چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 15 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.12.2010, 9:52

مراسمی برای بزرگداشت نجف دریابندری


ایلنا: مراسم تقدیر از یك عمر فعالیت ادبی نجف دریابندری و اهدای لوح فرمان داریوش درخصوص احداث كانال سوئز؛‌ شب گذشته(14 آذر) با حضور هنرمندان سینما و تاتر و جمعی از اهالی ادب و هنر در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وافری(رئیس جامعه‌ی صنفی و كارگری دریانوردی) میزبان مراسم، طی سخنانی ضمن خوش‌ آمدگویی گفت: امروز در بین خانواده‌ی دریانوری؛ گوهری وجود دارد كه برای ما بسیار ارزشمند است و او كسی نیست جز نجف دریابندری. من از طرف جامعه‌ی اصناف دریانوردی؛ این روز را تبریك می‌گویم.

وی با اشاره به شرایط امروز دریانوردان و حمل و نقل دریایی گفت: امروز؛ روز دریانوردی است و امروز از آن مردمی است كه دریایی خود را گم كرده‌اند. امروز متاسفانه به خاطر تصمیم‌های غلط ازسوی افراد نابه‌جا؛ از یك كشور دریایی به یك كشور كلاردشت‌نشین تبدیل شده‌ایم به صورتی كه بسیاری از ما امروز نگران خلیج‌فارس هستیم.

وافری افزود: مدیریت سنتی و دولتی در حوزه‌ی دریا با نارسایی‌های فراوانی روبه‌رو است و نتوانسته است از مسلخ مشكلات بیرون بیاید.

رئیس انجمن دریانوردان با اشاره به لزوم توجه به هنرمندان گفت: ما امروز باید به مدد هنرمندان؛ رویاهای خود را برای كودكان محقق كنیم. امروز دریای هنر به هنرمندانی نیازمند است كه نیازهای مردم را برآورده كند. مردمی كه بر جای روشنی نیایستاده‌اند.

در ادامه مراسم، بهزاد فراهانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی نجف دریابندری گفت: سخن گفتن درباره مرد كبیر ادبیات ایران؛ بسیار سخت و سنگین است. در ادبیات ایران؛ بعداز مشروطه در بخش قصه و رمان و داستان كوتاه و تا آغاز دهه 10 و 20، همچنان ما سرسپرده و دل سپرده ادبیات قاجاری هستیم و ادبیاتی كه وجود دارد؛ مردم در آن جایگاهی ندارند.

وی ادامه داد: بعداز دهه 20 با به وجود آمدن جنبش‌های آزادی‌خواهی در ایران، مردم نیز به میان ادبیات آمدند و ادبیات ما همسو با ادبیات ملل جهان شد. در این راه خدمات افرادی همچون بزرگ علوی، صادق چوبك، صادق هدایت و نسل بعدی كه این جنبش را تعالی بخشیده‌اند، مشخص است.

فراهانی با اشاره به خدمات دریابندری در بخش ترجمه گفت: از زمان دارالفنون در بخش ترجمه به دنبال آن بودیم كه نثری پویا و هدفمند كه زبان پارسی را حفظ كند؛ در ترجمه برقرار كنیم و امروز می‌بینیم كه در نثر دریابندری این موارد رعایت شده است. از طرفی ازنظر واژگان تركیب كلمات و ضرب‌آهنگ؛ ترجمه‌های وی همانند ترجمه‌های احمد شاملو و محمد قاضی از یك پدیده تبعیت می‌كند.

وی ادامه داد: درعین حال دریابندری به حریم نویسنده‌ی اصلی داستان تجاوز نمی‌كند بلكه روح و روان نویسنده و مطلب اصلی را به ما منتقل می‌كند. در كارهای وی می‌بینیم كه كلام؛ شخصیتی منحصربفرد دارد و تاثیر این كلام امروز بر ما اهالی هنر دراماتیك یاد داده است كه در گفتار خود شلخته نباشیم.

فراهانی با اشاره به تلاش‌های آزادی‌خواهانه‌ی دریابندری افزود: دریابندری در دهه‌ی 30 به زندان افتاد اما در همان زندان نیز یك معلم اخلاق بود و سیرت او دوست داشتنی بود. فراهانی ادامه داد این مرد در دهه‌‌ی 30 به دلیل مبارزات اجتماعی جز محكومین به اعدام بود. دریابندری نشان فردی است كه انسانیت را به دیگران می‌آموزد و مانند خورشیدی است كه حتی اگر نخواهد نمی‌تواند بتابد.

چنگیز جلیل‌وند(پیشكسوت عرصه دوبله) نیز با اشاره به خدمات دریابندری گفت: من در اتاق‌های تاریك و در استودیو به‌جای شخصیت‌ فیلم‌هایی همچون وداع با اسلحه، برف‌های كلیمان‌ جارو صحبت كردم و امروز خوشحالم كه از نزدیك نجف دریابندری را می‌بینم.

فریبرز رئیس‌دانا نیز با تاكید بر سالم بودن و پاكیزه بودن نثر دریابندری گفت: همیشه حسرت خورده‌ام كه چرا نمی‌توانم مفاهیم و كلمات را مانند ایشان منتقل كنم و وسواسی را كه وی دارد؛ داشته باشم.

رئیس‌دانا با اشاره به تلاش‌های دریانوردان در طول سال‌های گذشته گفت: 85 درصد از ورود و خروج كالاها توسط دریا انجام می‌شود. دریانوردان ما می‌خواهند كالاهای مفید را وارد كشور كنند اما امروز باتوجه به آنچه كه می‌بینیم؛ متوجه می‌شویم كه متاسفانه به دلیل تصمیم‌های غلط؛ آنچه كه وارد می‌شود؛ زباله و توفاله است و آنچه كه صادر می‌شود؛ محصولات خوب است.

وی با انتقاد از جهانی شدن تحمیلی گفت: راه نجات امروز این نیست كه برای وزیدن باد دست به دعا برداریم بلكه باید با تصمیم‌های درست به دریانوردان كمك كرد و از آنها حمایت كرد.

رئیس‌دانا با انتقاد از سخنان یكی از فرماندهان آمریكایی كه نام خلیج‌فارس را به غلط به كار برده بود، گفت: خلیج‌فارس همواره خلیج‌فارس بوده است و هرگز نام آن تغییر نمی‌كند.

سروش صحت(بازیگر سینما و تلویزیون) نیز طی سخنانی با اشاره به كتاب‌هایی كه دریابندری ترجمه كرده است، گفت: امروز اسم دریابندری مانند یك نام معتبر و یك برند است. كافی است اسم وی در پایین كتابی باشد تا خواننده بداند با یك اثر ارزشی خوب و خواندنی مواجه است.

در ادامه این برنامه؛ لوح فرمان داریوش كبیر كه در آن دستور حفر آبراه كانال سوئز را صادر كرده بود؛ به نجف دریابندری اهدا شد.

نجف دریابندری در زمان دریافت این لوح با ابراز تشكر از برگزار كنندگان این مراسم گفت: حقیقت این است كه من امروز مطلبی نمی‌توانم بگویم. البته از سال گذشته نیز كه دچار بیماری شدم؛ آمادگی كمتری برای سخنرانی دارم.

در این مراسم تفاهم‌نامه‌ی همكاری بین انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن دریانوردان و همچنین تفاهم‌نامه آموزش صدور مدارك و انطباق آن امضا شد.

این برنامه با همكاری انجمن دریانوردان ایران، ماهنامه سینماتاتر و انجمن مستندسازان سینمای ایران برگزار شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024