شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 18.07.2008, 8:25

خسرو شکيبايی بازيگر بزرگ سينما شب گذشته در سن ۶۴ سالگی بر اثر ايست قلبی درگذشت

جمعه ۲۸ تير ۱۳۸۷
تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا): خسرو شکيبايی بازيگر بزرگ سينما شب گذشته در سن ۶۴ سالگی بر اثر ايست قلبی دار فانی را وداع گفت.
شکيبايی در سال ۱۳۲۳ به دنيا آمد.وی که از کودکی به بازيگری علاقه داشت بازی در سينما را پس از انقلاب آغاز کرد.
او با بازی در نقش کوتاهی در فيلم خط قرمز (مسعود کيميايی، ۱۳۶۱) به سينما آمد و تا سال ۱۳۶۸ در نقشهايی از جمله در فيلمهای دزد و نويسنده، ترن و رابطه خوب ظاهر شد. اما از بازی در فيلم هامون (داريوش مهرجويی، ۱۳۶۸) بود که نام خسرو شکيبايی سر زبانها افتاد. او برای بازی بسيار زيبای اش در همين فيلم از هشتمين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بلورين دريافت کرد و تحسين منتقدان و مردم را برانگيخت.
شکيبايی از سال ۱۳۶۸ هر چند جلوه هايی از "حميد هامون" را به صورت تيپ تکرار کرد، اما توانايی های انکارناپذيرش را در چند فيلم به معرض نمايش گذاشت. بازی تاثيرگذار او در دو فضای کاملا متفاوت در فيلم کيميا (احمدرضا درويش، ۱۳۷۳) و بازی متفاوت او در فيلم کاغذ بی خط (ناصر تقوايی، ۱۳۸۰) از آن جمله اند.
شکيبايی در تلويزيون هم موفق بود. از همان زمان که در نقش مدرس بازی کرد و آن مونولوگ طولانی معروفش را اجرا کرد تا بازی در مجموعه های تلويزيونی روزی روزگاری، خانه سبز، کاکتوس، تفنگ سر پر و در کنار هم که در هر کدام در نقشی متفاوت و تاثير گذار ظاهر شد.
او پس از گذشت نزديک به ۲۲ سال از اولين حضورش در سينمای مسعود کيميايی، بار ديگر و اينبار در کنار استاد عزت الله انتظامی در فيلمی از مسعود کيميايی ايفای نقش کرد: « حکم » (۱۳۸۳)


جوايز و سيمرغ بلورين وی از جشنواره فيلم فجر عبارتند از:
- هامون / هشتمين دوره
- کيميا / سيزدهمين دوره

نامزد جشنواره فيلم فجر برای سيمرغ بلورين:
- يکبار برای هميشه / يازدهمين دوره
- سايه به سايه / پانزدهمين دوره
- کاغذ بی خط / بيستمين دوره

کارنامه فيلم های سينمايی خسرو شکيبايی عبارت است از:
خط قرمز (مسعود کيميايی - ۱۳۶۱)
دادشاه (حبيب کاووش - ۱۳۶۲)
صاعقه (۱۳۶۴)
رابطه (پوران درخشنده - ۱۳۶۵)
دزد و نويسنده (کاظم معصومی - ۱۳۶۵)
ترن (امير قويدل - ۱۳۶۶)
شکار (مجيد جوانمرد - ۱۳۶۶)
هامون (داريوش مهرجويی - ۱۳۶۸)
عبور از غبار (پوران درخشنده - ۱۳۶۸)
ابليس (احمدرضا درويش - ۱۳۶۸)
جستجو در جزيره (مهدی صباغزاده - ۱۳۶۹)
سارا (داريوش مهرجويی - ۱۳۷۱)
پرواز را بخاطر بسپار (حميد رخشانی - ۱۳۷۱)
يکبار برای هميشه (سيروس الوند - ۱۳۷۱)
بلوف (ساموئل خاچيکيان - ۱۳۷۲)
کيميا (احمدرضا درويش - ۱۳۷۳)
پری (داريوش مهرجويی - ۱۳۷۳)
درد مشترک (ياسمين ملک نصر - ۱۳۷۳)
لژيون (سيدضياءالدين دری - ۱۳۷۳)
سايه به سايه (علی ژکان - ۱۳۷۴)
خواهران غريب (کيومرث پوراحمد - ۱۳۷۴)
سرزمين خورشيد (احمدرضا درويش - ۱۳۷۴)
عاشقانه (عليرضا داودنژاد - ۱۳۷۴)
روانی (داريوش فرهنگ - ۱۳۷۶)
زندگی (اصغر هاشمی - ۱۳۷۶)
دختردايی گمشده (داريوش مهرجويی - ۱۳۷۷)
ميکس (داريوش مهرجويی - ۱۳۷۸)
دختری بنام تندر (حميدرضا آشتيانی پور - ۱۳۷۹)
کاغذ بی خط (ناصر تقوايی - ۸۰/۱۳۷۹)
مزاحم (سيروس الوند - ۱۳۸۰)
اثيری (محمدعلی سجادی - ۱۳۸۰)
صبحانه برای دو نفر (مهدی صباغزاده، ۱۳۸۲)
ازدواج صورتی (منوچهر مصيری، ۱۳۸۳)
سالاد فصل (فريدون جيرانی، ۱۳۸۳)
حکم (مسعود کيميايی، ۱۳۸۳)
ستاره ها (فريدون جيرانی، ۱۳۸۴)
عروسک فرنگی (فرهاد صبا، ۱۳۸۴)

مجموعه های تلويزيونی وی عبارتند از:
مدرس
خانه سبز (مجموعه - بيژن بيرنگ، مسعود رسام - ۱۳۷۵)
کاکتوس (مجموعه سری اول - محمدرضا هنرمند - ۱۳۷۷)
تفنگ سرپر‌ (مجموعه - امرالله احمدجو - ۷۹/۱۳۷۸)
در کنار هم (مجموعه تلويزيونی - فتحعلی اويسی- ۱۳۸۱)

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)









در پی درگذشت خسرو شکيبايی

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
بيژن بيرنگ گفت: خسرو شکيبايی يکی از موفق‌ترين، قوی‌ترين و دوست‌داشتنی‌ترين بازيگرانی بود که در عمرم ديدم.
کارگردان سريال «خانه سبز» و «سرزمين سبز» که از حضورهای ماندگار خسرو شکيبايی در عرصه‌ی تلويزيون است، در گفت‌وگويی با خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآور شد: هيچ‌گاه يادم نمی‌رود وقتی برای بازی در سريال «خانه‌ سبز» از ايشان دعوت کردم، خسرو شکيبايی در اوج موفقيت بود؛ اما ساخت سريال «خانه سبز» و در پی آن «سرزمين سبز» دو سال همکاری در شرايط دوستانه را برای ما رقم زد.
او همکاری با اين هنرمند را برای خود افتخار دانست و افزود: حضور خسرو شکيبايی در يک فيلم يا سريال، بيش از من برای بازيگرانی که مقابل ايشان قرار می‌گرفتند، افتخار بود؛ چراکه يکی از خصوصيات خوب ايشان اين بود که اعتقاد داشتند اگر بازيگر نقش مقابلش به خوبی ايفای نقش کند، او هم می‌تواند به خوبی بازی کند؛ از اين رو همواره به بازيگر نقش مقابل خود ياری می‌داد تا نقشش را به خوبی ايفا کند.
بيژن بيرنگ متذکر شد: او از جمله هنرمندانی بود که راه سختی را برای رسيدن به موفقيت طی کرد و سرانجام به موفقيت‌های دست يافت که حقش بود و شايد هم بيشتر از اين‌ها حق داشت.
اين کارگردان با اشاره به مشکلات مالی هنرمندان در زمان حيات و از جمله اين هنرمند، به طرح اين پرسش پرداخت که مگر ما چند بازيگر همانند خسرو شکيبايی داريم؟! آيا تعداد آنان به انگشتهای دست می‌رسد؟!
وی سپس ادامه داد: اين در حالی است که ماحصل مالی و هنری ايشان به هيچ وجه با هم قابل مقايسه نيست. خسرو شکيبايی شايد پس از حضور در تلويزيون بود که تازه موفق شد خانه‌ای صد متری آنهم با تخفيف‌های بسيار، به دليل معروفيتی که کسب کرده بود تهيه کند؛ در غير اينصورت پيش از آن او و خانواده‌اش در گوشه‌ای از تهران زندگی می‌کردند و خسرو شکيبايی هر گاه که می‌خواست خود را سر صحنه برساند، با مشکل مواجه بود.
وی ادامه داد: خسرو شکيبايی امروز حتما دين بزرگی بر مردم و فرهنگ و انديشه‌های اين ملت دارد. خوب است جامعه و مسوولان در قبال خدمات ايشان احساس مسئوليت کنند؛ چرا که امروز مسووليت خانواده و زندگی آنان بر گردن همه‌ی ما است.

خسرو شکيبايی در «پيوند»، پلان خود را بازی کرد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سعيد عالم‌زاده گفت: خسرو شکيبايی به واقع انسان شريفی بود و من شيفته‌ی اخلاق اين هنرمند بودم.
اين کارگردان سينما و تلويزيون که تله‌فيلم «پيوند» به کارگردانی او، آخرين ايفای نقش زنده‌ياد خسرو شکيبايی در يک فيلم محسوب می‌شود، در پی درگذشت اين هنرمند به خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: «پيوند» اولين و آخرين همکاری من با خسرو شکيبايی بود و پس از همکاری در اين فيلم تلويزيونی، افسوس خوردم که چرا پيش از اين، با ايشان همکاری نداشتم.
وی ادامه داد: خسرو شکيبايی علاوه بر اين‌که بازيگر بسيار توانايی بود، يک انسان شريف هم بود. من شيفته‌ی اخلاق او شدم و پس از همکاری در تله‌فيلم «پيوند»، دلم می‌خواست هر چه سريع‌تر مجددا با او همکاری کنم.
عالم‌زاده همچنين گفت: وقتی می‌خواستم از شکيبايی برای بازی در تله‌فيلم «پيوند» دعوت کنم، يک‌سری از افراد به من گفتند که به دليل سن او، تايم کاری کمی را در اختيار خواهی داشت؛ اما پس از کار با خسرو شکيبايی متوجه شدم که به هيچ وجه اين‌گونه نيست.
کارگردان تله‌فيلم «پيوند» با يادآوری خاطره‌ی همکاری با اين هنرمند، ادامه داد: هنگام تصويربرداری برخی صحنه‌های فيلم، يک روز که در بيمارستان شريعتی کار داشتيم، خسرو شکيبايی از ساعت ۸ صبح در صحنه حاضر بود و اولين پلانی که موفق به گرفتن آن شديم، ساعت ۴ بعدازظهر بود. او آن روز تا ۲ نصف شب پا به پای ما آمد و به تمام اعضای گروه نيز روحيه داد.
عالم‌زاده درباره‌ی آخرين نقشی که خسرو شکيبايی در آن ايفای نقش کرده است، گفت: طی صحبتی که با خسرو شکيبايی داشتيم، به اين نتيجه رسيديم که شخصيت او در فيلم «پيوند» بايد انسانی واله و شيفته باشد. اشعاری که او در سکانس خانه‌ی اين فيلم انتخاب کرد و خواند، به هيچ وجه در فيلم‌نامه نوشته نشده بود؛ اما زنده‌ياد شکيبايی به حدی با صدای گرم و شيرينش اين اشعار را زيبا خواند که اين تصاوير هفت‌دقيقه‌يی را تنها پلان بندی کرديم و هيچ بخشی از آن حذف نشد. به اعتقاد من، اين پلان، پلان خود خسرو شکيبايی بود.

خانه سينما پيگير مراسم تشييع خسرو شکيبايی است
خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران

زمان و مکان مراسم تشييع پيکر زنده‌ياد خسرو شکيبايی از طرف خانه سينما پيگيری می‌شود.
طبق اعلام يکی از بستگان اين هنرمند به خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند صبح امروز به دليل عارضه قلبی به بيمارستان مراجعه کرده و پس از چند ساعت درگذشته است.
به گفته‌ی يکی از بستگان شکيبايی؛ برای هماهنگی‌های بيشتر برای تشييع اين هنرمند قرار است خانه سينما هماهنگی‌های لازم را انجام بدهد و زمان و مکان تشييع را به خانواده‌ی او اطلاع بدهد که احتمالا يک‌شنبه ۳۰ تير ماه خواهد بود.
خسرو شکيبايی پس از سال‌ها نقش‌آفرينی در سينمای ايران، امروز جمعه، ۲۸ تير، در سن ۶۴سالگی بر اثر سکته‌ی قلبی در بيمارستان پارسيان از دنيا رفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024