جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.08.2015, 11:56

خانه کودکان زیر ذره‌بین

آرمان/زهرا سلیمانی

پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴
آن طور که به تازگی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرده است تا پایان سال تمامی مهدهای کودک شهری مجهز به دوربین می‌شوند. حبیب ا... مسعودی‌فرید در حالی این خبر را اعلام کرده است که بروز چند مورد کودک‌آزاری در برخی مهد کودک‌ها موجی از واکنش‌های منفی را نسبت به نظارت به این مکان‌های آموزشی به وجود آورده بود. مشخص نیست نصب دوربین در مهد کودک‌ها تا چه حد عملیاتی شود و چه تاثیراتی بر بهبود کیفیت این مکان‌های آموزشی داشته باشد.
سال گذشته بود که موضوع کودک‌آزاری در یک مهد کودک رسانه‌ای شد و همین اقدام باعث شد تا افراد خاطی به اشد مجازات برسند. مهد کودک به مرکز یا موسسه یا کانون فرهنگی- تربیتی گفته می‌شود که مسئولیت نگهداری، مراقبت، پرورش و فراهم کردن زمینه بروز رشد استعدادهای کودکان تا سن قبل از ورود به دبستان را بر عهده دارد. مهد کودک به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به مهد کودک تمام وقت که مهد کودکی است که از ساعات اولیه روز به مدت هشت ساعت فعالیت دارد، مهد کودک نیمه وقت که در صبح یا بعد از ظهر فعال است، مهد کودک پاره‌وقت، روستا مهد و... اشاره کرد. بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر ۱۴ هزار مهد کودک در سراسر کشور دایر است که از این میان ۵۰درصد مهدهای شهری و ۵۰ درصد روستا مهد هستند. تعداد مهد کودک‌های شبانه‌روزی ایران ۵۹ مهد است و تهران هیچ مهد کودکی را که شبانه‌روزی باشد ندارد.

فعالیت مربیان زیر ذره‌بین
روز گذشته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از نصب دوربین در تمامی مهدهای کودک شهری تا پایان سال خبر داد و گفت: بیش از هشت هزار مهد کودک مجهز به دوربین می‌شوند. مسعودی‌فرید افزود: در حال حاضر یکی از اقداماتی که سازمان بهزیستی برای نظارت بر عملکرد و نحوه رفتار مربیان مهدهای کودک دارد نصب دوربین مداربسته در تمام مهدهای کودک در سراسر نقاط کشور است. او گفت: در مرحله اول این طرح، مهدهای کودک شهری مجهز به دوربین می‌شوند و پس از اتمام این کار مهدهای کودک روستایی و حاشیه‌نشین نیز در صورت برخورداری از امکانات در آن نقطه از کشور دوربین نصب خواهد شد. فرید با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۲۰۰ مهد کودک شهری در کشور فعال هستند، اظهارداشت: شهریه مصوب امسال از مهرماه اجرا می‌شود و هیچ مهدی قبل از آن حق افزایش حداقل ۵/۱۵ درصدی شهریه‌های اعلام شده را ندارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا مهد کودکی که دوربین نصب کرده می‌تواند شهریه اضافه بابت آن دریافت کند یا خیر، گفت: ما به مهدهای کودک اعلام کرده‌ایم که برای دوربین مداربسته شهریه اضافه نگیرند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به آموزش فرزندپروری و تعلیم و تربیت فرزندان به مربیان مهد‌ها اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه کودک‌آزاری هم باید این آموزش‌ها به خانواده‌ها داده شود و هم اینکه مربیان مهدهای کودک تحت آموزش قرار گیرند، صرف نصب دوربین نمی‌تواند از آزار کودک جلوگیری کند. به گزارش مهر، مسعودی فرید با تاکید بر اینکه والدین نمی‌توانند به صورت آنلاین کودک خود را در مهد ببینند، گفت: به دلیل بحث‌های شرعی که وجود دارد امکان دیدن آنلاین والدین از مهد‌ها نیست و هر زمانی که مشکلی در مهد ایجاد شود و کودک آن را برای پدر و مادر خود بازگو کند والدین می‌‌توانند نسبت به بازبینی دوربین در آن ساعت خاص به مهد مراجعه کنند.

آگاهی به کودکان تنها راه چاره
یک وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک درباره کودک‌آزاری به «آرمان» می‌گوید: با توجه به اینکه آمار دقیقی درباره کودک‌آزاری در دست نیست اما بنابر تعریف کودک‌آزاری به هر نوع آزار و اذیت جسمی و جنسی کودکان که مصداق عام داشته باشد گفته می‌شود. مونیکا نادی می‌افزاید: تاکنون کودک‌آزاری‌های متعددی در مهد کودک رخ داده است. به گفته او مهد کودک نخستین محیطی است که بعد از خانه، کودک در آن حضور دارد و هرگونه آزار و اذیت روانی می‌تواند بر روی کودک تاثیر سوء در شخصیتش داشته باشد. نادی تاکید می‌کند: ممکن است این آزار و اذیت روانی از فقدان اطلاعات و آگاهی مربی ناشی شود و این کودک‌آزاری‌ها در مهد کودک ممکن است وجود داشته باشد اما نصب دوربین نمی‌تواند جای آگاهی و دانش مربی را بگیرد. این فعال کودکان تصریح می‌کند: شاید نصب دوربین جلوی نشر کودک‌آزاری جسمی را بگیرد ولی به دلیل اینکه مربی در این زمینه آگاهی ندارد ممکن است کودک را توهین و تحقیر کند. او با بیان اینکه آموزش به کودکان و مربیان می‌تواند آن‌ها را به وظایفشان آشنا کند، می‌افزاید: ‌باید کودک را با حقوق خود آشنا کرد و به این ترتیب به او نحوه مراقبت و دفاع از خود را آموزش دهیم. در واقع آشنایی با حقوق کودک عنصر مهمی است.

آموزش‌های نرم‌افزاری اعمال شود
رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز درباره نصب دوربین در مهد کودک‌ها به «آرمان» می‌گوید: مراکز نگهداری چه در قالب روزانه، چه موقت و چه شبانه‌روزی باید از بعد نرم‌افزاری مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. ثریا عزیزپناه می‌افزاید: در این زمینه باید نظارت به نوعی اعمال شود تا دستورالعمل‌ها، آموزش‌ها و مجموعه راهکار‌ها برای اداره مهد کودک وجود داشته باشد. به گفته او باید توجه داشت که مسائل سخت‌افزاری از جمله نصب دوربین جزو دخالت‌ها محسوب می‌شود و تاثیر سوء دارد. عزیزپناه با بیان اینکه اگر کسی در مجموعه یا مهد کودک بخواهد آزاری برساند فرصت آن را خارج از نگاه دوربین پیدا می‌کند، می‌افزاید: به‌طور کلی نصب دوربین را نمی‌توان رد کرد اما نحوه نظارت و کنترل آن مهم است و به تنهایی اینچنین نظارت‌هایی هیچ‌وقت ثمربخش نبوده است. به گفته او در واقع کارکنان مهد کودک باید توجیه شده باشند و در زمان گزینش و استخدام، استاندارد‌ها و نظارت‌های دقیق برای جذب این افراد اعمال شود. رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید می‌کند: اگر تنها اقدام در مقابل نارسایی‌ها فقط در حد نصب دوربین باشد این اقدام به‌طور قطع باعث باز شدن راه‌هایی در خارج از زوایای دوربین برای کودک‌آزاری می‌شود. به گفته او برای کاهش نارسایی‌ها در این زمینه باید سازمان بهزیستی نظارت‌های خود را به شکل تکرار آموزش، نظارت در استخدام، نظارت بر روی جذب افراد در این سازمان معطوف کند. عزیزپناه تصریح می‌کند: با انجام گزینش‌های دقیق در زمان جذب نیرو و برگزاری دوره‌های آموزشی در پروسه‌های زمانی متعدد می‌توان جلوی بروز چنین نارسایی‌هایی را گرفت. رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه امیدواریم نگاه نرم‌افزاری در اداره امور اعمال شود، می‌گوید: ‌اگر تنها اقدام برای کاهش کودک‌آزاری نصب دوربین باشد نباید انتظار هیچ تغییر و تحولی را داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024