوعی در سواحل دریای مازندران را که محل استقرار اقامتگاه های توریستی موسوم به آواز است ، به مقامات ترکمنستان ارائه کرده است.»

وی افزود:«این جزیره به نحوی طراحی شده که نشان ملی کشور ترکمنستان به گونه ای برجسته بر آن ترسیم شود. درعین حال فضا و امکانات برای احداث ساختمان های مورد نیاز درآینده نیز درنظر گرفته شده است.»

هفکنشید با اشاره به تخصص و پیشینه کشور هلند در احداث جزیره های مصنوعی یادآور شد که همزمان با افزایش جمعیت جهان بسیاری از کشور نیازمند به فضا و زمین بیشتر برای تامین نیازهایی چون مسکن، تجارت، تولید وتجارت و نیز تفریح و شادی هستند. در چنین شرایطی ما بسیار خرسندیم که شرکت تابعه ما به عنوان شرکتی شاخص در ایجاد تحولات بزرگ که هم اکنون در صنعت ساختمان ترکمنستان جاری است، مشارکت دارد.

بنا به همین گزارش کشور ترکمنستان اعلام کرده است که با توجه به قصد احداث و توسعه برخی زیرساخت های نوین دراین کشور، با موجی از طرح ها و مناقصه های بین المللی برای ساخت و تامین تسهیلات و نیز طراحی ساختارهای متعدد در صنعت توریسم، ورزش، سلامت، تفریح و سرگرمی و دیگر اهداف مورد مواجه شده است.

این درحالی است که در آغاز اعلام عمومی این طرح در سال 2009 سرمایه گذاری های خارجی محدود به چند کمپانی ترک و کمپانی های سرمایه گذاری روسیه بود که کار ساخت چند هتل دیگر در این مجموعه را نیز بر عهده داشتند.

طرح احداث جزیره مصنوعی تنها بخش کوچکی از یک پروژه بزرگ است که از سال 2009 با اختصاص 5 میلیارد دلار از سوی کشور ترکمنستان برای احداث محوطه ای توریستی آغاز شده است .

دراین طرح که به طرح آواز یا طرح لاس و گاس ترکمنستان شهرت دارد،قرار است حدود 10 تا 15 منطقه تفریحی و هتل داری در سطح استانداردهای جهانی ساخته شود.

همچنین احداث پارک های آبی، باشگاه های ورزشی و قایق سواری، رستوران ها، مکان هایی برای چادر زدن، پارک های تفریحی، و مراکز خرید ، احداث یک رودخانه مصنوعی نیز که به طول 7 کیلومتر از میان این منطقه گذر می کند، از دیگر بخش های این برنامه گسترده توریستی است.

در این طرح امکانات لازم برای تامین زیرساخت هایی چون فرودگاه، بزرگراه، نیروگاه برق توربین گازی، امکانات شیرین سازی آب، تصفیه خانه، و نیز سیستم آبرسانی دیده شده است. بندرگاه نیز مدرن سازی و مسیر های آبی آن به قایق ها و کشتی های تفریحی مجهز خواهد شد.

درصورت اجرای طرح احداث کازینوها و دیگر مجموعه های تفریحی، قرار است نمونه ای از شهر لاس وگاس در ترکمنستان ایجاد شود. به منظور ایجاد فضا برای فاز پایانی طرح «آوازا» قرار است شهر قدیم ترکمن باشی نیز به نقطه ای دیگر منتقل می شود.

منابع تامین مالی این پروژه بزرگ منابع هنگفت گاز در کشور ترکمنستان است که چهارمین ذخایر گاز جهان را داراست. با توجه به این منابع عظیم گاز ترکمنستان کشور پردرآمد و ثروتمندی محسوب می شود.

بیشتر ذخایر نفتی این کشور در غرب آن و از جمله در بستر دریای مازندران متمرکز شده‌است. ذخایر گاز طبیعی تقریباً در سراسر خاک این کشور پراکنده‌است که بخشی از آن را نیز به ایران صادر می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024