-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.11.2023, 18:20

یک تزریق ساده طاسی را درمان می‌کند

دانشمندان دریافته‌اند تزریق سلول‌های چربی به پوست سر می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد مجدد مو داشته باشد. نتایج این مطالعه که به وسیله دکتر آزاده گودرزی انجام شده است، نشان می‌دهند تزریق سلول‌های چربی به پوست سر می‌تواند طاسی را متوقف کرده و حتی آن را معکوس کند.

نشریه انگلیسی سان در گزارشی در روز هفتم آذر نوشت مشخص شده است سلول‌های چربی محرک‌‌های رشد را آزاد می‌‌کنند، آسیب فولیکول‌ها را کاهش می‌‌دهند و همچنین باعث ضخیم‌تر شدن و تقویت موها می‌شوند.

این تکنیک می‌تواند برای کمک به میلیون‌ها مرد، «از جمله شاهزاده ویلیام که قبل از میانسالی از طاسی رنج می‌برند»، استفاده شود.

این روش می‌تواند به بیماران زن و مرد و ... که موهایشان به دلایل پزشکی، مانند عوارض جانبی شیمی درمانی دچار ریزش شده است، کمک کند.

نشریه سان در ادامه نوشت در این روش که به وسیله محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است، سلول‌های چربی از شکم و پاهای ۲۰ بیمار مرد و زن به کمک ساکشن خارج شده و سپس حدود ۲۰ میلی‌لیتر آن زیر پوست سر تزریق شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهند سلول‌های چربی تورم و آسیب سلولی را در ناحیه تزریق شده کاهش می‌دهند و در مقابل به رشد مجدد رگ‌‌های خونی کمک می‌‌کنند.

این روند سلامت پوست سر را تقویت می‌‌کند و آن را بهبود می‌بخشد.

دکتر آزاده گودرزی، پژوهشگر این مطالعه گفت که سلول‌‌های احیا‌کننده می‌‌توانند فاکتورهای رشد مختلفی را تولید کنند و باعث رشد مجدد موها شوند: «این روش را می‌توان درمانی جدید و بالقوه موثر برای ریزش مو و آلوپسی در نظر گرفت.»

گودرزی در ادامه خبر داد «تراکم و قطر» موی افرادی که در این مطالعات شرکت داشته‌اند، بهبود یافته است.

این روش عوارض جانبی جزیی مانند کبودی، تورم و درد به همراه دارد.

مصرف استروئیدها و کاشت مو از روش‌های رایج درمان ریزش مو هستند که می‌توانند به برخی از بیماران در بهبود ریزش مو کمک کنند اما همیشه موثر نیستند و روش‌های درمانی پرهزینه محسوب می‌شوند.

تزریق سلول‌‌های چربی سال‌‌هاست در درمان‌های زیبایی برای کمک به جوان‌تر شدن پوست استفاده می‌‌شود.

دکتر گودرزی در مقاله‌ای در مجله کازمتیک درماتولوژی تاکید کرده است: «سلول‌های بنیادی مشتق از چربی، سلول‌‌های چند توانی هستند. چربی منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که بدن از آن برای ساختن بافت تازه استفاده می‌کند.»

او هم‌زمان هشدار داد: «برای اطمینان از ایمنی این درمان، آزمایش‌‌های بالینی بیشتری توصیه می‌‌شود.»

ایران اینترنشنال




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024