سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.05.2008, 8:34

بازرسی ماموران از وسایل شخصی ، كتابها و نوشته های او

عمادالدین باقی بار دیگر به دادگاه احضار و همچنین در بهداری زندان اوین بستری شد. این درحالی است كه باقی از مهرماه گذشته در زندان اوین به سر می برد و به زودی باید در دادگاه رسیدگی كننده به اتهامات انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز شركت كند.

با وجود این چهار شنبه هفته گذشته باقی از زندان اوین به شعبه 12 دادگاه انقلاب برده شد تا پاسخگوی شكایت رییس بازرسی ویژه دادسرای مركز شود كه از باقی به علت مصاحبه ای درباره حقوق شهروندی دبیركل سابق دانش آموختگان ایران اسلامی شكایت كرده است. باقی در این مصاحبه كه با خبرگزاری توقیف شده ایلنا انجام داده از این كه به سید علی اكبر موسوی خوئینی با وجود فوت پدرش اجازه داده نشده از زندان به مراسم ختم پدرش بیاید انتقاد كرده بود.

در عین حال باقی پس از بازگشت از زندان با حضور ماموران ، در بند خود مواجه شده كه به بازرسی از وسایل شخصی ، كتابها و نوشته های او در زندان پرداختند. باقی درنامه ای كه به مسوولان زندان اوین نوشته ، ضمن اشاره به این نكته كه بازرسی از زندانها باید متناسب با وضع زندانیان باشد ، تاكید كرده كه با زندانیان سیاسی و مطبوعاتی نباید مشابه برخورد با زندانیان خطرناك و مواد مخدر باشد.

باقی در نامه خود تاكید كرده كه كتاب هایی كه از او برده اند همگی دارای مجوز وزارت ارشاد اسلامی و در موضوعات دینی و فقهی بوده و بخش عمده ای از آنها درباره امام خمینی و نیز نهج البلاغه بوده است. باقی در عین حال در نامه خود اعلام كرده كه می داند ماموران مذكور از ناحیه سازمان زندانها یا زندان اوین نبوده اند و به همین جهت پیشنهاد كرده روسای قوای قضاییه و مقننه افرادی را تعیین كنند تا مشخص شود ماموریت این افراد از جانب چه كسانی بوده است. باقی در سه ماه گذشته و در دوران مرخصی درمانی اش پنج بار به دادگاه احضار ، محاكمه و بازپرسی شده و نیمی از شش ماه گذشته را در زندان اوین به سر برده كه پس از حمله هایی كه در انفرادی به او دست داد با تشخیص پزشكان معالج مبنی بر ضرورت دوری باقی از استرس و فشار روحی ، باقی از حق مرخصی خود استفاده كرد. پزشكان در دوره نقاهت و درمان باقی هشدار داده بودند كه او با ید حتما در محیطی دور از استرس و فشار روحی قرار بگیرد و به هیچ وجه محیط زندان متناسب با وضع جسمی باقی نیست. شاید به همین علت بود كه باقی در پایان هفته گذشته دو روز در بهداری زندان اوین بستری شد و جهت انجام آزمایش در پی تكرار علایم بیماری باقی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه خبر داده بود كه محكومیت یك ساله باقی در مهرماه 87 پایان می یابد . این محكومیت به دلیل چاپ پاره ای مقالات به قلم باقی است كه ده سال پیش چاپ شده و باقی یكبار دیگر به دلیل نگارش آنها محاكمه شده اما مجددا در دادگاهی بدون حضور وكیل محاكمه و به یك سال حبس اخیر محكوم شد.
باقی 29 خرداد نیز باید در دادگاه رسیدگی كننده به اتهامات انجمن دفاع از حقوق زندانیان حاضر شود كه در بازرسی اخیر به وسیله ماموران بخش عمده ای از مطالبی كه وی باید بر اساس آنها از خود دفاع كند از دسترس خارج شد بدون آن كه صورت جلسه ای به باقی ارایه شود. بدین ترتیب عملا فرصت دفاع از باقی به استناد این نشریات ، مقالات و گفتگوهای انجمن دفاع از حقوق زندانیان از دست رفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024