-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.07.2021, 17:58

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی که باید تماشا کنید

ایرنا: دهه ۲۰۱۰ میلادی یکی از جذاب‌ترین دهه‌های تاریخ سینما است و فیلم‌های دیدنی متعددی دارد.

آغاز قرن بیست و یکم سینما را وارد دوران جدیدی کرد. روزهایی که سینما با کمک نفوذ بیشتر فناوری موفق شد تا جذابیت بیشتری پیدا کند و به همین دلیل عناوین خیره‌کننده‌ای از راه رسیدند که تماشاگران را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این میان دهه دوم قرن بیست و یکم که سال‌های دهه ۲۰۱۰ میلادی را شامل می‌شود هم جذابیت بیشتری دارد. بنابراین فرصتی فراهم شده تا بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۱۰ میلادی را مرور کنید.

در ادامه با بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی که باید تماشا کنید، آشنا می‌شوید.


Snowpiercer | برفی
نمره منتقدان: ۹۵ از ۱۰۰

فیلم‌های آخرالزمانی بیش از حد خسته‌کننده و تکراری هستند اما «برفی» شاید بزرگترین استثنای این زیرژانر تقریبا محبوب باشد. شاید دلیل اصلی تمایز «برفی» به کارگردان آن بازمی‌گردد. امروزه بیشتر هواداران سینما بونگ جون هو را برای کارگردانی فیلم‌ «انگل» می‌شناسند. او پیش از این فیلم که جوایز اسکار بسیاری را برنده شد، به واسطه فیلم «اوکجا» به شهرت رسیده بود. با این حال برای منتقدان سینما، «برفی» که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، شهرت بیشتری دارد.

بونگ جون هو که این روزها به دلیل ساخت فیلم «انگل» شهرت بسیاری دارد، چندین سال پیش با ساخت فیلم «برفی» شانس خودش برای ساخت یک فیلم آخرالزمانی را امتحان کرد و اگرچه ساخته او فیلم بی‌نظیری به نظر می‌رسید اما به دلیل مشکلاتی که در اکران داشت، به اندازه‌ای که باید دیده نشد. حدود هفت سال پس از ساخت این فیلم که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، شبکه تی‌ان‌تی تصمیم گرفته سریال تلویزیونی این عنوان متفاوت را بسازد که تماشای آن هم خالی از لطف نیست.

خلاصه داستان: در دورانی نامشخص در آینده وقتی تلاش‌های دانشمندان برای مقابله با گرمایش جهانی نتیجه نمی‌دهد، فاجعه عظیمی رخ می‌دهد؛ سراسر کره زمین وارد عصر یخبندان می‌شود. بیشتر جمعیت کره زمین به دلیل این سرمای کشنده جان خود را از دست می‌دهند و تنها بازماندگان، مسافران قطاری هستند که باید برای آینده گونه‌ی انسان تصمیم‌گیری کنند.


Arrival | ورود
نمره منتقدان: ۹۴ از ۱۰۰

فیلم‌های زیادی درباره نخستین ارتباط با بیگانگان ساخته نشده با این حال فیلم «ورود» یکی از بهترین نمونه‌های این زیرژانر است که آهسته آهسته داستان مهیب و مرموزش را تعریف می‌کند. «ورود» به زیرپوستی‌ترین حالت ممکن تلاش می‌کند تا تعامل موجودات فضایی با انسان‌ها را به تصویر بکشد. بدون هیچ شک و تردیدی، «ورود» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌هایی است که درباره موجودات فضایی ساخته شده و باید در لیست بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی هم قرار بگیرد.

خلاصه داستان: یک زبان‌شناس که مشغول مطالعات تحقیقی و تدریس در دانشگاه است، یک تماس فوری دریافت می‌کند. سفینه‌هایی از موجودات فضایی به صورت کاملا ناگهانی در نقاط مختلف دنیا مستقر شده‌اند و این زبان‌شناس باید تلاش کند تا بتواند با نیروهای فضایی درون یکی از آن‌ها ارتباط برقرار کند. آیا او می‌تواند زبان این موجودات را بفهمد؟


Attack the Block | حمله به محله
نمره منتقدان: ۹۰ از ۱۰۰

فیلم‌های درباره موجودات فضایی معمولا داستان‌های کلیشه‌ای و بسیار ساده‌ای دارند. اما فیلم «حمله به محله» تلاش می‌کند روایت متفاوتی را به تصویر بکشد. نکته مهم آن است که فیلم در رسیدن به اهدافش هم موفق بوده و به همین دلیل این فیلم جو کورنیش که نخستین تجربه کارگردانی او بود به یکی از بهترین فیلم‌های درباره موجودات فضایی تبدیل شده و با عبور از همه کلیشه‌های ژانر علمی تخیلی هنوز هم ممتاز و متمایز به نظر می‌رسد. بنابراین حضور این فیلم در لیست بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

خلاصه داستان: گروهی از نوجوانان در یک محله متوجه می‌شوند که موجودات فضایی به محل سکونت آن‌ها حمله کرده‌اند. آن‌ها باید در برابر این موجودات مرگ‌بار ایستادگی کنند و برای حفظ جان خانواده‌هایشان بجنگند.


Inception | تلقین
نمره منتقدان: ۸۷ از ۱۰۰

هفتمین فیلم سینمایی کریستوفر نولان هرگز ساخته نمی‌شد اگر فیلم «شوالیه تاریکی» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر لقب نمی‌گرفت. به عبارت دیگر، «تلقین» پاداش این استودیو به کریستوفر نولان بود تا انگیزه لازم برای ساخت سومین فیلم سه‌گانه «شوالیه تاریکی» را داشته باشد. نولان امیدوار بود شرایط برای ساخت این فیلم فراهم شود و حتی برای تولید آن ۹ سال صبر کرد.

او نخستین بار در سال ۲۰۰۱ ایده اصلی این فیلم را به استودیوی برادران وارنر داد اما بعدها پذیرفت برای ساخت یک فیلم ایده‌آل از آن‌چه در ذهنش در جریان است به زمان بیشتری نیاز دارد. ساخت فیلم «تلقین» در همان اوایل دهه ۲۰۰۰ ایده جالبی به نظر می‌رسید اما با نگاه به جلوه‌های بصری تماشایی، ریزه‌کاری و ظرافت‌های به کار رفته در روایت داستان و مضامین علمی-تخیلی عمیق آن به راحتی می‌توان تاثیر تجربه‌اندوزی و استفاده از بودجه بیشتر در آن را تشخیص داد. تماشای «تلقین» که فیلمی پیچیده و فلسفی است، شاید کمی برای مخاطبان عام سینما دشوار به نظر می‌رسد اما فراموش نکنید کریستوفر نولان، همیشه داستان‌های پیچیده را به زیباترین حالت ممکن روایت می‌کند. او این بار همان داستان‌های جذاب و دوست‌داشتنی‌اش را به سفر درون زمان پیوند زده تا یک شاهکار ارزشمند را خلق کند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی است.

خلاصه داستان: دام کاب به عنوان یک سارق ماهر در استخراج و ربودن اطلاعات ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی به یک استاد بی‌رقیب تبدیل شده است. او با شرکت‌های تجاری و چندملیتی همراهی می‌کند و هنگامی که افراد در خواب هستند، اطلاعات آن را می‌رباید. بنابراین کافی است سوژه دام کاب باشید؛ او زمانی که ذهن شما در آسیب‌پذیرترین حالت ممکن است، وارد عمل می‌شود و اسرار کلیدی آن‌ را پیدا می‌کند.


Tenet | تنت
نمره منتقدان: ۸۲ از ۱۰۰

این یک حقیقت غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد که کریستوفر نولان علاقه بسیار زیادی به دنیای فیلم‌های علمی تخیلی دارد. ترکیب عناوین علمی تخیلی با داستان‌سرایی‌های ویژه او باعث شده هواداران سینما همیشه برای فیلم‌های جدید او هیجان داشته باشند و فیلم «تنت» هم از این قاعده مستثنی نیست. او در جدیدترین تجربه کارگردانی‌اش برای چندمین بار به سراغ زمان می‌رود و این بار داستان جدیدی برای روایت‌کردن را انتخاب می‌کند؛ دو جاسوس بین‌المللی باید در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کنند تا مانع آغاز جنگ جهانی سوم شوند!

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان که با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری یکی از گرانترین فیلم‌های چند سال اخیر سینما هم لقب می‌گیرد از مدتی پیش در سینماهای بسیاری از نقاط جهان اکران شده و تا پایان پاییز با نهایت کیفیت هم در دسترس قرار می‌گیرد. استودیوی برادران وارنر به‌عنوان همکار انحصاری کریستوفر نولان در ساخت فیلم‌های سینمایی هیچ محدودیتی برای تولید جدیدترین ساخته این کارگردان دوست‌داشتنی در نظر نگرفته بود و همین هم باعث شد نولان برای ساخت فیلم «تنت» حتی یک هواپیمای باری واقعی را هم منفجر کند! این فیلم اکشن نه تنها سرشار از مضامین جاسوسی شده بلکه سوژه‌های زمانی بسیاری هم دارد که تقریبا یادآور عناوین قبلی کریستوفر نولان مانند «تلقین» و «میان ستاره‌ای» به نظر می‌رسد.

این فیلم در ۷ کشور دنیا فیلم‌برداری شده و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم‌نامه آن هم توسط کریستوفر نولان انجام شده و لودویک گورانسون (برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم «پلنگ سیاه») وظیفه آهنگ‌سازی «تنت» را برعهده دارد. بنابراین «تنت» به اولین فیلم او از سال ۲۰۰۸ تا امروز تبدیل شده که آهنگسازی آن برعهده هانس زیمر نیست. اگر بحران کرونا مطرح نمی‌شد، فیلم «تنت» مدت‌ها پیش اکران شده بود. اما این فیلم با تاخیرهای بسیار در نهایت به سالن‌های سینما راه پیدا کرد.

خلاصه داستان: دو جاسوس بین‌المللی حرفه‌ای متوجه می‌شوند فرد مشکوکی به سلاحی دست پیدا کرده که می‌تواند گذر زمان را به یک پدیده کاملا وارونه تبدیل کند. آن‌ها باید مانع موفقیت این سلاح شوند چرا که می‌تواند جنگ جهانی سوم را به معنای واقعی کلمه آغاز کند.


Interstellar | میان ستاره‌ای
نمره منتقدان: ۷۲ از ۱۰۰

فیلم «میان ستاره‌ای» نهمین فیلم بلند کریستوفر نولان است که براساس نمره منتقدان در جایگاه ضعیف‌ترین فیلم او قرار می‌گیرد. با این حال این فیلم می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما هم لقب بگیرد  و بسیاری از تماشاگران باور دارند «میان ستاره‌ای» نقطه اوج سینمای نولان هم بوده و به همین دلیل در فیلم «میان ستاره‌ای» می‌توانید تلاش نولان برای روایت ویژه‌اش از سفر در زمان را پیدا کنید و بیشتر از قبل از ساخته‌های ارزشمند این کارگردان شناخته‌شده لذت ببرید.

در حقیقت «میان ستاره‌ای» نگاه جذابی به سفرهای فضایی و سریع‌تر از سرعت نور دارد و نظریه‌های پشت این دنیای هیجان‌انگیز را واکاوی می‌کند. کریستوفر نولان برای فیلمبرداری این فیلم از فرمت تصویربرداری آنامورفیک ۳۵ میلی‌متری و دوربین آی‌مکس ۷۰ میلی‌متری استفاده کرد. فیلمبرداری «میان ستاره‌ای» در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۳ در آلبرتای کانادا، جنوب ایسلند و لس آنجلس انجام شد. این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار برای جوایز بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی صحنه، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی متن نامزد شد و در نهایت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را به خانه برد.

خلاصه داستان: جوزف کوپر فضانور بازنشسته‌ای است که می‌خواهد سیاره قابل سکونتی مانند زمین را پیدا کند اما کوپر پس از مدتی این وظیفه را پیدا می‌کند تا پیامی برای دخترش در زمین ارسال کند.


The Martian | مریخی
نمره منتقدان: ۹۱ از ۱۰۰

به همان میزان که حوادث هوایی نباید حتما روی کره زمین رخ داده باشند، نیازی نیست که یک داستان واقعی را روایت کنند. فیلم «مریخی» به کارگردانی ریدلی اسکات و هنرنمایی مت دیمون براساس رمانی علمی تخیلی به همین نام ساخته شده است. ساخته جذاب ریدلی اسکات برای هفت جایزه اسکار نامزد شد اما در نهایت به هیچکدام از آن‌ها دست پیدا نکرد. با این حال مت دیمون به دلیل هنرنمایی تحسین‌برانگیزش در این فیلم موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب را تصاحب کند. این فیلم می‌تواند در لیست بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی قرار بگیرد.

خلاصه داستان: فضانوردی به نام مارک واتنی را روایت می‌کند که در کره‌ی مریخ فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد. او باید به زمین بازگردد، بنابراین با همکاری دوستانش آماده بازگشت می‌شود اما حادثه‌ای باعث می‌شود او در مریخ بماند و همکارانش به زمین بازگردند. مارک که تنها مانده است، تصمیم می‌گیرد شرایط زندگی انسانی‌اش را در مریخ بازسازی کند.


Bird Box | جعبه پرنده
نمره منتقدان: ۶۳ از ۱۰۰

سینماگران دنیای علمی تخیلی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا عناوینی را تولید کنند که بیشتر روی مفهوم «بیگانه‌بودن» موجودات فضایی مانور می‌دهد. فیلم «جعبه پرنده» یکی از آن‌ها لقب می‌گیرد که شاید بیشتر از آن‌که روی بعد فیزیکی فیلم‌های درباره موجودات فضایی مانور دهد روی بعد معنوی داستان کار می‌کند. این فیلم پس از انتشار در سرویس استریم نتفلیکس، به شدت مورد استقبال هواداران سینمای علمی تخیلی قرار گرفت. فراموش نکنید که «جعبه پرنده» نشانه‌های از ژانر ترسناک را هم درون خودش جای داده است و یکی از تاریک‌ترین فیلم‌های آخرالزمانی هم لقب می‌گیرد. این فیلم هم لیاقت حضور در جمع بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ میلادی را دارد.

خلاصه داستان: در آینده‌ای دور موجوداتی ناشناخته به کره‌ی زمین نفوذ کرده‌اند و حالا سیاره انسان‌ها به آن‌ها تعلق دارد. در چنین شرایطی، این موجودات می‌توانند هر موجودی که پیرامونش را نگاه می‌کند، به راحتی بکشند. بنابراین انسان‌ها برای زنده‌ماندن در محیط‌های آزاد، نیاز دارند تا چشم‌های خود را بسته نگه دارند. چراکه کوچک‌ترین نگاهی می‌تواند زندگی آن‌ها را به پایان برساند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024