-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2024, 14:34

ارتباط خواب و سلامتی بلندمدت

با توجه به اهمیت خواب بر سلامت روحی و جسمی انسان‌ها، دانشمندان در پژوهشی جدید بر چهار الگوی به خواب‌رفتن تمرکز کردند تا تاثیر بلندمدت آن بر تندرستی را ارزیابی کنند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا داده‌های ۳هزار و ۷۰۰ شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند و عادات خواب و بیماری‌های مزمن آنها را در دو مقطع زمانی در طول ده سال زیر ذره‌بین بردند.

پس از بررسی داده‌ها، پژوهشگران ۴ الگوی خواب مجزا تعریف کردند: الگوی خواب خوب، خواب کسری آخر هفته، بی‌خوابی و چرت زدن.

خواب خوب پیش‌تر از سوی متخصصان به دست کم ۷ ساعت خواب در طول شب اطلاق می‌شد و در این پژوهش نیز همین تعبیر برای الگوی خواب خوب در نظر گرفته شد.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در رده بی‌خوابان یا چرت زنان طبقه بندی شدند. شرکت‌کنندگانی که به مدت ده سال با بی‌خوابی دست و پنجه‌نرم کرده بودند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، افسردگی و سستی و ضعف بودند. کسانی که در طول روز عادت چرت زدن داشتند، بیشتر گرفتار دیابت، سرطان و سستی و ضعف شده‌اند.

دانشمندان همچنین دریافتند تحصیلات پائین و بی‌کاری افراد را متمایل به بی‌خوابی می‌کند، در حالی که در میان سالمندان و افراد بازنشسته بیشتر عادت چرت‌زدن مشاهده شد.

سومی لی، سرپرست تیم تحقیق، در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد گفت: «به نظر می‌رسد برای ما تغییر عادات خوابمان بسیار دشوار باشد، زیرا سلامت خواب در سبک زندگی ما نهادینه شده است. این به این معناست که افراد هنوز اهمیت خواب و رفتارهای سلامت در ارتباط با خواب را درک نکرده‌اند.»

دکتر لی افزود: «باید افکار عمومی را درباره سلامت خواب آموزش دهیم. رفتارهای سلامتی درباره خواب وجود دارد که برای اصلاح خواب می‌توان آنها را به کار گرفت از جمله تحرک مداوم، عدم استفاده از گوشی تلفن همراه در رختخواب و اجتناب از مصرف قهوه بعد از ظهرها.»

دویچه وله فارسی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024