-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.11.2023, 19:21

چک‌لیستی برای کند کردن پیری بیولوژیکی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سبک زندگی مانند اتخاذ یک رژیم غذایی سالم برای قلب، ورزش منظم و خواب کافی نه‌تنها به کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند، بلکه ممکن است فرایند “پیری بیولوژیکی ” را نیز به تعویق بیندازد.

به نوشته Everyday Health، بر خلاف “سن تقویمی ” که بر اساس تاریخ تولد تعیین می‌شود، سن بیولوژیکی بر اساس معیارهای مختلف می‌تواند بیشتر یا کمتر از سن تقویمی باشد. مطالعه اخیر به بررسی این موضوع پرداخت که آیا هشت تغییر در سبک زندگی که به نفع سلامت قلب و عروق هستند، می‌توانند پیری بیولوژیکی را نیز کند کنند؟ این هشت تغییر عبارتند از: رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، عدم مصرف محصولات حاوی تنباکو، حفظ وزن، کلسترول، فشار خون و قند خون در محدوده سالم و خواب با کیفیت.

بر اساس یافته‌های اولیه ارائه‌شده در انجمن قلب آمریکا (AHA) در میان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده در این مطالعه، میانگین سن بیولوژیکی افرادی‌که بهترین عملکرد را در مدیریت این هشت فاکتور داشتند، حدود ۶ سال کمتر از سن تقویمی بود.

دکتر نور ماکارم، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی میلمن در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیای نیویورک، می‌گوید: «کند شدن فرایند پیری بیولوژیکی با خطر کمتر مرگ و میر و بیماری همراه است و تعداد سال‌هایی که فرد می‌تواند سالم زندگی کند را افزایش می‌دهد.»

در مقابل، افرادی‌که در این مطالعه ضعیف‌ترین وضعیت سلامت قلبی‌عروقی را داشتند، از نظر بیولوژیکی حدود پنج‌سال بزرگ‌تر از سن تقویمی خود بودند.

طبق توصیه AHA شما باید اقدامات فهرست‌شده زیر را برای سلامت قلب و کاهش سن بیولوژیکی خود انجام دهید:

رژیم غذایی: از الگوی غذایی “مدیترانه‌ای” پیروی کنید که شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات فراوان، پروتئین بدون چربی، آجیل، دانه‌ها و پخت‌وپز با روغن‌های سالم مانند زیتون و کانولا است.

ورزش: طبق توصیه AHA، هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید را هدف قرار دهید.

تنباکو: از هرگونه نیکوتین از جمله سیگارهای الکترونیکی و همچنین انواع قدیمی‌تر سیگار و سیگار برگ اجتناب کنید.

وزن: شاخص توده بدنی (BMI) بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ را حفظ کنید.

کلسترول: به‌جای تمرکز بر کلسترول تام، سعی کنید چربی‌های مضر خون مانند تری‌گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش دهید.

قند خون: فراموش نکنید که سطح قند خون سالم ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا حتی کمتر از آن است.

فشار خون: سعی کنید فشار خون را زیر ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه نگه دارید.

خواب: بزرگسالان باید خواب برای هفت تا نه‌ساعت در شب را هدف قرار دهند.

این را بدانید که هیچ‌وقت برای تلاش برای بهبود نمره سلامت قلبی‌عروقی دیر نیست. هر چه زودتر شروع کنید، مطمئناً بهتر است، اما هرگز دیر نیست. زیرا ما از بهبود سلامت قلب و عروق در هر مرحله از زندگی سود می‌بینیم.

دویچه وله




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024