شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.04.2010, 17:23

مجسمه «شریعتی» و «مادر و فرزند» ربوده شد

به دنبال سرقت سریالی مجسمه‌های شهری، علاوه بر سرقت 6 مجسمه قبلی، دو مجسمه «شریعتی» و «مادر و فرزند» هم از پارك شریعتی و شهرك قدس ربوده شدند.

به گزارش فارس، روز گذشته خبری مبنی بر سرقت 6 مجسمه «ستارخان» واقع در خیابان ستارخان،‌ «باقرخان» واقع در خیابان شهرآرا، صنیع‌ خاتم واقع در پارك ملت اثر حمید شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان، «استاد شهریار» در مقابل تئاتر شهر اثر علی قهاری روی خروجی فارس قرار گرفت كه اكنون باید دو مجسمه «شریعتی» در پارك شریعتی اثر حمید شانس و «مادر و فرزند» اثر هژبر ابراهیمی واقع در شهرك غرب را نیز به این آمار اضافه كنیم.

موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اعلام خبر سرقت دو مجسمه دیگر به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس گفت: به دنبال این سرقت‌ها، طرح شكایتی را به مقامات قضایی خواهیم داشت تا این ماجرا را پیگیری كنند.

وی همچنین محافظت از اموال عمومی را وظیفه مسؤولین هر منطقه دانست وگفت: محافظت از این مجسمه‌ها به عهده مسؤولان هر منطقه و پلیس پارك،‌ نگهبانان و پیمانكارانی است كه محافظت از این اموال را بر عهده دارند.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از آن كه مجسمه‌ای ساخته و آماده نصب می‌شود، آن را به مسؤولان همان منطقه تحویل می‌دهد و محافظت از این آثار بر عهده مسؤولان آن منطقه است.

موسوی در پاسخ به این سؤال كه آیا می‌توان به جای متریال برنز كه امكان بیشتری برای سرقت دارد، ‌متریال‌های دیگر از جمله سنگ را جایگزین آن‌ها كنیم، توضیح داد: مجسمه‌ها از زمان طراحی تا زمان اجرا هر كدام شرایط خاص خود را دارند در نتیجه هر طرحی را با یك متریال مشخص می‌توان اجرا كرد، بسیاری از مجسمه‌ها از جنس آهن، سنگ، فایبرگلاس یا برنز ساخته می‌شوند، بنابراین نمی‌توانیم خودمان را محدود به یك جنس خاص كنیم یا متریال برنز را حذف كنیم چرا كه در این صورت كارگاه‌های ریخته‌گری برنز و هنرمندانی كه تنها با جنس برنز كار می‌كنند نیز حذف خواهند شد.

وی افزود: هنرمندان مختلف با متریال مختلف كار می‌كنند و تعداد هنرمندانی كه با سنگ و یا سایر متریال‌ها در ایران كار كنند بسیار اندك است در حالی كه اغلب مجسمه‌سازان می‌توانند با برنز كار كنند.

موسوی خواستار دقت بیشتری در محافظت از مجسمه‌های شهری كه اموال عمومی محسوب می‌شوند شد و گفت: پیمانكارانی كه مسؤول محافظت از آثار در منطقه خود هستند باید ضرر مادی این سرقت‌ها را جبران كنند اما ضرر معنوی آن هیچ گاه جبران نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، سرقت سریالی مجسمه‌های شهری به گفته مسئولین در ایام نوروز 89 اتفاق افتاده است و تاكنون خبر سرقت 8 مجسمه در نقاط مختلف شهر تهران از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده است.

به نظر می‌رسد مسؤولین باید در محافظت از مجسمه‌های باقی‌مانده شهر كه از جنس برنز ساخته شده‌اند، دقت بیشتری داشته باشند و در ایام تعطیلات، فكری به حال مجسمه‌هایی كنند كه بدون محافظ و نگهبان به حال خود رها می‌شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024